ti 83 overclock

Als mijn rekenmachine een Z80 zou hebben, zou ik zo het goede C-tje hebben gevonden. Hij gebruikt echter geen Z80, maar een chippie van TI zelf, (waarschijnlijk) speciaal voor de rekenmachine ontworpen. Deze tekst staat er op:

TI REF
83PL2M/TA2
220C040F005A
JAPAN 0317EPI
F0050ZBD

Dit IC heeft 100 pootjes, en een hoop Cs/Rs om zich heen. Er zal wel geen datasheet van te vinden zijn, aangezien hij (waarschijnlijk) speciaal voor de TI83+SE is.

Een kristal is niet te vinden.

Zou hat misschien een Z80 kunnen zijn met een andere opdruk?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 1 april 2005 17:15:15 schreef Evilest Aedolon:
Ja lul, volgens mij weet ie dat ook wel maar hij wil het eenvoudig uitleggen... kijk er eens doorheen ofzo

ik doe er ook niet pissig over, ik zeg het alleen maar!

Kinders, kinders, niet vechten! :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 1 april 2005 22:03:33 schreef Tommyboy:
Als mijn rekenmachine een Z80 zou hebben, zou ik zo het goede C-tje hebben gevonden. Hij gebruikt echter geen Z80, maar een chippie van TI zelf, (waarschijnlijk) speciaal voor de rekenmachine ontworpen. Deze tekst staat er op:

TI REF
83PL2M/TA2
220C040F005A
JAPAN 0317EPI
F0050ZBD

Dit IC heeft 100 pootjes, en een hoop Cs/Rs om zich heen. Er zal wel geen datasheet van te vinden zijn, aangezien hij (waarschijnlijk) speciaal voor de TI83+SE is.

Een kristal is niet te vinden.

Zou hat misschien een Z80 kunnen zijn met een andere opdruk?

zoek een R en een C die in serie staan. die moet je hebben.

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Zoals aangekondigd heb ik mijn TI-83 plus silver edition verlicht met 2 Leds, 6000mcd, blauw. Hier zijn de foto's! Ik kan ze trouwens uitzetten, dat is wel fijn voor de batterijen.

Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4

Is wel mooi; maar die LEDs kosten bij elkaar meer 4 keer zoveel stroom als de hele rekenmachine (LED=20mA; rekenmachnie 2mA in rust, 10mA tijdens rekenen).

Ik heb trouwens die rekenmachine (I83+) van roel nou ook weer aan de gang. Plaatjes komen nog, maar het is iig leuk dat ie het weer doet :D

Free the whales!

Op 9 april 2005 09:14:41 schreef zweetvoetje:

Ik heb trouwens die rekenmachine (I83+) van roel nou ook weer aan de gang. Plaatjes komen nog, maar het is iig leuk dat ie het weer doet :D

Ik begin wel sinterklaas te lijken :+
Maar ja, veel plezier ermee :D

Al betwijfel ik als dat ding nog wel te vetrouwen is na al dat geprutst (vooral C24 (nee, niet C2)) Die er zo half op zat, heeft het zwaar te verduren gehad :-P

Hieper de piep!

zweetvoetje, wil je even vertellen hoe je de regeneratiepoging tot een succes gebracht hebt, of er een fotootje van maken, de mijne doet nu ook niks meer, de print zelf is niet kapot bij mij, maar 'k vrees dat wat componenten overleden zijn hierzo ;-)

En 't was dus de C7, de juiste condensator, maar dan zagen wij het verkeerde opschrift :-p

Ik mis C11 en C13, daar linksonder, maar die maken niet zoveel uit lijkt me, en ook die beruchte C7 en de weerstand erboven.
Een van de eilandjes van C7 lijkt me ook een beetje kapot.

Dus graag wat info over waardes ed.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op 9 april 2005 11:47:56 ]

free_electron

Silicon Member

MX
S022636
© 00 TA1783
1P2344A2

MX is macronix. Ziet er een OTP rom uit ( eenmalig programmeerbaar )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@roel: Zolang ik er voordeel bij heb vind ik het niet erg.
Ik heb trouwens die onderdelen die er in zaten er maar uitgelaten, ik heb gewone condensatoren erin gezet. 10pF nu, en in plaats van de weerstand zit er nu een potmetertje in. De foto komt nog, ff wachten...

@Pieterjan: Heb jij een ti83 of ti83+. Bij de 83 is het namelijk wel c7, maar bij de 83+ een andere...
C7 is 15-30pF en R4(?) is richting 5-10k.
Die andere C's weet ik niet precies.

Er is alleen nog een probleempje met mijn ding: normaal schakelt de processer eens in de zoveel tijd ff uit, als hij niets te doen heeft. Dat doet ie om stroom te sparen. Maar bij de mijne klopt die tijd niet helemaal. Gelukkig heb ik oplaadbare batterijen, dus dan wordt het toc nie zo heel duur.

