Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 15 januari 2021 23:44:56 schreef vergeten:
Oh...ik heb bij mijn weten geen mail gezien.
Dat kussen is niet meer goed gekomen, de thermische zekering ging vrij snel weer stuk.
Ben er helaas destijds niet achtergekomen wat de werkelijke oorzaak was.

Mail had ik gisteren gestuurd naar je hccmail adres maar maakt niet uit hoor. Ik vroeg of je misschien nog een paar zekeringen had liggen.
Ik ben me er zeker wel van bewust dat hij meteen wel weer kan doorbranden maar dat zie ik dan wel.

Thevel

Golden Member

Op 15 januari 2021 23:30:47 schreef vergeten:

En met zoiets als een elektrische deken moet je niet "knoeien" ivm brandgevaar en bijkomend persoonlijk letsel.

Als de deken erg oud is moet je hem sowieso in de kliko donderen.

Ik had ooit (>30 jaar geleden) een eigenwijze buurvrouw die vertelde hoe fantastisch haar elektrische deken was, ze liet hem het hele jaar op bed liggen en vol trots vertelde ze dat het een hele goede was want hij was zeker 25 jaar oud!
Ik vertelde haar dat ze beter een nieuwe kon kopen omdat met zo'n oude deken makkelijk brand kan ontstaan.
Maar dat deed ze niet, ze vond de deken nog prima!
Een paar maanden later fikte de bovenverdieping af, de deken bleek oorzaak.
Gelukkig geen doden of gewonden.

Op 15 januari 2021 23:49:56 schreef Thevel:
[...]Als de deken erg oud is moet je hem sowieso in de kliko donderen.

Hou maar op :D
Mijn ouders gebruikten 10 jaar geleden nog een deken uit de jaren 60!
Geen "zwakstroom" zoals dat later werd genoemd. Ondanks mijn waarschuwingen bleven ze hem gebruiken tot op een koude winteravond de slaapkamer vol rook stond en het matras aan het wegsmeulen was.
Ik heb me nog ingehouden en niet eens "ik zei toch..." gezegd.
Ik was allang blij dat ze niet geëlectrocuteerd waren.

Op 15 januari 2021 23:44:56 schreef vergeten:
Het gaat hier echt om de smelt-temperatuur van de zekering een 10A versie is wat groter en steviger om 10A te kunnen afschakelen, in vergelijking met een 2 A uitvoering.
Bij dit soort dekens, kussens loopt er nooit 10A

Nee snap ik, maar de temperatuur bepaalt in dit geval wanneer hij doorbrandt, niet de stroom die er door loopt.
Zo lang je dus naast de temperatuurzekering ook nog een normale zekering gebruikt kan het geen kwaad om een temperatuurzekering te gebruiken die een hogere stroom aan kan. 102 graden is 102 graden, ongeacht de stroom die er loopt.

vergeten

Golden Member

Op 16 januari 2021 00:06:10 schreef Nisei:
[...]
Zo lang je dus naast de temperatuurzekering ook nog een normale zekering gebruikt kan het geen kwaad

Dat is een licht gevaarlijke gedachte, bij een kortsluiting gaat dat op maar bij een sluiting en lokale oververhitting kan er als nog brand ontstaan bij een stroom ver onder de waarde van die zekering.

Op 15 januari 2021 23:49:48 schreef Nisei:
[...]
Mail had ik gisteren gestuurd naar je hccmail adres maar maakt niet uit hoor.

Onderstaande staat ook in mijn antwoord op je mail.

Ik heb destijds geen nieuwe gekocht maar een 128°C 2A exemplaar erin gezet en met capton tape de thermische koppeling met de weerstanden verbeterd. Ook die ging vrij snel weer stuk, toen maar opgegeven ivm de risico's.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Om de verwarmingsdraad zit een veiligheidsdraad, deze maken geen contact met elkaar.
Als de verwarmingsdraad verbinding maakt met de veiligheidsdraad dan gaat de thermische zekering er na enige tijd uit door verhitting van de weerstanden naast de thermische zekering.
Als de verwarmingsdeken een netspanningsdeken is, dan zou ik hem zeker niet meer gebruiken omdat er dan 220V op de veiligheidsdraad komt te staan en een laagspanningsdeken zou ik eigenlijk ook niet meer gebruiken.

