Piraten draad antenne geknutsel vraag

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en natuurlijk ook alle andere meelezers!
Het gaat me puur om het experimenteren dat vind ik gewoon leuk.
DUS Martin haal ik gewoon ook die BDX weer ff los en wil ik het proberen met een RCA9228
En daar voor een TIP of een BD om te kijken wat dat doet.
Als het klopt zou het dus beter moeten gaan dan alleen een 2N3055 of die RCA9228D
( hoow en ik heb als voeding twee keer 13 volt ongeveer @Martin! )
13Volt voor osc en buffer en dan twee keer voor modulator met IRF waarvan…. Ik dacht ongeveer de helft van over blijft???

En voor @Tune mijn spoel is:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/43266
L3 = 66uH
L2 = 14uH
Met wat tolerantie hoor want het is maar een chinees metertje!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Voor als je nog mee leest, jij had gelijk!
Jij had gezegd:
Wat betreft die 21 windingen welke tussen jou kern en de mantel van de coax staan vindt ik dit wat veel,
veel minder kan beter zijn 8 windingen voor een spoel diameter van 50mm, voor een spoel diameter van 80mm zou ik 6 windingen aanhouden.

Ik zit nu rond de 8 windingen tussen Mantel en Kern,
MAAR ik heb op 5 windingen ook nog de 220~ aarde met een condensator er tussen.
( over die condensator zat ook nog een afstem C maar die staat nu op 0pF )
Dus L2 is nu rond de 8 windingen.
En L3 moet ik nog even tellen maar had ongeveer een waarde van 66uH nu min 2 windingen.
Staande golf 1 op 1 en vermogen is daarmee ook omhoog gegaan!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Op 13 juni 2019 16:11:58 schreef rob007:
Hallo Martin en natuurlijk ook alle andere meelezers!
Het gaat me puur om het experimenteren dat vind ik gewoon leuk.
DUS Martin haal ik gewoon ook die BDX weer ff los en wil ik het proberen met een RCA9228
En daar voor een TIP of een BD om te kijken wat dat doet.
Als het klopt zou het dus beter moeten gaan dan alleen een 2N3055 of die RCA9228D
( hoow en ik heb als voeding twee keer 13 volt ongeveer @Martin! )
13Volt voor osc en buffer en dan twee keer voor modulator met IRF waarvan…. Ik dacht ongeveer de helft van over blijft???

En voor @Tune mijn spoel is:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/43266
L3 = 66uH
L2 = 14uH
Met wat tolerantie hoor want het is maar een chinees metertje!
VrGr Rob.

Hoi Rob ik weet niet of je nog aan het AM'en bent, maar bij deze m,n AM modulatortje. Die BFG kan je ook BF199 voor gebruiken.

Krijgt rf via een AD9833 en een Nano. Netjes 9 Khz breed moduleren met gratis Stereotool.

Gaat daarna een rf amp van de Ali in

Die er 100 mw van maakt.

Dat zou uiteindelijk weer een pushpull met IRF510 in moeten die er 50 Watt van maakt. Maar die IRF'jes ben ik nog mee aan het emmeren. Evenals met de antenne.

Er hangt inmiddels een half-sloper

Maar die heb ik nog niet goed resonant en de 1:50 ringkern wil ook nog niet echt 50 naar hoogomig (2K).

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Harry,

Dat is iets wat blijvend is, nu momenteel moet ik even pauze houden(ben door mijn rug gegaan!)
Maar Korte en Golf Middengolf de draadjes hangen nog steeds natuurlijk.
Maar ook op andere banden kijk ik rond wat dat betreft het blijft leuk!
Ook LPAM dat is iets wat steeds altijd weer terug komt,
Laatst nog kreeg ik een E-mail of ik eens wou luisteren voor iemand ook in Rotterdam.
Dus afgesproken hoe wat waar… erg leuk, ik kon hem ontvangen, hij mij ook!
Hij zat met een omgebouwde GPA met een spoel op zijn dak.
Zijn zendertje met 2N3055’s ( het zender gedeelte! ) Daar stond ik wel van te kijken! :?
Over die antenne:
Dit heb ik wel meer gehoord, dat die antenne niet resonant te krijgen was!
Ik hou het bij een draad van ongeveer 16 meter(helaas niet recht gestrekt!) –
met een grote spoel gemaakt om PVC met zwart VD draad met aftakkingen.
Dat is niet 100% perfect maar voor mij voldoet het!
Hier nog even een linkje voor jou: http://www.am-forum.nl/

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob en Harry,

Leuk dat je even reageert Harry.
Die modulator lijkt een beetje op een dubbelzijband modulator zoals ik die bouwde voor een klant van mij.

