Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

gevonden op het internet: een gloeiende GASLEIDING. De bovenste foto is wat werd aangetroffen door de bewoner.

Later is er onderzoek naar gedaan, en met een zware trafo gekeken hoeveel ampere er waarschijnlijk door die leiding is gelopen om 'm te laten opgloeien:

Commentaar van een derde persoon: "Yeah, uh, sadly I can tell you what it is
Open neutral on the house service + panel bonded to cold water line + dielectric union or PVC service line from the street
The end result is all the neutral current hitting the cast iron gas line for happy fun times"

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Lichtgevende gasleiding... Het moet ook niet gekker worden. Maar 175A en er vliegen nergens zekeringen door? Zelfs voor de VS is dat wel erg veel als ze ook gas hebben, toch?

Bedankt voor alle info over mijn DC-DC converter, ik heb de mishandelde voeding inderdaad gemarkeerd en zal hem in de gaten houden.

Op 29 juni 2021 23:59:42 schreef ohm pi:
[...]Hoe gaat het met je voeding?

Op 30 juni 2021 14:27:57 schreef SparkyGSX:
...maar omdat de voeding inzakte tot 10V (logisch met een 55W lamp op een 4A voeding),

Voeding is prima in orde. Beproefd ontwerp dat ik en alle medestudenten moesten maken op de HTS (~1991). 0-20V (echt 0V) en 0-2A instelbare stroombegrenzing. Inclusief aluminium frontje en alle printen zelf belichten, boren, solderen, etc. Nuttig praktijk project. Kan helaas nergens de schema's terug vinden.

blackdog

Golden Member

Hi r-p, :-)

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik graag de binnenzijde van je voeding zou willen zien... :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 8 juli 2021 00:41:23 schreef r-p:
Lichtgevende gasleiding... Het moet ook niet gekker worden. Maar 175A en er vliegen nergens zekeringen door?

Die tests zijn natuurlijk door het onderzoekbureau gedaan nadat eea veilig gesteld was en met een trafo zodat er geen zekeringen zouden springen. Het doel van de test is: Kunnen we schatten hoeveel stroom er gelopen heeft toen deze consument ons belde en die foto gemaakt heeft.

Nou het antwoord is: Ja dat kan je. Ik schat aan de kleurtemperatuur dat het ongeveer 125-135A geweest moet zijn. Het is een beetje lastig omdat de belichting niet gelijk is. Dus hoewel ze met 175A hebben getest, is de conclusie van het experiment niet dat er 175 gelopen moet hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Voorverwarmd gas, zou dat nog schelen in het rendement? >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als dat mijn gasleiding is. Krijg ik het wel warm daar hoeft de kachel niet voor aan :)

Dus het scheelt zeker in de gaskosten.

[Bericht gewijzigd door tuxie op donderdag 8 juli 2021 09:19:39 (19%)

Shiptronic

Overleden

en dan ben je blij met knel fittingen, soldeer had allang losgelaten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 juli 2021 09:18:34 schreef tuxie:
Als dat mijn gasleiding is. Krijg ik het wel warm daar hoeft de kachel niet voor aan :)

Dus het scheelt zeker in de gaskosten.

Zoals ik het zie, tijd genoeg om in paniek te raken. Draai eerst de gaskraan dicht en bel dan de brandweer.
Die jongens hebben dan genoeg tijd om naar je toe te rijden voordat het huis in de fik vliegt. In die tijd dat je wacht op de brandweer kan je in paniek raken.

Op 8 juli 2021 09:34:41 schreef Shiptronic:
en dan ben je blij met knel fittingen, soldeer had allang losgelaten.

Gasleiding was gemaakt van "cast iron" volgens het stukje. Ik denk niet dat het gesoldeerd is of dat het vastzit met knelkoppelingen. Zal wel aan elkaargeschroefd zijn met henneptouw of teflon als afdichting.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 8 juli 2021 18:49:57 (28%)

Shiptronic

Overleden

ik zou ook de stroom afschakelen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 juli 2021 19:40:18 schreef Shiptronic:
ik zou ook de stroom afschakelen :)

Denk dat dat weinig zin heeft. Het is stroom van "de buren / alle buren" (175A) wat door de gasleiding heen stroomt. Een particulier heeft geen 175A-aansluiting.

High met Henk

Special Member

Hmm hetzij ze bijzonder kouwelijk aangelegd zijn en het huis elektrisch verwarmen + nog een kleine privé kas ergens hebben met een batterij koolstof assimilatie lampen om ook de behoefte van groene vingers te voorzien.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2021 20:21:10 schreef ohm pi:
[...]Denk dat dat weinig zin heeft. Het is stroom van "de buren / alle buren" (175A) wat door de gasleiding heen stroomt. Een particulier heeft geen 175A-aansluiting.

Hmm za das wel een dingetje, maar dan denk ik hoe dan ? Daar is wel iets heel erg fout gegaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Op 8 juli 2021 20:21:10 schreef ohm pi:
[...]Denk dat dat weinig zin heeft. Het is stroom van "de buren / alle buren" (175A) wat door de gasleiding heen stroomt. Een particulier heeft geen 175A-aansluiting.

Toch is in Amerika een 200A 240 aansluiting vrij gangbaar. De boven leiding daar is een vrij hoge spanning en voor elke huis is er dan een eigen trafo.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Op 8 juli 2021 22:16:07 schreef Shiptronic:
[...]

Hmm za das wel een dingetje, maar dan denk ik hoe dan ? Daar is wel iets heel erg fout gegaan.

Staat er bij: losse nul, nul aan aarde in groepenkast (dus stroom die door de nul zou moeten, gaat door aarde), aarde via de waterleiding en gasleiding, en kunststof waterleiding. (Dus alle nulstroom via de gasleiding).

Hoe die situatie ontstaan is, is dan weer wel een dingetje.

Voorverwarmd gas: tsja, de gasmeter rekent in kubieke meters. Er gaat meer gas in een kuub als het koud is. Dus als die gloeiende leiding vòòr de meter zit is het nog duur ook :p

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Een monteur van het energiebedrijf hier in de regio zette bij het vervangen van de gasmeter altijd een startkabel over de aansluitingen heen.

Dat deed ie vast niet omdat dit soort ongein niet voorkomt ;)

mel

Golden Member

Een gasleiding binnen is niet voor niks potentiaal vereffend :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 juli 2021 08:36:07 schreef blackdog:
Hi r-p, :-)

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik graag de binnenzijde van je voeding zou willen zien... :+

Groet,
Bram

'Beproefd ontwerp' maar bij nader inzien is een 15V 2A AC voeding wel magertjes voor een 2A DC voeding... Eén of twee jaar na me zijn ze op ringkernen overgestapt.

En de obligatoire domme fout (ik vermoed dat ik het printspoor gesloopt heb).

Ook SMD printjes moeten maken (heb ook nog ergens een NE555 printje rondslingeren waar we meer vrijheid hadden, dit was allemaal qua printlayout al uitgetekend denk ik).

3055 torren achterop:

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 11 juli 2021 15:43:24 (50%)

rob040

Golden Member

Heeft die wasknijper er sinds 1991 in gelegen? :+
Wel mooi ge-engineerd, die hele voeding.

blackdog

Golden Member

Hi r-p

Netjes opgebouwd!

Nog wel tantaal over de regelaars, dat doet tegenwoordig niemand meer, maar net als jij rond 1990 soldeerde ik ze ook over de 7800 serie regelaars.

Wat ik ook door de praktijk niet meer gebruik, zijn de stekkertjes over de printpennen.
De verhuur afdeling was daar niet echt blij mee, was toch echt niet zo transport bestendig. :+

Je was er vroeg bij met de SMD printjes!

Mooi modulair opgebouwd met maar éém echte technische opmerking van mij, bedrading naar de trafo zou getwist kunnen worden, dit voor een kleiner bromveld.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

netjes gebouwd ding, ook goede onderdelen gebruikt en bij reparatie kan de stuurprint eruit.

heb uit een oude lts ooit ingebouwde regelbare voedingen uit de labo desks gesloopt. dat was ook zelfbouw, maar voor lesdoeleinden veel te slecht gebouwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zelf repareren of maken is het beste voor jezelf, je voelt je trots dat het van jou is. En goed werkt.

Maar er zijn ook domme fouten. Ken je de film Aliens?
Zeker gepast bij dit repareerstukje van een PS5... Pure horror!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

soldeervet, dat is waar je de beun aan herkent 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok ik begrijp dat je zelf iets wilt herstellen, maar dit... Deze man wilde de PS5 repareren als kerstcadeau... :r

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.