Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Ik heb ze gister aan de telefoon gehad er was nog een zending met vertraging ivm de problemen in Texas.
Of ze zijn reeds vergeven aan een grootafnemer, dat heb ik wel eens meegemaakt met Renesas H8 processors, ik wilde er 100 maar Lego had toen de hele voorraad gekocht voor hun mindstorms....
Zal Digikey eens mailen.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op donderdag 25 februari 2021 13:37:48 (43%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 25 februari 2021 13:18:41 schreef Paul Welther:
estimated shipment JAN 31, 2022 FF geduld....

Huh? Bij mij zegt ie 75 op voorraad voor onmiddelijk versturen. Heb je er meer dan 75 nodig?

... mailen ...

Ik zou gewoon clickety click een bestelling plaatsen. ALs de website zegt dat ze ze op voorraad hebben dan hoef je toch niet te bellen om dat te dubbelchecken? Die gasten kijken gewoon in dezelfde database: "Jep is op voorraad".

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 25 februari 2021 13:43:29 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja de BGA's zijn wel op voorraad maar ik moet de FQFP versie hebben.....
Dat is het probleem. Die BGA heb ik geen print voor.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
fred101

Golden Member

Dit zal vast niet meer te koop zijn maar zonder datasheet wordt een vervanger zoeken wat lastig. Dus hopelijk kent iemand het ding nog van vroeger.

MOSFET VN0108N4
Van meten aan de 2 nog goede weet ik dat het N-channel mosfets zijn, het 80's schema tekent jfets maar ze hebben een body diode en de peak component tester is het met mij eens.
Ze hangen via 22k aan +24V.
De mosfet stuurt de gate van een thyristor "maatje auto-bougie" aan.
Het ding heeft een afwijkende pin bezetting namelijk SGD, maar de drain zit wel aan de tab. Het gate signaal is een 22 kHz blokgolf van 12V via 1k uit een logic gate.
Dus ik vermoed dat de meeste klassieke mosfets als een IRF530 wel werken.

Het is qua maat en pitch een to220 maar de tab is langer en het kunststof deel is wat korter. Het ding is ergens begin 80's geproduceerd.

De pinbezetting maakt me niet zoveel uit, er is wel ruimte voor wat creatief omleiden maar liever niet natuurlijk ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

De VN88AF schijnt een vervanger te zijn en is nog hier en daar te koop: https://www.donberg.ie/catalogue/semiconductors/semiconductors_v-z/vn_…
Behuizing is een TO-202.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben op zoek naar een potmeter met voelbaar midden positie.
B5K zou het dan moeten zijn.

Het gaat om subwoofer volume controle. deze is 5K ohm en heeft geen feedback. Dus ik kan niet blindelings voelen wat het midden is en dus dat me subwoofer in algemeen goed draait. Niet te veel of te weinig bass.
Enkele keer is ff wat meer bass wel lekker ivm die toonhoogte iets meer versterkt mogen worden. Of juist net andersom, dat scheelt per liedje.

Degene die ik nu heb val ALPS van conrad heeft een middenstand alleen de behuizing ervan is te groot voor waar ik hem wil monteren.
De B22k die ik al had voor iets anders voelt helaas niet meer lekker aan. qua ontwerp past het perfect.

Helaas staat het nergens goed aangegeven of het een voelbaar midden positie heeft. heb eentje besteld maar helaas geen midden feedback positie stand.
weerstandbaan is 0-5K Dat is normaal, Log of lineair kan ik niet meten maar ga er van uit dat het lineair moet zijn ivm potmeter geluid niet regelt maar voeding voor de versterker informatie te geven over hoe en watte

thanks voor de naam. Hierdoor kwam ik wel iets verder.
op nl.mouser.com kwam ik wel 200 potmeters tegen met center detent.
Gekke is dat ik dezelfde nr mogelijk ook bij conrad vind alleen conrad zet er niks bij of het ook heeft.
https://www.conrad.nl/p/alpha-rv16af10b5km-draaipotmeter-mono-200-mw-5…
zou dan bij mouser met center detent zijn.

enig nadeel is mouser is 20euro verzendkosten.

pa3gws

Golden Member

Zie hier weliswaar 10K maar dat zal zo heel veel niet uitmaken.
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=476519

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dames, heren...