Intussen heb ik iets anders bedacht om dat met een BFY50 of een 2N2219 te doen. Waarvan hier het schema:

Hoe dit werkt is onbekend want ik heb het nog niet in de praktijk kunnen brengen.

Die antenne voor de middengolf vind ik heel interessant, deze lijkt op een Meander antenne (google maar).
Heb je ervaring met die antenne, hoe werkt dat?

groetjes van deze kant, fijne jaarwisseling.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Zo iets had ik al eens geprobeerd om de audio via de andere kant van het verschilversterkertje er op te zetten. Maar dan krijg je dus audio met RF er op i.p.v. AM modulatie.

Dingetje van mij moduleert via de BC-tor de versterking. Het origineel had een ringkerntje (FT37-43), maar die wilde niet zo goed meer werken boven de 3 Mhz. Een fase tappen gaf vervorming, vandaar het schakelingetje met de fet's, die maken het netjes unballanced en halen ook DC-rumble en andere infase-rommel weg. Werkt goed tot 10 Mhz i.i.g. Daarboven gaat m'n AD9833 kuren vertonen.

Ding is wel erg gevoelig voor variaties in de voeding. Komt door R 4, 5 en 6. Had ik eerst met een zenertje, maar dan nog hoorde je van alles terug op je voedingslijn. Dus dan maar een 78L09 er op. Fetjes kunnen eventueel wel direct aan de 12 tot 15 volt. Die trekken ook de meeste stroom (40 tot 60 mA)

Ow en de Ali-amp niet hoger insturen dan 0 Dbm, anders gaat het eerste trapje (een MMIC SBB-2089Z) stuk.

Kom ik bij ziekenhuis in A'foort uit... :P

Geintje. Ik ga het meander verhaal eens goed doorlezen. Lijkt er i.d.d. wel veel op. Maar ik ben ook al benamingen als cobra-antenne tegengekomen.

Eerste metingen gaven overigens wel aan dat mijn antenne met z'n geschatte 45 mtr totale lengte netjes resonant was op 6.2 en rond de 12 Mhz. Daar geeft ie ook goede SWR. Jammer dat m'n autoradio geen KG heeft. Dus zal hij wel 49 mtr zijn. Was lastig uit te meten tijdens het bouwen in de tuin.

Temeer ook omdat ik de draad uit één stuk door de dragers heb geregen.

Volgende ontwerp wordt dus een met 'losse' elementen draad en verbindingsstukjes van 10 cm en 20 cm.

Voor opspannen ga ik dan spanbandjes

gebruiken i.p.v. nylon touwtjes.

Bedoeling is i.i.g. dat ie direct resonant is op 1395 Khz.

harry64

Golden Member

Op 29 december 2020 09:21:31 schreef rob007:
Hallo Harry,

Dat is iets wat blijvend is, nu momenteel moet ik even pauze houden(ben door mijn rug gegaan!)
Maar Korte en Golf Middengolf de draadjes hangen nog steeds natuurlijk.
Maar ook op andere banden kijk ik rond wat dat betreft het blijft leuk!
Ook LPAM dat is iets wat steeds altijd weer terug komt,
Laatst nog kreeg ik een E-mail of ik eens wou luisteren voor iemand ook in Rotterdam.
Dus afgesproken hoe wat waar… erg leuk, ik kon hem ontvangen, hij mij ook!
Hij zat met een omgebouwde GPA met een spoel op zijn dak.
Zijn zendertje met 2N3055’s ( het zender gedeelte! ) Daar stond ik wel van te kijken! :?
Over die antenne:
Dit heb ik wel meer gehoord, dat die antenne niet resonant te krijgen was!
Ik hou het bij een draad van ongeveer 16 meter(helaas niet recht gestrekt!) –
met een grote spoel gemaakt om PVC met zwart VD draad met aftakkingen.
Dat is niet 100% perfect maar voor mij voldoet het!
Hier nog even een linkje voor jou: http://www.am-forum.nl/