Free the whales!

hier komtie dan:

[img=640*480]http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=ti83%2B%20na%20reparatie.jpg[/img]
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&&...aratie.jpg

Dan had ik nog een vraagje: hoe zet je de display delay anders? ik had dat progje geprobeerd, maar die laat alleen zien hoeveel het is, maar je kan het er niet mee veranderen. Weet iemand hoe dit moet?

Free the whales!

In elk geval:
Hartelijk dank, dan ga ik ook even kijken of ik hem nog weer werkend krijg :D

Ik heb een TI83+, identiek als die op jouw foto.
Nu nog enkele vraagjes
die grijs/oranje condensator is dan 10pF?
en dat grijs/zwart ding is dat ook een condensator en welke waarde?

En welke waarde heb je voor de regelbare weerstand genomen?

Voor het gemak, kan je op mijn foto even de verbindingen aanduiden die je gemaakt hebt?

Hier foto:
http://users.telenet.be/daxpagina/andere/co/ti83+.jpg

Volgens hoe ik het zie is het zo:
dan heb ik alleen nog de waarden nodig.
http://users.telenet.be/daxpagina/andere/co/ti83verbinding.jpg

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op 9 april 2005 12:54:28 ]

Pieterjan, dat klopt wat jij hebt getekend als ik het bekijk op mijn big size afbeelding op de vorige pagina van dit topic.

maar let erop dat op de ACHTERKANT ook nog een heel spoor loopt....die heb je dus nog niet met elkaar verbonden dan aangezien dat soldeereilandje helemaal kapot is

Hieper de piep!
free_electron

Silicon Member

PCB barbaren ! electronenmolesteerders !

sorry hoor dit moet er effe uit: hebben jullie ooit al van SMD componenten gehoord ? als ik sommige foto's hier bekijk begint mijn nekhaar te krullen !

wat heeft die arme TI83 jullie misdaan om er dergelijk trimpots en capaciteiten in te monteren. Ik zou er radiolampen in vijzen !. Iemand kan misschien een oscillator maken met een triode of zo en die de clock laten sturen.

en vervang meteen dat grafische display door nixies nu je toch bezig bent.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 9 april 2005 15:15:58 schreef free_electron:

sorry hoor dit moet er effe uit: hebben jullie ooit al van SMD componenten gehoord ? als ik sommige foto's hier bekijk begint mijn nekhaar te krullen !

wat heeft die arme TI83 jullie misdaan om er dergelijk trimpots en capaciteiten in te monteren. Ik zou er radiolampen in vijzen !. Iemand kan misschien een oscillator maken met een triode of zo en die de clock laten sturen.

Wat ben jij een ongelofelijke electronica-atheist. Je moest je schamen. Op het gebied van electronica is digitaal, en vooral SMD electronica het meest onderkruiperige soort wat bestaat.
Wees blij dat ik me er overheen heb gezet. En nu dus de vijand van het hobby-elconicacisme indirect een handje heb geholpen, ookal zal ik me nog jarenlang misbruikt voelen door deze acties...

@pieterjan:

Het is bijna correct. Maar tussen de potmeter en de condensator moet nog een draadje naar het onderste van dat diehoekje van koperen puntjes. Als je goed kijkt zie je dat wel op mn plaatje.
Die wit met oranje is 100pF. Ik heb geen idee wat ik daar moest zetten, dus ik heb maar wat geprobeerd. Die andere is 10pF (zwart met witte), en de potmeter is 10K. Ik waarschuw je: het werkt wel, maar niet zeer stabiel. Het is zeer raar, de meeste spellen doen het, maar ik heb er eentje tussen die de snelheid niet goed pakt. Ook zag ik op de scoop vrij grote instabiliteit van het geheel.

Misschien toch maar een externe osc. met triodes :P

Free the whales!
klein is fijn

Moderator

Op 9 april 2005 15:15:58 schreef free_electron:

Als ik die foto's zo zie dan moet ik je wel een beetje gelijk geven, maar hoe wilde je een TI-83 anders overklokken? Ik kan er wel een smd trimmer in gaan zetten, maar dat stelt weer zo lastig af, trouwens, daar is weinig plaats voor op die print.

En wat die TI-83 ons heeft aangedaan? Ons veel te lang laten wachten op berekeningen, alleen omdat hij zo zuinig wilde doen met z'n batterijen. Nou, die batterijen krijgt hij wel van mij, als hij maar wat sneller doorwerkt! Zo, dat lucht op.

Maarre, die nixies, lijkt me leuk, heb alleen laats zo'n rekenmachine met nixies gezien, dat ding kon alleen optellen.:+ Het was overgens ook niet iets om zo mee te nemen in je tas...

En zo'n SMD barbaar ben ik niet, heb net m'n SMD FM-bug in elkaar gesoldeerd, werkt helaas nog niet omdat de microfoon kapot is:'(, maar al die 0603 weerstanden en condensatoren zien er geweldig uit. Foto's volgen in het SMD FM-bug topic als het ding het wel doet.

free_electron

Silicon Member

Wat ben jij een ongelofelijke electronica-atheist. Je moest je schamen. Op het gebied van electronica is digitaal, en vooral SMD electronica het meest onderkruiperige soort wat bestaat.

ela ela. pas op e of ik zal u daar eens een flip-chipke designen met balletjes op een pitch van halve millimeter. Lang leve 0201, 10005, Bga en flip-chip verpakkingen ! Weg met alle passieve componenten die groter zijn dan 2 bij 2 millimeter. Electronica moet terug voor echte weirdo's worden ! (gelijk tekik ). Power to the Nerds !

t'was maar om te lachen he. :-) :-)

Kon mij niet houden. Zo een knoert van een trimpot. afbraak ? kan mij niet inbeelden dat dat nog geproduceerd wordt nieuw, tenware ergens in het oosten van zuid-west neanderthalistan.

nuja alst werk. dan werkt het he. Vond het aleen nogal grappig op die foto. TQFP's met zo ene knoert van ene trimpot.

als je TI traag is: koop dan toch een HP :-)
nee ik heb zelf ook ene (oudere) TI85 waar ik ook wel eens heb zitten in rommelen. Maar vele kon je er niet mee doen. Ligt al jaren in de kast. Heb nu een simpel HP20 machientje ( gebruik het alleen voor basisbewerkingen + - * / en eenheid / base conversies : kilo naar pond , cm naar inch en hex naar decimaal. ) Mijn stelling is als je er niet komt met de 4 basisbewerkingen is het niet de moeite je tijd er aan te verspillen : snok het door Spice (alst voor elctronica is), of geef het aan iemand anders om uit te rekeken :-)

Volgens mij loopt er hier een TBS patient rond|:(

;-)

Pieterjan Vyncke : wat je nu erbij hebt gedaan, klopt niet hoor...kijk maar eens 2 pagina's terug naar mijn foto, daar kun je het precies zien

[Bericht gewijzigd door Roel op 9 april 2005 19:40:14 ]

Hieper de piep!
klein is fijn

Moderator

Op 9 april 2005 19:38:50 schreef Roel:

'T zal eerder een SMD patient zijn.;)

SMD parts: Simple Mechanical Demolishible parts.

Op 9 april 2005 19:38:50 schreef Roel:

;-)

Pieterjan Vyncke : wat je nu erbij hebt gedaan, klopt niet hoor...kijk maar eens 2 pagina's terug naar mijn foto, daar kun je het precies zien

Ow, het is wel hoe ik het gedaan heb :D

@free electron: eigenlijk is het probleem dat ik hier ook geen SMD componenten heb liggen. Dus dan moet ik er maar gewone op zetten. Die trimmer is nodig om de snelheid in te kunnen stellen. Die wordt dus in de behuizing ingebouwd.

Toch loopt hij nog steeds niet zo snel als mn gewone ti83. Dat kan aan de batterijen liggen (oplaadbaar, dus niet meer dan 5V), maar ik zou toch graag het display delay anders in kunnen stellen. Ik zal nog eens wat googlen, en kijken of ik er wat over kan vinden.

Free the whales!

Op 10 april 2005 09:24:23 schreef zweetvoetje:
[...]

Ow, het is wel hoe ik het gedaan heb :D (edit: op de foto staat hij ook zo)

@free electron: eigenlijk is het probleem dat ik hier ook geen SMD componenten heb liggen. Dus dan moet ik er maar gewone op zetten. Die trimmer is nodig om de snelheid in te kunnen stellen. Die wordt dus in de behuizing ingebouwd.

Toch loopt hij nog steeds niet zo snel als mn gewone ti83. Dat kan aan de batterijen liggen (oplaadbaar, dus niet meer dan 5V), maar ik zou toch graag het display delay anders in kunnen stellen. Ik zal nog eens wat googlen, en kijken of ik er wat over kan vinden.

Free the whales!

Op 10 april 2005 09:24:23 schreef zweetvoetje:
[...]

Ow, het is wel hoe ik het gedaan heb :D (edit: op de foto staat hij ook zo)

verkeerde knopje :(

Free the whales!

Ik weet dat het al een wat ouder topic is, maar ik wil roel en zweetvoetje toch even bedanken.

Heb het verlies van de ti83+ even laten bezinken en ben deze morgen aan de slag gegaan met een 18 pF condensator en een 5k trimmer, en hij loopt alvast weer, nu nog op zoek naar de goede waardes zodat hij weer loopt als voorheen.

Nog een rekenmachine gered :-)

Edit: na wat priegelwerk, en de 5k vervangen te hebben voor een 10k en ook de afscherming achterop terug te plaatsen (heel wat meer stabiliteit plots ;-) ) en wat regelen ben ik met het in het begin aangehaalde codefragmentje vlot tot 775 geraakt zonder dat het display of de rekenmachine raar begon te doen.

Net zat ik aan 821, maar daar beginnen wel wat kuren zich te vertonen.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op 12 augustus 2005 10:52:54 ]