Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Ja, ze halen de gepubliceerde tijden maar nauwelijks. Na chinees nieuwjaar hadden ze ook de snelste opties van hun site afgehaald, omdat ze te veel werk hadden en het gewoon niet haalden. Ik heb gisteren een order ingestuurd. Dom: Ik heb om 10 printen gevraagd omdat dit nauwelijks duurder was dan 5. Maar ik zie dat ik dan in de 2-3 dagen ipv in de 24 uur regeling val. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Stijnos: Ik ben ook bezig met een serie PCB's bij JLCPCB en de doorlooptijd hangt ook erg af van de kleur en de dikte van de PCB. Als je bijvoorbeeld blauw, 1mm en ENIG kiest krijg je al een waarschuwing dat het wat langer kan duren voordat ze een paneel vol hebben...

De kwaliteit is wel super.

Ik heb er de laatste weken gewoon 1 per week besteld; krijg je er ook 1 in de week binnen ;-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Gisteren een order doorgestuurd van 5 printjes 70mmx65mm. Buildtime 3 days.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik had ook een hele serie van diverse kleuren en wat stencils erbij.
Wel allemaal 1.6 en geen ENIG.
De maximale build time zou 3 dagen zijn.
Ik heb het vorige week vrijdag besteld zou volgens DHL nu dinsdag komen.
Ach het is nog steeds best rap en de kwaliteit is goed, misschien worden we gewoon wat te verwend.

bprosman

Golden Member

Had bij mijn laatste bestelling ook gemerkt dat tussen "Finished" en "DHL Pickup" 1 a 2 dagen zat, terwijl voorheen het de zelfde dag opgehaald werd.
Binnen 1 week in huis (Weekend bestellen , Vrijdag in huis) lukt nu net niet meer, het word dan de Ma/Di er op.
Maar goed, voor mij is het nog steeds hobby.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Op 28 mei 2021 11:38:08 schreef Stijnos:
ik had ook een hele serie van diverse kleuren en wat stencils erbij.
Wel allemaal 1.6 en geen ENIG.
De maximale build time zou 3 dagen zijn.
Ik heb het vorige week vrijdag besteld zou volgens DHL nu dinsdag komen.
Ach het is nog steeds best rap en de kwaliteit is goed, misschien worden we gewoon wat te verwend.

Denk het ook inderdaad. Er zijn nog af en toe wat glitches, zoals wat ik laatst (vorig jaar) had:

Op 24 april 2020 18:36:47 schreef Kruimel:
Volgens mij hebben ze inderdaad wat problemen. Ik had een order geplaatst waarvan op de 11e werd bevestigd dat hij in productie was, maar de 21e vonden ze nog een probleem in mijn data dat opgelost moest worden. Dit impliceert een probleem met de voorbereiding, wellicht is er een nieuwe batch voorbereiders aangenomen na nieuwjaar en loopt het daar wat moeilijk (en worden er wat onware beloftes gedaan).

Al met al ben ik niet ontevreden, als het snel en zeker moet dan moet je er gewoon wat geld tegenaan gooien en het in de EU bestellen (wanneer je bijvoorbeeld duimen zou zitten te draaien in de tijd dat het kost). Zo niet, dan gewoon in China en accepteren dat er wat onzekerheid in zit. Ze hebben hun zaakjes best aardig op orde zo ver ik kan zien.

Op 28 mei 2021 11:38:08 schreef Stijnos:
zou volgens DHL nu dinsdag komen.

dat wordt vast maandag.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En, Stijn, heb je ze al? Mijn pakket "Waarschijnlijk woensdag" is gisteren afgeleverd. En die kwam niet eens uit de hong-kong omgeving (dat is een dag sneller!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 mei 2021 19:41:34 schreef rew:
[...]dat wordt vast maandag.

yes idd maandag zijn ze binnen gekomen.

DHL geeft 99% van de gevallen een verwachte bezorg datum aan en dan is het er een dag eerder, maar ik was even in de verwarring dat ze op maandag niet bezorgden.

Ik heb gelijk weer een nieuwe poging gedaan.
Gisteren printje besteld. Groen, Enig met custom size stenciltje bouwtijd 3 dagen, DHL shipping.
Ik ben benieuwd :)

bprosman

Golden Member

maar ik was even in de verwarring dat ze op maandag niet bezorgden.

Volgens mij is dat alleen postNL niet, DHL wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Gisteren werd mijn programmer via AliE door PostNL geleverd. Ik was ook verbaasd, omdat het maandag was...

Op 1 juni 2021 14:56:38 schreef Stijnos:
Ik heb gelijk weer een nieuwe poging gedaan.
Gisteren printje besteld. Groen, Enig met custom size stenciltje bouwtijd 3 dagen, DHL shipping.
Ik ben benieuwd :)

deze bestelling was dus exact een week. DHL expected delivery date is woensdag, maar het was vanmorgen al hier in Eindhoven en zit nu in de rit voor uitlevering. Mooi 6 dagen, ik zeg netjes!

Ik was op zoek naar een overzicht waar PCB gemaakt kunnen worden, omdat ik benieuwd was of er nog PCB fabrikanten die in EU produceerden die interessant waren voor hobbymatig ontwerpen. Mijn persoonlijke motivatie hiervoor is dat het fijner voelt door betere milieu- en arbeidsomstandigheden en ik vindt het belangrijk om lokale de kennis en mogelijkheden te behouden om PCBs te kunnen produceren.

Op 17 januari 2015 16:21:21 schreef klein is fijn:
De opzet is dat de startpost af en toe wordt bijgewerkt met korte samenvattingen, zodat de startpost een overzichtelijke en neutrale vergelijking biedt tussen verschillende PCB fabrikanten.

Ik zag de startpost op sommige plekken verouderd was, ik hoop dat deze bijdrage hier een handige toevoeging hieraan is.

Het valt me op dat er een hoop is veranderd sinds de startpost:

  • BatchPCB bestaat niet meer
  • DorkbotPDX is OSH Park geworden
  • Hackvana bestaat niet meer
  • ITead Studio maakt geen PCBs meer?
  • MakePCB bestaat niet meer
  • MijnPrintplaat doorverwijzing naar VDR Electronics [NL]
  • OSH Park [US]
  • PCB-POOL doorverwijznig naar Beta LAYOUT [DE]
  • PCBCART [CN]
  • Printplaat Service Bart bestaat niet meer
  • Seeed Studio [CN]
  • TinySine [CN]
  • Vermeulen Printservice bestaat niet meer
  • Vi-Rus International doorverwijzing naar HardTech [BG]
  • WEdirekt [DE]

Ik heb er tevens een aantal nieuwe gevonden tussen alle posts:

Ik kom dan uit op de volgende gecombineerde lijst.

Nederland:

Rest van europa:

Rest van de wereld:

Mochten er Nederlandse/Europese PCB fabrikanten ontbreken op de lijst dan hoor ik het graag.

Ik mis Multi Circuit Boards www.multi-circuit-boards.eu nog (Duitsland). Is een hele goede als je perse uit Europa iets wilt; wel duurder maar niet buitensporig.

Eurocircuits is volgens mij Belgisch maar de fabriek staat in Hongarije.

Overigens moet je niet direct de conclusie trekken dat alles uit China slecht is (dwangarbeid, Kinderarbeid, Milieuaspecten).

JLCPCB bijvoorbeeld is een hypermoderne fabriek die hoogstaande kwaliteit levert met 800000 klanten wereldwijd. Nou ja, er zullen wel een paar dubbele bij zitten omdat je op je eerste order korting kreeg ;-)

Wij doen veel zaken met China en de publieke opinie over China en het beeld dat de media doorgaans schetsen klopt heel vaak van geen kant.

Spullen die ik in het verleden bij Futurlec bestelde kwamen uit Thailand, met hele mooie postzegels er op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 25 april 2021 23:59:03 schreef 2N3055:
Ik loop met rot te googlen, maar kan niet meer vinden hoe deze soldeer toegevingen in cut-tape heette.

Dit worden ook wel solder-preforms genoemd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 juni 2021 12:39:14 schreef djoveld:
[...]
Eurocircuits is volgens mij Belgisch maar de fabriek staat in Hongarije.
[...]
Wij doen veel zaken met China en de publieke opinie over China en het beeld dat de media doorgaans schetsen klopt heel vaak van geen kant.

klopt Eurocircuits zitten op de Antwerpsesteenweg in Mechelen.

De onderliggende agenda van China gaan we nooit kunnen doorgronden. Deze week nog een reportage gezien hoe ze infiltreren in Afrikaanse landen.

Op 28 mei 2021 09:11:45 schreef buckfast_beekeeper:
Gisteren een order doorgestuurd van 5 printjes 70mmx65mm. Buildtime 3 days.