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Nou, ik heb vanmiddag een Isotron in elkaar geprutst. Ik wil hem eigenlijk naar de 1395 Khz maar ben blijven hangen op 1485. Eigenlijk 1492 Khz, maar het werd te donker om verder te prutsen in de tuin.

Ik moet zeggen dat hij het niet slecht doet. Hij is wel ongelofelijk smalbandig op die lage frequentie. Net breed genoeg om 9 Khz te kunnen moduleren en afgestemd krijgen is een hele toer. Is zonder spec. analyzer of antenneanalyzer eigenlijk niet te doen.

Voordeel is wel dat je hem grof kan tunen terwijl hij een meter naast je staat.

Als je te dichtbij de topcapaciteit komt met je handen dan reageert hij wel enorm, duikt ie zomaar een megahertz omlaag.

Je kan dus tunen met de spoel en de topcapaciteit.

Spoel is 130 windingen vd-zwart (1.5 mm2, 1.3 mm dia, 1,8 mm spacing)op 110 mm rioolbuis. Buis is 1 meter en de top en bodem caps zijn 1 laag huishoudalufolie. De top is even later 'uitgebreid' met 1 meter 40 mm buis omwikkelt met huishoudalufolie.

Voet is 3 40 mm T stukken die een H vormen en 1 T stuk recht omhoog met 1 meter 40 mm buis die ik morgen ook nog even zal omwikkelen om te zien wat dat doet met SWR en freq.

Ik zal morgen ff kijken of ik foto's kan maken van de marsmannetjesantenne. :P

rob007

Yarr, Matey!

Hallo beste mensen,
Harry Isotron om eerlijk te zijn geloof ik niet in deze antenne!
Dan zou ik misschien eerder gaan voor een dummy load met daar wat stukjes draad er aan.
MAAR, wie ben ik! Ik durf wel toe te geven dat ik overal maar minimaal verstand van heb,
Zo vond ik vroeger de LOOP ook HELEMAAL NIKS! Maar dat heb ik nu ook wel enigszins moeten bijstellen.
MAAR dan wel als de LOOP groot is voor zenden wil ik er wel in geloven,
Voor ontvangst hoeft het perse niet ZO HEEL erg groot en geloof ik er nu ook wel in.
( sommige mensen kunnen ook niet anders natuurlijk! )

Vriendelijke en Gezonde Groetjes voor het nieuwe jaar voor een ieder die dit lees!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
harry64

Golden Member

Ja, daar had ik al wat van meegekregen in andere draadjes. Ik ben daarstraks ff een rondje wezen rijden. En ik ben toch wel enigszins verbaasd dat de nog niet optimaal afgeregelde Isotron beter presteert dan de twee draadjes die ik heb hangen. En dan staat ie nog 1 meter hoog op de grond met rondom flats. En het is nogal druk op de 1485 met al die 1-watters. Oké, afstellen is een crime met die paar kilohertz bandbreedte.

Overigens heeft een LOOP magnetische koppeling met de ether en de Isotron capacitief. De iso zou dus volgens hetzelfde principe werken als de actieve miniwhip. Die ontvangt op een plaatje van 2 bij 3 cm van 100 khz tot 3 Mhz, de mijne i.i.g. Schijnt dat het tot 30 Mhz werkt. Maar hier wordt ie overhoopgedrukt door alles bij elkaar 1 megawatt PEP van de omroeptoren 200 mtr verderop.

Wat die isotron antennes betreft - grofweg 75% zegt dat het werkt door de voedingslijn te laten stralen, 25% denkt dat de antenne zelf echt werkt.

Als je de voedingslijn zeer kort maakt - laten we zeggen 1 meter, en dan natuurlijk ook de aardleiding kort houden - dan zou je wel moeten kunnen achterhalen wat er straalt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
harry64

Golden Member

Ik was er al wel achter dat als je een paar khz buiten de dip zit, hij erg weinig meer doet. Verder ligt de 25 meter coax waar ie aan vast zit grotendeels op de grond. Maar ik zal eens meten morgen straks.

Het verschil in veldsterkte verschilde echter aanzienlijk tussen 1485 en 1495, bijna 25%. Terwijl het vermogen nauwelijks veranderde. De SWR dan weer wel, die is op 1485 behoorlijk hoger dan 1495 khz. Dat lijkt wel verband te houden met de veldsterkte.

Overigens zat er afgelopen middag wel een kort coaxlijntje van een meter tussen toen ik hem grof aan het aanpassen was. De meting reageerde niet als je aan de coax kwam, alleen als je in de buurt (vanaf 50 cm ongeveer) van de 'topstraler' komt. toen verliep hij van +/- 2200 Khz naar 900 Khz.

Lijkt mij dat als ie op de coax zou stralen, je dat duidelijk ziet als je aan de coax komt.

Verder had ik begrepen van de Isotron site dat hij juist niet geaard moet worden.

GROUNDING There is much confusion about grounding antennas. TheIsotrons do not use a ground for performance. Groundingoffers a change in impedance value as well as protectionagainst static discharge. The ONLY way to ground the Isotrons is by connecting theground wire to the bottom of the mast the antenna ismounted on. NEVER run a ground wire up to the antenna. The wire willinteract with the feedline and drastically change the tuning.Avoid running ground wires parallel to the feedline ifpossible.

http://www.progressive-concepts.com/cm/dpl/downloads/products/663/ISO1…

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 3 januari 2021 03:51:07 (29%)

harry64

Golden Member

Goed. Foto's

Hele geval

Afstellen topcap door alufolie opschuiven of afscheuren.

Spoel

BNC,tje

SWR op scoop. Wat opvallend is dat op het optimale resonantiepunt de reflectie in fase is. Op de dummyload is de ref lager maar in tegenfase.

Dit is op 1395 Khz.

harry64

Golden Member

En als we dan toch bezig zijn...

SWR brug. Vanaf 100 Khz tot i.i.g. 10 Mhz. ongeveer 38 DB demping

Lowpass 1600 Khz

1 watt ali amp

Ingeblikt modulatortje plus Uno en ad9833

Met modulatie op 1395 Khz

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 3 januari 2021 19:10:29 (85%)

Ha harry64,

Als ik vragen mag :+ wat ga je bouwen een elektriseer vogelverschrikker :?
Ik vind het wel een uniek model eerst maar even terug lezen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ziet er leuk uit Harry.
Waarom die Nano bij de modulator?
Gebruik je die als meetgenerator?
Of maak je daar HF mee?

*edit

Krijgt rf via een AD9833 en een Nano. Netjes 9 Khz breed moduleren met gratis Stereotool.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 januari 2021 18:25:13 schreef harry64:
[bijlage]
SWR op scoop. Wat opvallend is dat op het optimale resonantiepunt de reflectie in fase is. Op de dummyload is de ref lager maar in tegenfase.

Bij jouw Sontheimerbrug betekent in fase dat de belasting lager is dan de 'systeemimpedantie' (50 ohm), en in tégenfase dat de belasting hoger is. In elk geval is de antenne dus wel ohms (klopt, want in resonantie); hier blijkbaar iets onder de 30 ohm (groene lijn).
(Maar dat is dus inclusief verliezen. De stralingsweerstand is te klein om zo te bepalen).
Als de brug netjes 50 ohm is, dan zou je dummyload dus iets hoger dan 50 ohm zijn (zie voorbeeld: blauwe lijn).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Op 3 januari 2021 20:04:52 schreef electron920:
Ha harry64,

Als ik vragen mag :+ wat ga je bouwen een elektriseer vogelverschrikker :?
Ik vind het wel een uniek model eerst maar even terug lezen !

Groet,
Henk.

