Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Op 29 januari 2021 16:36:33 schreef Lucky Luke:
Daar zitten klodders tin tussen de poten. Bij die eerste foto geniepig onzichtbaar, bij de 2e overduidelijk.

die eerste komt het meeste voor helaas, best lastig zoeken.

RTFM, dan pas vragen...

Eventueel voor de toekomst minder pasta aan de binnenkant van de pads ontwerpen. Als je netjes genoeg pasta smeert en de chip er op legt gebeurt het niet.

Nu: Flux er op en met een "droge" soldeerpunt van de chip affvegen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 29 januari 2021 16:45:41 schreef wielklem:
[...]

die eerste komt het meeste voor helaas, best lastig zoeken.

Misschien met wat extra licht en een loupelamp werken? Ik kan niet zonder bij het solderen van SMD.

Raaf, deze shorts zijn heel gemeen omdat ze zo diep zitten. Je kan er naar kijken en alsnog denken: dat zal wel een glittering zijn van een beetje flux of zo. En waar het tweede voorbeeld op de buitenkant zit, zitten deze achter de pootjes. Bij de tweede doe je er een litze tegenaan bout er achteraan en klaar! Bij de eerste is het maar de vraag of je lomp genoege punt hebt om het zo ver naar achteren gesmolten te krijgen, of dat je een fijn genoege punt hebt dat je tussen de pootjes doorkan (nee).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In bijvoorbeeld: https://github.com/fpoussin/ChibiOS-Examples/blob/master/STM32F4-DAC/m…
zie je een tabel staan met een sinus d'r in. Die kan je ook "live" uitrekenen:

code:


#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
int main (int argc, char **argv)
{

  int x, y; 
  int q, n;

  n = atoi (argv[1]);

  x = 32768;
  y = 0;
  q = 1;
  n = n * 10000;
  while (q <= 4) {
    printf ("%d %d\n", x, y);
    x -= y * 62832 / n;
    y += x * 62832 / n;
    switch (q) {
      case 1:if (x < 0) q++;break;
      case 2:if (y < 0) q++;break;
      case 3:if (x > 0) q++;break;
      case 4:if (y > 0) q++;break;
    }
  }
  exit (0);
}

In dat voorbeeld op het web staat de tabel in flash, dus daar kan de DAC hardware direct mee werken. Wat ik nu zelf aan het maken ben moet de boel toch in RAM omdat ik de aantal-samples voor een cyclus wil kunnen instellen. Dat is de "n" in het bovenstaande voorbeeld.

Dat kan niet al te groot en niet al te klein zijn, maar het werkt verrassend aardig ook nog voor best grote en best kleine waardes.

Om te kijken of het werkt, plot ik de xy die hieruit komen met gnuplot. Bij bijvoorbeeld totaal 40 of 60 samples zie je hem dan al een beetje een eivorm krijgen. De vraag is of je dat in de sinus terugziet. Ik denk iets.

Maar goed. Dus "live" de tabel vullen met sinus data zonder flash gebruik (behalve voor code) en zonder floating point.

Bovenststaand is mijn testcode, embedded wordt het:

code:


  x = 32767;
  y = 0;
  t = nsamp * 3/4;
  nsamp *= 10000;
  while ((pit < t) || (y < 0)) {
    dac_buffer[pit++] = x;
    x -= y * 62832 / nsamp;
    y += x * 62832 / nsamp;
  }
  return pit;

Oh: trouwens: het kan dat ie een 1 of 2 extra waardes nodig heeft dan opgegeven om helemaal rond te komen, vandaar dat ie het aantal berekende samples teruggeeft.

Mijn arm-compiler maakt er ongeveer 0x80 bytes aan code van om dus de tabel "algemeen" te vullen, terwijl de "tabel-in-flash" van het voorbeeld 750 bytes kost.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shock6805

Golden Member

Mijn laatste frats uit dit topic (post van 10-02-2021 om 8u57) past hier ook wel vind ik:
Tijdens de opbouw van mijn RIAA-preamp had ik blijkbaar het IC-voetje achterstevoren op het PCB gezet. Nou, ik heb met schade en schande geleerd dat als je vervolgens aan die schakeling moet werken je het IC'tje juist in het voetje zet, en bij gevolg dus verkeerdom in de schakeling zit. Heeft nog best lang geduurd voor ik dat door had. Namelijk pas toen ik het echt niet meer wist en dan maar ben gaan meten waar elk pootje nu eigenlijk aan hangt. :P

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Dit is een voorbeeld van slecht commentaar bij een stukje code.

Iedereen die C kent ziet dat die derde regel "set bit 13" doet.

Maar wat daarmee bereikt wordt dat is dus iets als "enable pullup PB13". DAT is wat je als commentaar mag toevoegen.

