vaillant F62 fout

Op 17 november 2020 13:32:40 schreef Roland11:
[...]Verassend! Mijn Atlas ESR meter vindt de 22 jaar oude 100 uF elco's zelfs nog iets beter dan de nieuwe ;-)
En de 1000 uF valt ook nog binnen de 15% afwijking.

Oud:
1 x 1000 uF/50V : 887 uF, 0,04 Ohm
4 x 100 uF/50V : 93-95 uF, ESR 0,20-0,22 Ohm

Nieuw:
1 x 1000 uF/50V : 955 uF, 0,06 Ohm
4 x 100 uF/50V : alle vier hebben 87 uF, 0,22 Ohm

dat de oude elco's beter meten is niks nieuws, die waren nog warm en in een 100hz voeding lijden die ook niet zoveel. nieuwe elco's meten van de plank vaker slechter als oude die niet achteruit zijn gegaan, maar wel tot net ervoor nog onder spanning stonden. evengoed, om 4 elco's te vervangen is het waard tov een nieuwe print welke wrs net zo oud is als de huidige maar met evenveel magazijnjaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2020 13:10:49 schreef Roland11:
Ik heb een ketel van Nefit, HRC 23VT.
De laatste tijd af en toe een storing.

Hmm, recappen kon vast geen kwaad na 22 jaar maar het was niet de oorzaak van de storing 6A... Want vandaag weer in storing... (weer 6A)
Zo lang hij het na drukken van de resetknop nog blijft doen, ga ik nog maar even door.
Ik ben altijd een beetje bang voor monteurs die storingen moeten oplossen die maar 'af en toe' optreden. Voor je het weet wordt er van alles vervangen wat niet hoedt. Ben dan volgens mij beter af als hij echt blijft hangen in die "6A" en dat ik dan pas een monteur ga bellen ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op donderdag 19 november 2020 20:36:14 (37%)

bij een vorig werkgever hingen een hele berg van die keteltjes, de code 6a. heb ik vaak zat gezien als ik een cv ruimte inliep. de meeste stonden in cascade, dus dat kon vlot al maanden zo zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

6A is een K** storing, maar ik ben er gisteren achter gekomen wat (bij mij) de oorzaak is/was. de wisselklep zat helemaal vast. vervangen; probleem opgelost.
was achteraf ook wel logisch, warm water vraag (na douchen of zo) en daarna wilde de CV niet meer starten: 6A.
Kijk daar ook even naar.

RTFM, dan pas vragen...

Op 20 november 2020 10:10:28 schreef wielklem:
6A is een K** storing
<knip>
Kijk daar ook even naar.

Ja, maar na drukken op de reset knop werkt alles gewoon weer een week of wat bij mij. En dan is het erg lastig om te vinden wat de oorzaak is. Dus ik wacht nog op een permanente 6A storing ;-)

Een paar weken geleden begon de Valiant HR Solide, vaak in de ochtend, met storing F62, soms gevolgd door F27.
Resetten hielp elke keer, voor de zekerheid alvast de twee kleine Elco's (470 uF 35V) besteld.
Gisteravond bij thuiskomst 14º en F27, resetten hielp niet meer.
Printplaat uit de ketel gehaald en de twee Elco's vervangen. Printplaat terugzetten en in spanning afwachten...
De ketels startte prima op en het is intussen weer lekker warm in huis :)

Dank voor dit artikel, scheelt een dure reparatie!

Dat scheelt inderdaad een dure reparatie. Een cv monteur zal geen elco's op de print vervangen, maar de hele branderautomaat. Dan ben je inclusief voorrijkosten en arbeidsloon €250-€300 verder, als ik het zo inschat.

Dit elco probleem zal vooral bij oudere ketels voorkomen. Mijn AWB ketel had het na zo'n 20 jaar en ik heb dat toen ook opgelost met een paar nieuwe elco's. Denk dat veel mensen voor nog meer geld voor een nieuwe ketel zullen kiezen in plaats van nog €250 in een oude ketel te investeren.

Vaillant Ecotec Plus VCW 346.
Brander wou de laatste weken moeilijk starten. Ging eergisteren helemaal in staking. F.62. Had ondertussen dit topic gevonden. Ik kan absoluut niet solderen. Toch maar geprobeerd. De twee kleine elco's vervangen. Brander draait als voorheen. Iedereen hartelijk bedankt.

Als een apparaat eerst ineens raar doet tijdens bedrijf, en het euvel komt met langzaam steeds kleinere tussenpozen terug, dan kun je er donder op zeggen dat het apparaat last heeft van elco-dementie.

Al meegemaakt met een doorschuif vaatwasmachine, voedingen en een huishoudelijke afzuigkap. Elco's zijn de zwakke plek van elke PCB. :(

Hier ook de beruchte F62 storing in mijn Vaillant ketel.
Door een zoektocht op het net hier op het forum terecht gekomen. Ik ga de gok wagen om de elco's te vervangen, storingsmonteur heeft enkel een belletje naar Vaillant gedaan en die vertelden dat de printplaat vervangen diende te worden... Kosten rond de 250 euro incl.

Op 27 augustus 2021 13:47:57 schreef WesTest:
Hier ook de beruchte F62 storing in mijn Vaillant ketel.
Door een zoektocht op het net hier op het forum terecht gekomen. Ik ga de gok wagen om de elco's te vervangen, storingsmonteur heeft enkel een belletje naar Vaillant gedaan en die vertelden dat de printplaat vervangen diende te worden... Kosten rond de 250 euro incl.

Ergens kan ik me wel voorstellen dat een monteur de sturing vervangt. Hij wil absoluut niet verantwoordelijk zijn als er wat mis gaat, door welke oorzaak dan ook, zeker niet als hij aan de printen heeft gewerkt. De oorzaak van "deskundigen" zal altijd de ingreep van de monteur zijn. In het verleden zijn hier ook al problemen voorbij gekomen met dodelijke afloop (kraan onder netspanning), waarbij uiteindelijk wel veroordelingen zijn gevallen, maar in het hele verhaal komt niet aan het licht wat exact de fout was.
Binnen afzienbare tijd, mag er aan dergelijke toestellen alleen nog gewerkt worden door erkende installateurs. Helaas werken de mensen met de papieren op kantoor. Reden dat het ook met erkende installateurs wel eens falikant fout gaat.
Als een privé persoon gaat knutselen, is dat voor de verzekeringsbazen weer een mooi argument om niet uit te keren, ook al ben je 100% van de techniek op de hoogte en heb je ook geen fouten gemaakt.

En als je 's ochtends je voordeur uitstapt kun je wel een ongeluk krijgen, sterker nog, dat kan je ook binnenhuis gebeuren en ik ken zelfs twee mensen die in hun eigen bed tijdens hun slaap zijn overleden.

Een monteur vervangt modules omdat dat minder tijd, en dus geld, kost dan op detailniveau foutzoeken en repareren. Het vergt minder kennis en apparatuur en een nieuwe module is dan vaak de goedkoopste oplossing. En Vaillant draait meer omzet met een module van €250 dan elco's van nog geen €5. En die €250 wordt meestal een nieuwe ketel. Kassa. De meeste mensen kunnen toch niet anders dan het advies van de monteur opvolgen.

En altijd weer die doemverhalen over verzekeringen. Ze zullen op zijn minst moeten aantonen dat de schade door jouw handelen of nalaten is ontstaan. Mijn buurman sloot zelf de waterleiding van de ijsblokjesautomaat in zijn koelkast aan. Tyleenslang in een knelkoppeling. Toen zij naar werk waren liep het halve huis onder water, want de slang was uit de koppeling geschoten. De verzekering keerde €30.000 aan schade uit. Die had ik zelf ook niet verwacht.

Als WesTest die elco's op een fatsoenlijke manier door de juiste types kan vervangen zou ik dat zeker doen.

mel

Golden Member

Bij mij wordt heel snel de ionisatiepen opgestookt.....De rest is inmiddels 15 jaar oud, maar die pen wordt ieder jaar vervangen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Twee maal elco 470uF/35V besteld á 0,16 eurocent per stuk.
Zodra ze erin zitten en de ketel storingsvrij blijft laat ik het weten :)

Zijn dat voor die prijs wel fatsoenlijke?
Ik zou zelf nooit zulke goedkope erin zetten maar gewoon goede bv Panasonic. En volgens mij moeten dat ook low esr varianten zijn in de Valiant.

de originele waren wrs ook niet de beste kwaliteit, als dat 15 jaar al haalt. nog eens 10 jaar erbij en het ding is end of life sowiso..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2020 13:59:57 schreef Roland11:
[...]Ja, maar na drukken op de reset knop werkt alles gewoon weer een week of wat bij mij. En dan is het erg lastig om te vinden wat de oorzaak is. Dus ik wacht nog op een permanente 6A storing ;-)

Nou, de 6A storing werd steeds frequenter totdat hij afgelopen weekend niet meer uit de storing wilde komen na een reset...

De monteur kwam langs:
Gloeielektrode? OK, geeft 'licht'.
Ionisatie-elektrode? Voor de zekerheid vervangen, 'want dan ligt het meestal daar aan'.
Nog niet goed.
Wat blijkt: een klap van het gasregelblok (Nefit/Bosch VR8615V1020 / Nefit nr: 73264 / Bosch nr.: 7100767) gaat niet meer open! Daar zitten 2 magneetventielen 24V op, een van de spoelen meet oneindig...
Monteur weer naar huis.

Vreemd toch, dat die storing af en toe optrad en steeds frequenter werd: bij een doorgebrande spoel zou je toch denken dat hij van het een op het andere moment niets meer doet.
Zou de klep toch (ook) een mechanische probleem?
Voor de zekerheid maar het hele gasregelblok vervangen, een passende losse spoel is sowieso niet te vinden.

Ik heb het nieuwe blok zojuist zelf ingebouwd, en we hebben weer warm water! :-)
Hopelijk blijft het zo.

Anoniem

Het nieuwe gasregelblok moet alleen nog wel ingeregeld worden anders kan het toestel ontzettend veel CO produceren.