Een update: Vandaag de printjes ontvangen na een lange omzwerving binnen DHL.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Fabrikant: Aisler
Aantal besteld: 102
Afmeting (in millimeters): 12.19mm x 10.67mm
Prijs per stuk (in euro): 0.14 EUR
Verzendkosten (in euro): <inbegrepen in stuksprijs> (PCB Price = Job Fee + Area x Area-usage Fee x Quantity)
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): Beautiful Boards Budget variant. 7 werkdagen (9 dagen).
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 102/102
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): goed

Doel (van de printplaat):
Klein adapter bord voor hulp met prototyping van SMT SOIC8 chipps op een breadboard. Broncode: https://github.com/marsairforce/breakout_boards

Opmerkingen (over bijvoorbeeld het silkscreen of de afwerking):
Is mijn eerste printjob ooit besteld, ziet er netjes uit en werkt ook nog :-)

Foto's (echte thumbnails graag):

PS: Ik had er maar 10 nodig, maar vond het leuk om een keertje een PCB te laten maken. Mocht je behoefte hebben aan een paar van die bordjes laat maar weten (PM).

Prijsverschil tussen PCB Fabrikanten

WAT:
Printplaat 100mm x 100mm - 10 stuks
Verzenden met DHL Express
Koper dikte 2 oz !!
Normaal heb ik altijd blauwe printplaten

Seeed (ingelogd)
PCB kosten: USD 69,69 ( bij deze maakt de kleur blauw of groen niet uit voor de prijs)
DHL Expess: USD 27,40

JLCPCB (ingelogd)
PCB kosten blauw: USD 53,55
PCB kosten groen: USD 18,70
DHL Expess: USD 18,80

Resumerend totaal kosten:
Seeed USD 97,09
JLCPCB USD 37,50 (groen)

In dit geval heb ik dus gekozen voor JLCPCB en de PCB kleur groen.

Wat mij ook opvalt is dat je bij Seeed extreem veel meer moet betalen als je buiten de 100mm x 100mm komt. Bij JLCPCB is dat niet zo. Zij berekenen gewoon het aantal vierkante centimeters of zoiets.

JLCPCB geeft ook keurig een waarschuwing dat 2 oz en blauw niet vaak voorkomt en adviseert dan ook de kleur groen te gebruiken. Dit omdat een plaat vol te krijgen met PCBs 2 oz en blauw wel even kan duren. Netjes !

I love it when a plan comes together !
rob040

Golden Member

Mooi overzicht, ritmeester.
Is dit voor één PCB?

Op 25 juni 2021 19:53:10 schreef rob040:
Mooi overzicht, ritmeester.
Is dit voor één PCB?

Nee, 10 stuks. Bericht is aangepast. Dank.

I love it when a plan comes together !

Merk op dat je bij JLC en die 37 euro verzendkosten al aan het betalen bent voor het gewicht van je PCBs. Dus de printen worden tussen 5 stuks en 10 stuks niet duurder, maar het verzenden wel. Als het echt een prototype is, waar je er max 5 van gaat gebruiken kan je nog een paar euro besparen door voor "5 stuks" te kiezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 juni 2021 16:14:43 schreef rickvanderzwet:
Klein adapter bord voor hulp met prototyping van SMT SOIC8 chipps op een breadboard. Broncode: https://github.com/marsairforce/breakout_boards

Tip voor een volgende keer:

Zet de vias niet in de pads. Die slurpen soldeer op waardoor dat pinnetje wat minder soldeer heeft. Gewoon met een spoortje van de pad weg en daar de via zetten.

De eilanden rond de pinnen zitten dicht tegen de rand, daar zijn meestal wat design rules voor. Kan zijn dat dit daaraan voldoet, dat zie je niet op een foto. Bij het frezen wil je niet dat de frees koper raakt en uitsmeert.

Verder zeker mooi, zeker voor een eerste PCB.

Heb je de mousebites en panellisering door de fabrikant laten doen, zelf gemaakt of zat dat al in je PCB-programma? En welk programma heb je gebruikt?

Op 23 juni 2021 16:14:43 schreef rickvanderzwet:
Fabrikant: Aisler
Aantal besteld: 102
...

Ik snap het niet zo goed waarom je hebt gekozen voor deze vorm om te laten maken. Als je ronde hoekjes had dan zou ik het snappen.

Je kunt ook kiezen voor een V-Cut. Hierdoor kun je alle PCB's makkelijk afbreken. Zie onderstaand voorbeeld van een PCB met V-CUT.
(door de donkerblauwe lijnen lopen de V-CUT frees lijnen)

I love it when a plan comes together !
rob040

Golden Member

Nou, is het niet zo dat een V-cut extra geld kost en deze manier niet?