Dacht ik ook aan. :P Maar met die delen omhoog werd ie topzwaar. En daar het capacitieve koppeling is, dan maar opzij.

harry64

Golden Member

Op 3 januari 2021 21:44:13 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bij jouw Sontheimerbrug betekent in fase dat de belasting lager is dan de 'systeemimpedantie' (50 ohm), en in tégenfase dat de belasting hoger is. In elk geval is de antenne dus wel ohms (klopt, want in resonantie); hier blijkbaar iets onder de 30 ohm (groene lijn).
(Maar dat is dus inclusief verliezen. De stralingsweerstand is te klein om zo te bepalen).
Als de brug netjes 50 ohm is, dan zou je dummyload dus iets hoger dan 50 ohm zijn (zie voorbeeld: blauwe lijn).
[bijlage]

Dát is interessant om te weten. Dat zou dan betekenen dat ik spoel (veel) groter moet maken en de topcapaciteit weer een beetje (fors verlagen. Klopt die theorie van mij?

En hoe weet je dat die impedantie 30 ohm is?

Dat verhaal van die dummy klopt ook min of meer met wat ik gemeten heb. Hoewel lastig te zien met zo'n lage ref.

Dus maar ff x5

Lijkt op een verschuiving van 90 graden i.p.v. 180

[Bericht gewijzigd door harry64 op zondag 3 januari 2021 23:50:55 (12%)

Ik noem een dergelijke brug/directional coupler een tandembridge.

Korte antennes hebben altijd een lage voedingspunt impedantie, dat hangt er een beetje vanaf maar in de praktijk is dat vaak tussen de 12 en de 30 ohm.
Terwijl de straling impedantie of weerstand enkele ohms kan zijn.
De meeste verliezen gaan in de geleiders zelf zitten, daarom wordt voor een loopantenne vaak dikke koperen buis gebruikt.
Wanneer je een verticale antenne tegeover de grond gebruikt komen daar de aarde verliezen bij.
Stel je niet teveel van voor van dergelijke korte antennes, zoals ook een loop antenne.
Het rendement kan daarbij slechts 0,2% zijn.
Zit je met 50 Watt dan straal je slechts 100mW uit.

Dát is interessant om te weten. Dat zou dan betekenen dat ik spoel (veel) groter moet maken en de topcapaciteit weer een beetje (fors verlagen. Klopt die theorie van mij?

De topcapaciteit moet flink groter worden gemaakt.
Hoe groter de top capaciteit is hoe kleiner de spoel kan zijn.
De spoel straalt slechts een klein beetje uit, hoe groter de spoel is hoe groter de verliezen zijn en hoe lager de stroom is.
Daarom is het zo dat hoe groter de top capaciteit is hoe meer stroom daarin gaat zitten.
Echter de top capaciteit straal niet in het verre veld omdat hierin de sroom nagenoeg nul is.
Het is de spoel juist welke straalt.
Het vergroten van de top capaciteit is wel van positieve invloed op de spoel, omdat de spoel kleiner kan zijn en de verliezen in de spoel ook lager wordt.
En stroom straalt, spanning in het verre veld niet.
Wanneer je de spoel uit trekt zodat die langer wordt gaat deze ook meer stralen.
Het gevolg is dat je een spoel krijgt met een grote spatie tussen de wikkelingen en dat straalt ook mee.

http://www.lpam.nl/antennes.html

Je kan ook ingespoelde antennes zonder top capaciteit gebruiken.
De eigen capaciteit van de spoel resoneert dan met de zelfinductie van de spoel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha harry64,

Eerst even je draadje gelezen althans jou inbreng voorop gesteld dat ik het een imposante constructie vindt is mij nog niet helemaal duidelijk welke antenne je beoogt te bouwen :?
Die antennes van GB antennes ofwel de Isotron antenne daarvan is het denk ik de bedoeling om een Crossed-Field of een EH-antenne na te bootsen !
Of die goed werken dat weet ik ook niet het ziet er ook imposant uit :D .
Het type antenne is mij wel bekend alleen niet die uitvoering en ik ben een beetje sceptisch.
Het oorspronkelijke idee komt net na de antenne van Heinrich Hertz ergens rond 1928 en is opgebouwd met een spoel en een coaxiale condensator.
Heel ingewikkeld om te berekenen maar het is mij een jaar of 40 geleden wel gelukt.
Is het de bedoeling om zo'n type antenne te maken want dan zou ik de cilinder achterwegen laten en gewoon een vlakke plaat nemen dit werkt 10 keer beter.
Maar ik wacht even op wat je precies voor ogen heb.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Op 3 januari 2021 23:45:29 schreef Martin V:
Ik noem een dergelijke brug/directional coupler een tandembridge.

Korte antennes hebben altijd een lage voedingspunt impedantie, dat hangt er een beetje vanaf maar in de praktijk is dat vaak tussen de 12 en de 30 ohm.
Terwijl de straling impedantie of weerstand enkele ohms kan zijn.
De meeste verliezen gaan in de geleiders zelf zitten, daarom wordt voor een loopantenne vaak dikke koperen buis gebruikt.
Wanneer je een verticale antenne tegeover de grond gebruikt komen daar de aarde verliezen bij.
Stel je niet teveel van voor van dergelijke korte antennes, zoals ook een loop antenne.
Het rendement kan daarbij slechts 0,2% zijn.
Zit je met 50 Watt dan straal je slechts 100mW uit.

[...]

De topcapaciteit moet flink groter worden gemaakt.
Hoe groter de top capaciteit is hoe kleiner de spoel kan zijn.
De spoel straalt slechts een klein beetje uit, hoe groter de spoel is hoe groter de verliezen zijn en hoe lager de stroom is.
Daarom is het zo dat hoe groter de top capaciteit is hoe meer stroom daarin gaat zitten.
Echter de top capaciteit straal niet in het verre veld omdat hierin de sroom nagenoeg nul is.
Het is de spoel juist welke straalt.
Het vergroten van de top capaciteit is wel van positieve invloed op de spoel, omdat de spoel kleiner kan zijn en de verliezen in de spoel ook lager wordt.
En stroom straalt, spanning in het verre veld niet.
Wanneer je de spoel uit trekt zodat die langer wordt gaat deze ook meer stralen.
Het gevolg is dat je een spoel krijgt met een grote spatie tussen de wikkelingen en dat straalt ook mee.

http://www.lpam.nl/antennes.html

Je kan ook ingespoelde antennes zonder top capaciteit gebruiken.
De eigen capaciteit van de spoel resoneert dan met de zelfinductie van de spoel.

Ik heb net een 'stralingsonderzoek gedaan' met 5 watt/20 watt PEP en een tl buisje op 10 cm afstand:

Ik weet niet of dit een 'goed' resultaat is qua afstraling. T' is niet geijkt of zo natuurlijk.

Verder heeft deze spoel van VD draad een spatie van ongeveer 1.7 mm door de isolatie.

Verder geen idee wat het verschil bereik van 100 mw/400 mw PEP op een halfwavedipool of dit apparaat zou zijn. Ik heb helaas geen weiland bij de hand. :P

harry64

Golden Member

Op 4 januari 2021 00:28:16 schreef electron920:
Ha harry64,

Eerst even je draadje gelezen althans jou inbreng voorop gesteld dat ik het een imposante constructie vindt is mij nog niet helemaal duidelijk welke antenne je beoogt te bouwen :?
Die antennes van GB antennes ofwel de Isotron antenne daarvan is het denk ik de bedoeling om een Crossed-Field of een EH-antenne na te bootsen !
Of die goed werken dat weet ik ook niet het ziet er ook imposant uit :D .
Het type antenne is mij wel bekend alleen niet die uitvoering en ik ben een beetje sceptisch.
Het oorspronkelijke idee komt net na de antenne van Heinrich Hertz ergens rond 1928 en is opgebouwd met een spoel en een coaxiale condensator.
Heel ingewikkeld om te berekenen maar het is mij een jaar of 40 geleden wel gelukt.
Is het de bedoeling om zo'n type antenne te maken want dan zou ik de cilinder achterwegen laten en gewoon een vlakke plaat nemen dit werkt 10 keer beter.
Maar ik wacht even op wat je precies voor ogen heb.

Groet,
Henk.

Het oorspronkelijke idee was een teruggevouwen draaddipool met spoel, maar die straalt echt voor geen meter.

Toen liep ik, wanhopig het internet afstruinende, tegen de Isotron aan. Wat ik begreep uit de verhalen her en der is dat ie capacitief koppelt i.p.v. magnetisch. Dus toen bedacht ik dat dat vogelhuisdakje enkel als functie heeft om zoveel mogelijk oppervlak te crereren. Dan doet de dikte van het oppervlak er niet zo heel veel toe dus vandaar de alufolie op pvc.

Toen ik het basisbouwsel aan het meten was merkte ik dat ie heel sterk reageerde op benadering van de topcap. Hij ging van 2500 Khz naar 900. Vandaar kwam die horizontale arm er weer op omdat ie met die cap uitbreiding verticaal topzwaar werd.

Tevens is een cilinder minder windgevoelig bij een gelijk oppervlak.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 januari 2021 23:45:29 schreef Martin V:
Ik noem een dergelijke brug/directional coupler een tandembridge.

Dat hoor je wel meer, maar is fout.
'Tandem match' is de naam van een vrij uitgebreide wattmeterschakeling, die automatisch de SWR berekent (met alleen analoge elektronica!). Dat doet hij door versterking van de twee kanalen FWD en REF tegelijk (in tandem, en gelijk= match) te regelen, totdat FWD een bekende spanning bereikt; REF wordt dan gemeten en omgerekend naar SWR.

Auteur Grebenkemper, die dit in QST (januari 1987) publiceerde, gebruikte als meetbrug dus de Sontheimerbrug. Sontheimer heeft in 1966 patent aangevraagd en in 1969 verkregen; onze schakeling is daarin figuur 10.

Op 3 januari 2021 23:32:27 schreef harry64:
[...]
Dát is interessant om te weten. Dat zou dan betekenen dat ik spoel (veel) groter moet maken en de topcapaciteit weer een beetje (fors verlagen. Klopt die theorie van mij? En hoe weet je dat die impedantie 30 ohm is?
Dat verhaal van die dummy klopt ook min of meer met wat ik gemeten heb.
Lijkt op een verschuiving van 90 graden i.p.v. 180

Nee, daar gaat het niet om. De stralingsweerstand wordt bepaald door de afmetingen, en die zijn gewoon klein. Praktisch alle weerstand die je meet, is verliesweerstand. Met een grotere spoel heb je meer verlies en is de aanpassing dus beter, maar daarmee heb je geen beter signaal.

Met een zó kleine antenne kun je alleen maar hopen de verliezen zo klein mogelijk te houden. Daarvoor moet de spoel klein, waardoor je meer capaciteit nodig hebt. Je capaciteiten hebben praktisch geen verlies, maar de spoel wel, zodoende.
De totale voedingsweerstand wordt daardoor erg laag. Je zult dus moeten aanpassen, en daarbij dan weer hopen dat de verliezen in het aanpasnetwerk weer niet te hoog worden.

Dat bij jou de weerstand ca. 28 ohm is, volgt uit je eigen meetresultaten. Kijk maar naar het scoopbeeld van FWD en REF, en vergelijk met mijn grafiek in mijn vorige post.

Dat bij je dummyload REF achteraf dus niet in fase blijkt te zijn met FWD, is interessant. Daaruit zou volgen dat óf je dummy niet ohms is, óf dat de meetbrug 'niet deugt'. Maar dat valt wel mee: het gaat maar om een heel kleine reflectie, overeenkomend met een SWR van ca. 1,1.

Hieronder heb ik je scoopbeeld wat 'rechtgetrokken', om er gemakkelijker aan te kunnen meten.
Als je brug ideaal zou zijn, en je dummy 54 ohm in serie met 0,45 uH (bijv. 0,5 mm aansluitdraden van 16 cm), dan zou je hetzelfde beeld krijgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Betreffende de directional coupler waarover u schreef zal u wel helemaal gelijkhebben, een tandemmach koppeler ziet er nagoeg of bijna hetzelfde eruit vandaar de verwarring.
Onder het "trefwoord "Sontheimer bridge"kan Google niets vinden, daarom hartelijke dank voor de link.

