Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Ja mensen ik snap het: de gedachte was dat dit vooral van belang zou zijn als er meerdere opties waren. Bijvoorbeeld bij een sot23 package zijn er vaak meerdere opties waardoor je dan aan de hand van pinout kan afleiden welke van de opties het is.

Hier is het probleem echter dat ik in geen enkele database een component kan vinden met deze markering en een package die hier op lijkt, zoals hierboven ook duidelijk werd gemaakt. Alle denkbare informatie erbij gaan zetten heeft dan niet heel veel zin als je nergens uit kan kiezen lijkt me. Geen kwestie van onwil mensen...

vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2021 21:19:55 schreef Kruimel:
Ik denk dat hij het nu door heeft hoor... :)

Ja echt...? nog steeds weet niemand waar hij (in) zit behalve TS :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

@Mahsjong,

Een beetje meer info dan *ergens* in *een* audio-ding mag inderaad wel.

Een foto van de hele print helpt ook, in welk deel van het ding zit het? Wat IS het uberhaupt voor een apparaat??

Hensz

Golden Member

Op 18 januari 2021 22:03:18 schreef Sine:Wat IS het uberhaupt voor een apparaat??

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat iemand dan alsnog een schema weet te vinden.

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Uit de junkbox,iemand een idee? S/PDIF,laser,IR? sensor o.i.d.?
Op de ene kant staat:TO236/012
Op de andere kant staat:BT&D LST0400/A1.
Geen idee waar ik dat uit gesloopt heb,het kunststof dopje kan eraf gedraaid worden.

Hubie

Special Member

Niemand?
Hier nog een foto.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 21 januari 2021 14:49:08 (16%)

Arco

Special Member

BT&D is nu HP... Zal voor zoiets zijn:

https://www.abex.co.uk/esales/optical/btd/amplifier-fiber/soa3200-1300/a134002_s03004/small/p1570476.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Aha,op die fiets.
Als ik erin kijk met de loeplamp meen ik een mini-mini lensje te zien.Een glas/koper of vice versa geval dus.

fatbeard

Honourable Member

Uit pure nieuwsgierigheid:

In het voedingscircuit van een optische encoder zit deze component over de inkomende voedingslijn:

Als ik dit in mijn lijsten opzoek kom ik uit bij allemaal andere behuizingen dan de SMA die er op zit.
Het is een soort van overspanningsbeveiliging, maar welke?

Het gekke is, dat de 'specificatie' van die encoder zegt 5V voedingsspanning, maar er zit ook een 78M05 in met zijn input op de inkomende voeding...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Is idd een gewone diode met de specs van een 1N4007.

rob040

Golden Member

Op 18 januari 2021 19:13:14 schreef Mahsjong:
Als ik een schema of een typenummer had dan had ik het er natuurlijk wel uitgehaald of bijgezet. Ik heb alleen de marking en package anders had ik het zelf ook wel gevonden.

Typenummer en merk van het apparaat waar het component in zit?

@fatbeard: Wat mij betreft zou ik een SMAJx.y verwachten. IK zelf gebruik de SMAJ5.0 in bepaalde toepassingen. Degene die ik gebruikt hebben een andere opdruk: Je kan ze van verschillende fabrikanten gebruiken. Maar M7 als afkorting van 1N4007 kan ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

@rew:
Dat was dus de reden dat ik het vroeg: het zit aangesloten als een zener (in sperrichting), en dan kan het van alles zijn...
Maar als het een 'gewone' 4007-achtige is moet ik echt gaan rekenen voor de maximale spanning i.v.m. de maximale dissipatie van die 78M05.
Die 5V uit de gegevens van die encoder geloofde ik toch al niet.

Gaat goed komen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 25 januari 2021 15:41:16 schreef rob040:
[...]
Typenummer en merk van het apparaat waar het component in zit?

Ik heb eindelijk terug gehoord. Het gaat om een Sonos Play 5. Het onderdeel is in sluiting gegaan, en gezien de aansluiting en refdes gaat het om een mosfet of transistor. Hij zit aan het eind van het audio circuit en de bovenste 4 pootjes zitten aan elkaar, de onderste 2 pootjes hebben beiden een aparte verbinding.

[Bericht gewijzigd door Mahsjong op maandag 1 februari 2021 19:43:07 (18%)

Bij 6 pin mosfets zit de drain vaak verbonden met 4 pinnen..

Ik denk ook dat het een mosfet is gezien de schakeling. Maar krijg bij het zoeken op M051 of M052 alleen die voedingsregelaar als resultaat. Kan toch bijna niet dat er niks van te vinden is?

Hensz

Golden Member

Op 2 februari 2021 21:06:52 schreef Mahsjong:
Iemand?

Je bent al ruim 2 weken zelf aan zet met het leveren van meer info. |:(

Don't Panic!
Arco

Special Member

Op 2 februari 2021 21:06:52 schreef Mahsjong:
Iemand?

We hebben nog steeds geen 'omgevingsfoto' van het ic gezien, dat helpt bij context bepalen.
Zijaanzicht kan ook helpen om te bepalen of het een sot23-6 is of wat anders. (exacte maten trouwens ook)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 februari 2021 14:12:31 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Op 1 februari 2021 12:42:50 schreef Mahsjong:
[...]

Ik heb eindelijk terug gehoord. Het gaat om een Sonos Play 5.

Als ik zoek op Sonos Play 5 service manual, dan kom ik wel wat informatie tegen van mensen die ook proberen zo'n ding te repareren.
Maar er is geen documentatie van, maar wellicht vind je daar meer nuttige info.

bprosman

Golden Member

Normaal ben ik toch vrij goed in het vinden van datasheets maar deze keer lukt het me niet. Ik heb een handjevol SN76131's waar ik geen datasheet van kan vinden.
14-Pin DIL - TI Logo

Iemand meer geluk dan ik ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
eSe

Honourable Member

Deze misschien? (niet echt een datasheet maar misschien iets om verder door te zoeken)

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_sn76131.html

/edit nog wat gevonden in een oud forum bericht http://www.hifi-forum.de/viewthread-71-10878.html:

Hallo,
ich habe vorhin in meiner Revox B77 das IC SN76131 vom Eingangsverstärker zerstört (versehentlich falsch herum in den Sockel gesteckt). Als Ersatz habe ich noch einen TBA 231A zur Verfügung. Die beiden ICs sind pinkompatibel und von den elektrischen Daten vergleichbar. Da ich das Datenblatt vom SN76131 nicht im Netz finde, würde mich interessieren, welcher von den beiden die besseren elektrischen Daten hat ? Ich gehe davon aus, daß der SN76131 besser ist. Sonst hätte man wie bei der Drehzahlreglung sicherlich den TBA231 verbaut.
Gibt es evtl. ein moderneres und gleichzeitig pinkompatibles IC als Ersatz ??
Die heute gebräuchlichen Standard Audio ICs passen leider nicht.

Tba 231?

/edit again

TBA231-ETC.pdf

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Anoniem

bprosman,
Dit zijn stereo voorversterkers.
Datasheet kan moeilijk worden, in de standaard databoeken staat hij vermeld maar er staat bij dat je TI moet contacteren voor verdere info.
Uit het TI linear circuits databook 1971:

Dit topic is gesloten