Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Hoeben

Golden Member

Op 7 april 2021 15:10:41 schreef rew:
Tip: Blijft weg van Pro elec batterijen. Ik heb een zwik in 2016 gekocht en de laatste vijf zaten op 5V of lager.

De "fabrikant" is Multicomp. Oftewel het goedkoopste dat Farnell in China kon vinden.

Ik koop nooit Multicomp of het moet iets zijn wat echt niet fout kan gaan.

Op 7 april 2021 15:10:41 schreef rew:
Tip: Blijft weg van Pro elec batterijen. Ik heb een zwik in 2016 gekocht en de laatste vijf zaten op 5V of lager.

Datasheet: "shelf life: 60 months". Inderdaad 5 jaar. Maar zijn ze aan het eind van hun shelf life dan ook echt helemaal plat of mag je dan b.v. nog 50% of 80% capaciteit verwachten? Blijkbaar zijn ze bij jou helemaal plat.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Cutoff voltage: 5.4V lijken ze te gebruiken in het datasheet. De meeste zaten "zonder gebruik" dus zo goed als op die waarde.

Daarnaast heb ik een grafiekje gezien dat er nog iets van 60% over moest zijn. Ik zeg dat ik denk dat ze niet de specs hebben gehaald, maar het is niet de moeite om er over te gaan klagen. Ik heb gezocht in mijn adminstratie wanneer ik dat bestelnummer besteld zou hebben. Daar vond ik een order uit 2016, maar er was een tweede. Die kan eerder of later geweest zijn: ik heb eigenlijk niet gekeken. Als het "eerder" is geweest, dan moet er dus ook nog een fout geweest zijn dat we deze hebben laten staan terwijl we de later gekochte exemplaren eerst hebben gebruikt. Dat KAN, ik kan me iets herinneren dat toen ik een nieuwe batch in de la ging gooien ik "maar ze waren helemaal niet op!" een oudere batch tegenkwam. Anyway, nu opgeruimd. Nieuwe gekocht. klaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 april 2021 21:03:06 schreef Hoeben:
[...]
De "fabrikant" is Multicomp. Oftewel het goedkoopste dat Farnell in China kon vinden.

Ik koop nooit Multicomp of het moet iets zijn wat echt niet fout kan gaan.

Geen aandelen, maar ik heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Toch hoor ik het meer, zijn dat specifieke klachten over dat merk?

maartenbakker

Special Member

Ik verwacht een beetje dat het een merk is voor inkopers, niet voor productontwikkelaars. Doet wat het moet doen, gedurende een uurtje of 1000.

www.deficientie.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je weet gewoon niet altijd precies wat je krijgt. Ik heb weleens zekeringhouders van multicomp gehad waar gewoon het merk van het duurdere alternatief op stond (had ik gezien de gekopieerde tekening in de datasheet ook al een beetje verwacht).

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Hoeben

Golden Member

Multicomp is geen merk. Farnell gebruikt het als stickernaam voor goedkope producten die anderen maken. Zo kan het de allergoedkoopste Chinees zijn, maar ook een goed merk als Vishay. Je weet het gewoon niet.