Bladzijde vier van:
https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN3049.pdf

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Een tip voor mensen met een DELL lader:

Bij mijn vrouw haar werk sneuvelen ze blijkbaar nogal eens.
Nu dus in lockdown ook die van haar. Omdat ze maar 2 dagen werkt en de reserve ook op waren eens gekeken of ik iets vond.

Behuizing gaat opmerkelijk snel open en lijkt alles ok.
Kabel leek dus probleem.

Stekker afgepeld. En inderdaad: er zitten 3 aders in: een witte een zwarte en een blauwe.

Blauwe en witte waren ok. De zwarte was net buiten de stekker uitgerekt en van binnen defect.

Omdat er haast bij was even de zwarte ingekort en witte en blauwe in lus gelegd en krimpkous erover.

Niet fraai, maar werkbaar.

Gezien het feit dat de laders op waren, lijkt dit iets wat vaker voorkomt. Gaat om Dell laders met ca 3.5 mm buitenmaat plug. Die van 10 mm kunnen wel mishandeling aan. Deze dus niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lucky Luke

Golden Member

Niet dom, eerder heel knap:

144 I/O pinnen aan een TQFP-100 behuizing. Ach, het is een stapje richting de telepathische FPGA's van Free_Electron, zeker... In 15 jaar tijd kan er een hoop ontwikkeld worden... topics waar ik naar link blijken uit 2005 / 2006 te stammen.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 26 februari 2021 11:50:42 (16%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
eSe

Honourable Member

Aaahhrg, tijdens het "snel even printje maken" film verkeerd om gelegd.
Ik zag het pas bij het ontwikkelen 8)7

En natuurlijk geen reserve print meer bij de hand.
Ok, alles afwassen met aceton, printje wat schuren en reinigen. Dry film erop, film invers afdrukken en terug belichten.

En dan ontdekken dat ik geen ontwikkelaar meer in huis heb voor dry film :'(

Alles was nochtans goed begonnen :-)
(kicad 3d view)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ik weet niet of het voor dry film ook werkt, maar "gootsteenontstopper"(*) gebruikte ik voor de bungard printen. Ik heb ooit een halve kilo gehaald bij de apotheek (NaOH 99.9%). 10 gram in 1 liter water. Gaat best een paar keertjes mee. Ik heb nog genoeg voor 4900 printen denk ik. :-)

(*) De basis is NaOH, de toevoegingen zijn niet ideaal, dus zo zuiver mogelijk spul zien te vinden. Is mij toen niet gelukt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

NaOH heb ik genoeg in huis, maar da's om te strippen na het etsen (of het ontwikkelen van Bungard printjes - positive film). Het ontwikkelen van dry film (negative film) gebeurd met 'baking soda' -> natriumcarbonaat.

Ik heb nog een pot natriumBIcarbonaat , je kan daarmee natriumcarbonaat maken door het een tijdje te 'koken'. Maar 't zal voor morgen zijn.

Vandaag niks elektronika meer, eten en daarna lamlendig lui in de sofa :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
vergeten

Golden Member

Op 4 april 2021 18:14:45 schreef rew:
Ik weet niet of het voor dry film ook werkt, maar "gootsteenontstopper"(*)

Ofwel Caustic soda het is agressief bijtspul, oppassen geblazen!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
eSe

Honourable Member

Caustic soda, bijtende soda, natriumhydroxide, natronloog, NaOH, wc ontstopper... zijn allemaal namen voor quasi hetzelfde product. Bij wc ontstopper zitten meestal nog wat andere chemicalien (lekkere geurtjesmakers) en is daardoor minder geschikt. Maar het werkt ook wel als je geen zuivere stof kan hebben.

Bij de betere drogist kan je NaOH in 'zuivere' vorm krijgen in kristalvorm. Voor Bungard printjes gebruik ik meestal 7 gram per liter water, ongeveer een goede dessertlepel (koffie-, thee- lepel?)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Ovenreiniger is ook NaOH...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
High met Henk

Special Member

Niet direct een fout denk ik, maar ik had het anders ontworpen.

Ons paard stond ondanks ineens weer eens buiten de wei.
Reden: schrikdraad apparaat defect ( de mijne drukt zich dan door de draden)

Maaremm de reden van het defecte apparaat was een geklapte varistor Kan natuurlijk.
Maar de varistor zat DIRECT over de inkomende 230 v kabel!!
De serie zekering zat erachter. Ik zou de varistor achter de zekering zetten, zodat deze klapt.

Gekke was ook dat de groepszekering er nog in zat. Dus varistor eruit geknipt voor time being: kan paard weer naar buiten. Mag toch aannemen dat er een reden is om een varistor aan einde netsnoer te zetten, maar ik zie hem niet...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Laat je voor €260 je aansluiting ombouwen naar 3 fase, zijn ze nog te knieperig om de oude krokante draden te vervangen.

EricP

mét CE

Gedaan door of een netbeheerder of een installateur met zegelrecht. Daarmee is de monteur vast wel 'gecertificeerd'. Dus is het goed zo. Want het is gedaan door iemand die 'gecertificeerd' is.

de draden vervangen op deze manier is typisch netbeheerder gedrag.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb nog genoeg voor 4900 printen denk ik.

Ik zou er niet op rekenen dat je er nog fatsoenlijk printen mee kunt ontwikkelen... (beter voor de afvoer bewaren... ;) )
Ik heb in het verleden wel ervaren dat natronloog zeer hygroscopisch is, en dat de 'kracht' vrij snel afneemt.

Ze verkochten vroeger van die gesealde zakjes voor 1 eurocard. Zelfs die waren na een paar jaar niet goed meer (of het ontwikkelen duurde heel erg lang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 5 april 2021 09:19:16 schreef testman:
de draden vervangen op deze manier is typisch netbeheerder gedrag.

Mijn netbeheerder-monteur-meneer was destijds bereid buiten "een sigaretje te gaan roken" en als hij terug kwam "zou t wel klaar zijn en zou hij t zegel er op zetten" :-)
Was overigens wel blij met mn "hoofdzekering automaten" , is dat tegenwoordig standaard ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 april 2021 18:48:55 schreef eSe:
NaOH heb ik genoeg in huis, maar da's om te strippen na het etsen (of het ontwikkelen van Bungard printjes - positive film). Het ontwikkelen van dry film (negative film) gebeurd met 'baking soda' -> natriumcarbonaat.

baking soda is natrium BI carbonaat: 1 Natrum, 1 waterstof, en een CO3: NaHCO3.

Dat is gewoon ZWAKKER spul dan natrium carbonaat (zonder de BI). Dat is Na2CO3 .

Dit zijn allemaal basen. Het is het basis millieu wat 't hem doet. Dat strippen werkt als je de concentratie verhoogt.

Van de baksoda heb je dus gewoon 2x meer nodig dan de schoonmaak-soda.

Op 5 april 2021 09:50:07 schreef Arco:
Ze verkochten vroeger van die gesealde zakjes voor 1 eurocard. Zelfs die waren na een paar jaar niet goed meer (of het ontwikkelen duurde heel erg lang)

Het trekt water aan, maar kan dan niet "vervliegen" het kan nergens heen. Dat is anders met natrium bicarbonaat: Dan kan er CO2 ontsnappen naar de lucht en dan hou je wat anders over. Maar NaOH als dat nog in poedervorm zit, dan kan er wat water ingetrokken zijn en dan is het gewicht anders dan je verwacht. Of als het helemaal vloeibaar geworden is dan kan je geen pijl meer trekken op het "gewicht". Maar de NaOH kan van "op de plank liggen" nergens heen.

Verklaringen voor de observaties moeten gezocht worden in "vergeten in hoeveel water op te lossen", "verkeerde oploshoeveelheid water gekozen" of "eerder gebruikt met halve hoeveelheid water en andere helft van het zakje bewaard voor een volgende keer" (ons ben nederlander).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 5 april 2021 10:53:57 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
eSe

Honourable Member

baking soda is natrium BI carbonaat: 1 Natrum, 1 waterstof, en een CO3: NaHCO3.

Dat is gewoon ZWAKKER spul dan natrium carbonaat (zonder de BI). Dat is Na2CO3 .

Yep, ik heb me vergist, maar het is zonder de BI dat ik nodig heb. Dat werkt een stuk beter/sneller dan met BI. NaOH is meestal te sterk, lost ook de delen op die er tijdens het ontwikkelen moeten blijven opstaan.

Maar de NaOH kan van "op de plank liggen" nergens heen.

Klopt. Ik heb een plastiek fles met 1kg van dat spul in kristalvorm jaren (+/- 20) in gebruik gehad. Werkte altijd even goed. Het enige probleem was dat het vocht uit de lucht aantrok en grote brokken begon te vormen. Maar de werking wijzigde niet.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op maandag 5 april 2021 11:44:17 (28%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
EricP

mét CE

Ik heb laatst het ontwikkelbad eens ververst. Gootsteenontstopper van Kruitvat. Volgens label 99.9% NaOH. Volgens opschrift op mijn eigen fles was de inhoud uit 2010. Alhoewel ik niet zo heel veel eigen PCBs meer maak, zijn daar in die tijd echt wel de nodige eurokaarten doorheen gegaan. De houdbaarheid was (is) blijkbaar niet echt een probleem (maar verzadiging inmiddels, na ruim 10 jaar, blijkbaar wel).

Tip: Blijft weg van Pro elec batterijen. Ik heb een zwik in 2016 gekocht en de laatste vijf zaten op 5V of lager.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/