Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Hallo,

Hier ben ik weer om wat ervaringen te delen over mijn Bronica camera.
Inmiddels enkele zwart-wit film geschoten met een goed resultaat.
Ook 1 kleurenfilm, maar deze film was bij alle foto's overbelicht.

Ik heb een tweede camera van hetzelfde type op de kop getikt; ook defect, maar dat was mechanisch.
Verholpen en zo kon ik heel goed de sluitertijden van beide bodies vergelijken.

Het blijkt, dat de tijden bij de zelfgebouwde schakeling tot ca. 1/30 of 1/60 sec. op het oog exact gelijk zijn.
Met een lamp achter de lens is dit goed te zien.

Bij kortere tijden ontstaat er een steeds duidelijker verschil: de sluitertijden zijn veel te lang en dat verklaart de overbelichte foto's. Het lijkt dat bv. 1/1000 sec in werkelijkheid 1/100 is.

Zou dat door diodes kunnen komen? In de originele schakeling zat er een C over de sluiterspoel heen, maar geen diodes. Gaat het mis als ik deze weghaal?

Ik ben benieuwd...

Met groet, Halvor

Sens

Golden Member

Hallo,

Dat is lang geleden!

Inmiddels heb ik al aardig wat Bronica's weer aan de praat gekregen; de mechanische dan!

De schakeling met de NE 555 werkt eigenlijk nog niet goed bij de snelle tijden.
Dat wil zeggen... eigenlijk doet de schakeling het prima los van de camera.

De camera heeft echter een bepaalde volgorde van "gebeurtenissen", die niet goed bij het schema past.

Bij een beetje indrukken van de ontspanknop komt er 6V op het circuit te staan.
Op dat moment ligt weerstand R3 (de weerstand die de C laat vollopen) met 1 pootje aan de +6V en de andere aan de aarde.
Zodra de sluiter opengaat klikt het pootje van de aarde naar pen 7 en 6 en gaat de timer lopen.

Voor de langere tijden werkt dit, maar voor de kortere helemaal niet. 1/1000 sec is eigenlijk 1/50 sec.

Iemand een idee hoe ik de trigger juist kan laten werken?

Thanks again!

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sens

Golden Member

Origineel is het met een soort fabrikant eigen chip opgelost. (zie foto) (rond 1970)
Ik heb ook een tweede camera waar het nog wel werkt. Maar ja, een zwart chipje nabouwen is niet zo gemakkelijk.
Ik denk dat het met de NE555 moet kunnen. Ik snap inmiddels ook hoe dat werkt.

Maar nooit te oud om te leren... Hoe zou ik dat moeten aanpakken, die microcontroller?

Sens

Golden Member

Aha , ik zie al iets op het forum...

Sens

Golden Member

Toch zou het mooi zijn om het met de NE 555 te bouwen.
Dat lijkt me minder gevoelig voor storingen als het eenmaal werkt.

De schakeling is ook gemakkelijk na te bouwen.
Er is onder de Bronica fanaten veel belangstelling voor.

Iemand een idee hoe ik het schema aan zou moeten passen?

Alvast bedankt!!
H. Sens

Op 3 augustus 2016 15:18:35 schreef Sens:
Hallo,

Zou dat door diodes kunnen komen? In de originele schakeling zat er een C over de sluiterspoel heen, maar geen diodes. Gaat het mis als ik deze weghaal?

Ik ben benieuwd...

Met groet, Halvor

Als die diodes er staan om de tegen EMK tegen te gaan, dan vertragen ze ook het afvallen van de elektromagneet. Dat valt op bij kleine sluitersnelheden. Intussen is de zenerdiode uitgevonden. Je kies er eentje met de spanning die de rest van de electronika toelaat en gaat al veel sneller gaan. Een condensator gaat ook, maar wordt uitvogelen welke de goede balans geeft..

Hoeveel verschillende sluitertijden moeten er kunnen ingesteld worden tussen die 1/1000 en 4sec? want ik wil wel eens kijken om een controller te programmeren.
Worden die tijden gekozen met een schakelaar of potentiometer? want het topic is nogal lang en verwarrend hierover.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2021 23:52:55 schreef Sens:
Toch zou het mooi zijn om het met de NE 555 te bouwen. Dat lijkt me minder gevoelig voor storingen als het eenmaal werkt.

Het zijn leuke IC's, maar als er iets storingsgevoelig is dan is het wel de NE555.

Ik zou ingaan op het aanbod van MGP.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 januari 2021 09:31:18 schreef Lambiek:
Ik zou ingaan op het aanbod van MGP.

Ben eerst aan het vragen of het wel haalbaar is.
Hoeveel verschillende sluitertijden kun je halen uit een potentiometer aan een 10bits ADC?

Even rekenen:
Kortste = 1/1000s

Dus 1023 x 1ms = ~1sec (eventueel x4) maar alle tussenliggende waarden zullen niet stabiel genoeg zijn.

