ti 83 overclock

Op 1 april 2005 10:34:45 schreef Bertrix:
[...]

je hunt er nog wat onderdelen uit recycleren, het display en de matrix driver, dan heb je een lcd schermpje van 96*64 voor 35 euro, niet de beste deal maar toch noch iets

succes ermee, lijkt me een hele opgave.

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Dan kan ie m beter voor een zacht prijsje aan mij verkopen...

Free the whales!

Op 1 april 2005 11:13:46 schreef zweetvoetje:
Dan kan ie m beter voor een zacht prijsje aan mij verkopen...

Je kunt het display nog wel gebruiken, op GoT is er nog een oud topic hoe je dat ding kan aansturen enzo.

Als je de juiste tools hebt zou je hem zelfs nog kunnen reparen denk ik, alleen die soldeerbanen die los zijn gegaan wordt lastig.

laat maar even via de mail weten wat je er voor over hebt ;-).

Hieper de piep!

Uit de GOT.net CME FAQ:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/513670#lcd_gadget

Ik heb een LCD uit een oude GSM/rekenmachine/organiser/i-mode/ander-cool-apparaat-met-grafisch-LCD gehaald. Hoe sluit ik die aan?
Die kun je niet aansluiten. De controller (als die er al op zit) van die dingen is industrieel gemaakt en afgestemd op het doel. Het is custom-built. Je kunt die gewoon niet aansluiten.
Uitzondering hierop zijn de Nokia 3210, 3310, 3315, 3330, 3350, 3410, 5110, 5120, 5130, 5160, 6110, 6150 * / Nokia 5110, 5120, 5130, 5160, 8110, 6150 / Ericsson A2618, 2628 * en Ericsson A1018, T20, T28, T29 schermpjes. Deze schermpjes met ingebouwde Philips PCD8544 of PCF8548 controller hebben een SPI interface die op de parallel/serial poort aan te sluiten is. Bij YAMPP wordt deze bijv. middels een PIC aangestuurd en deze site laat een manier zien met een 74LCX245 voor de 3,3/5V level conversie.
PC software die met dergelijke SPI/I2C displaytjes werkt: parallelspi.zip, jalcds.i2c, I2C LCD Serial, I2C LCD Parallel en LCDHype (met de nodige PCD8544 of PCF8548 plugin).
Zie ook de GoT topics: hier en hier.
Pinouts van diverse (I2C) GSM LCD's kun je hier vinden.

mijn GR display driver staat er iig niet bij...

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Heeft er iemand ervaring met het overclocken van de TI83+SE? Ik heb die namelij, en vind hem niet snel genoeg :P Hij moet de TI84+ er uit trekken :P

Mijn score ZONDER overclokken was trouwens 677. Niet slecht, toch?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dat is net zo snel als bij mij met overclock :D

Heeft dat ding niet zo'n PLL erin? of is dat ook met een weerstand en condensator. (als hij pll heeft, dan zie je zo'n klein ijzeren blokje zitten met erop een getalletje van bijvoorbeeld 6.0000000 of 8.000000 erop.

Anders kan je gewoon ff proberen welke C het is, zie hierboven.

Free the whales!

het blokje wat jij bedoelt is een kristal! das iets heel anders!

Ja lul, volgens mij weet ie dat ook wel maar hij wil het eenvoudig uitleggen... kijk er eens doorheen ofzo

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 1 april 2005 17:12:08 schreef Bertrix:
het blokje wat jij bedoelt is een kristal! das iets heel anders!

Niet echt heel anders. de Z80 kan een kristal of een RC-netwerkje gebruiken om de kloksnelheid te bepalen. Als je dus een kristal vind, moet je die vervangen voor een snellere.

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Als mijn rekenmachine een Z80 zou hebben, zou ik zo het goede C-tje hebben gevonden. Hij gebruikt echter geen Z80, maar een chippie van TI zelf, (waarschijnlijk) speciaal voor de rekenmachine ontworpen. Deze tekst staat er op:

TI REF
83PL2M/TA2
220C040F005A
JAPAN 0317EPI
F0050ZBD

Dit IC heeft 100 pootjes, en een hoop Cs/Rs om zich heen. Er zal wel geen datasheet van te vinden zijn, aangezien hij (waarschijnlijk) speciaal voor de TI83+SE is.

Een kristal is niet te vinden.

Zou hat misschien een Z80 kunnen zijn met een andere opdruk?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 1 april 2005 17:15:15 schreef Evilest Aedolon:
Ja lul, volgens mij weet ie dat ook wel maar hij wil het eenvoudig uitleggen... kijk er eens doorheen ofzo

ik doe er ook niet pissig over, ik zeg het alleen maar!

Kinders, kinders, niet vechten! :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 1 april 2005 22:03:33 schreef Tommyboy:
Als mijn rekenmachine een Z80 zou hebben, zou ik zo het goede C-tje hebben gevonden. Hij gebruikt echter geen Z80, maar een chippie van TI zelf, (waarschijnlijk) speciaal voor de rekenmachine ontworpen. Deze tekst staat er op:

TI REF
83PL2M/TA2
220C040F005A
JAPAN 0317EPI
F0050ZBD

Dit IC heeft 100 pootjes, en een hoop Cs/Rs om zich heen. Er zal wel geen datasheet van te vinden zijn, aangezien hij (waarschijnlijk) speciaal voor de TI83+SE is.

