ti 83 overclock

Het is C15 in combinatie met R6? erboven
Condensator van 100nF parallel eraan en toen bleef het scherm gewoon zwart bij aanzetten. En als ik R 6 losmaakte zelfde effect.

klein is fijn

Moderator

Op 31 maart 2005 09:49:10 schreef Pieterjan Vyncke:
Het is C15 in combinatie met R6? erboven
Condensator van 100nF parallel eraan en toen bleef het scherm gewoon zwart bij aanzetten. En als ik R 6 losmaakte zelfde effect.

100nF!! Je hebt een rekenmachine van 1Hz gemaakt.:+

Wat voor rekenmachine heb je eigenlijk? Ligt aan de het type en de versie welke condensator het is. Als je denkt dat je hem gevonden hebt, probeer het eens met 100pF, hij zou dan behoorlijk sloom moeten zijn.

TI 83+ Rev A, zoals Roel heeft.
en 'k vind hier zo direct geen geschikte waarde van condensator, daarom maar zo'n heel grote ;-)

Op 31 maart 2005 09:49:10 schreef Pieterjan Vyncke:
Het is C15 in combinatie met R6? erboven
Condensator van 100nF parallel eraan en toen bleef het scherm gewoon zwart bij aanzetten. En als ik R 6 losmaakte zelfde effect.

C15 en R6? Pak eens een hele kleine waarde zoals Klein is Fijn zegt, 100pF bijvoorbeeld.

C5 is het dus waarschijnlijk niet

C2 zou het eventueel nog kunnen zijn

en dan C15 volgens Pieterjan (lijkt me toch zéér onwaarschijnlijk, deze zit niet aangesloten op PIN6)?

Hieper de piep!
Anoniem

Op 29 maart 2005 16:30:18 schreef klein is fijn:
Ziet er inderdaad naar uit dat je niets verkeerd heb gedaan, vind het alleen heel verdacht dat C11 totaal niet in de buurt zit van de processor, er zit zelfs geen weerstand in de buurt om een RC netwerkje mee te maken...

Zo op het zicht zeg ik dat C11 helemaal niet de condensator is die voor de timing zorgt, die condensator zou veel dichter bij de processor moeten zitten.

/edit:
Heb net even gekeken, volgens deze site zeggen ze dat C11 ergens anders zit.
Hier is het zelfs te zien.
[afbeelding]

Hier gebruiken ze revision F. De mijne (een revision A) gelijkt er vanbinnen zelfs niet op...
Ik kan zelfs nergens een Zilog Z80 processor vinden!
En ik wil het ook wel weten want ik was ook van zin mijn GRM te overclocken.

[edit] gevonden.

Thijs.

Ik heb C5 nogmaals getest (eruit gehaald en 15pF waarde erin gestopt) maar deze is het echt niet.

Ook heb ik C2 getest (100pF parallel) maar hij gaat toch niet sneller. Als ik C2 kortsluit, dan gaat me display wel super gek doen, komen allemaal vage strepen en tekens enzo op. Snel de batterijen eruit want ik dacht dat ik hem nu gesloopt had. Toen weer aangezet maar hij deed niks, is iej nu echt kapot?

Nee gelukkig niet, ik was in alle haastigheid en bangerigheid :P de polen van het back-up batterijtje omgedraad waardoor hij dus niet aanging. Gelukkig.

Ik ga zo C15 testen.

//edit: DE VERANTWOORDELIJKE CONDENSATOR DIE DE SNELHEID BEPAALT IS GEVONDEN. HET IS C15! HEB ER PARELLEL EEN 100pF CONDENSATOR AAN GEHANGEN EN HIJ IS SUPER SLOOM!

Ik wil Pieterjan Vyncke bedanken voor zijn hulp die dacht dat het C15 was (ik geloofde je eerst niet :P)

ALs je wilt overclocken en je hebt een Ti-83+ dan moet je dus C15 vervangen. Ik ga er dit weekend tutorials schrijven voor het overclocken van een normale Ti-83, Ti-83+ Rev. F en een Ti-83+ Rev A. te bezichten op linkkabel.nl ;-)

[Bericht gewijzigd door Roel op donderdag 31 maart 2005 11:28:45

Hieper de piep!
Anoniem

Oef, proficiat :-)
Kan het niet geweest zijn omdat de rev. A geen Zilog Z80 heeft, maar een Inventec 6SI837?
Dan ga ik deze week ook eens C15 vervangen...

Thijs.

ok, mijn GR is kapot. K*T zooi :-(

Hier baal ik flink van, 35 euro door de plee gespoelt.

//edit: linkje weggehaald

[Bericht gewijzigd door Roel op donderdag 7 april 2005 11:42:51

Hieper de piep!

ik heb volgens mij heb ik nog iets anders. Bij mij staat er niets op het bordje over welke revisie het is.
http://www.jpwaag.com/tmp/co/printje.jpg
onderaan zit een toshiba chip, lijkt me de LCD controller. Deze chip heet T6C79. Op allDatasheet vind ik alleen T6C23 en T6C24, dat zijn allebei toshiba dot-matrix controllers.
boven zit de proc volgensmij, alleen het is geen Z80, en ook geen Inventec 6SI837. Er staat dit op:
MX
S022636
© 00 TA1783
1P2344A2
Heb gezocht op google maar kan geen datasheet hiervan vinden.
Iemand een idee welke condensator is moet vervangen?

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Gewoon zoeken waar je een condensator en weerstand in serie vindt. Dan moet je daar gewoon ff een 1nF weerstand parallel overheen zetten, en kijken of de snelheid is veranderd.

En nou ik ff goed kijk heb jij volgens mij dezelfde versie als ik heb. Dan heb jij dus een gewone ti83!?

Je moet iig c7 (naast R4) hebben. Die zit tussen het LCD, en die grote chip linksonder op de foto.

Free the whales!

C7 en R4 staan inderdaad in serie.
het is gewoon een Ti-83.
maar een 1nF weerstand :p?

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

ow, klein foutje :D 1nF weerstanden ben ik nog niet zoveel tegengekomen :P

Je moet dan i.p.v. c7 een 1k potmer en 100p condensator in serie zetten. (R4 gewoon laten zitten hoor). Je kan ook natuurlijk 2 condensatoren nemen, en een schakelaartje.

Free the whales!

Foto geile kijkers, hier foto's voor en na de mislukking:

HIER DEED DE GR HET NOG GEWOON:
[img][/img]

IK WAS IETS TE BLIJ EN TOEN WAS HET EIND RESULTAAT DIT:
[img][/img]

Er is tenminste wel 1 ding waar ik blij om ben: ik ontdekt dat C15 de snelheid regelt in de Ti-83+ Rev. A. ;-) (was dat eigenlijk wel 35 euro waard? :p)

Hieper de piep!
klein is fijn

Moderator

Oei, dat ziet eruit alsof er iemand met een bunsenbrander aan het smd-solderen is geweest.:P

Op 31 maart 2005 18:28:51 schreef klein is fijn:
Oei, dat ziet eruit alsof er iemand met een bunzingbrander aan het smd-solderen is geweest.:P

Ik vind het wel een kunstwerk geworden :P Denk dat ik die foto voor 35 euro ga verkopen :P

Hieper de piep!

Op 31 maart 2005 18:31:35 schreef Roel:
[...]

Ik vind het wel een kunstwerk geworden :P Denk dat ik die foto voor 35 euro ga verkopen :P

Hoe heb je dat eigenlijk geflikt? Ben je met de soldeerbout uitgeschoven of is daar ergens iets oververhit?

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
klein is fijn

Moderator

En daar kan je dan weer precies een nieuw "kunstwerk" van kopen.;)

Hoe ga je er eigenlijk voor zorgen dat je weer een "revision A" krijgt?

Op 31 maart 2005 18:33:09 schreef Thomas:
Hoe heb je dat eigenlijk geflikt? Ben je met de soldeerbout uitgeschoven of is daar ergens iets oververhit?

geflikt <=> gefikt

Duidelijk?:P

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op donderdag 31 maart 2005 18:36:34

Op 31 maart 2005 18:28:51 schreef klein is fijn:
Oei, dat ziet eruit alsof er iemand met een bunzingbrander aan het smd-solderen is geweest.:P

Een bunzingbrander? Ik neem aan dat je een bunsenbrander bedoelt :P

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Op 31 maart 2005 18:33:32 schreef klein is fijn:
En daar kan je dan weer precies een nieuw "kunstwerk" van kopen.;)

Hoe ga je er eigenlijk voor zorgen dat je weer een "revision A" krijgt?

[...]
geflikt <=> gefikt

Duidelijk?:P

nee dat grapje is niet leuk klein is fijn met je gefik. :+

Dit is een korte samenvatting van wat er is gebeurd:

De beruchte C15 en zijn omstanders
Nee, ik heb niet met de gasbrander gespeeld :+ Ik schoot gewoon wat uit enzo....ennuh ja...toen ging C2 opeens los (was al krakkemikkig omdat ik er al aan heb zitten prutsen om te kijken welke C ik nu moest hebben). Die wilde ik dus weer vast maken...maar gebruikte te veel tin ennuh.....een grote tin hoop onstond er opeens (was te ongeduldig). Ik dacht slim te zijn en het tin weg te zuigen met mijn de-soldeerpomp(zuigt het warme tin op) maar toen zoog ik dus R6 en C2 mee!!!! Die moest ik dus uit mijn pomp halen. Gebprobeerd om ze er weer op te krijgen, maar dat lukte niet echt. Ook heb ik perongeluk wat sporen op de printplaat gemold met een schroevendraaier(als je goed kijkt zie je het). Was wel benieuwd als dat kut ding het nog deed, maar helaas, hij is dood, componenten zullen wel oververhit zijn geweest.

Hieper de piep!
klein is fijn

Moderator

Op 31 maart 2005 18:40:35 schreef Thomas:
[...]
Een bunzingbrander? Ik neem aan dat je een bunsenbrander bedoelt :P

Weet je niet wat een bunzingbrander is? Dat is zo'n bever waar vlammen uit zijn bek komen als je op z'n staart gaat staan.:D

Oja, dat heb ik nog nergens in een tutorial gezien, er is een kans dat de smd keramische condensator breekt als hij ongelijk verwarmd wordt... Vandaar dat je altijd snel tussen links en rechts moet wisselen tijdens het solderen.

Op 31 maart 2005 18:40:40 schreef Roel:
nee dat grapje is niet leuk klein is fijn met je gefik. :+

Sorry, maar het ziet er ook wel erg "afgefikt" uit...

je kunt het soldeermasker wegschrapen met schuurpapier, en dan de gebroken sporen hertstellen!

Op 31 maart 2005 18:58:13 schreef klein is fijn:

Sorry, maar het ziet er ook wel erg "afgefikt" uit...

Nee, dit is gewoon het resultaat van een ongeduldige jonge die te blij was en zomaar ff C15 wilde los solderen wat niet helemaal goed ging ;-)

@Bertrix : nee gaat echt niet, is zo ontiechelijk klein!!!! En C2 is al naar de mallemoer en geen idee wat voor waarde dat is.

R.I.P Ti-83+

[Bericht gewijzigd door Roel op donderdag 31 maart 2005 19:02:08

Hieper de piep!

Ik heb zojuist ff gemeten wat het stroomverbruik is in opgevoerde, en in extra slome modus (gemeten tijdens rekenen): 9mA tegen 13mA. Een duidelijk verschil, maar het is nou ook niet iets om je kapot van te schrikken.

Als je niet rekent komt het verbruik in de buurt van 2-2.5mA.

@ Roel: Wat wil je voor die rekenmachine hebben? Ik wil nog wel eens proberen dat ding te fixen. Als het lukt zou ik me wel heel goed voelen :D.

Free the whales!

Op 31 maart 2005 19:01:00 schreef Roel:
R.I.P Ti-83+

je hunt er nog wat onderdelen uit recycleren, het display en de matrix driver, dan heb je een lcd schermpje van 96*64 voor 35 euro, niet de beste deal maar toch noch iets