Je kunt ook de pot onderverdelen in regio's wat ook met vaste weerstanden zou kunnen, dan kun je wel tot 4sec gaan.
Bijvoorbeeld 10k pot waar elke 1k een sluitertijd voorstelt, je hebt dus 10 sluitertijden.

Zonder meer info is dat allemaal niet zo eenvoudig.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Wat een meedenkers! Top!!!

De tijden worden ingesteld door een sluitertijdenkiezer in de camera.
Het is een discrete potmeter met vaste standen (in seconden):

4
2
1
1/2
1/4
1/8
1/15
1/30
1/60
1/125
1/250
1/500
1/1000

Nogmaals mijn probleem; het is niet zo eenvoudig uitleggen.
Als ik de cyclus start door spanning op het circuit te zetten (6V), en ik sluit een LED-je aan op pen 3, dan gaat alles goed. Ook met de korte tijden; immers het Led-tje licht steeds korter op richting 1/1000. Op 1/1000 zie je het nauwelijks meer. Maar dan overbrug ik de mechanische sluiteraansturing in de camera. Dus het circuit werkt wel goed! Dat is het goede nieuws!
Maar... de startcyclus vanuit de camera gaat anders: eerst wordt 6 V op het circuit gezet bij deels indrukken van de sluiterknop. Heel groot verschil is echter dat dan pen 6 en 7 op dat moment aan de aarde liggen. Er gaat een stroom lopen door de spoel vanuit pen 3. Zodra je verder indrukt gaat de cyclus verder en springt pen 6/7 los van de aarde. Dat is eigenlijk de trigger op pen 6/7 ipv op pen 2. Door deze bijzondere cyclus zijn alle tijden vanaf 1/30 sec. echter te lang. Zie tabel.

Staat de weerstandswaarde per stand tov de GND hier ook al ergens? dan kunnen we misschien dezelfde pot gebruiken.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 19 januari 2021 10:25:30 schreef MGP:
Hoeveel verschillende sluitertijden kun je halen uit een potentiometer aan een 10bits ADC?

Met een potmeter zou het met een 12F683 kunnen, is ook 8 pins net als de NE555.

Zonder meer info is dat allemaal niet zo eenvoudig.

Voor jou is dit een eitje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Idd dat gaat een 12F683 worden, een programma maken is maar 1/2 uurtje werk maar als je de input niet weet moet je er niet aan beginnen.

Ik heb van de adverteerder in V&A zijn voorraad 12F683 pic's gekocht en kan nu een tijdje verder, gisteren al 1 opgeblazen bij het testen van een triac softstart voor een slijpschijf, op 230V mag er niet veel verkeerd gaan ;)

LDmicro user.

Op 14 november 2015 11:35:02 schreef Sens:
Time (sec) Resistance (ohm)
0,001 200
0,002 600
0,004 1400
0,008 3000
0,016 69000
0,033 12400
0,066 25000
0,125 49800
0,25 99300
0,5 180000
1 380000
2 790000
4 1580000

Ik kan en wil je niet helpen met het programmeren van een PIC, ik ben een aanhanger van een ander geloof.
Ik zie wel een lineair verband tussen weerstand en sluitertijd.

sluitertijd in seconden = R * 0.0000025324 + 0.000631

Hierbij springt een waarde uit de lijn, 69000 is denk ik een factor 10 te hoog. Met een weerstand van 6100 ohm zou die mooi op de lijn liggen. Meetfoutje misschien?

Als MGP met zijn PIC gaat spelen kan hij misschien iets met deze formule.

reading can seriously damage your ignorance

Bedankt, ga eens bekijken wat een ADC doet met die hoge weerstandswaarden.
Berekenen ga ik niet doen want de tijden zullen fix zijn naargelang de weerstandswaarden, een soort lookup tabel.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Even off topic.

Op 19 januari 2021 13:36:21 schreef MGP:
..., gisteren al 1 opgeblazen bij het testen van een triac softstart voor een slijpschijf, op 230V mag er niet veel verkeerd gaan ;)

Veilig doen hé. :)

Voorbeeld:

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 19 januari 2021 16:23:05 schreef Lambiek:
Veilig doen hé. :)

Juist niet ;) onderstaand gevonden schema is niet juist (pin3 = input only) maar het gaat zoiets worden.
Zwaar off topic maar we gaan dat proberen goed te maken ;)

Op 19 januari 2021 12:33:30 schreef Sens:
Nogmaals mijn probleem; het is niet zo eenvoudig uitleggen.
Als ik de cyclus start door spanning op het circuit te zetten (6V), en ik sluit een LED-je aan op pen 3, dan gaat alles goed. Ook met de korte tijden; immers het Led-tje licht steeds korter op richting 1/1000. Op 1/1000 zie je het nauwelijks meer. Maar dan overbrug ik de mechanische sluiteraansturing in de camera. Dus het circuit werkt wel goed! Dat is het goede nieuws!
Maar... de startcyclus vanuit de camera gaat anders: eerst wordt 6 V op het circuit gezet bij deels indrukken van de sluiterknop. Heel groot verschil is echter dat dan pen 6 en 7 op dat moment aan de aarde liggen. Er gaat een stroom lopen door de spoel vanuit pen 3. Zodra je verder indrukt gaat de cyclus verder en springt pen 6/7 los van de aarde. Dat is eigenlijk de trigger op pen 6/7 ipv op pen 2. Door deze bijzondere cyclus zijn alle tijden vanaf 1/30 sec. echter te lang. Zie tabel.