Ook ik zit nu met een exoot-probleem (althans, zo lijkt het, misschien zoek ik gewoon verkeerd)

Ik heb 5 accu's formaat baksteen voor m'n videocamera's, 2 verschillende V-lock exemplaren van Bebob.
BMS-IC moest gereset worden, dat heb ik gedaan met schimmige Russische software, met tweedehands laptop-cellen een testpackje gemaakt, dat werkt, het IC ziet het pack en alle spanningen kloppen... maar laden of ontladen ho maar.

Het heeft even geduurd voor ik erachter was, maar sinds vandaag weet ik dus van het bestaan van 'logische zekeringen' af. Op de print met BMS (en nog honderd-miljoen-miljard andere onderdelen) zit dit component (12AH4), een SFH-1412 SMD zekering van Dexerials die op afstand door logische elektronica de nek omgedraaid kan worden.

http://www.m-voorloop.nl/CO/smd-zekering-accu.jpg

Dit blijkt dus de oorzaak te zijn van het feit dat het BMS-IC volledig functioneert, maar de accu niet opgeladen of ontladen wordt. In een 'niets-te-verliezen' moment heb ik de zekering overbrugt en jawel: de lader ging laden en bij op een camera plaatsen ging de camera gewoon aan.

Die zekering is dus het probleem.

Maar... waar ik die Dexerials SFH-1412 zekeringen kan krijgen... ik heb het inmiddels opgegeven, of ik zoek verkeerd... Heeft een van jullie een idee?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fatbeard

Honourable Member

Met Google zoeken op “12AH4” leert dat het ding verkrijgbaar zou moeten zijn bij o.a. diverse chinezen en Amazon.
Hier staat wat meer info over hoe en wat...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
miedema

Golden Member

Ik ben op zoek naar de kit / lijm waarmee op printen b.v. een paar elco's mechanisch bij elkaar gefixeerd worden. Of b.v. een (HF of ontstoring) ringkerntje vastgezet.

Wat gebruiken jullie daarvoor? (En hoe noem je dat? :S )
Waarschijnlijk een soort siliconenkit, maar dan wel voor elektronica, goed isolerend en zo....

Bij Farnell zie ik door het bos de bomen niet meer... Het zou wel mooi zijn als Farnell het heeft, kan het gewoon met de volgende bestelling meekomen :-)

Alvast dank & groet, Gertjan.

Op 27 februari 2021 05:50:54 schreef fatbeard:
Met Google zoeken op “12AH4” leert dat het ding verkrijgbaar zou moeten zijn bij o.a. diverse chinezen en Amazon.
Hier staat wat meer info over hoe en wat...

Hmm ja... dat zag ik ook ;) maar ik had de hoop op een niet-Chinees (Amazon valt af, stuurt niet naar Nederland).

Ik ga komende week eens navragen op m'n werk of ik misschien monsters aan kan vragen. Dacht dat even simpel te doen, maar hun contactformulier is wel heeel erg uitgebreid.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Peter_dtn

Golden Member

Heeft iemand nog een 8 pins MC3423 SOIC die ik kan overnemen?

Ze zijn helaas obsolete en de bekende electronica winkels hebben ze niet meer..

bprosman

Golden Member

Op 28 februari 2021 12:18:00 schreef miedema:
Ik ben op zoek naar de kit / lijm waarmee op printen b.v. een paar elco's mechanisch bij elkaar gefixeerd worden. Of b.v. een (HF of ontstoring) ringkerntje vastgezet.

Wat gebruiken jullie daarvoor? (En hoe noem je dat? :S )
Waarschijnlijk een soort siliconenkit, maar dan wel voor elektronica, goed isolerend en zo....

