Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken 2

Sorry, typo, het was natuurlijk een TV.
Hieronder het label.
Exact het zelfde format als die uit Grenneville, dus ook geen herkenbare factory code.

Groeten, Pieter

Paar dagen geleden dit videobewerking systeem uit de recupelbak gevist.
Ik ben benieuwd naar meer informatie over dit systeem, ik vind niet snel informatie erover maar nog niet veel gezocht. Made in west germany geeft al een hint dat het toch al van voor pakweg 1989 is.
Verder nog een onderkant van een waterkoker. Die had ik meegenomen voor kabel te kunnen hergebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Normaal associeer ik de letters RS met een Nederlandse weerstandenfabriek, maar hier dus duidelijk niet.

Als ik hoor "video editor, Duitsland" dan denk ik aan Panasonic. Dat zie ik er in dit geval niet aan af. Ook het serienummer ziet er vreemd uit. Niet helemaal Philips en helemaal niet Panasonic.

De camera en huiskamerrecorder waar deze editset mogelijk voor bestemd was, waren wel van Panasonic. Ik denk S-VHS van rond 1989.

Mocht je hem ooit eens open hebben, dan ben ik benieuwd naar het binnenwerk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 23 april 2021 13:44:01 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry maarten, og te druk bezig geweest om de video edit systeem open te maken maar komt nog wel een keer.
Maar het past wel in mijn collectie met oude filmcamera's op vhs en s-vhs. Ik heb er zelfs eentje van philips en dat was volgens mij ook panasonic. Ik denk dat ik die hier al eens gepost heb.
Verder nog een foto van tvtje, als ik tijd heb wil ik ook kijken of hij nog te repareren is en dan komen er foto's van de binnenkant ;)
Hij lijkt te werken maar bij afspelen band die er nog in zit wel geluid maar geen beeld, dat blijft sneeuwen. En de band wil er niet uitkomen.
enfin, klusje voor op lange termijn maar vond het wel een schattig tv'tje voor retrohoekje. Ik denk dat ik er vroeger zo eentje op mijn slaapkamer had staan.
maar die turbodeck maakt wel een enorm geluid bij terug of vooruit spoelen, alsof er een vliegtuig op stijgt :P
Update. Ik had een koptelefoon gevonden met de naam solavox. een of ander goedkoop stickerplakmerk van vroeger. Toen ik wat aan opzoeken was erover kwam ik bij een engels topic terecht over huismerken,witte merken in uk.
daar las ik dit.

Comet used Solavox on quite a bit of equipment, including some ITT televisions in the mid/late 70's and then adopted the Goodmans name for their badged gear; in the eighteen or so months that I worked for Comet I saw, Daewoo and Philips gear with the Goodmans badge on them and I believe that there may have also been a large screen Thomson/Ferguson set which was Goodmans branded.

Comet was een budget electro keten in de uk als ik het goed heb gelezen. Zou philips rebranded spul onder hun huisnaam verkocht hebben daar?
Misschien een leuke voor jou philips geschiedenis.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 26 mei 2021 18:01:44 (33%)

Zo, bij het opruimen van mijn map met fotos weer wat voor je tegen gekomen. Sorry als het dubbel gepost is.

Wat de tekst "TX FCC ID" op die Amerikaanse TV aangeeft is hier nader verklaard: https://www.law.cornell.edu/cfr/text/47/2.925

maartenbakker

Golden Member

Op 28 mei 2021 21:08:46 schreef Gadjo Dilo:
Wat de tekst "TX FCC ID" op die Amerikaanse TV aangeeft is hier nader verklaard: https://www.law.cornell.edu/cfr/text/47/2.925

Dankje! Die letters TX lagen en liggen voor mij totaal niet voor de hand, dus dat had ik niet zo kunnen gokken.

Nou verklaart het opzich wel waarom er niets is ingevuld; het betreft ontvangers en geen zenders.

Wat ik dan nog niet snap is dat er ook geen FCC ID of RX FCC ID op staat. Op andere merken televisies kwam je die toch wel tegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou inderdaad verwachten dat er een uniek registratienummer achter zou staan zodat bij controle na te gaan is of de FCC conformiteit inderdaad van toepassing is. Net zoals bijv. UL dat doet met een uniek registratienummer; dan kun je online in een UL database opzoeken om welk apparaat/component het gaat en van welke fabrikant het afkomstig is.

maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed inmiddels dat de voorgedrukte aanwezigheid iets te maken zou kunnen hebben met optionele draadloze hoofdtelefoons of hulpmiddelen voor slechthorenden. Dat waren rond die jaren de enige practische zenders die op, aan of in televisies zouden kunnen zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog 3 dingen tegen gekomen met opruimen.
Eentje klassiek made in Holland. Heb je er iets aan als ik hem openschroef voor mogelijk meer info?

maartenbakker

Golden Member

Dankjewel :) De koffiezetters bevatten denk ik geen interessante nummertjes, maar de stekernetvoeding misschien wel.

P.S. Zou je bij di stekervoeding misschien ook even kunnen kijken wat het 5-cijferige nummertje onderin de foto precies is? Ter hoogte van waar het snoer uitkomt denk ik. Zou een datumcode kunnen zijn, maar ik kan hem niet lezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 1 juni 2021 20:04:25 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Interessant! Zaten er nog meer stickers of plaatjes op?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi, even terug in de tijd.
Weet iemand waar televisie-productie in Zwitserland begon?
Op Radiomuseum staan 2 toestellen met een productieplaatje:
- een 21TCH102A met productiecode CO uit ongeveer 1956/57
- een 23TCH320A met productiecode CZ uit 1962

Noch CO, noch CZ staan in het overzicht, maar ik verwacht dat het assembly-fabrieken (eindmontage) zijn in Zwitserland
Enig idee?

Groeten, Pieter

kwam deze ook nog tegen, uit de tijd dat philips nog in de security benodigdheden zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 19 september 2021 20:13:50 schreef PieterH:
Hi, even terug in de tijd.
Weet iemand waar televisie-productie in Zwitserland begon?
Op Radiomuseum staan 2 toestellen met een productieplaatje:
- een 21TCH102A met productiecode CO uit ongeveer 1956/57
- een 23TCH320A met productiecode CZ uit 1962

Noch CO, noch CZ staan in het overzicht, maar ik verwacht dat het assembly-fabrieken (eindmontage) zijn in Zwitserland
Enig idee?

Groeten, Pieter

Ik interpreteer de eerste als een enkelletterige C met een cijfer 0 erachter maar het zou eventueel CO kunnen zijn. Alleen ken ik maar 1 productielocatie in Zwitserland voor consumentenelektronica. Dat is La Chaux de Fonds. Ik verwacht dat beide coderingen daarheen wijzen (dan is een enkelletterige code C logischer) en daar stond gewoon een volwaardige radio/TV fabriek voor zover mij bekend (zie ook de geschiedenis van Philips Zwitserland op rmorg: opening 1933, einde radioproductie 1957, einde televisieproductie 1973). De submerken Mediator en Jura komen ook uit die hoek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,
dank, dan houd ik het op C voor La-Chaud-de-Fonds.

Pieter

maartenbakker

Golden Member

En in latere jaren dus CZ, zoals Hasselt van H naar AH ging en Leuven van L naar PL. Alleen Eindhoven is nog heel lang laaggeletterd gebleven :P

Als ik dat korte stukje op rmorg zo nog eens lees, dan staat er dat ze zwartwittelevisies zelf fabriceerden, maar kleurentoestellen alleen aanpasten.

Ik stel me dan voor dat ze KM1's uit Brugge kregen en daar kasten voor submerken of derde partijen omheen bouwden, of heel misschien een algemene spec toestel ombouwden naar Zwitserse specificaties (uitvoeringsnummer /16).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 september 2021 00:34:59 (57%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een retro monitortje van Philips makelij (de printen zien er in mijn herinnering precies zo uit als in de K9 van mijn oma)

Ite

maartenbakker

Golden Member

Schattig klein dingetje! Komt zo te zien bij F.I.M.I. in Saronno vandaan, vroeger bekend als Phonola, jarenlang van Philips geweest, nu onderdeel van Barco. Zit er nergens nog iets van een typesticker of productiestickertje onderop ofzo? De codeletters bij de productiestand of het serienummer zouden AN moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij nog de foto's van het philips minisetje uit een andere topic van mij. Omdat ik de plonge had opgeblazen de dag ervoor heb ik het setje toch maar eerst even opengemaakt en eerst gecontroleerd op visuele schade en paar dingen gemeten. Wil eerst mijn veiligheidstransformator en serielamp kast in orde maken voordat ik weer van dit soort dingen test :+
Waarschijnlijk maar goed ook want ik had vreemde metingen op diodes secundair, meten beide kanten op. Dus omdat hij toch open lag meteen foto gemaakt voor jou maar zoals verwacht geen 12nc, wel ander nummer.
Opbouw ziet er stuk beter uit dan ik dacht, ik was misschien een beetje te pessimistisch in andere topic ;)

Hi Maarten, allen,
ik heb deze keer een omgekeerde vraag, betreft zogenaamde digitale circuit blocks die van 1959 tot ruwweg 1970 werden geproduceerd, totdat ze werden vervangen door de eerste ICs. Ze werden voornamelijk gebruikt in professionele apparatuur, computers, industriële regelapparatuur, machine controllers etc. Vrijwel zeker niet in consumentenproducten. Dat is een van de redenen dat ik ze nog niet gezien heb in producten.
Nu heb ik alleen fotos van deze modules uit de catalogus en data boeken.

De vraag is dus of iemand info heeft over de industriële aspecten? 12nc? Producktiecode, oftewel waar werden ze geproduceerd? Ze waren van ICOMA, dus eerste productie waarschijnlijk in Eindhoven, maar geen idee waar het daarna naartoe ging.
In parallel werd door Mullard een vrijwel identieke (qua functie) familie ontwikkeld, NORBIT, maar met een andere package. Daarvoor heb ik de zelfde vragen.

Wie heeft er info?

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een verzameling van die uit de meest linkse foto, moet ze binnenkort eens aan mijn webshop toevoegen. Afkomstig uit de nalatenschap van een professor van de universiteit van Amsterdam die erg veel zelfbouwde met een vrij ongelimiteerd budget.

Van de andere types heb ik alleen in de databoeken zitten bladeren. In mijn herinnering zijn de gebruikte 12NC's Nederlands, uit de 2722 reeks die beschreven wordt als "Bouwstenen voor elektr. app." of "Building bricks for electronic/electrical apparatus or systems" en waar ook televisieonderdelen in voorkomen, zoals in de jaren '60 delay lines en vanaf 2000 ingekochte modules zoals voedingen, tcon's en backlight inverters.

De codenummers in het oude nummersysteem komen uit de codegroepen B8 (components) en 2P (vermoedelijk: schetsnummer components). Dat zijn bij mijn weten ook nummerreeksen die in Nederland gecodeerd werden.

Van de oude exemplaren kan ik de productiecodes niet duiden, soms wellicht alleen jaar/kwartaal. Een productiecentrum-letter B hoeft nog niet persé op Mullard te duiden, maar vanaf een gegeven moment waarschijnlijk wel.

Ik ga er nog even over denken, en ook de databoeken nogmaals doornemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."