Op 17 november 2020 18:03:25 schreef Frederick E. Terman:
Alleen is het woord 'vensterbuis' hier net zoiets als 'oscillatorbuis' of 'voorversterkerbuis'. In zulke samentrekkingen wil dat alleen zeggen: de buis die hier als vensterschakeling, als oscillator, als voorversterker, wordt gebruikt. Het zegt niets over de constructie (die hier, volgens het artikel zelf, die van een normale buis is).
ik zoek verder naar het bewuste artikel.. ik denk nu "robotschakelingen" dit weekend even opsnorren. (Philips kader reeks)
Op 17 november 2020 18:03:25 schreef Frederick E. Terman:
En ja, NU krijg ik ook een resultaat in Google: deze CO-thread.
nog maar eens bewezen, als je maar lang genoeg volhoud wordt het de waarheid
Op 16 november 2020 17:16:58 schreef Toon60:
Hallo COL-genoten,Kijk ik twee dagen niet mee en dan is de discussie een geheel ander pad ingeslagen. Prachtig, want de sluitertijd van mijn camera's heb ik ook wel eens gemeten van m'n houten plaatcamera met Compur sluiter.
Daarvoor had ik een felle LED aan een snoertje met een gewichtje erbij aan het plafond gehangen. De LED via het snoertje aan de functiegenerator op 20Hz, wat 50mSek pulsjes geeft.
grappig..
Heb ook ooit een sluitersnelheidsmeter gebouwd,andere idee, volledig analoog. Stroombron laadt condensator op, enkel als de sluiter licht doorlaat. (meting via fototransistor) Dan enkel belast met buffer en naar voltmetertje. Door de buffer bleef de spanning op de condensator lang genoeg stabiel om uit te lezen. Om het geheel te kalibreren een compur centraalsluiter gebruikt uit de rolleiflex (die dingen bleven nauwkeurig). Doel was het afregelen van gordijnsluiters van Japanse fototoestellen, want die hadden allemaal dezelfde ziekte : na enige jaren liep het ene gordijn sneller dan het andere, wat ongelijkmatige belichting gaf van het negatief. Was een leuke bijverdienste in de studententijd...