Bij Farnell zie ik door het bos de bomen niet meer... Het zou wel mooi zijn als Farnell het heeft, kan het gewoon met de volgende bestelling meekomen :-)

Alvast dank & groet, Gertjan.

Als het nog enigszins moet/mag bewegen neem ik de "All in one" van Action :
https://www.action.com/nl-be/p/spectrum-alles-in-1-lijmkit-2/
Dit blijft rubberachtig.

Als het nooit meer los mag :
https://www.gamma.nl/assortiment/bison-2-componentenlijm-kombi-power-6…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Op 28 februari 2021 14:50:19 schreef Peter_dtn:
Heeft iemand nog een 8 pins MC3423 SOIC die ik kan overnemen?

Moet het per se SOIC zijn?

Op 28 februari 2021 14:50:19 schreef Peter_dtn:
Heeft iemand nog een 8 pins MC3423 SOIC die ik kan overnemen?

Littlediode.com heeft hem nog en ebay.de ook.

miedema

Golden Member

Op zoek naar de kit / lijm waarmee op een PCB b.v. een paar grote elco's mechanisch bij elkaar gefixeerd worden...

Als het nog enigszins moet/mag bewegen neem ik de "All in one" van Action : https://www.action.com/nl-be/p/spectrum-alles-in-1-lijmkit-2/
Dit blijft rubberachtig.

Ha bprosman,

Zoiets als die lijm / kit is inderdaad wat ik zoek.
Maar vaak prut je het op de print, soms nog over wat SMD gruis.
Dus zoek ik zo iets, maar dan bedoeld voor elektronica toepassingen. (met b.v gespecificeerde hoge weerstand,en dat het componenten over langere tijd niet aantast) Beetje snel uitharden zou ook mooi zijn :-)
De boards waar ik het op gebruik kosten 500....1000 Dollar, dus het moet betrouwbaar zijn... (en mag best wat kosten)

dank & groet, Gertjan.

Heren en dames,
Na lange afwezigheid weer eens terug. Na lang wachten eindelijk een versterker voor mijn stroomprobe gevonden (pm9355).
Een vroege tek 134 waarvan, achteraf, de ingangs bjt (Q114) vervangen moet worden.
Er zat een motorola mps6521 in, volgens de service handleiding zit in latere modellen een mps6515. Beide kan ik niet vinden bij een bekende leverancier.
In dit cross referentie document (https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/14-2nd-Transistor-Equivalent.pdf) vind ik dat oa (toevallig wat ik heb liggen) bc109,bc173,bc209 zouden moeten werken.
Weten jullie waar je nog een mps6521 kan krijgen? Of werkt een van die ik hier noem ook (bc209 heb ik er nu inzitten om de rest van de versterker te testen, zou naar mijn mening ook moeten kunnen werken in een common emitter versterker).
Ter info:
Vce vcb hfe ft
Mps65210 25v 40v 300-600 200 MHz
Bc109 25v 30v 100-800 150MHz
Bc173 25v 25v 110-800 150MHz
Bc209 25v 40v 240 150MHz
(data uit mijn voorraad excel lijst, fouten gegarandeerd)

Op 28 februari 2021 16:34:00 schreef miedema:
Op zoek naar de kit / lijm waarmee op een PCB b.v. een paar grote elco's mechanisch bij elkaar gefixeerd worden...
[...]
Ha bprosman,

Zoiets als die lijm / kit is inderdaad wat ik zoek.
Maar vaak prut je het op de print, soms nog over wat SMD gruis.
Dus zoek ik zo iets, maar dan bedoeld voor elektronica toepassingen. (met b.v gespecificeerde hoge weerstand,en dat het componenten over langere tijd niet aantast) Beetje snel uitharden zou ook mooi zijn :-)
De boards waar ik het op gebruik kosten 500....1000 Dollar, dus het moet betrouwbaar zijn... (en mag best wat kosten)

dank & groet, Gertjan.

