Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Arco

Special Member

SOIC-8 naar DIP adapter laten maken is trouwens niet zinvol: op Ali zijn ze veel goedkoper:
5.9 cent per stuk/20 stuks...
3.55 cent per stuk/50 stuks...
2.81 cent per stuk/100 stuks...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juni 2021 20:00:00 schreef Arco:
SOIC-8 naar DIP adapter laten maken is trouwens niet zinvol: op Ali zijn ze veel goedkoper:
5.9 cent per stuk/20 stuks...
3.55 cent per stuk/50 stuks...
2.81 cent per stuk/100 stuks...

Toen niet. Is alleen een voorbeeld.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Toen niet.

???

Post van @rickvanderzwet is van 3 dagen terug, dat kan ik niet echt 'toen' noemen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juni 2021 19:55:11 schreef rob040:
Nou, is het niet zo dat een V-cut extra geld kost en deze manier niet?

tijdje terug werd v-cut ineens gratis... maar nu is het volgens mij zo dat ze gewoon altijd het per vierkant cm tarief rekenen. 20 prints van 5x10 is even duur als 10 van 10x10 met een gratis v-cut.

De redenen om het toch te doen is dat 20 een small batch is: 3-4 dagen productie. Verder kan je zo'n panel handiger vinden bij het bestukken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 juni 2021 16:23:08 schreef Hoeben:
[...]
Tip voor een volgende keer:

Zet de vias niet in de pads. Die slurpen soldeer op waardoor dat pinnetje wat minder soldeer heeft. Gewoon met een spoortje van de pad weg en daar de via zetten.

De eilanden rond de pinnen zitten dicht tegen de rand, daar zijn meestal wat design rules voor. Kan zijn dat dit daaraan voldoet, dat zie je niet op een foto. Bij het frezen wil je niet dat de frees koper raakt en uitsmeert.

Verder zeker mooi, zeker voor een eerste PCB.

Ik was niet duidelijk genoeg, ik heb letterlijk een kant-en-klaar open-source ontwerp van het internet geplukt, zelf niets aan ontworpen. Dank voor de tips, ik zal hier de volgende keer op letten als ik een nieuwe PCBtje kies.

Op 26 juni 2021 16:23:08 schreef Hoeben:
Heb je de mousebites en panellisering door de fabrikant laten doen, zelf gemaakt of zat dat al in je PCB-programma? En welk programma heb je gebruikt?

De mousebites en panellisering zijn door de fabrikant gedaan.

Op 26 juni 2021 19:51:20 schreef ritmeester:
[...]

Ik snap het niet zo goed waarom je hebt gekozen voor deze vorm om te laten maken. Als je ronde hoekjes had dan zou ik het snappen.

Je kunt ook kiezen voor een V-Cut. Hierdoor kun je alle PCB's makkelijk afbreken. Zie onderstaand voorbeeld van een PCB met V-CUT.
(door de donkerblauwe lijnen lopen de V-CUT frees lijnen)

[bijlage]

Bij Aisler zijn v-cuts, mouse bites en kleine afstanden tussen de PCBs zijn niet niet toegestaan

Op 26 juni 2021 20:00:00 schreef Arco:
SOIC-8 naar DIP adapter laten maken is trouwens niet zinvol: op Ali zijn ze veel goedkoper:

Puur vanuit kostprijs oogpunt gezien klopt dit, als de 'verborgen impact' meegerekend wordt, dan weet ik het niet zo zeker meer.

Kostprijs was hier trouwens niet mijn voornaamste keuze. Ik wilde ze graag in europa laten maken, vanuit een open source ontwerp, gewoon om te zien hoe dat gaat. Zie ook mijn eerder post voor meer motivaties om dit 'lokaal' te willen doen.

Ik heb m'n Aisler printen binnen.

* Ze hebben de printen met mousebites aan mekaar gehad. (dus ze zijn minder netjes dan JLCPCB)
* Ze hebben de montagegaten in m'n print ook als gaten in het stencil gemaakt.
* ze hebben ook een (onnodig) stencil voor de achterkant gemaakt. (met alleen de boorgaten en een streepjescode).
* Vrijdag verstuurd was di hier met "niet extra betalen voor snell verzending".

Resultaat: Onbruikbaar. Foutje van ondergetekende. Gelukkig had ik er nog geen werk van gemaakt om ze te bestukken. -- REW20210909

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 9 september 2021 15:25:19 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

sorry, dat ik geen zin heb om heel dit topic te doorstruinen, maar heeft iemand tips en vooral ervaring voor een lokale pcb boer die binnen enkele werkdagen een serie van een 5 stuks 2 laags pcb kan leveren inclusief pasta stencil?

Ik heb al gekeken bij euro circuits, Aisler en www.multi-circuit-boards.eu
Ze kunnen produceren in 2 a 3 WD staat er vaak, maar als shipping vervolgens nog 1 a 2 dagen duurt, wordt dat wat krapper.

Ik bestel normaal bij jlc en dat is er meestal ook wel in 7 a 8 dagen, dus weet niet wat de tijdswinst is kan zijn.

Kosten zijn niet direct het probleem dit keer.

Tja aisler zit net over de grens. Maar een paar dagen produceren en 1 dag verzenden is ook al snel een deel van een week.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ervaring met hun rew?
Kwaliteit ok?

hmm, ik zie dat JLC wat in zijn shipping options heeft veranderd.
Wat moet ik nu als zakelijke klant kiezen? De FCA toch?
Is hier ook nog vertraging te verwachten met die <22 euro inklarings onzin die ze hebben ingevoerd per 1-7?

rob040

Golden Member

Ik zou altijd DDP kiezen, dan hoeft een DHL geen inklaringskosten meer te rekenen.
Ik verwacht ook geen vertraging, zeker niet als je de BTW via JLCPCB afrekent.
Voor jou is een BTW factuur van belang, dus ff kijken of je die kan downloaden.
Want als ik het goed heb, moet je als bedrijf toch eerst de BTW afdragen over de PCB's.

[Bericht gewijzigd door rob040 op woensdag 14 juli 2021 17:27:33 (34%)

Ik weet niet als een Chinees btw rekent ik die dan als nl bedrag nog terug mag vragen.
Ik laat het normaal altijd aan DHL over. Dat is het makkelijkst administratief

rob040

Golden Member

De BTW die JLCPCB rekent wordt in de EU (denk het land van de ontvanger) afgedragen.
Dus het zou raar zijn als je die niet mag terugvragen. Maar hoe het administratief gaan, weet ik niet...

Op 10 juli 2021 11:08:01 schreef Stijnos:
Ervaring met hun rew?

Mijn "review" staat letterlijk direct boven:

Op 9 juli 2021 11:43:38 schreef Stijnos:
sorry, dat ik geen zin heb om heel dit topic te doorstruinen,

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

maar vergeleken met JLC, is het de moeite, of maakt het onder de streep niet veel uit qua levertijd en kwaliteit

Tja, de printjes voelen subtiel strakker. Maar dus de mousebites zijn dan ineens weer minder "presentabel". Maar ja het zouden prototypes moeten zijn. Bij JLC had ik er direct 10 of 20 besteld, zodat ik al een paar zou kunnen verkopen. Voor meer geld heb ik bij Aisler 1 dag sneller dan bij JLC maar 3 printen. Leuk om kennis te maken, maar van mij hoeft het niet....

Edit: Zie ook toevoeging op oude post.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

AllPCB heeft de mogelijkheid om gratis (ook zonder verzendkosten) prototype PCB's te bestellen.

Het lijkt er op dat je elke maand een coupon krijgt om gratis te bestellen.
Das mooi natuurlijk, maar zit er geen adder onder het gras?

En hoe zit het in zo'n geval met de BTW? Normaal gezien betaal je over nul euro geen BTW, maar weet een DHL/PostNL dat ook te waarderen?

Nee, dan moet je toch gewoon btw betalen over de werkelijke verzendkosten die hun gemaakt hebben. Ik dacht ook laatst gratis samples van tackachi aan te vragen. Kreeg daarna van dhl een inklarings factuur van 30 euro ofzo :(

rob040

Golden Member

Mooi is dat... Worden het toch nog dure printjes.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 juli 2021 17:43:19 schreef rob040:
De BTW die JLCPCB rekent wordt in de EU (denk het land van de ontvanger) afgedragen.
Dus het zou raar zijn als je die niet mag terugvragen. Maar hoe het administratief gaan, weet ik niet...

JLCPCB heeft een (postbus?) adres in Duitsland. Net zoals Mouser in Nederland een adres heeft. Er wordt, als ik me niet vergis 19% BTW geheven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rob040

Golden Member

Inmiddels weet ik dat een bedrijf (ongeacht in welk land die zit) de Nederlandse BTW moet heffen en afdragen.
Voor 1 juli was dat anders, dan werd BTW (binnen de EU) afgedragen in het land van het bedrijf dat levert.

Op 14 juli dacht ik nog dat de enige BTW wijziging was dat er ook onder de 22 euro BTW geheven zou worden (op de oude manier, dus in het land van inklaren).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe kan een bedrijf zonder ondernemingsnummer in België of Nederland daar BTW afdragen? Koop ik morgen een TV in een Nederlandse winkel en rijd daarna de grens over, hoe gaat die handelaar dat regelen?

België kent ook geen 19% BTW zoals op deze rekening staat aangegeven. Zoals gezegd hebben ze een adres in Krefeld Duitsland. Dat komt dan weer wel overeen met de 19% BTW. Goederen komen ook steeds via Duitsland de EU binnen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er is voor buitenlanders (buiten EU dus) een nieuwe regeling: "OSS" One Stop Shop.

Dan kan je met 1 belastingaangifte leveringen naar verschillende EU landen aangeven en je betaalt dan direct precies het juiste percentage voor ieder land. (b.v. NL:21, DE: 19).

Een Nederlandse fysieke winkel LEVERT de goederen in NL. Dan is nederlandse BTW van toepassing, ook als je als belg met je nieuwe TV direct terug de grens over gaat.

Een Nederlandse webwinkel die minder dan EU 50k per jaar aan BE levert mag Nederlandse BTW rekenen. Gaan ze over de 50k heen (verschilt per land, maar is vaak ongeveer die 50k) dan moet er belgische BTW betaald worden. Het kan zijn dat dit sinds kort ook via OSS geregeld kan worden. Als dat zo is kan het zijn dat de grenzen omlaag bijgesteld zijn.

Mouser heeft een adres in Frankrijk. Voor leveringen buiten FR doen ze een ICL levering. Zie bijlage.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

België kent geen 19% en toch betaal ik maar 19% bij JLCPCB. Ik bestel heel veel in Duitsland en heb nog nooit 21% betaald.

Mouser heeft net zo goed een adres in NL. Al hun producten komen via Frankrijk de EU binnen. Dan is het ook logisch dat ze daar ingeklaard worden.

50 000€ is 2 016 995 oude Bfr of 5 526Bfr/dag. Buiten de 'grote' spelers, waar ik zelden bestel, zullen er daar niet zoveel aan komen heb ik het vermoeden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.