Een kristal is niet te vinden.

Zou hat misschien een Z80 kunnen zijn met een andere opdruk?

zoek een R en een C die in serie staan. die moet je hebben.

Als ik zo'n aanval van ijver krijg, ga ik stil in een hoekje zitten wachten tot het voorbij is.

Zoals aangekondigd heb ik mijn TI-83 plus silver edition verlicht met 2 Leds, 6000mcd, blauw. Hier zijn de foto's! Ik kan ze trouwens uitzetten, dat is wel fijn voor de batterijen.

Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4

Is wel mooi; maar die LEDs kosten bij elkaar meer 4 keer zoveel stroom als de hele rekenmachine (LED=20mA; rekenmachnie 2mA in rust, 10mA tijdens rekenen).

Ik heb trouwens die rekenmachine (I83+) van roel nou ook weer aan de gang. Plaatjes komen nog, maar het is iig leuk dat ie het weer doet :D

Free the whales!

Op 9 april 2005 09:14:41 schreef zweetvoetje:

Ik heb trouwens die rekenmachine (I83+) van roel nou ook weer aan de gang. Plaatjes komen nog, maar het is iig leuk dat ie het weer doet :D

Ik begin wel sinterklaas te lijken :+
Maar ja, veel plezier ermee :D

Al betwijfel ik als dat ding nog wel te vetrouwen is na al dat geprutst (vooral C24 (nee, niet C2)) Die er zo half op zat, heeft het zwaar te verduren gehad :-P

Hieper de piep!

zweetvoetje, wil je even vertellen hoe je de regeneratiepoging tot een succes gebracht hebt, of er een fotootje van maken, de mijne doet nu ook niks meer, de print zelf is niet kapot bij mij, maar 'k vrees dat wat componenten overleden zijn hierzo ;-)

En 't was dus de C7, de juiste condensator, maar dan zagen wij het verkeerde opschrift :-p

Ik mis C11 en C13, daar linksonder, maar die maken niet zoveel uit lijkt me, en ook die beruchte C7 en de weerstand erboven.
Een van de eilandjes van C7 lijkt me ook een beetje kapot.

Dus graag wat info over waardes ed.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op zaterdag 9 april 2005 11:47:56

free_electron

Silicon Member

MX
S022636
© 00 TA1783
1P2344A2

MX is macronix. Ziet er een OTP rom uit ( eenmalig programmeerbaar )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@roel: Zolang ik er voordeel bij heb vind ik het niet erg.
Ik heb trouwens die onderdelen die er in zaten er maar uitgelaten, ik heb gewone condensatoren erin gezet. 10pF nu, en in plaats van de weerstand zit er nu een potmetertje in. De foto komt nog, ff wachten...

@Pieterjan: Heb jij een ti83 of ti83+. Bij de 83 is het namelijk wel c7, maar bij de 83+ een andere...
C7 is 15-30pF en R4(?) is richting 5-10k.
Die andere C's weet ik niet precies.

Er is alleen nog een probleempje met mijn ding: normaal schakelt de processer eens in de zoveel tijd ff uit, als hij niets te doen heeft. Dat doet ie om stroom te sparen. Maar bij de mijne klopt die tijd niet helemaal. Gelukkig heb ik oplaadbare batterijen, dus dan wordt het toc nie zo heel duur.

Free the whales!

hier komtie dan:

[img=640*480]http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=ti83…
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=ti83…

Dan had ik nog een vraagje: hoe zet je de display delay anders? ik had dat progje geprobeerd, maar die laat alleen zien hoeveel het is, maar je kan het er niet mee veranderen. Weet iemand hoe dit moet?

Free the whales!

In elk geval:
Hartelijk dank, dan ga ik ook even kijken of ik hem nog weer werkend krijg :D

Ik heb een TI83+, identiek als die op jouw foto.
Nu nog enkele vraagjes
die grijs/oranje condensator is dan 10pF?
en dat grijs/zwart ding is dat ook een condensator en welke waarde?

En welke waarde heb je voor de regelbare weerstand genomen?

Voor het gemak, kan je op mijn foto even de verbindingen aanduiden die je gemaakt hebt?

Hier foto:
http://users.telenet.be/daxpagina/andere/co/ti83+.jpg

Volgens hoe ik het zie is het zo:
dan heb ik alleen nog de waarden nodig.
http://users.telenet.be/daxpagina/andere/co/ti83verbinding.jpg

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op zaterdag 9 april 2005 12:54:28

Pieterjan, dat klopt wat jij hebt getekend als ik het bekijk op mijn big size afbeelding op de vorige pagina van dit topic.

maar let erop dat op de ACHTERKANT ook nog een heel spoor loopt....die heb je dus nog niet met elkaar verbonden dan aangezien dat soldeereilandje helemaal kapot is

Hieper de piep!
free_electron

Silicon Member

PCB barbaren ! electronenmolesteerders !

sorry hoor dit moet er effe uit: hebben jullie ooit al van SMD componenten gehoord ? als ik sommige foto's hier bekijk begint mijn nekhaar te krullen !

wat heeft die arme TI83 jullie misdaan om er dergelijk trimpots en capaciteiten in te monteren. Ik zou er radiolampen in vijzen !. Iemand kan misschien een oscillator maken met een triode of zo en die de clock laten sturen.

en vervang meteen dat grafische display door nixies nu je toch bezig bent.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM