Vanuit de gate gaat er een spoor naar de 10k-weerstand en dan verder, precies onder de tekst "R46" door en dan vervolgens naar rechts uit beeld.
Dit topic is gesloten
Vanuit de gate gaat er een spoor naar de 10k-weerstand en dan verder, precies onder de tekst "R46" door en dan vervolgens naar rechts uit beeld.
Special Member
Goed gezien zonnepaneeltje. Die had ik gemist
mét CE
Ah, die had je een paar seconden eerder zelf ook al bedacht Inderdaad, die track loopt door! Ik geloof niet dat het een erg kritisch ding is. Gezien de weerstand zal het ding wel 'dicht' getrokken worden. Dat zou dan een FET zijn (bipolair kan dat wel, maar is denk ik niet zo gebruikelijk). Elke FET met de juiste pinning (en natuurlijk P of N channel correct) zal wel werken. Voor de volledigheid zou je nog kunnen kijken waarmee de gate aangestuurd wordt. Het zou nog wat logic-level kunnen zijn.
Dat "logic level" lijkt me stug: het veel makkelijker om gewoon 0V ipv zeg 12-5=7V te sturen. (uitzondering: Dat doe ik dus wel. Zucht.)
Kortom, kans is dus nu gewoon 99% dat het een P-fet is. die de stroom van de lamp aan moet kunnen.
Ter controle: meet de spanning op de gate. Is die nul, dan is de fet kapot, is ie 12V dan is de aansturing kapot.
Golden Member
Iemand een suggestie (adres in NL) voor een "AMP-tang" (voor kabelschoenen), een ratelaar die niet de hoofdprijs kost ?
Kan zelf wel Googlen maar hoor ook graag wat ervaringen.
[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 24 juni 2021 16:51:39 (20%)
Golden Member
C&K 30021 degelijke tang die niet de hoofdprijs kost. C&K is vrij goed verkrijgbaar.
Special Member
Special Member
Ahem.....
Mogen mijn laatste post hier naar ontwerptips en domme zaken??
Als je het hele dashboard eruit trekt missen er zaken zoals:
Lichtsensor. Lichtschakelaar, teller partij etc etc..
Blijkbaar doet dan je backlight van je kachel het ook niet.
Nu alles terug zit werkt het perfect!
Golden Member
Sorry dat het niet 100% elektronica gerelateerd is maar er zitten hier ook mensen die nogal eens iets mechanisch/automotive's doen.
Ik ben op zoek naar 2 schokbrekers voor een scootmobiel 120mm HoH.
Blijkbaar gaan die dingen nooit kapot want kan nergens een scootmobiel "spare parts" bedrijf vinden die die dingen levert.
Importeur heeft een instelling van "Val mij er vooral niet mee lastig"
Special Member
Passen een paar bromfiets schokdempers niet? Misschien daar eens zoeken.
Golden Member
Op 29 juni 2021 12:33:36 schreef Lambiek:
Passen een paar bromfiets schokdempers niet? Misschien daar eens zoeken.
Inderdaad ben al aan het zoeken in de "Quad" en "Mountainbike" hoek. Morgen even exact meten want kom ook nogal wat 5" (125mm) tegen.
Special Member
Had hier bij V & A gekeken?
heb er 2 weken geleden 1 opgezet: GRatis af te halen.
Hij is vorige week de oud ijzer in gegaan i.v.m. geen interesse!!
Denk misschien een lichte scooter hoewel die vaak al groter zijn.
Special Member
Op 29 juni 2021 12:34:53 schreef bprosman:
Inderdaad ben al aan het zoeken in de "Quad" en "Mountainbike" hoek. Morgen even exact meten want kom ook nogal wat 5" (125mm) tegen.
Ze zijn niet erg lang inderdaad.
Uuuuh, maar jij zit niet in zo'n ding toch mag ik hopen?
Moderator
Als ik zo eens bij ALI kijk dan lijkt 125mm wel een gangbare maat.
Blijkbaar inderdaad oa gebruikt bij fietsen, dit lijkt vrij aardig het zelfde onderdeel.
https://www.aliexpress.com/item/32968869791.html
Special Member
Eerste wat je dan doen moet, is kijken wat 'scootmobiel' in het Engels is... (dat levert nu eenmaal veel meer resultaten op)
Is dus 'mobility vehicle', 'mobility scooter', of 'electric scooter'...
Dan nog de lengte omzetten: 120mm is 4.75"
https://electricscooterparts.com/shocks.html
Golden Member
Iedereen bedankt voor het meezoeken, ik hoop dat 125mm gaat passen, deze kan ik via Amazon de volgende dag hebben :
https://www.amazon.nl/Schokbrekers-demper-schokbrekers-Scooter-ophangi…
Overigens zien deze er wel wat betrouwbaarder uit :
https://www.amazon.nl/Fiets-schokdemper-Springs-ophangingen-Elektrisch…
Uuuuh, maar jij zit niet in zo'n ding toch mag ik hopen?
Nee mijn vader (81 jaar) scheurt met dit ding over de camping, maar volgens mij is dat niet gemaakt voor "off-road" (zandpad) en een kilo of 30..40 gereedschap achterop.
Heb m al eens gevraagd of een golf-kar niet beter is.
Print (verlichting , raw, etc) is ook al uitgevallen. Opladen en rijden werkt nog wel.
Special Member
Op 29 juni 2021 17:18:03 schreef bprosman:
Nee mijn vader (81 jaar) scheurt met dit ding over de camping, maar volgens mij is dat niet gemaakt voor "off-road" (zandpad) en een kilo of 30..40 gereedschap achterop.
Oké, ik schrok al.
Heb m al eens gevraagd of een golf-kar niet beter is.
Of een elektrische quad, die doen het ook goed in het terrein. En daar kun eventueel nog iets mee trekken ook.
Special Member
Ik geef in het terrein de voorkeur aan iets met een groen ovaal logo en 2 woorden.
Bij voorkeur met een V8
En daar is een schokbreker ook wel iets langer dan 125 mm
lees minimaal 600 mm
Moderator
Hmm ... van jou als open source fanaat had ik dat niet verwacht...
Als groene merk iets niet is dan is het wel open.
-edit-
Ik denk aan een ander groen logo, nevermind
[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 juni 2021 10:42:13 (20%)
heb een tijd terug nog over een golfbaan gestuiterd met een golfkar van het terreinbeheer daar. dat stuitert er op zn best overheen en best snel ook voor een accukar.
Op 29 juni 2021 21:02:35 schreef testman:
... en best snel ook voor een accukar.
Ik denk dat vroeger het lastig was om een goede regeling te maken voor die dingen. Dus grappen met een gaspedaal met 2 standen: langzaam en snel. Dan misschien met een relais de motor serie/parallel zetten zodat ie op twee snelheden kan. Maar dus effectief zet je met een schakelaar botweg direct de 12V op de motor. Even <heel veel> stroom maar daarna vrijwel constant toerental.
Om die stroomstoot beperkt te houden, moet de motor afgesteld zijn om niet te hard te kunnen.
Omdat motorsturingen zo veel goedkoper geworden zijn.... kan nu een redelijke motorsturing de stroom regelen en kan je een motor monteren met een hogere KV zodat een veel hogere topsnelheid haalbaar wordt.
Golden Member
Op 29 juni 2021 18:13:58 schreef High met Henk:
Ik geef in het terrein de voorkeur aan iets met een groen ovaal logo en 2 woorden.
Bij voorkeur met een V8En daar is een schokbreker ook wel iets langer dan 125 mm
lees minimaal 600 mm
Elektronica problemen hebben we nu ook al Om daar nog eens olie lekkage aan toe te voegen is wat veel
Een laro lekt geen olie, het ding bakent zijn territoruim af
Dit topic is gesloten