Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Kijk, hennep begrijpt het :+
Ik denk dat het dingetje als uit het zakje is ook niet veel duidelijkheid zal opleveren.
We zullen toch moeten hebben van iemand die toevallig iets herkent in de huisstijl denk ik om te weten wat het kan zijn.
Maar jullie houden toch van een puzzel hier :P
Ik draaide een boutje aan een nippeltje van een transistortje _/-\o_
Snip en snap zijn ver voor mijn tijd maar ik ken mijn geschiedenis van Nederlandse tv wel. Altijd al interesse gehad in geschiedenis en zeker gecombineerd met electrobak, techniek. Vandaar mijn interesse in vintage spullen.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 26 mei 2021 16:47:21 (34%)

Arco

Special Member

Ik denk niet dat een piefje van een keukenapparaat (met of zonder verpakking) een interessant bedrag op gaat brengen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Denk ook niet maar uit mijn interesse voor vintage spullen ben ik nog steeds erg benieuwd naar wat het is. Ik vind het wel een tof design, de verpakking. Interesse in grafische ontwerpen zal ik wel van mijn ouders hebben meegekregen die vroeger grafische designers waren.

hobby luke

Honourable Member

Wat het is, dat weet ik :)
Maar wat is het vermogen van deze weerstanden?
Is het 9 watt (KKE9)
En wat betekenen de 3 laatste cijfers (328 en 406)?

MVG,
Luc.

De KKE 9 van Vishay is inderdaad 9W. De laatste cijfers durf ik even niet te zeggen. Een werspanning lijkt niet logisch gezien het 'rare getal'. Misschien even een dataheet zoeken die deze opdruk vermeldt?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Die laatste cijfers lijken verdacht veel op een datumcode. Het is niet te zeggen of dat YWW of WWY is. YWW ligt meer voor de hand.

KKE9 is de naam van de serie. 9W ligt voor de hand, maar bij twijfel altijd even een datablad opzoeken.

Ik lees nu tijdens het schrijven dat het om een door Vishay overgenomen merk gaat. Ik weet zo niet wat het oorspronkelijke merk was.

EDIT: CRL, mogelijk overgenomen door Draloric en die weer door Vishay?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De datasheet even opgezocht, zie bijlage.

Er lijken niet echt varianten besteld te kunnen worden. Bepaalde weerstandsranges hebben bepaalde tolerantie en TC. Maar die staat vast voor een specifieke weerstandswaarde in ohm. De datumcode die maartenbakker noemt ligt voor de laatste cijfers dus het meest voor de hand.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Oorspronkelijke merk was CRL...

https://i.ebayimg.com/images/g/tB4AAMXQRPRTIPcM/s-l500.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 mei 2021 20:50:00 schreef maartenbakker:
[....]
EDIT: CRL, mogelijk overgenomen door Draloric en die weer door Vishay?

Is het niet Dralowid? Die ken ik als draadgewonden weerstand en potmeter fabrikant.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

Bedankt voor de info, weer iets bijgeleerd :)
Het pdf bestand heb ik opgeslagen.
Het plaatje van Arco is voor mij niet zichtbaar, maar daar was vroeger reeds een discussie over:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150548

MVG,
Luc.

Arco

Special Member

Bij mij geen problemen, maar daar is 'ie nog een keer:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 april 2021 16:59:08 schreef Thevel:
[bijlage]Ik heb een heel bijzonder MAN6740 display, het heeft 4 decimale punten en 2 "plusjes".
Volgens de datasheet zijn er maar 2 decimale punten en de "plusjes" komen ook niet voor.
2 decimale punten en de "plusjes" doen het niet, ze lijken helemaal niet aangesloten.
Is dit een productiefout of heeft het toch een bepaald doel?
Ik heb twee van deze 'misbaksels', ze zijn beide identiek.

Van dit model displays heb ik er ook nog een aantal liggen. Sommige zelfs met een apart rood filterplaatje dat erop geklikt kan worden. Zal ze binnenkort eens opzoeken een aansluiten, kijken of daar ook/wel de plusjes het doen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Bij het opruimen kwam ik deze 2 modules tegen. Iemand soms een idee wat het is? Ik heb geen idee van waar ze ooit vandaan kwamen.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Iemand die dit onderdeel herkent? Printplaat komt uit maairobot (merk onbekend).

fatbeard

Honourable Member

... en welk onderdeel bedoel je hier?
Ik zie drie foto's (mooi scherp, dat wel) met steeds andere overzichten.
Zelfs als ik aanneem dat het een onderdeel betreft wat op de eerste foto tezien is en dat de andere foto's alleen voor het overzicht zijn blijft de vraag overeind: ik zie 11 onderdelen op die eerste foto...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Mijn excuses, dacht dat het duidelijk was. Ik bedoel het 8-pins ICtje waarvan er door oxidatie maar 7 meer over blijven.

Arco

Special Member

Even schoonpoetsen? (dan kunnen we zien wat er op staat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er is een dikke coating op de volledige print. Heb het al zo goed mogelijk proberen af te schrapen. Op de eerste foto is de tekst mooi zichtbaar. Helaas niet zoveel van gevonden via Google.

Arco

Special Member

Wat staat er dan op?
Wat op de foto staat kan ik al iets van 10 verschillende ('zou het kunnen zijn') combinaties maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 juni 2021 19:59:02 schreef Memorex:
Mijn excuses, dacht dat het duidelijk was. Ik bedoel het 8-pins ICtje waarvan er door oxidatie maar 7 meer over blijven.

Lijkt toch wat anders te zijn, dit is wel erg lokale oxidatie.

fatbeard

Honourable Member

Jouw definitie van mooi zichtbaar is duidelijk anders dan de mijne. O-)
Ik kan niet uitmaken of er nu TT, TJ, JJ of TI op de eerste regel staat, het tweede deel van die regel waag ik me niet eens aan.
De tweede regel is marginaal duidelijker, maar of daar nu PA20, PA2Q, P420 of P42Q staat is ook niet echt goed te zien.

Arco was me voor...

Maak het eens schoon met wat IPA en een oude tandenborstel en neem dan zowel een foto als het nog nat is als een foto wanneer het geheel is opgedroogd.

Maar op basis van de zichtbare aansluitingen zou ik zeggen dat het een lineaire regelaar is met een enable input, voor een switcher mis ik een spoel (of een condensator).
Als tweede gok zou het ook nog een loadswitch kunnen zijn, maar daarvoor is de pinout wel wat vreemd.

Die 'lokale oxidatie' vind ik er meer uitzien als een slechte reparatie, mede door het slechte soldeerwerk aan de andere drie pootjes aan die kant en de grote plas residu.
Mogelijk is er een batterij/accu geweest die heeft gelekt op die plek?

Uit mijn 2019 'SMD bijbel':

code:

JJ88 : geen hits
JJ   : drie hits, verkeerde behuizing
JJZ  : MIC5310-2.5/2.5YML, verkeerde behuizing
PA20 : geen hits
PA   : AP7361, verkeerde behuizing
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Robin F.

Golden Member

Er staat toch behoorlijk duidelijk PA2Q? Dan is het dus een TPS7A6633QDGNRQ1 van TI.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Arco

Special Member

Als dat er staat kan dat inderdaad.
Ik vind het wel heeel kort door de bocht om 'duidelijk' te zeggen: ik kan er zeker meer als 25 combinaties mee maken die ook zouden kunnen.
(als je de helft niet kunt zien moet je nooit aannames maken, dat kan lelijk fout gaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten