Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Op 7 april 2021 15:10:41 schreef rew:
Tip: Blijft weg van Pro elec batterijen. Ik heb een zwik in 2016 gekocht en de laatste vijf zaten op 5V of lager.

De "fabrikant" is Multicomp. Oftewel het goedkoopste dat Farnell in China kon vinden.

Ik koop nooit Multicomp of het moet iets zijn wat echt niet fout kan gaan.

Lucky Luke

Golden Member

Op 7 april 2021 15:10:41 schreef rew:
Tip: Blijft weg van Pro elec batterijen. Ik heb een zwik in 2016 gekocht en de laatste vijf zaten op 5V of lager.

Datasheet: "shelf life: 60 months". Inderdaad 5 jaar. Maar zijn ze aan het eind van hun shelf life dan ook echt helemaal plat of mag je dan b.v. nog 50% of 80% capaciteit verwachten? Blijkbaar zijn ze bij jou helemaal plat.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Cutoff voltage: 5.4V lijken ze te gebruiken in het datasheet. De meeste zaten "zonder gebruik" dus zo goed als op die waarde.

Daarnaast heb ik een grafiekje gezien dat er nog iets van 60% over moest zijn. Ik zeg dat ik denk dat ze niet de specs hebben gehaald, maar het is niet de moeite om er over te gaan klagen. Ik heb gezocht in mijn adminstratie wanneer ik dat bestelnummer besteld zou hebben. Daar vond ik een order uit 2016, maar er was een tweede. Die kan eerder of later geweest zijn: ik heb eigenlijk niet gekeken. Als het "eerder" is geweest, dan moet er dus ook nog een fout geweest zijn dat we deze hebben laten staan terwijl we de later gekochte exemplaren eerst hebben gebruikt. Dat KAN, ik kan me iets herinneren dat toen ik een nieuwe batch in de la ging gooien ik "maar ze waren helemaal niet op!" een oudere batch tegenkwam. Anyway, nu opgeruimd. Nieuwe gekocht. klaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 april 2021 21:03:06 schreef Hoeben:
[...]
De "fabrikant" is Multicomp. Oftewel het goedkoopste dat Farnell in China kon vinden.

Ik koop nooit Multicomp of het moet iets zijn wat echt niet fout kan gaan.

Geen aandelen, maar ik heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Toch hoor ik het meer, zijn dat specifieke klachten over dat merk?

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht een beetje dat het een merk is voor inkopers, niet voor productontwikkelaars. Doet wat het moet doen, gedurende een uurtje of 1000.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je weet gewoon niet altijd precies wat je krijgt. Ik heb weleens zekeringhouders van multicomp gehad waar gewoon het merk van het duurdere alternatief op stond (had ik gezien de gekopieerde tekening in de datasheet ook al een beetje verwacht).

If you want to succeed, double your failure rate.

Multicomp is geen merk. Farnell gebruikt het als stickernaam voor goedkope producten die anderen maken. Zo kan het de allergoedkoopste Chinees zijn, maar ook een goed merk als Vishay. Je weet het gewoon niet.

High met Henk

Special Member

Vandaag belde vrouwlief: de wasmachine doet het niet.
Okee de te kleine Asko wordt flink mishandelt om te kijken of hij het blijft doen.

Even later: de TV doet het ook niet..
De laptops laden ook niet.

Ik: schakel de groep uit en ik kom eraan..
Enfin had nog lang werk dus tegen 18.00 pas thuis.

Dus snel gemeten en 1 fase lag eraf...
Ook ingaand!!

Dus netbeheerder gebeld.
Die kwam net.

Blijkt dat 2 van de 3 pasmoeren er niet in zaten!!!
1 heeft er echter al flink gevonkt dus...

Heel blij met de zogenaamde installateurs die voor de netbeheerder de ombouw doen van 1F naar 3F... Zelfde caliber als de (slimme) meter installateurs...

Brand gevaarlijk ook nog!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heb ook al een stuk of 5 vervangen meters van onder aanschouwd waar toch echt fouten waren gemaakt. oa een 63A voeding waar de nul gewoon los in de meter was gestoken, helft verlichting en it kapot daar. bij een ander zat 1 fase niet in de klem, maar langs de klem gestoken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Heel blij met de zogenaamde installateurs die voor de netbeheerder de ombouw doen van 1F naar 3F... Zelfde caliber als de (slimme) meter installateurs...

Brand gevaarlijk ook nog!!

Dat maakt toch allemaal niet uit? Want degene die het gedaan heeft was zeer zeker gecertificeerd, erkend of geaccrediteerd. En DAT is waar het tenslotte om gaat. Papiertjes. Daar draait de wereld om.

Shiptronic

Overleden

@EricP, hij begint een beetje flauw te worden , en we maken allemaal wel eens een zeper :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ik neem aan dat je met Erik Eric bedoelt - dat was jouw zepert van de dag dan weer.

En een foutje maken we allemaal. Meermaals per dag. Het kunstje is om het door te hebben en te corrigeren voor de rest van de wereld het door heeft.
Als je 'gecertificeerd' bent, dan hoeft dat niet. Je wordt niet uitgekozen op de kwaliteit van je werk, maar op het hebben van een papiertje. Moeilijker is het niet.

Pasmoeren vergeten? Spullen pakken en wegwezen. Ongeschikt voor je werk.
Ohnee. Je hebt een papiertje. Ga rustig door met knoeien!

High met Henk

Special Member

Nou beetje vreemd is het wel:
Jij moet zorgen dat je installatie voldoet aan NEN 3140 en NEN 1010

Voldoe je niet, mogen ze je aansluiting weigeren. Voldoe je niet aan NEN1010 en je krijgt brand, dan hoeft de verzekering niet uit te keren.

