Beste allen,
Het lijkt mij leuk om júllie mee te nemen in mijn ontwikkeling: op electronica uitdagingen, leren - en experimenten. Zoals sommigen weten begin ik uit het niets - hoewel... - zonder enige voorkennis en leek mij dit gewoon leuk om bij te gaan houden op één plek zodat mijn vorderingen te volgen/zien zijn (uiteraard heb ik hier ook voordeel aan).
-
Dankzij Boek gezocht heb ik nu een drietal boeken aangeschaft als "basis" om uit te leren en dankzij het topic heb ik 20 jaar extra leesvoer erbij gekregen met super veel nuttige tips, overweldigend hoeveel mooie bijdrages van de leden. Naast de boeken staan er dan ook geweldige links in naar PDF bestanden en komt vrijwel alles aan bod.
- Elektronica-zakboek (EAN 9789053812815)
- Elektronica echt niet moeilijk 1, 2 en 3 (ISBN 978-90-5381-028-6)
- Learning the Art of Electronics (EAN 9780521177238)
Vanuit een andere hobby nog twee leuke boeken die ik nodig was en ooit heb aangeschaft:
- Spanning in de buitenlucht (EAN 9789064036880)
- -Lichttechniek- De Basis (EAN 9789082845600)
-
Ondertussen heb ik mijn tijdelijke plek gemaakt voor het oefenen en waar ik al mijn spullen kwijt kan (wat ik deels nog moet aanschaffen). Ik ben dan ook aan het uitzoeken wat ik aan gereedschap nodig ben, wat ik nog heb, wat vervangen moet worden of wat op een wenslijstje voor later komt te staan. Zie Welk gereedschap (morgen zal ik deze post editen met een lijst van gereedschap wat ik heb, is besteld en wat ik wil aanschaffen).
-
Qua onderdelen voor het experimenteren zelf heb ik nog niets aangeschaft doordat ik er al heel snel achter ben gekomen dankzij de leden dat je niet zomaar even van alles en nog wat kunt aanschaffen (beginners foutje). Mijn gedachte wàs dan ook dat je voor een x bedrag wel even een beetje basis spullen zou hebben zodat je kunt beginnen met experimenteren; Gelukkig ben ik behoeden voor die fout en zie nu zelf ook in waarom dat niet werkt.
Dit betekend voor mij dat ik dus eerst beter moet weten wat ik wil gaan doen en voor nu zie ik in dat met kleine projecten ik niet absurde hoeveelheden aan componenten nodig ben, ik wil er dan ook even de tijd voor nemen om een basis lijst op te stellen die in het redelijke blijft voor "beginners" projecten (Zie: Schakelingen) die ik hier via het forum kan vinden of eventueel uit mijn boeken. Voor mij betekend dit in eerste instantie met LEDje's gaan spelen op tig manieren.
-
De wet van Ohm is wel de meest basis principe die je onder de knie moet krijgen wil je ook maar iets doen, en dankzij @Arco heb ik dan ook het volgende overzicht gekregen (Prachtig, want ik was al aan het kladden op papier.):
Zelf ben ik gaan oefenen met in serie en parallel schakelingen en hoe deze te meten (theoretisch). Uiteraard kon ik het niet laten om thuis ook even wat te prutsen met Batt. , een paar electro motoren en leds van een speelgoed auto. Omdat het eerst niet werkte besefte ik mij dat ik ook al mijn Batt. kon meten en heb dan ook vrijwel geen Batt. meer over in huis (alles leeg). Het was in elk geval leuk om even iets te doen naast de theoretische kennis en voelde mij direct een kind met wonderbaarlijke ogen van wat er allemaal gebeurde.
Ik wil hier de aankomende tijd flink mee oefenen zodat ik alles blind kan uitvoeren zonder nadenken, dus ik ga lekker spelen en creatief zijn. Ik denk dat voor nieuwe mensen die ook nog niets van circuits en schakelingen weten het interessant kan zijn om een soort overzicht te krijgen van hoe ik als Noob begin.
-
Omdat ik niet dít topic wil gebruiken voor vragenstellen, zal ik dus ook geen vragen stellen hier. Slechts op het forum in de daarvoor geschikte categorieën zal ik vragen stellen en dan in dit topic de links plaatsen naar die onderwerpen zodat het overzichtelijk blijft en dit prettig te lezen is. Ik zou het dan ook waarderen als hier geen uitgebreide discussies ontstaan of een overvloed aan informatie zodat het niet meer prettig te lezen is.