Ik begrijp de werking nog niet volledig maar ik ga vanavond nog eens het volledige topic lezen.

LDmicro user.

Het zal een heel moeilijke bevalling worden met die grote selectorweerstanden.
De resolutie van de ADC is 5/1023 = 4.88mV

Op de 1mS sluitertijd is de weerstand 200Ω en op de max sluitertijd is de R 1.58MΩ waarbij de spanning op die 200Ω maar 0.63mV is en dus onmeetbaar voor een ADC.

De vraag is.. en nu? volgens mij zal het met een controller niet kunnen als die selectorweerstanden niet vervangen worden door meer "normale" waarden.

LDmicro user.

Je zou meerdere weerstandsdelers kunnen maken door met een paar kleine smd fetjes verschillende weerstanden maar GND te schakelen.
Het programma kun je dan wel autoranging maken, kost een paar i/o pennen.

reading can seriously damage your ignorance

Ik zie het verband nog niet hoe je kunt weten op welke stand de selector staat, de onderste waarden liggen heel dicht bij elkaar.

Maar ik ga morgen eerst eens trachten een LM555 na te bootsen, misschien kan de autoranging dan wel dienst doen door een C parallel te schakelen als de tijden niet voldoen.
Ik ga ook moeten oppassen want er zit mogelijks niet veel tijd tussen spanning 'aan' en afdrukken.

Wordt vervolgd...

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Dit is het schema van het sluitercircuit. De weerstand R3 zit in de camera; het is de rechterknop op de foto. Met de sluiterkeuze knop lopen de weerstanden van 1,58 Mega Ohm bij 4 seconde tot 200 Ohm bij 1/1000 sec. Op de foto staat de keuzeknop op 2: 1/2 seconde.

Op de uitgang heb ik een diode aangesloten.

Bronica 4-2.pdf

Dit is een foto van de opstelling.

Dit zijn de sluitertijden gemeten met een lichtsensor achter het gordijn. De werkelijke tijden dus.
Zoals gezegd is dit een volgorde van gebeurtenissen die het circuit niet leuk vindt:
Circuit onder spanning met R3 aan de aarde,
Gordijn gaat open en dan gaat R3 los van de aarde.

Dit is de situatie gemeten met een lichtgevoelige sensor OP de diode, waarbij de sluiter niet geactiveerd wordt.
Werkelijk perfect!! Maar ja, weinig foto's nemen in deze situatie...

Beetje duidelijker zo??

Ik begrijp nog niet goed hoe de startknop werkt.
Vul eens die lijst aan.

- knop ingedrukt
- schakeling krijgt spanning
- ???
- ??

LDmicro user.
Sens

Golden Member

OK, zie onder.

- knop ingedrukt
- schakeling krijgt spanning , MAAR pen 7 DIS (en dus ook pen 8, THRS) liggen aan de AARDE; dat is op zich vreemd voor deze schakeling, maar zo regelt de camera dat hardware matig...
- Er loopt een stroom door de LED of elektromagneet die in de camera bekrachtigd wordt
- Je drukt de ontspanknop verder in en dan...
- Het eerste gordijn gaat open; het tweede gordijn blijft staan, wordt tegengehouden door de spoel die al bekrachtigd werd.
- Pen 7 en 8 gaan los van de aarde; de timer gaat lopen
- Zodra de tijd verstreken is valt de spanning over de spoel weg en sluit ook het tweede gordijn.
- Door nu de weerstand R3 in te stellen kies je de verschillende sluitertijden.

pff ... ik zie dat het niet zo handig uitleggen is; hopelijk een beetje duidelijk nu.

Er moet een simpele schakeling zijn die werkt, want ik heb een andere identieke camera die perfect functioneert. Schakeling gebouwd met die mysterieuze PST 090 chip die me niets zegt... (zie eerdere foto) Schema staat ook eerder in dit verhaal.

Bronica 4-2 R3 aan aarde.pdf

Situatie bij deels indrukken van de ontspanknop met R3 aan de aarde en circuit onder spanning.

er zit een logica in.

het eerste wat moet gebeuren bij het indrukken van de ontspanknop is bekrachtigen van de elektromagneet, (zodanig dat gordijn 2 niet meeloopt met gordijn 1). de timer is dan nog niet actief.

het tweede dat gebeurd is het loslaten van gordijn 1 en op hetzelfde moment gaat de timer lopen.

het zou me niet verbazen dat in de misterychip en simpele monostabiele multi zit of een schmitt-trigger zit, opgebouwd uit enkele transistoren.(en één timing cap)