Hubie

Special Member

Op 15 januari 2021 21:32:00 schreef bprosman:
[...]

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/overi…

HBM is alleen niet de goedkoopste qua verzendkosten

Idd,HBM rekent 7 euro verzendkosten voor die A2 snijmat die maar 8 euro kost.
Uiteindelijk een A2 snijmat gekocht voor 17 euro bij Amazon + een Kuman Mega 328 componententester om geen verzendkosten te betalen.
B.t.w.,heeft iemand ervaring met die componententester?
Het lijkt mij een goedkope maar zeer bruikbare tester.

Hij wordt door sommige mensen hier afgedaan als prul. Dat is het ook een beetje, maar hij is toch heel nuttig. Enerzijds, detecteert ie gewoon vanzelf of je een condensator, spoel, diode weerstand, mosfet of bjt hebt aangesloten en meet dan wat relevante dingen.

Van een elco meet ie bijvoorbeeld de ESR. Nu zal er wel her en der wat nadeel kleven aan de meetmethode, dus dat je zou moeten weten dat ie meer capaciteit denkt te zien wanneer de elco lekt als een dolle. Maar daar valt mee te leven. Ik heb een setje goedkope elcos weggegooid toen ie zei dat ze 200uF waren terwijl ze voor 100uF verkocht waren. Achteraf had een formeer-actie ze misschien "binnen spec" gekregen, maar dan nog. Stel dat ik ze dan inbouw als 100uF, wie zegt dan dat ik hem niet 6 maanden of een jaar op de plank leg en dat het daarna weer zo slecht gesteld is met die elco dat mijn schakeling het niet meer doet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 januari 2021 06:21:26 schreef Hubie:
B.t.w.,heeft iemand ervaring met die componententester?
Het lijkt mij een goedkope maar zeer bruikbare tester.

https://www.youtube.com/watch?v=7Br3L1B80ow

Dave neemt zonder enkele basis aan dat "VLOSS" hetzelfde of vergelijkbaar met "dissipation factor" is. Dat is het niet. Dat blijkt ook uit zijn metingen. Wat het wel is dat weet ik ook niet, maar zo simpel als: "Dat zal wel de dissipation factor zijn" is het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Idd,HBM rekent 7 euro verzendkosten voor die A2 snijmat die maar 8 euro kost.

Dat is ook de minimum prijs voor een pakketje. 5 snijmatten verzenden kost het zelfde.

Idd,HBM rekent 7 euro verzendkosten voor die A2 snijmat die maar 8 euro kost.
Uiteindelijk een A2 snijmat gekocht voor 17 euro bij Amazon

Ehhh nu kan ik niet rekenen maar 8 + 7 = 15 bij mij :+

Zelf heb ik een abbo op Amazon Prime , dan zijn de verzendkosten vaak gratis.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hubie

Special Member

8)7 Ik kan ook niet rekenen maar 8+7= idd 15 ;-)

beste Mensen ik ben op zoek naar deze stekker maar kan niet vinden waar te kopen wie heeft raad?

Op 22 januari 2021 08:54:14 schreef JohannaC:
beste Mensen ik ben op zoek naar deze stekker maar kan niet vinden waar te kopen wie heeft raad?

Zo te zien te koop bij RS:
https://uk.rs-online.com/web/c/?sra=oss&r=t&searchTerm=din4162…

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

"VLOSS" bij die testertjes is een maat voor de snelheid waarbij de spanning inzakt als je de condensator loskoppelt, dus net zoiets als self-discharge bij een batterij.

Een weerstand van 1K parallel aan 470uF resulteert in een VLoss van 6.8%

Thevel

Golden Member

Op 22 januari 2021 11:46:38 schreef jeronimo2003:
[...]

Zo te zien te koop bij RS:
https://uk.rs-online.com/web/c/?sra=oss&r=t&searchTerm=din4162…

Die connector heb ik vroeger vaak in mijn handen gehad.
De 15 polige versie zat op de Wandel & Goldermann WA2

@deKees, Dan is natuurlijk interessant wat zegt ie bij 0.5 en 2k (1 extra 1k weerstandje nodig). En: Wat had je testcondensator zonder weerstand.

Update: De mijne geeft ESR=0.35 (ik verwacht 0.1 in de draden o.i.d.) en Vloss=0.6% bij m'n 10uF (9859nF) X7R condensator.

Als ik daar 500, 1000 of 2000 ohm mee parallel zet dan raakt de mijne in de war: twee antiparallelle diodes met 2, 3 en 4V als gemeten doorlaatspanning. Het experiment is bij mij mislukt.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 22 januari 2021 15:55:54 (52%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Op 18 januari 2021 08:46:38 schreef rew:
Hij wordt door sommige mensen hier afgedaan als prul. Dat is het ook een beetje, maar hij is toch heel nuttig. Enerzijds, detecteert ie gewoon vanzelf of je een condensator, spoel, diode weerstand, mosfet of bjt hebt aangesloten en meet dan wat relevante dingen.

Van een elco meet ie bijvoorbeeld de ESR. Nu zal er wel her en der wat nadeel kleven aan de meetmethode, dus dat je zou moeten weten dat ie meer capaciteit denkt te zien wanneer de elco lekt als een dolle. Maar daar valt mee te leven. Ik heb een setje goedkope elcos weggegooid toen ie zei dat ze 200uF waren terwijl ze voor 100uF verkocht waren. Achteraf had een formeer-actie ze misschien "binnen spec" gekregen, maar dan nog. Stel dat ik ze dan inbouw als 100uF, wie zegt dan dat ik hem niet 6 maanden of een jaar op de plank leg en dat het daarna weer zo slecht gesteld is met die elco dat mijn schakeling het niet meer doet?

Ben er even mee gaan stoeien de afgelopen dagen.Ik vind het een handig metertje.Die zif socket is een uitkomst i.v.m. losse onderdelen meten t.o.v. 2 gladde meetpennen.Bij spoelen meten geeft hij constant een (minimale) lagere waarde aan dan mijn ander LCR meter.
Vond nog een verdwaalde UJT (2N2647)in een bakje maar daar geeft de meter 2 diodes aan,2 PN overgangen terwijl er maar 1 is.?
Een keramische C van 10 pF kreeg ik maar niet gemeten.
8)7 logisch,hij begint pas bij 25 pF. 8)7 rtfm. ;-)
Toch vind ik dit metertje zijn geld dubbel en dwars waard.

Arco

Special Member

Zijn er ook female banaan <-> female bnc convertors? Zoals deze, maar dat is een male banaan...:

Het moeten dus van die smalle female bussen zijn die op een meetsnoer met male uiteind passen.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB13dNqIXXXXXc6XXXXq6xXFXXXq/CP410-4mm-banana-plug-female-to-female-adapter-extension-Insulated-Banana-plug-connector-coupler.jpg
(het kan wel met adapters, maar dan wordt 't zo'n rommeltje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Die zijn veels te lomp/verkeerd model. Moet op een meetsnoer banaansteker (rechts op foto) passen...
Voor female deel uitvoering zie 2e foto boven...

https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/K/y/Kyoritsu7066A-600x600bw0c0q70.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Je wilt dus met 'standaard' meetsnoeren op een BNC kunnen werken?
Snap niet direct het nut, maar het zijn jouw metingen...

https://www.grainger.com/product/POMONA-BNC-Adapter-1AEX3

Google picture search op "banana BNC" & ff scrollen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Je wilt dus met 'standaard' meetsnoeren op een BNC kunnen werken?

Nee, net andersom... ;) (een scoop probe op een dp10013)

https://d3gqasl9vmjfd8.cloudfront.net/b17c45b7-f602-4c81-ba93-412a51b488f6.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2021 17:30:07 schreef Arco:
Die zijn veels te lomp/verkeerd model. Moet op een meetsnoer banaansteker (rechts op foto) passen...

Graag gedaan...
Ja daar passen banaanstekkers in, nog nooit eerder van die female banaanconnectoren gezien? Zitten op bijna iedere versterker als speakeraansluiting.
Maar goed, dan zoek je zelf toch even?
Je vraag was of er female BNC naar female banaan adapters bestaan.
Die vraag heb ik beantwoord. Sorry dat ze niet aan jouw schoonheidsideaal voldoen :+

Arco

Special Member

Sorry hoor, maar dit (plus foto) leek me toch wel duidelijk:

Het moeten dus van die smalle female bussen zijn die op een meetsnoer met male uiteind passen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten