Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Ik ga met Robin F. mee voor PA2Q / TPS7A6633QDGNRQ1

De pinout komt ook overeen met wat op de print zit.

Het lijkt inderdaad dat component te zijn. Bedankt en super gevonden! Nu nog een vervanger vinden, want lijkt moeilijk te verkrijgen.

pa3gws

Golden Member

Laatst een oude analoge spigelreflex camera gedemonteerd hij was toch al stuk.
Daarin kwam ik deze LDR? tegen ik heb een dergelijk nog nooit gezien.
Iemand een idee waar de derde poot voor is?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fatbeard

Honourable Member

Als het een LDR is zal het een 'tweetraps' zijn: de onderste twee pinnen voor hoge gevoeligheid, de bovenste twee voor lage.
Of andersom.

ff een universeelmeter eraan en je weet al meer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

Inderdaad van de middenpoot naar de een is 110 Ohm en naar de andere 1K9.
Nooit eerder gezien toch weer wat geleerd. :-)
Hoe ze dat gebruiken voor de lichtmeting in de camera weet ik niet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
hobby luke

Honourable Member

Onlangs nog een paar items gevonden waarvan ik niet weet waaruit ze komen of voor welk toestel ze bestemd waren:

Volgende foto betreft volgens mij filters uit een JBC desoldeer apparaat, klopt dit?

Edit: gevonden, inderdaad filters voor JBC desoldeerstation.
Als ik iemand er een plezier mee kan doen, laat maar weten.

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op maandag 26 juli 2021 19:12:04 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Die bovenste dingen zijn van Grundig, maar waarvoor precies? Ik kan de nummers op de behuizing niet zo heel goed lezen, maar heb ook niet de middelen om ze makkelijk op te zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wordt hier omschreven als 'speicherbaustein': https://www.technische-fundgrube.de/SPEICHERBAUSTEIN,oxid/Speicherbaus…
Een soort flipflop met transistors?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik krijg al een ideetje. Het zou (ook gezien de condensator die erin gegoten is) soort van een DRAM cel kunnen zijn die als analoog geheugen (voor volume, brightness, etc.) gebruikt werd in de bedieningsmodule van televisies.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 26 juli 2021 23:04:36 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo klein en dan een instelling over langere tijd opslaan? Dat wil ik ook hebben!

RAAF12

Golden Member

Of die linker rode behuizing op de zenderzoekprint?

http://4.bp.blogspot.com/_SPwX1vYEKqg/TRDrZpzXJxI/AAAAAAAADHo/pjjBbqRs…

edit: het lijkt toch iets te klein van afmeting te zijn gezien de 2 transistors erin.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 27 juli 2021 00:10:09 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Jaartal, eind jaren '70, zal wel ongeveer kloppen. Of misschien zelfs nog midden jaren '70. Weet alleen even niet hoe ik dat makkelijk ga terugvinden, documentatie is niet zo goed toegankelijk op het moment.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 juli 2021 02:21:55 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 27 juli 2021 02:21:15 schreef maartenbakker:
Jaartal, eind jaren '70, zal wel ongeveer kloppen. Of misschien zelfs nog midden jaren '70. Weet alleen even niet hoe ik dat makkelijk ga terugvinden, documentatie is niet zo goed toegankelijk op het moment.

Ik ben ze niet tegen gekomen tijdens een reparatie waarschijnlijk zaten ze in een module? Lijkt mij een geheugencel met 2 mosfets en een C er in en ingegoten om het spul landurig hoogohmig te houden.

hobby luke

Honourable Member

Op de 2de foto is links een transistor te zien.
Met een felle lamp is daarop het cijfer 152 te lezen.
Het onderdeel rechts daarvan is een neon buisje.
Dat is zeer duidelijk te zien wanneer het blokje vanaf de zijkant belicht wordt, zie foto:

MVG,
Luc.

hobby luke

Honourable Member

ik heb ook enkele uitvoeringen die op een printje gemonteerd en dan ingegoten zijn.
Misschien geven deze nummers nog wat meer info plus de uitleg in de vorige post.

MVG,
Luc

Anoniem

Als ik de nummers op de bovenzijde goed gelezen heb zijn deze een onderdeel uit een Grundig supercolor TV(verschillende modellen).
Onderdeel van "tele pilot empfänger"-PCB. Mijn Duits is zeer slecht dus geen idee hoe dit vertaald wordt naar het Nederlands.

In het schema rechts 3 maal onder elkaar gebruikt:

PS: Prentje is een screenshot uit de servicemanual, deze is te groot om hier te uploaden.

Volledige SM is te vinden op:

http://freeservicemanuals.info/en/servicemanuals/viewmanual/Grundig/SU…

Of, ik kan hem via mail doorsturen indien gewenst.

maartenbakker

Golden Member

Goed gevonden!

Dus inderdaad "DRAM" cellen uit de afstandsbedieningsontvanger (dat is de vertaling) van een Grundig TV.

Het neonlampje kon ik niet goed plaatsen, nu wel - maar blijft een erg creatieve schakeling.

En dan nog uit 1973 ook, paar jaar eerder dan ik dacht. Toch weer heel wat anders dan de concurrentie uit Eindhoven met een grote print vol met TTL IC's.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 29 juli 2021 01:42:08 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Edit: gevonden, inderdaad filters voor JBC desoldeerstation.
Als ik iemand er een plezier mee kan doen, laat maar weten.

Deze wil ik graag van je overnemen ik heb nog zo’n soldeer station staan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
hobby luke

Honourable Member

Hallo Paul,

Ik heb je een mail gestuurd.

MVG,
Luc.

Arco

Special Member

Hier zaten die Grundig blokjes dus o.a. in: (ultraschallempfänger)

https://www.radiomuseum.org/r/grundig_ultraschallempfaenger_7247_057.h…

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 juli 2021 09:44:54 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 juli 2021 01:27:55 schreef maartenbakker:
Goed gevonden!

Dus inderdaad "DRAM" cellen uit de afstandsbedieningsontvanger (dat is de vertaling) van een Grundig TV.

Het neonlampje kon ik niet goed plaatsen, nu wel - maar blijft een erg creatieve schakeling.

En dan nog uit 1973 ook, paar jaar eerder dan ik dacht. Toch weer heel wat anders dan de concurrentie uit Eindhoven met een grote print vol met TTL IC's.

Het neonlampje dient als een schakelaar, waarvan de weerstand oneindig hoog is als het niet brandt. De condensator in het blokje wordt door het lampje geladen en als de juiste spanning bereikt is wordt de laadspanning naar het lampje beneden het ontsteekpunt gebracht.

hobby luke

Honourable Member

Altijd fijn om uiteindelijk te weten te komen wat het is.
Iedereen bedankt voor het opzoekwerk!
Als iemand er iets mee kan, laat maar weten.

MVG,
Luc.

.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 29 juli 2021 12:16:10 (100%)

fatbeard

Honourable Member

Bij de deconstructie van een oude portofoon kwam ik deze twee onderdeeltjes tegen (die SMD weerstand ligt er voor de schaal bij, is een 0603):

.
Heeft iemand enig idee wat dit voor onderdelen zijn?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten