inschakelvertraging 36V ebike accu aansluiten

update pagina 2

ik heb een probleem die ik snel wil opgelost hebben:

als ik mijn 36V accu aansluit op de fiets is er altijd een dikke vonk, zo erg dat de connector uiteindelijk kapot branden. vermoedelijk de ingangscondensatoren van de motorsturing zelf. vaak resulteerde dit in het trippen van de BMS.

nu had ik een 10W 10ohm weerstand in serie gezet, met daar een schakelaar over (16A). ik sluit de accu aan, er is geen vonk, en ik zet dan de schakelaar over. ook de BMS blijft werken nu
echter is mijn weerstand afgebroken nu en ik heb er geen meer
https://imgaz.staticbg.com/thumb/view/oaupload/banggood/images/C7/CF/7820a114-ffa0-45ba-8d61-d3935e3ddb89.jpg

nu was mijn gedacht om hier eens een digitale schakeling voor te maken. ee fet die langzaam opstart. dit zal ook zo in commerciele batterijen zijn, maar ik bouwde de mijne zelf.
dus een dikke FET in serie, weerstand naar de basis en een condensator tussen G en S.
ik wil dus niet meer met serieweerstanden werken, maar gewoon een FET die de stroom langzaam laat oplopen tot de ingangscondensatoren vol zijn.
probleem blijft dan wel echter hoe je de fet in geleiding houd want de spanning zou over die schakeling uiteindelijk naar 0 terug vallen

beetje dit principe, alleen zie ik niet hoe ze hier de gate op een hogere/lagere spanning houden zodat de fet in geleiding blijft.
https://i.stack.imgur.com/J0pcI.png

deze lijkt al logischer. bepalend blijft nog welke onderdelen ik nodig heb.
ben niet echt thuis in fets, en heb enkel de IRF740 in voorraad liggen. zal dus moeten bestellen
https://www.powerctc.com/sites/default/files/f2.1_1.png

https://en.cosel.co.jp/technical/qanda/images/img_a001705.gif

ik zoek dus een goed principe schema. er zijn niet echt veel bepalende factoren. het boeit me weinig of die begrensd op 1A of 0,1A, het boeit ook weinig of die na 3sec vollop in geleiding zit of na 10sec.
meestal kom ik bij de ligfiets, steek de accu in, haal die uit de fietsenstalling, kruip er zelf in, rits de bache dicht, doe het dag dicht, start de bafang display, zet die op hogere vermogen stand en vertrek dan pas. kan makkelijk 30-40sec zijn voor ik effectief weg is. en dan nog boeit het weinig zou die dan nog limiteren op 5A (al zal de fet dan wel snel opwarmen)

wel de volgende specs:
42V accu (misschien wat reserve tot 48 of 56V voorzien?)
18A maximale stroom controller

en vooral, een courant verkrijgbare mosfet met zo min mogelijk verlies

al wat zitten denken aan zoiets. als test zou ik 3x IRF740 parallel zetten. 400V 10A max (40A pulsed). 0.54ohm at 10V Vgs.
met een spanningsdeler van 200K R1 en 100K R2 zou ik dan 14V Vgs hebben (en bij 30V of quasi lege accu nog steeds 10V Vgs).
condensator trial en error. dacht te beginnen met 10µF

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

https://www.powerctc.com/sites/default/files/f2.1_1.png
Dit is een goed werkend circuit!

R1/R2 vormen een spanningsdeler, waarvan de 'uitgangsspanning' C1 oplaadt. Zorg dat die spanning in ieder geval boven de max. VGS threshold spanning ligt, maar niet te veel. Zodoende maak je het meest gebruik van het gebied waarin IDS het meest afhankelijk is van VGS. Door de spanning op het knooppunt R1, R2, Q1-G boven de max. VGS threshold spanning te kiezen, weet je dat de FET uiteindelijk vol in geleiding zal komen.
R1 zorgt er ook voor dat C1 weer vlot wordt ontladen, indien de ingangsspanning wordt weggenomen en het circuit weer optimaal z'n werk kan doen bij de volgende keer aansluiten.

Bij het kiezen van een geschikte FET zijn de volgende zaken (in ieder geval) belangrijk:

  • de VDS moet (ruim) boven de accuspanning liggen;
  • de ID continu moet (ruim) boven de maximale controller stroom liggen;
  • de RDSon moet zo klein mogelijk zijn, om de spanningsval over de FET zo laag mogelijk te houden (om dissipatie in de FET zo laag mogelijk te houden)

Ps.: eventueel kun je ook meerdere FET's parallel zetten, om de stroom (en dus de vermogensdissipatie) te verdelen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

had net een EDIT gedaan omdat ik snel iets had uitgetekent met Nchannel IRF740. zijn zowat de enige fets waar ik ervaring mee heb

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Doorgaans: hoe hoger de spanning die de FET lust, hoe hoger de weerstand (Rdson). Juist die Rdson is 'naar' voor dit doel.

Reken even mee: jij zit op 0,54Ω. Daar 3 van parallel doet 0,18Ω, zijnde 180mΩ. Een beter geschikte FET doet zomaar <50mΩ. Alleen.

Uitgaande van 200mΩ (dat rekent makkelijker) bij 18A is dan 3.6V. Je ziet zelf ook wel in dat dat niks gaat worden. Zelfs met de helft van die weerstand gaat het niet echt opschieten.

Welke dan wel? Nou, kijk wat jouw leverancier heeft. Ik kan wel gaan verzinnen wat hier in het bakje ligt, maar daar heb jij niks aan (en het is vast niet hapklaar verkrijgbaar op het moment). Ik zou eerder denken aan een HUF75345 (gewoon, omdat dat best een ruig ding is en ik er een bakje vol van heb).

Stel dat je de FET ongekoeld wilt laten en het dat ding in TO220 housing zit... Dan mag je max. 1W dissiperen (dat doet dan ongeveer 60o rise en dat is al best fors). Bij 18A mag er dan een slordige 50mV over dat ding staan. Ohm leert ons dat de weerstand dan iets van 2 tot 3mΩ mag zijn (natte vinger benadering, je mag het zelf netjes uitrekenen indien gewenst). Van het ding waar ik een bakje vol van heb, moet je er dan al een paar parallel gaan zetten (ik meen iets van 7mΩ zo uit m'n hoofd).
Dus eh... tenzij is er ergens fors naast zit, zijn dit ongeveer de getallen waar je rekening mee moet houden. Die IRF740 is voor dit doel eh... laten we zeggen... minder geschikt :) .

Ik denk dat ik een weerstand en een auto relais om die te overbruggen zou nemen. Een 24V relais met weerstandje ervoor doet het ook wel op 36V. Als je het netjes monteert niet stuk te krijgen. En minder gedoe. Als is het wat 'old fashioned'.

[edit]Over weerstand voor relais: Uitrekenen voor 42V ofzo en een kleine C erover zodat het relais ook daadwerkelijk aangetrokken wordt als de spanning wat lager is?[/edit]

Thevel

Golden Member

Zet een aantal van deze parallel.
Niet stuk te krijgen en voor nog geen 10€ heb je ze ovenmorgen thuis (naar België misschien iets langer :) ).

Als je de condensator tussen de drain en de gate zet, dan is het niet meer zo dat je op een bepaald moment de miller-spanning voorbijgaat met de gatespanning, maar dat je hem bewust enige tijd (configureerbaar!) op die spanning houdt.

Stel: met een goede koelvin kan je mosfet 200W. Kies 100W. (en een blok alu dat in die tijd niet significant warm wordt).

Je rekent uit 100W bij 36V => 3A. Nu heb je een condensator in je motorcontorller zittten die bijvoorbeeld 2000uF aan ingangscondensator heeft. Dan krijg je I = C dV/dt -> dV/dt = I / C = 3A / 2000uF = 1.5kV/s

Heb je nu een 100k pullup en een millerplateau op 6V en een bronspanning van 36V dan heb je 30V/100k = 0.3mA aan stroom die de slow-start condensator inmoet. Nu gebruiken we weer I= C dV/dt -> C = I dt/dV = 0.3mA/ 1.5kV/s = 0.2uF.

Gebruik je nu 0.47uF dan krijg je een Pmax van onder de 50W, en een iets langere opstarttijd. (30V / 1.5kV/sec = 20ms, dus nu richting de 50...).

Effe met een zener de gate-spanning binnen de perken houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Slecht systeem, op mijn e-bike heb ik dat probleem helemaal niet. Het is zelfs een dual battery systeem, en geen last van vonken.
Ook 36V systeem met 1125Wh accu.

Vonken op een e-bike, ik denk er liever niet aan, ook nog eens onveilig en brandgevaarlijk. Dat jij daar wil mee rijden... Top!

Bafang, en iedereen denkt dat ie op de eerste rij zit, niet dus... We kunnen dus binnenkort weer een uitgebrande fiets zien in Nederland.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

bafang is zo gemaakt dat de spanning niet van de fiets gaat. dus de fiets inpluggen met de accu er standaard in.
de batterijen die verwijderbaar zijn, hebben meestal een contact ergens zitten dat geactiveerd wordt als de accu wordt ingeschoven. of langere contactpunten of een contactslot met sleutel.

vonken op een bike is het minste van mijn zorgen, vonken bij een brandstofcel..... dat is een probleem.

ik rijd ondertussen al dik 1,5jaar met zelfbouw Ebikes.
mijn eerste was een 200W hub motor uit een 28" riksja wiel, dat ik heb herspaakt naar een 20" wiel en met een 800W 48V e-scooter controller op een 36V li-ion met DC converter naar 55V.
ding haalde piek 1180W toen. daarna heb ik met een arduino nog een volledig andere vermogenscurve geprogrammeerd zodat die op laag vermogen startte, en naarmate je sneller ging, meer vermogen los liet.
ik moest de boel opdrijven aangezien een 28" wiel slechts 200rpm moet doen voor 25km/h, en ik met 20" wielen vlotjes 550rpm moet halen om 45km/h te halen.

nu heb ik een aangepaste bafang BBS01 motor van 350W die nu rond de 500-600W doet, op een 70T voor tandwiel (ja enorm want bafag heeft normaal 44T) en een 16T achteraan op een nexus 8 achterwiel.

ik fiets elke dag een 30tal km enkele rit en doe dit op tijden dat ik zelf met de auto nog niet haal. (volledig legaal voor een hier op hun achterpoten staan).
ik rijd gemiddeld 40km/h, topsnelheden van 70 (zonder ondersteuning) en verbruik zo een 270Wh voor 28km aan hoge snelheid.
ik heb een 750 en 330Wh accu waarmee ik dus samen makkelijk 100km ver geraak

ritje vorige week

oja, men fiets koste 450€, nexus achterwiel 146€, bafang 370€, accu 290 en 180€. vind maar eens een fiets die hetzelfde kan voor minder geld.
dat ik een inschakelvertraging moet ontwerpen, neem ik er graag bij

toen ik de bafang inbouwde heb ik respectievelijk volgende km's gereden.
augustus 2240km
september 1820km
oktober 1540km
en men fiets was al VOLLEDIG terug verdiend

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja maar door al dat geknutsel aan deze fietsen, krijgen we straks door vadertje staat weer allerlei onnozele wetten in de maag gesplitst.

Dat zet dan op zijn beurt weer een flinke domper op het rijplezier...
Waar dan iedereen slachtoffer van is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

zie het probleem niet aangezien ik al zonder motor met die ligfiets 70km/h haal. wat boeit het dan als die ondersteuning tot 40 gaat. die fiets rijd zonder zowieso al harder.
en daarom dat die fietsen europees ook een uitzondering hebben gekregen op vermogen en top snelheid. ik ben niet beperkt tot 250W of 25km/h

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die beperkingen komen er nog wel, wees maar gerust...

Ik ben blij met beperkingen op alle fietsen, een ongeluk op die snelheden overleef je toch niet.
E-bikes die ook rijden zonder trapondersteuning zouden verboden moeten worden, dan koop je maar een bromfiets.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

dan koop je maar een bromfiets.

Ach, dat is ook een fiets met hulpmotor. En volgens de bomenknuffelaars moeten nou juist bromfietsen verboden worden :)

Die beperkingen komen er nog wel

Tuurlijk. De overheid helpt alles wat het leven ook maar een beetje de moeite waard maakt vroeg of laat om zeep - als ze door hebben dat het bestaat.

Dat fcapri zo'n botsing niet overleeft, is niet erg (voor de duidelijkheid: dat is geen oordeel over 'de waarde' van fcapri, maar puur gebaseerd op het feit dat hij zelf kiest voor een dergelijk vervoermiddel, eigen probleem). Enige waarom je nog over regelgeving zou kunnen miepen is hetgeen waar hij tegen aan zou rijden.
Verder is het natuurlijk niet wenselijk dat voertuigen met dergelijke snelheidsverschillen 1 stukje 'weg' delen. Dat levert in elk geval ellende op. Dat zie je nu al met scholieren die al slingerend op de smartfoon kijkend (je zult maar ergens een veesboek posting missen!) met net meer dan 10km/u naar school fietsen en ingehaald worden door iemand die gewoon een beetje door trapt en met 25km/u naar het werk gaat.

Op 18 juli 2021 14:31:42 schreef Thevel:
Zet een aantal van deze parallel.
Niet stuk te krijgen en voor nog geen 10€ heb je ze ovenmorgen thuis (naar België misschien iets langer :) ).

en hoe bestel je daar? kan niks toevoegen, geen winkelmandje? moet je dat doormailen ofzo

Op 18 juli 2021 17:52:10 schreef EricP:

Dat fcapri zo'n botsing niet overleeft, is niet erg (voor de duidelijkheid: dat is geen oordeel over 'de waarde' van fcapri, maar puur gebaseerd op het feit dat hij zelf kiest voor een dergelijk vervoermiddel, eigen probleem). Enige waarom je nog over regelgeving zou kunnen miepen is hetgeen waar hij tegen aan zou rijden.
Verder is het natuurlijk niet wenselijk dat voertuigen met dergelijke snelheidsverschillen 1 stukje 'weg' delen. Dat levert in elk geval ellende op. Dat zie je nu al met scholieren die al slingerend op de smartfoon kijkend (je zult maar ergens een veesboek posting missen!) met net meer dan 10km/u naar school fietsen en ingehaald worden door iemand die gewoon een beetje door trapt en met 25km/u naar het werk gaat.

dat valt best mee, ik zit hoofdzakelijk op grote banen waar de autos aan 70 voorbij vliegen. hoe meer ik hun snelheid evenaar, hoe minder kans op aanrijding door snelheidsverschil.

verder heb ik remmen, ik kan ook trager rijden. als ik een gezin nader met kleinere kindjes, dan rijd ik 15km/h of zelf naar 5km/h als ik merk dat die kinderen geen controle hebben.
boeit ook weinig, die verloren tijd haal ik weer in aan 50km/h op de grote baan.
in tegenstelling tot speed pedelecs die ten alle tijde 45 willen rijden om toch maar geen minuut tijd te verliezen.
met de auto doe ik het beste tijd in 43min, meestal door verkeer 50min.
met de fiets doe ik sneller, en als ik niet gehaast ben, 55-60min of zelf meer

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 18 juli 2021 17:57:36 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je kan ook fietsen kopen in de winkel met Bafang motor weet ik, hebben die dan ook een vonkenprobleem?

Eigenlijk jammer dat Bafang zijn huiswerk niet goed gedaan heeft, ze zouden veel meer verkopen, maar ja de prijs zit ergens natuurlijk. Snap ik wel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 juli 2021 18:02:25 (43%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

daar zal ofwel een dergelijke inrush current limiter in de accu zitten. of een uitvoering waar de accu niet uit kan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zeg niet dat Bafang slecht is, maar moesten ze iets meer aandacht besteden aan veiligheid, wordt iedereen daar alleen maar beter van.

Het kan dus wel, aangezien er toch zo een fietsen te koop zijn.

Vraag mij af wie er nu eigenlijk de beste motor heeft? Bafang, Bosch, Yamaha, Brose, Shimano. Een goede e-bike kiezen is erg moeilijk tegenwoordig.
En dan ook nog eens Voor, midden of achter motor.... Pffft. Pick one...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@CrossfireX: het "vonkenprobleem" waar jij het over hebt, in inherent aan een motordrive met buffercapaciteit die ingeschakeld moet worden; dit fundamentele probleem heb je altijd, tenzij je een echt hele slechte motorregelaar hebt dit geen of veel te weinig buffercapaciteit heeft (inefficiënt en EMC stoorzender), of er is al ergens een voorziening, en dat is precies wat de TS nu probeert te bouwen. Je insinuatie dat het indicatief zou zijn voor een slecht systeem is echt onzin, en hiervan gaan fietsen echt niet in brand, er is één keer een vonkje bij het aansluiten, daarna niet meer.

@TS: ik ben het met REW eens, de elco tussen de drain en gate heeft het gewenste effect.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Ik vrees dat door de vendor-lock-in van veel merken in combinatie met de prijs van een accu DAT bepalend is voor de leeftijd die zo'n fiets haalt. Of elke 5 jaar een fiets nieuw kopen nou de 'milieu vriendelijke' optie is?

Dat 'vonken probleem' heeft natuurlijk niks met veiligheid te maken. Dikke elco aan de ingang, geen inrushcurrent limiter (nou ja, de stekker neemt die taak maar over). De vraag is natuurlijk of dat een 'design fout' is, of dat het 'user error' is (deze is bedoeld voor een vaste accu en dan vonkt het slechts 1x). Of doel je op andere 'veiligheid'?

[offtopic]Ik vind het ook nooit prettig om een 24V / 5kVA omvormer aan te sluiten. Dat geeft ook een enorme knetter als je dat 'hard' doet. De oplossing? 24V / 100W gloeilamp met een paar draadjes. Eerst die in serie (draden gewoon in de hand) en zonder onderbreking de boel zo aansluiten zoals het uiteindelijk moet worden. Scheelt kabeloog, tapeind en eh... ook wel wat zenuwen (normaal als ik iets met een accu doe: eerst ff 'tikken' voordat je definitief aansluit: zit er een dikke sluiting, dan knettert het wel; dit knettert altijd...).

EOO is een webshop alleen momenteel zonder webshop zeg maar. Wat er precies achter zit, dat zullen we wel nooit weten. Maar een mailtje sturen met wat je hebben wilt en dan komt het doorgaans goed.

Op 18 juli 2021 18:07:51 schreef CrossFireX:
Ik zeg niet dat Bafang slecht is, maar moesten ze iets meer aandacht besteden aan veiligheid, wordt iedereen daar alleen maar beter van.

Het kan dus wel, aangezien er toch zo een fietsen te koop zijn.

Vraag mij af wie er nu eigenlijk de beste motor heeft? Bafang, Bosch, Yamaha, Brose, Shimano. Een goede e-bike kiezen is erg moeilijk tegenwoordig.
En dan ook nog eens Voor, midden of achter motor.... Pffft. Pick one...

wat is het probleem met veiligheid dan?
ik heb een bafang motor zelf in gebouwd, een accu zelf gebouwd, beide systeme zijn niet op elkaar voorzien. het is goed mogelijk dat er ook batterijen zijn waar de BMS een inrush current limiter heeft zitten. de mijne heeft dat niet (ik kocht de cellen los, de bms los en de lader los)

bafang is een open systeem, dat wil zeggen dat jij een zwart wit display, een kleuren display, een deluxe display, lood accu, lifepo, li-ion, .... wat je maar wil kan aansluiten. je kan het op 14 tot 28" wielen monteren, je kan er een fiets mee maken, je kan er een brommer met gashendel mee maken, je kan iets tussen de 2 maken...

bij een fiets uit de handel zit je vast aan de fabrikant, die woekerprijzen vraagt voor zijn batterijen, revisie onderdelen voor de motor quasi onbestaand en vervanging van een motor meer kost dan de waarde van de fiets.
gaat de leverancier van de batterijen failliet, is je fiets voor de schroothoop (lees maar de verhalen van trek).
zelf nog het gebruiken van een identieke accu op een andere fiets, moet je die ook al aanmelden

mijn bafang zit er nu een 10-15000km in denk ik, zonder nog maar 1 keer iets van onderhoud te doen

-voorwielmotor is gevoelig bij gas geven in de bochten, nadeel is dat je 2x2 aandrijving hebt (pedalen op achterband, motor op voorband
-middenmotor is heel goed voor stadsverkeer aangezien je motor voor het schakelelement zit. je kan bergop op lage snelheid terwijl de motor zijn normaal toerental haalt. wel hoge belasting van ketting en tandwielen (pedalen + motor duwen hun vermogen op die ketting). zijn vaak in lager vermogen voorzien omdat ze toch het voordeel van het schakelen nog hebben. nadeel is dat ze hierdoor als speed pedelec op 42-43 blijven hangen. veelvuldig acceleren uit stilstand is peanuts en kan op laag vermogen aangezien je toch lichter schakelt
-achterwielmotor is goed voor lange hoge snelheidstrajecten, hebben de minste verliezen omdat ze direct het achterwiel aandrijven en de ketting ziet niet af.
nadeel is hier dat die bergop op halve snelheid, dus veel koppel moet leveren op lage toeren hetgeen oververhitting kan veroorzaken. de motor moet dus op veel hoger vermogen voorzien worden (800W en meer) want dan ook resulteerd dat die als speed pedelec ook de 45 zonder moeite aantikken. bij veelvuldig stoppen in stad, trekt die hoge stromen om weer te vertrekken (door het hogere vermogen) en ga je ook merken dat dergelijke fietsen een veeeeeeeel groter accu pakket hebben. het zijn energievreters.

ik heb een ebike gebouwd met voorwielmotor (36V DC brushed motor)
ik heb achterwielnaafmotor ingebouwd (die riksja motor)
en heb nu mijn bafang.
elk type heeft zijn voor en nadelen.

ga nu de bouw starten van kettingloze aandrijving. generator op de pedalen en motor in het achterwiel. geen ketting, aandrijfas.... enkel electriciteitsdraden. de controller en aansturing ga ik alweer zelf ontwerpen en hierbij staat de wettelijkheid weer voorop. om dan ook de minste beperking te hebben ben ik dus weer naar een lage 3wieler gegaan.
vermoedelijk ga ik een bafang voorwielmotor controller misbruiken hiervoor, of moet weer naar een e-scooter controller stappen met gashendel.
de voeding van de controller komt uit de generator van de pedalen, dus niet trappen = geen controller => geen aandrijving op het achterwiel. zo blijft het ten alle tijde 'trapondersteuning'. want meneer de politie agent overtuigen van dit systeem, terwijl je geen ketting hebt....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb ook al fietsen gezien met riemaandrijving in plaats van ketting.
Wel peperdure fietsen. Die prijzen zijn om achterover te vallen.

Als ik het zo lees dan is middenmotor eigenlijk nog het beste systeem.
Of nog anders gezegd, de betere gulden middenweg.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 juli 2021 19:32:52 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

middenmotor vreet tandwielen en kettingen. daarom dat die met riemaandrijving bestaan. maar riem geeft meer wrijvingsverliezen dan ketting.

er is geen 'best' systeem, ze hebben hun voor en nadelen.
ik vond het comfort en de eenvoudig de max bij een achterwielaandrijving, maar de derailleur/tandwielen stoorde me. daarom rijd ik ook met naafversnelling, en dan zit je beetje vast aan de middenmotor.

voorwielaandrijving, das enkel geschikt voor retrofitting van een oudere fiets waar je structureel niks wil veranderen. stabiliteit op hoge snelheden is niet zo goed, zeker als je wil sturen, is er een grote draaiende massa die dit tegenwerkt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 juli 2021 15:01:08 schreef rew:
Als je de condensator tussen de drain en de gate zet, dan is het niet meer zo dat je op een bepaald moment de miller-spanning voorbijgaat met de gatespanning, maar dat je hem bewust enige tijd (configureerbaar!) op die spanning houdt.

Stel: met een goede koelvin kan je mosfet 200W. Kies 100W. (en een blok alu dat in die tijd niet significant warm wordt).

Je rekent uit 100W bij 36V => 3A. Nu heb je een condensator in je motorcontorller zittten die bijvoorbeeld 2000uF aan ingangscondensator heeft. Dan krijg je I = C dV/dt -> dV/dt = I / C = 3A / 2000uF = 1.5kV/s

Heb je nu een 100k pullup en een millerplateau op 6V en een bronspanning van 36V dan heb je 30V/100k = 0.3mA aan stroom die de slow-start condensator inmoet. Nu gebruiken we weer I= C dV/dt -> C = I dt/dV = 0.3mA/ 1.5kV/s = 0.2uF.

Gebruik je nu 0.47uF dan krijg je een Pmax van onder de 50W, en een iets langere opstarttijd. (30V / 1.5kV/sec = 20ms, dus nu richting de 50...).

Effe met een zener de gate-spanning binnen de perken houden.

na 5keer te lezen, versta ik het principe nog niet. ik mis ergens een stuk theorie

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

derailleur is sowiso een ellende iets, maken vrijwel altijd geluid en dus zit er energieverlies in. ook altijd modder en dus een schoonmaakklus wat te weinig wordt gedaan. ik heb ook liever een fiets met versnelling in de naaf en een kettingkast. fietsen met snaaraandrijving heb ik ook gezien, een stiller systeem maar ik zou ook liever een ketting hebben. alleen al dat je met een gewone fiets flink wil aanstampen bij t stoplicht om een kudde slome fietsers voorbij te komen, bij een snaar aandrijving slipt het eerder door lijkt me, of klapt ineens door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja maar die riemaandrijving kan niet doorslippen dacht ik hoor?
Die riem heeft tanden als ik het goed zag.

Ja inderdaad, ik herinner met het dus toch goed!

https://www.gatescarbondrive.com/products/cdx

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

Wat rew doet:
We beginnen met een lege condensator in je regeldoos --> spanning over de FET is 36V.
De dissipatie moet beperkt blijven tot 100W --> 3A.

Daarmee kun je de C dus opladen met 3A. Bij 2000μF zal de spanning dan toenemen met 1.5kV/s (als je begint).

Dan gaan we naar de gate aansturing. 100k aan de gate (het had ook 200 of 50 kunnen zijn, maar dit is gewoon een getallen voorbeeld). Miller plateau op 6V (kort gezegd: als die FET gaat geleiden, dan gedraagt deze zich alsof je tussen G en D een C hebt zitten (feitelijk zit die er ook...). D ga je naar beneden trekken (immers, het ding begint te geleiden). Dan zul je een tijdje lading in de G moeten pompen voordat de FET volledig 'open' is: de C tussen G en D moet naar Vgs (immers... in geleiding zit de D ongeveer op dezelfde spanning als de S)).

Daarmee kom je dan op een C van 200nF.

Verder mag je gate spanning (meestal) niet hoger dan 20V worden. Dus op 12-16V clampen met een zener.

De getallen zijn natuurlijk deels 'what does this number do!?' (rew heeft er wel wat ervaring in, dus die zit 'natte vinger' vaak wel aardig in de buurt van iets bruikbaars).

Dit is ook geen exacte wetenschap, maar goed genoeg om iets 'werkt wel' te maken. Immers, je begint met de aanname dat je (heel even) 100W mag verstoken. Zit je er 30% naast, dan boeit dat niemand.