Wordt dat niet rtv silicon genoemd? Zoiets als dit: https://nl.mouser.com/Tools-Supplies/Chemicals/_/N-wp63?P=1y7fi8d&pop=…

miedema

Golden Member

Ha Titatommeke,

Dat komt inderdaad behoorlijk in de goede richting!
Mouser zegt helaas:

Mouser verkoopt dit product momenteel niet in uw regio.

Maar Farnell geeft wel thuis: https://nl.farnell.com/mg-chemicals/1035-85ml/chemical-sealant-84-6ml-…
Besteld... :-)

dank & groet, Gertjan.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 februari 2021 21:43:01 schreef Titatommeke:
Heren en dames,
Na lange afwezigheid weer eens terug. Na lang wachten eindelijk een versterker voor mijn stroomprobe gevonden (pm9355).
Een vroege tek 134 waarvan, achteraf, de ingangs bjt (Q114) vervangen moet worden.
Er zat een motorola mps6521 in, volgens de service handleiding zit in latere modellen een mps6515. Beide kan ik niet vinden bij een bekende leverancier.
In dit cross referentie document (https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/14-2nd-Transistor-Equivalent.pdf) vind ik dat oa (toevallig wat ik heb liggen) bc109,bc173,bc209 zouden moeten werken.
Weten jullie waar je nog een mps6521 kan krijgen? Of werkt een van die ik hier noem ook (bc209 heb ik er nu inzitten om de rest van de versterker te testen, zou naar mijn mening ook moeten kunnen werken in een common emitter versterker).
Ter info:
Vce vcb hfe ft
Mps65210 25v 40v 300-600 200 MHz
Bc109 25v 30v 100-800 150MHz
Bc173 25v 25v 110-800 150MHz
Bc209 25v 40v 240 150MHz
(data uit mijn voorraad excel lijst, fouten gegarandeerd)

Volgens ECA is de MPS6521 ruisarm, 40V, 0.1A, 0.625W, hFE >300

Dan denk ik aan een BC550B of C met e opmerking dat die maar 0.5W zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 februari 2021 17:02:16 schreef fred101:
Dit zal vast niet meer te koop zijn maar zonder datasheet wordt een vervanger zoeken wat lastig. Dus hopelijk kent iemand het ding nog van vroeger.

MOSFET VN0108N4
Van meten aan de 2 nog goede weet ik dat het N-channel mosfets zijn, het 80's schema tekent jfets maar ze hebben een body diode en de peak component tester is het met mij eens.
Ze hangen via 22k aan +24V.
De mosfet stuurt de gate van een thyristor "maatje auto-bougie" aan.
Het ding heeft een afwijkende pin bezetting namelijk SGD, maar de drain zit wel aan de tab. Het gate signaal is een 22 kHz blokgolf van 12V via 1k uit een logic gate.
Dus ik vermoed dat de meeste klassieke mosfets als een IRF530 wel werken.

Het is qua maat en pitch een to220 maar de tab is langer en het kunststof deel is wat korter. Het ding is ergens begin 80's geproduceerd.

De pinbezetting maakt me niet zoveel uit, er is wel ruimte voor wat creatief omleiden maar liever niet natuurlijk ;-)

BJT erin. een thyristor kan je op 101 manieren aansturen.

Wat is de gate current die je nodig hebt om de thyristor te laten triggeren? Ik vermoed een half ampere oid? Dan zou je eventueel een BD139 erin kunnen zetten.

expert in percussive maintenance

Op 1 maart 2021 03:53:57 schreef maartenbakker:
[...]
Volgens ECA is de MPS6521 ruisarm, 40V, 0.1A, 0.625W, hFE >300

Dan denk ik aan een BC550B of C met e opmerking dat die maar 0.5W zijn.

volgens mijn excel bestandje heb ik een paar 550x liggen. In de vesterker zitten nog meer van dezelfde mps6521. Heeft het nog zin om een crue curve tracer te knutselen om een vervanger te vinden?

Dit topic is gesloten