Op 3 januari 2021 23:45:29 schreef Martin V:
Ik noem een dergelijke brug/directional coupler een tandembridge.
Dat hoor je wel meer, maar is fout.
'Tandem match' is de naam van een vrij uitgebreide wattmeterschakeling, die automatisch de SWR berekent (met alleen analoge elektronica!). Dat doet hij door versterking van de twee kanalen FWD en REF tegelijk (in tandem, en gelijk= match) te regelen, totdat FWD een bekende spanning bereikt; REF wordt dan gemeten en omgerekend naar SWR.
Auteur Grebenkemper, die dit in QST (januari 1987) publiceerde, gebruikte als meetbrug dus de Sontheimerbrug. Sontheimer heeft in 1966 patent aangevraagd en in 1969 verkregen; onze schakeling is daarin figuur 10.
Op 3 januari 2021 23:32:27 schreef harry64:
[...]
Dát is interessant om te weten. Dat zou dan betekenen dat ik spoel (veel) groter moet maken en de topcapaciteit weer een beetje (fors verlagen. Klopt die theorie van mij? En hoe weet je dat die impedantie 30 ohm is?
Dat verhaal van die dummy klopt ook min of meer met wat ik gemeten heb.
Lijkt op een verschuiving van 90 graden i.p.v. 180
Nee, daar gaat het niet om. De stralingsweerstand wordt bepaald door de afmetingen, en die zijn gewoon klein. Praktisch alle weerstand die je meet, is verliesweerstand. Met een grotere spoel heb je meer verlies en is de aanpassing dus beter, maar daarmee heb je geen beter signaal.
Met een zó kleine antenne kun je alleen maar hopen de verliezen zo klein mogelijk te houden. Daarvoor moet de spoel klein, waardoor je meer capaciteit nodig hebt. Je capaciteiten hebben praktisch geen verlies, maar de spoel wel, zodoende.
De totale voedingsweerstand wordt daardoor erg laag. Je zult dus moeten aanpassen, en daarbij dan weer hopen dat de verliezen in het aanpasnetwerk weer niet te hoog worden.
Dat bij jou de weerstand ca. 28 ohm is, volgt uit je eigen meetresultaten. Kijk maar naar het scoopbeeld van FWD en REF, en vergelijk met mijn grafiek in mijn vorige post.
Dat bij je dummyload REF achteraf dus niet in fase blijkt te zijn met FWD, is interessant. Daaruit zou volgen dat óf je dummy niet ohms is, óf dat de meetbrug 'niet deugt'. Maar dat valt wel mee: het gaat maar om een heel kleine reflectie, overeenkomend met een SWR van ca. 1,1.
Hieronder heb ik je scoopbeeld wat 'rechtgetrokken', om er gemakkelijker aan te kunnen meten.
Als je brug ideaal zou zijn, en je dummy 54 ohm in serie met 0,45 uH (bijv. 0,5 mm aansluitdraden van 16 cm), dan zou je hetzelfde beeld krijgen.