Op 7 september 2021 14:58:34 schreef HenkR:
Het nieuwe gasregelblok moet alleen nog wel ingeregeld worden anders kan het toestel ontzettend veel CO produceren.

Ah, da's een goeie, ik zal eens even in de installatiehandleiding kijken. Anders laat ik de monteur toch nog maar even langskomen ;-)

EDIT: De monteur had mij gezegd "meneer u kunt het gemakkelijk zelf doen", dat monteren van het nieuwe blok. Alleen de gasleiding aankoppelen, 4 schroeven en 2 kabels. Anders had ik het ook niet gedaan maar het door hem laten doen ;-) Hij heeft niet gezegd dat er nog iets afgesteld moest worden.

Even in de handleiding gekeken hoofdstuk "In gebruikname", zie bijlage.
Ik zie 2 dingen:

- meten voordruk: lijkt me dat hier niets veranderd is.

- controle/correctie drukverschil gas/lucht: dit is het enige wat in te stellen is.

Hier staat: "Het toestel is in de fabriek aan een uitvoerige test onderworpen. De gas/lucht verhouding is correct afgesteld voor het Nederlandse aardgas. Bij toepassing van een andere gassoort, bijvoorbeeld Propaan, moet een ombouwset gemonteerd worden. Tevens moet dan de gas/luchtverhouding opnieuw afgesteld worden."
Lijkt me dat dit dus ook niet echt nodig is.

Wel staat er: "Tijdens een onderhoudsbeurt is het aan te bevelen om de gas/lucht verhouding te controleren."
En verder: "Startproblemen kunnen veroorzaakt worden door een afwijking tussen de gasdruk en luchtdruk. De ingestelde waarde van het drukverschil tussen gas en luchtdruk behoort -5 Pa (of -0,05 mbar) bij laaglast te zijn. Hiervan mag maximaal 5 Pa worden afgeweken."
Dus in het slechtste geval zou het apparaat niet goed willen opstarten, nergens lees ik een gevaar voor CO (afvoer gaat natuurlijk naar buiten toe, dat is dan wel zo ;-) ).
Maar ik zal vanavond eens mijn drukmeter tevoorschijn halen en dit meten, kan natuurlijk nooit kwaad.

Anoniem

Ach als je de beschikking hebt over een drukmeter is het ook zo gebeurt :-)

Op 7 september 2021 15:34:33 schreef HenkR:
Ach als je de beschikking hebt over een drukmeter is het ook zo gebeurt :-)

Ja, heb hier een mooie Testo liggen (moet ik nog steeds terugbrengen naar mijn oude werk...).
Eerst maar eens warm gaan douchen nu, dat was de afgelopen 4 dagen niet mogelijk! Later vandaag nog maar eens die druk meten.

Anoniem

Kleine moeite groot plezier zullen we maar zeggen. Je hebt best kans dat het gasblok al een keer op een ketel geplaatst is geweest om het uit te proberen. Dan zal hij bijna goed staan. Het is wel lekker om de winter in te gaan met een bedrijfszekere ketel.

Trouwens, de reden dat ik het blok zelf heb besteld was dat de monteur hem niet meer kon leveren, want "Nefit heeft hem niet meer".
De Nefit meneer over de telefoon met de monteur (ik kon meeluisteren): "23 jaar oud? Maar die ketel schrijven we in 15 jaar af. Elke euro die je er nu nog in investeert is weggegooid geld".

Wat kost een ketel incl. intallatie? EUR 1500? Dus afschrijving is dan ca. EUR 100 per jaar. Ik moest voor het gasblok EUR 150 betalen, dus ik hoop dat hij het in elk geval nog 1,5 jaar volhoudt nu, dan is het geen weggegooid geld ;-)

Wat ik me wel afvraag (nog niet ingedoken), is de vraag hoeveel een moderne CW3 ketel zuiniger zou zijn qua verbruik/kosten. De huidige ketel is ook een HR ketel, maar een nieuwe zal toch zuiniger zijn. Ik gebruik nu 1200 - 1300 m3 per jaar, maar weet niet welk deel CV en welk deel douchen is ;-)
(ik geloof dat Nefit niet eens meer een CW3 ketel heeft maar dat je een zwaardere CW4 moet kopen, zal natuurlijk weer iets minder zuinig zijn)

Volgens mij is de rek bij (verbeterde) HR ketels er wel een beetje uit, vervangen om deze reden is echt weggegooid geld.

Anoniem

Een nieuwe ketel heeft een gemeten rendement van 97% bij 80/60. Volgens mij heeft jou ketel dit ook. Condenserend halen de nieuwe ketels 107%, jouw ketel heeftdit volgens mij ook al. Een nieuwe ketel zal alleen besparen door zuiniger regeltechniek maar dan houd het ook op. Er bestaan wel andere merken cv ketels, je bent niet gebonden aan Bosch (Nefit). In Apeldoorn en Coevorden zitten hele goede ketelfabrikanten. Voorlopig zit je weer goed en 2 jaar zal hij het nog wel volhouden.