Dat bij je dummyload REF achteraf dus niet in fase blijkt te zijn met FWD, is interessant. Daaruit zou volgen dat óf je dummy niet ohms is, óf dat de meetbrug 'niet deugt'. Maar dat valt wel mee: het gaat maar om een heel kleine reflectie, overeenkomend met een SWR van ca. 1,1.

Het maakt voor een analoog of digitaal meetinstrument niets uit, of de gereflecteerde golf in of uit fase is, het gaat immers om de hoeveelheid spanning wat er wordt gemeten.

Bij toeval heb ik een verkorte antenne voor de middengolf, ontdekt/uitgevonden waarvan ik hier even verslag van wil geven.

Ik heb een actieve loop antenne voor de middengolf gebouwd, speciaal voor ontvangst.
De afmetingen van het raam zijn 140 bij 140cm, ieder vlak van het raam is √2x70cm = 99cm afgerond.
Daarop heb ik 11 windingen is een lengte van 43,55 meter.
De tussenliggende spatie tussen de draad wikkelingen is 30mm.
Dit blijkt te resoneren op de piratenband ca. 1620kHz.
Weliswaar bestaat de loopantenne uit twee in serie geschakelde spoelen met daaroverheen een afstem condensator aan parallel.
Dus er is wel enige capaciteit over de spoel nodig maar slechts in de orde van enkele picofarads.
Mijn vermoeden is dat wanneer de spoel nu precies een kwart-golflengte zou zijn, de spoel resoneert op de gewenste frequentie.
De afstem condensator komt dan te vervallen, de parallel capaciteit voor de zelfinductie bestaat uit de eigen capaciteit van de spoel om in resonantie te komen met de gewenste frequentie.

Ik heb net een 'stralingsonderzoek gedaan' met 5 watt/20 watt PEP en een tl buisje op 10 cm afstand:

Je kan dan wel TL buis laten branden in het induktieveld van een antenne, maar dat zegt niets over de afstraling.
Mijn advies is pak een draagbaar radio'tje en kijk tot hoever het signaal komt, dat zegt meer als een TL buis te laten oplichten.
Wat je meet is een spanningsveld echter dat veld bevind zich in het induktie veld van de antenne en dat spanningsveld is op enige afstand niet meer meetbaar.
Het verre veld dat is op meerdere golflengten (2-10) van de antenne en dat is hier van belang.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Weer even een stukje meegelezen...... maar ik weet nog steeds niet welke antenne configuratie @harry64 zou willen maken een EH antenne ofwel een Poynting antenne :?

De directional coupler welke benoemd wordt is van Anzac ( Adam Russell ) en is niets meer of minder dan twee richtkopplers in tegengestelde richting achter elkaar geschakeld heeft dus niets met een V.S.W.R. brug van doen.
Ook ik heb in de jaren 80 een samengestelde brug bedacht die er nog niet was maar..... of dit een patent waard was :? dat ging mij nu net een brug te ver O-)
Wel kan je met de combinatie signalen in en uit koppelen op de zelfde frequentie en is het principe ook bruikbaar voor het meten van een signaal heen en terug omdat de richtkopplers achter elkaar staan.... misschien komt daar in de HAM radio de term Tandem Mach vandaan.
Ik ben het met @Frederick E. Terman eens dat je met die term een systeem beschrijft voor het meten/aanpassen van een impedantie gevoelig element ( antenne )!

Het principe zit in een kast nog geen 800 meter van jou vandaan in de kabel televisie en wordt gebruikt voor het richtingsgevoelig inkoppelen van je modem signaal.
Maar ook in de glasvezel techniek gebruik ik deze onder de zelfde naam Tandem Mach Zehnder Directional Coupler :D

Wat digitaal of analoog in het verhaal doet weet ik niet beiden zijn mogelijk na het front end denk aan je vector analyzer of automatische antenne afstemming !
Door nu juist de fase te meten weet je rekenautomaat of je aan de condensator dan wel aan de inductor moet draaien :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.