Maar wat nu als ik brand had gehad door de netbeheerder??
Wie betaald dan??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Zo'n vaart loopt het niet. Zeker niet in een huisinstallatie.
Maar feit is wel... jouw verzekeraar zal - om de schade te verhalen - aan moeten gaan tonen dat de fout bij een gecertificeerd bedrijf ligt. Want in basis doen die alles goed. Want ze zijn gecertificeerd. Dus ze weten wat ze doen en kunnen dat ook. Ofzo.

High met Henk

Special Member

Vonken, tegen een gort droge houten plaat... Lijkt me toch niet helemaal gezond...

Bedenk wel dat zelfs een WCD in een muur die vonkt of een lasdoos met een slechte las al je hele huis in de as kan leggen..

(Ja heb daar helaas ook praktijkervaring mee)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 8 mei 2021 09:54:24 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Ik doelde meer op de verzekering die gaat piepen.

Idem met mensen die in dingen als 'watshap fraude' en 'nummer spoofing' trappen (want beiden zijn ook echt een identificatie) - hoe idioot ook, die worden gewoon schadeloos gesteld op kosten van de rest.

Daarnaast zal het vast zo nu en dan wel fout gaan als er iets te heet wordt. Echter... de hoeveelheid uitgefikte steeklasjes die ik in de loop der tijd vervangen heb... En niet eentje heeft brand veroorzaakt. Blijkbaar gaat het meestal goed (wat dus geen reden is om aan te nemen dat het nooit fout zal gaan...).

Bij veel "ongelukken" zijn er een aantal waarschuwingen waarbij je zou kunnen zeggen: Oei, dat ging maar net goed, gelukkig zijn we er goed van afgekomen. Ding valt uit de stroppen mist werknemer op een haar. Steeklasje gaat vonken, maar zorgt niet voor een grote brand etc.

Hier is de verhouding "incidenten" en "schade" meer dan 10:1, waarschijnlijk meer dan 100:1.

Als je de "waarschuwingen" van de incidenten niet ter harte neemt, dan gaat het een keer fout met een geval waarbij wel grote schade ontstaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Een waar woord, rew. Helaas, in de praktijk werkt het niet zo dat waarschuwingen ter harte worden genomen. Kijk naar de uitslag van de verkiezingen van 17 maart om maar eens een dwarsstraat te noemen :)

Daarnaast zet men ook wel eens 'alles op alles' om een bepaald risico te verkleinen. Met als gevolg dat andere risico's veel groter worden.

Per saldo zit er aan alles een risico. Het kunstje is die beheersbaar te houden.

Tenslotte is 'risco' ook afhankelijk van tijd. Immers, brand door een rotte steeklas zal niet vaak voor komen. Toen we nog geen eind koper in huis hadden, kwam brand door een olielamp vast vaker voor.
Conclusie: electrisch licht met rotte steeklasjes is veilig! Er is nooit meer brand door een ongevallen olielamp.
Vooral de overheid is sterk in dergelijke redeneringen.

Maar goed... een paar passchroeven vergeten kan gewoon echt niet. Net zo min als een draad naast een klem steken of de boel gewoon niet aan draaien...

Zelfs de luchtvaart kan er wat van: https://www.skybrary.aero/index.php/B733,_vicinity_Bournemouth_UK,_200… (negeren van waarschuwingen). Als het je het originele rapport van de AAIB leest, hadden ze onderzocht dat het gemiddeld <veel, ik weet het getal niet meer> keer per jaar gebeurt dat de AT uitgaat en de piloten het niet merken.

Dat is gewoon wachten op een ongeluk....

Turkish bij Amsterdam (2009, 9 doden)
san francisco (2013, 3 doden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Wat had je dan in deze gedacht van die 737-MAX? Nog wat nadrukkelijker !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Thevel

Golden Member

Op 7 mei 2021 21:39:38 schreef High met Henk:

Blijkt dat 2 van de 3 pasmoeren er niet in zaten!!!
1 heeft er echter al flink gevonkt dus...

Ik snap het niet, zonder pasmoeren maakt de zekering toch geen contact en kan het dus nooit gewerkt hebben?

maartenbakker

Golden Member

Stevig aandraaien. Alleen het contactoppervlak is dan een beetje karig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Op 8 mei 2021 16:47:56 schreef maartenbakker:
Stevig aandraaien. Alleen het contactoppervlak is dan een beetje karig.

idd, heeft dus ook anderhalf jaar zo gezeten...
ik heb dus ook een klacht ingediend bij de netbeheerder!

Ben heel erg benieuwd wat ik als antwoord krijg!

leuke is dat ik hem op mijn werkgever zijn adres heb laten binnenkomen.
(saillant detail dat mijn rol officieel electrical superintendent is en erop moet toe zijn dat dit soort zaken niet gebeurt in de installaties die ik beheer. LET OP ik beheer dus niet de installatie van de netbeheerder.)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 mei 2021 21:39:38 schreef High met Henk:

Blijkt dat 2 van de 3 pasmoeren er niet in zaten!!!
1 heeft er echter al flink gevonkt dus...

Monteur had zeker geen passchroeven bij zich.
En ook geen stuivers.

Op 8 mei 2021 13:15:54 schreef Tidak Ada:
Wat had je dan in deze gedacht van die 737-MAX? Nog wat nadrukkelijker !

Waar zijn in dat geval de "waarschuwingen" geweest die nog geen slachtoffers geeist hebben? Sure, de vlucht net voor de crash hadden ze ook al problemen en hebben de piloten net wat beter gereageerd zodat ze de kist in de lucht konden houden. Dat kan je als waarschuwing zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/