Review Aneng AN8002 DMM

Arco

Special Member

Mijn AN8002 ligt in de kliko... :)
Auto power-off werkte niet, resulterend in een leeg gelopen batterij en een meter vol prut... (ook Panasonic batterijen kunnen dus lekken,,,)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 23 december 2017 14:28:20 schreef Arco:
[...](ook Panasonic batterijen kunnen dus lekken,,,)

Duracell ook :(:
https://farm5.staticflickr.com/4193/33887823443_6c20f650a8_m.jpg

flash2b

Special Member

Vandaag is mijn Richmeters RM101 = Aneng AN8001 er mee opgehouden. Nou niet helemaal, maar ik kan met de gele toets niks meer selecteren.

Alleen in het Hz bereik kan ik tussen Hz en % schakelen, de overige bereiken staat vast.

Als ik op de gele knop druk, dan krijg ik wel een piep, maar hij schakelt niet over van DC naar AC op het V, mV, A en mA bereik. Dit gebeurt ook in het Ω bereik.

Meetwaarden op alle bereiken zijn prima.

Ik heb het idee dat de EEPROM corrupt is.

Misschien is er iemand die een oplossing weet? Anders gaat die de vuilnis bak in.....

Kruimel

Golden Member

Dat is wel jammer, ik zou niet weten wat daar gaande is. Als de EEPROM corrupt is zou ik ook een afwijking verwachten, want AFAIK daar staan daar ook de calibratiewaarden in.

flash2b

Special Member

Het is zeker jammer. Ik heb deze meter sinds 16-11-2016 dus hij is nu 1 jaar 3 maanden oud.

Ik heb hem amper gebruikt en ooit aangeschaft omdat ik hem interessant vond dus nog voordat hij populair werd. Ach hij was niet duur, maar het is geen kwaliteit.

Kruimel

Golden Member

Ok, mijn Aneng AN8002 is nu ook defect. ;(

Ik kan er nu geen gelijkspanning meer mee meten. Zodra je iets aansluit dat een 'range switch' benodigt dan gaat hij zitten te springen tussen bereiken waardoor hij dus incidenteel de aangebrachte spanning toont, maar meestal rotzooi. Het betrof in dit geval een stabiele spanning, dus het is niet zo dat het probleem in een evidente storingsbron lag. Dit lijkt alleen bij de meting van de spanning te gebeuren, andere meetbereiken lijken nog te werken (al heb ik geen uitgebreide tests gedaan).

Jammer, ik vond het wel een handig metertje. Geen idee wat de oorzaak was, ik heb er niets vreemds mee gedaan. Paar keer wat weerstandjes en condensatoren gemeten, meer niet... :/

Arco

Special Member

De draaischakelaar is vreselijk gammel. Heb je al geprobeerd 'm een keer of tien heen en weer te schakelen voor het meten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ja, maar het bood geen oplossing. Ik zal hem nog wel openschroeven om te checken of de contacten nog allemaal recht zitten, misschien is één van de sleepcontacten los geraakt of gebroken... :/

edit: Net gecontroleerd: geen losse contacten. Wel een paar vuiltjes, maar geen echte problemen gevonden en geen verbetering na de kijkoperatie.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 26 maart 2020 11:12:40 (28%)

Kruimel

Golden Member

Ok, ik stond op het punt hem in de vuilbak te gooien, en ik schroefde hem open om de (oplaadbare) batterijen die ik er in had gestopt te recupereren. Toen heb ik er als test even een setje alkaline in gedaan, en dan werkt hij wel goed... 8)7

Blijkbaar geeft de autorange problemen voor de batterij te laag indicator aan gaat (in dit geval waren de batterijen op 2,57V). Deze batterijspanning lijkt geen negatieve invloed te hebben op de overige meetresultaten (al heb ik die niet uitputtend getest). Het heeft mijn vertrouwen in de meter wel geschaad en voel me genoodzaakt hem nu te degraderen naar mundaine taken. Misschien gooi ik hem binnenkort nog wel weg, want een meter waarbij je niet zeker weet of het resultaat klopt is nog wel erger dan geen meter.

Kruimel

Golden Member

Ok, hij is nu definitief in de vuilbak gegooid, want de spanningsmeting deed het ook met nieuwe batterijen niet meer. Hij ging gewoon zitten dansen tussen de bereiken zonder ooit een zinvolle waarde te tonen. Andere bereiken deden het nog wel, maar ik ontdekte dat ik alle metingen toch herhaalde met een andere meter, wat het nut een beetje verminderde. Het broertje AN8008 toont nog geen gebreken en is nog wel in gebruik.

Arco

Special Member

Bij mij deed de Ohmmeting na een paar weken niet gebruiken vreemd. Bij kortsluiten pinnen meette je 0.9 Ohm...
Na de draaischakelaar een keer of 20 heen en weer te doen was dat 0.08 Ohm (aannemelijk door de dunne meetsnoertjes.)
Al met al een heel bedenkelijk apparaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even voor de goede orde: De "autorange" is iets van: indien meting > 6500 -> dan een hogere range selecteren. Indien meting onder 0550 dan lagere range selecteren. Het is een soort software-kwestie. als ie dus officieel 6000 counts is, dan KAN je dus metingen boven de 6000 counts krijgen, MITS ie niet even boven de 6500 is geweest. Preciese getallen weet ik niet meer.

Jou "Hij blijft schakelen" klinkt als: hij heeft MEER input dan je kan meten op de lage range en ... iets mis met de volgende hogere range is dan kapot dat ie "0" meet in die range.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 december 2020 14:47:40 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De meters van Aldi van een tientje waren in ieder geval van een beduidend betere kwaliteit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

@Arco: De jouwe was van betere kwaliteit, maar bij mij was die juist drama, tot 20Ω overgangsweerstand in het weerstandsbereik, daar zou ik geen tweede van kopen... 8)7

@rew: Ik weet niet precies wat er mis was, maar deze meter had geen 'range' knop (ironisch binnenin wel een footprint ervoor) en dan kan je er meteen niets meer aan doen als één van de bereiken stuk is. Als dit soort dingen zonder enige mishandeling en met licht gebruik gebeuren verlies ik snel vertrouwen in de meetresultaten. Daarom is hij het ronde archief in verdwenen.

Wel jammer, ik had wel sympathie voor dit metertje. Hij voldeed voor een heel groot deel aan mijn hobby-vereisten en was niet duur. Helaas dus blijkbaar ook wat goedkoop gebouwd... :'(

Gegeven de issues die ik hier en op EEVblog zie vrees ik dat er misschien wel ergens wat mis zit in het silicium van de chip. Dat zomaar degraderen van verschillende functies is wel vreemd namelijk.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 30 december 2020 16:55:07 (12%)

Arco

Special Member

Ik heb nog een 8002 liggen, ook met rotte schakelaar (volgens mij komen meeste problemen daardoor)
De sleepveertjes zijn heel erg zwak waardoor er weinig contactdruk is en heel snel slecht contact...

Je kunt wel 'manual' meten ermee: enkele malen op 'range' drukken tot je het gewenste bereik ziet...
('Auto' verandert dan ook in 'Manual')

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 30 december 2020 17:12:04 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Net mijn AN8002 aan de Noise-Amp NA-10 referentie gehangen, 2,5V, 5V en 10V DC waren tot op de digid correct.
Ohm check gedaan, deze met de orginele meetsnoeren en met goede banaan snoeren getest, binnen 1 digid correct.
De mee geleverde meetsnoeren zijn rommel.
Oja, maken jullie de banaan bussen van je meters regelmatig schoon? ik wel, je wil niet weten hoe snel die goor worden
en vooral in het lage Ohm bereik ga je verschillen zien.

AC gemeten tot een paar Volt binnen 2 digids correct.
Capaciteit is nog het zelfde als ik eerder al heb aangegeven.

Dus misschien mazzel en de laatste tijd ook niet veel gebruikt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Op 30 december 2020 17:08:48 schreef Arco:
Ik heb nog een 8002 liggen, ook met rotte schakelaar (volgens mij komen meeste problemen daardoor)
De sleepveertjes zijn heel erg zwak waardoor er weinig contactdruk is en heel snel slecht contact...

Je kunt wel 'manual' meten ermee: enkele malen op 'range' drukken tot je het gewenste bereik ziet...
('Auto' verandert dan ook in 'Manual')

Ik denk dat je het over de AN8008 hebt, de AN8002 heeft geen 'range' knop (en jouw 8002 was volgens mij door lekkende batterijen opgevreten)... :/

Van wat ik er van lees ben jij de enige met problemen met een Aneng die te herleiden zijn naar de contacten. Mijn probleem en dat van flash2b liggen duidelijk niet aan contactweerstand.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel, :-)

Ik heb helemaal geen problemen met de Aneng AN8002...
Dus je boedoeld denk ik iemand anders, mijn type vergissing heb ik gecorrigeert, dank hiervoor.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Whoops, je hebt gelijk, hier hebben ons berichten elkaar gekruist: ik had het tegen Arco. Ik heb een citaat toegevoegd om dat te verduidelijken. Excuus voor de verwarring! :X

Ik vond overigens de snoeren niet problematisch, maar misschien heb ik de connectoren eens opgebogen. Er zit zo een connector in met twee "kruisende inkepingen" waar je in sommige gevallen een kleine schroevendraaier tussen moet klemmen waardoor ze uit elkaar buigen en een betere pasvorm geven.

Ik kan me niet herinneren of ik bij deze Aneng de schroevendraaiertruuk heb toegepast, niet recent in elk geval. Ik weet wel dat ik altijd minder dan 0,2Ω heb gemeten met (stevig) kortgesloten pennen.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Mooi dan is de verwarring opgelost! :-)

Wat betreft de meetpennen, daar zijn bij verschillende fabrikanten meerdere problemen mee.
Het helpt als je vergulde typen hebt, maar reken jezelf niet rijk, de goudlaag is soms heel dun...

Het is vooral goed hygiene te betrachten voor je banaan bussen en stekkers, alleen grotere veerkracht is niet voldoende.
Dat ga je merken als je de contacten met IPA of Deoxid schoonmaakt, ja ook je meetpennen.
Zo vaak dat dit over het hoofd gezien wordt.

Bij DC of AC meten is de foutmarge hierdoor meestal niet zo groot, of je moet weer kleine signalen meten.
De vervuiling op je contact materiaal is een hele leuke batterij met een nogal varierende Ri! :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ben ook tevreden met mijn Aneng, best goed apparaat voor quick en dirty metingen. En op sommige punten zelfs zeer nauwkeurig, en dat voor die prijs... Als het echt goed moet bij een apparaat, dan haal ik mijn fluke uit de kast.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.