update pagina 2
ik heb een probleem die ik snel wil opgelost hebben:
als ik mijn 36V accu aansluit op de fiets is er altijd een dikke vonk, zo erg dat de connector uiteindelijk kapot branden. vermoedelijk de ingangscondensatoren van de motorsturing zelf. vaak resulteerde dit in het trippen van de BMS.
nu had ik een 10W 10ohm weerstand in serie gezet, met daar een schakelaar over (16A). ik sluit de accu aan, er is geen vonk, en ik zet dan de schakelaar over. ook de BMS blijft werken nu
echter is mijn weerstand afgebroken nu en ik heb er geen meer
nu was mijn gedacht om hier eens een digitale schakeling voor te maken. ee fet die langzaam opstart. dit zal ook zo in commerciele batterijen zijn, maar ik bouwde de mijne zelf.
dus een dikke FET in serie, weerstand naar de basis en een condensator tussen G en S.
ik wil dus niet meer met serieweerstanden werken, maar gewoon een FET die de stroom langzaam laat oplopen tot de ingangscondensatoren vol zijn.
probleem blijft dan wel echter hoe je de fet in geleiding houd want de spanning zou over die schakeling uiteindelijk naar 0 terug vallen
beetje dit principe, alleen zie ik niet hoe ze hier de gate op een hogere/lagere spanning houden zodat de fet in geleiding blijft.
deze lijkt al logischer. bepalend blijft nog welke onderdelen ik nodig heb.
ben niet echt thuis in fets, en heb enkel de IRF740 in voorraad liggen. zal dus moeten bestellen
ik zoek dus een goed principe schema. er zijn niet echt veel bepalende factoren. het boeit me weinig of die begrensd op 1A of 0,1A, het boeit ook weinig of die na 3sec vollop in geleiding zit of na 10sec.
meestal kom ik bij de ligfiets, steek de accu in, haal die uit de fietsenstalling, kruip er zelf in, rits de bache dicht, doe het dag dicht, start de bafang display, zet die op hogere vermogen stand en vertrek dan pas. kan makkelijk 30-40sec zijn voor ik effectief weg is. en dan nog boeit het weinig zou die dan nog limiteren op 5A (al zal de fet dan wel snel opwarmen)
wel de volgende specs:
42V accu (misschien wat reserve tot 48 of 56V voorzien?)
18A maximale stroom controller
en vooral, een courant verkrijgbare mosfet met zo min mogelijk verlies
al wat zitten denken aan zoiets. als test zou ik 3x IRF740 parallel zetten. 400V 10A max (40A pulsed). 0.54ohm at 10V Vgs.
met een spanningsdeler van 200K R1 en 100K R2 zou ik dan 14V Vgs hebben (en bij 30V of quasi lege accu nog steeds 10V Vgs).
condensator trial en error. dacht te beginnen met 10µF