Wondermiddel of gewoon een transformator?

JoWi

Special Member

Op 7 augustus 2021 18:24:20 schreef Toeternietoe:
[...]
Opmerkelijk dat een beetje gerenommeerde krant dit plaatst.

Het kan nog erger: Vorig jaar werd dit apparaat zelfs aanbevolen door Urgenda, die stichting die processen tegen de staat voerde over de CO2 uitstoot.
Heb ze toen laten weten dat ik het niet waardeerde dat ze dit soort onzin oplossingen aanbevolen.
Resultaat was een boze mail van het bedrijf van die apparaten en uiteindelijk kreeg ik verschillende gegevens van hun 'besparingen'.
Daar zat onder andere een spreadsheet bij waarin uitgerekend werd hoeveel Joule er bespaard werd bij het koken van aardappels.

Berekening ging als volgt:

Kookplaat levert 2000 Watt bij 235 V en minder bij 215 Volt.
Je moet het water aan de kook brengen, dat duurt dus langer met de Kubie, dus geen besparing. Maar vervolgens moet het 20 minuten koken en gedurende die tijd verbruik je minder vermogen en levert dat een besparing op.

Dat iedereen de kookplaat omlaag draait wanneer het water kookt werd maar even genegeerd. Helaas kon ik de medewerker van Urgenda hier niet van overtuigen.
'Gerenommeerd' bedrijf Hutsefluts levert een indrukwekkend spreadsheat met veel indrukwekkende getallen en onderaan een geweldig resultaat met een besparing en daar gaan ze voor. Dat de berekening onzin is hebben ze niet door.

Ik ken zelfs een middelgrote gemeente die die 10kVA versie hebben aangeschaft en beweren dat het nog een besparing opleverde ook. Dat ze misschien tegelijkertijd alle TL's hebben vervangen door LED verlichting of andere maatregelen namen is blijkbaar niet meegenomen.

Ignorance is bliss

Op 7 augustus 2021 18:35:44 schreef DK:
[...]
gloeilamp?
P = U*I,
10% minder U, 10% minder P, minder licht
nog steeds gewoon besparing

10% minder U, 10% minder I, 20% minder P, 30% (*) minder licht!

(*) het kan ook 40% zijn. Ik ben niet zeker.

Waar het ding wel voor kan helpen is dat je zonne-installatie ophoudt met leveren als de spanning in de straat te hoog wordt. Als je dan je zonneinstallatie op 10% lagere spanning zet, kan je blijven leveren.

Mijn broertje schijn zoiets te hebben. Nieuwbouw wijk met "nul-op-de-teller" policy. Ik heb hem aangeraden om eens te kijken of er spanningsval is tussen z'n meterkast en de omvormer. Dat negeert ie en hij gaat andere pruts-oplossingen implementeren. Ik ben er klaar mee, hij zoekt het maar uit.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 8 augustus 2021 09:20:45 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De professionele versie heeft een ventilator is de deur. Kennelijk produceert die trafo zo veel warmte dat die geforceerd gekoeld moet worden.

Op 8 augustus 2021 02:32:37 schreef benleentje:

[...]JA dat is lekker, dus als ik geen kubbie heb dan is mijn netspanning door jouw ineens 273V. Toch wel raar dat jij verplicht dat iedereen dat maar moet hebben. Nee gewoon beter de regels volgen die zijn er niet voor niets.

Blijkbaar WIL je het maar niet zien dat je zelf onzin schreef.
Je gaat nu in op uitleg die gebruikt werd om aan te tonen dat je onzin schreef, niet op het feit DAT je onzin schreef.
Maar succes verder.
Tegen zoveel geloof in eigen verzinsels kan ik niet op, kost veel te veel tijd.

Op 8 augustus 2021 09:15:29 schreef rew:
[...]
10% minder U, 10% minder I, 20% minder P, 30% (*) minder licht!

(*) het kan ook 40% zijn. Ik ben niet zeker.

Ik lees nog steeds 20% minder P, dus kubie doet wat het beweert te doen?
staat nergens dat er geen bijeffecten zijn

Op 8 augustus 2021 08:56:54 schreef JoWi:
Dat de berekening onzin is hebben ze niet door.

Welkom bij de club.
Hebben ze jou al als azijnzeiker bestempeld?
Klimaat is een geloof.
En bij alle takken van verkoop heerst ook een hele grote mate van "wij van wc eend.......".
De meerderheid van de mensen is erg gevoelig voor mooie praatjes en is zelf te dom om de misleiding te zien. Misleidende verkooppraatjes houden is dus lonend.
Vraag die verkopers om een berekening, blijft het stil of ze komen met bladzijdes vol woorden die niets zeggen.
Een bierviltjes-berekening doen ze af als "een kind van 10 maakt betere berekeningen", ze vertikken echter steevast om dan aan te geven wat er fout is aan de berekening.
De mens is (tegenwoordig?) erg dom.

Op 8 augustus 2021 08:56:54 schreef JoWi:
[...]Het kan nog erger: Vorig jaar werd dit apparaat zelfs aanbevolen door Urgenda, die stichting die processen tegen de staat voerde over de CO2 uitstoot.
Heb ze toen laten weten dat ik het niet waardeerde dat ze dit soort onzin oplossingen aanbevolen.
Resultaat was een boze mail van het bedrijf van die apparaten en uiteindelijk kreeg ik verschillende gegevens van hun 'besparingen'.
Daar zat onder andere een spreadsheet bij waarin uitgerekend werd hoeveel Joule er bespaard werd bij het koken van aardappels.

Berekening ging als volgt:

Ja, door de juiste voorbeelden er uit te plukken en de cijfers wat in de goede richting te duwen (al dan niet realistisch, 2000 gedurende 20 minuten in je aardappelen duwen, dat is pas verkwisting..) kan je altijd je gelijk bewijzen, ook al heb je ongelijk.

veelal gaat het om "schijnbesparingen". Niet van wakker liggen.

Op 8 augustus 2021 10:15:10 schreef stortbak:
[...]

De mens is (tegenwoordig?) erg dom.

dat nu ook niet, maar het wordt voor velen moeilijk om te volgen, dus kizen ze maar een richting. beetje marketing duwt ze de goede kant uit , die van de verkoper :-)

Op 7 augustus 2021 22:04:19 schreef ohm pi:
Ik stem op buzzy.

zelfs al is het een 1:1 autotrafo, de kern moet nog steeds dezelfde flux verwerken. NU, de flux veranderd niet of het nu vollast of zonder last is. Dus, ook zonder belasting moet de kern de flux herbergen, en dan maakt het niet uit of het een autotrafo is of een gewone... daaruit kan je besluiten dat je op de kern niet echt kan winnen.

Anoniem

Op 7 augustus 2021 21:25:35 schreef DK:
[...]
Eehm nee, je bespaart 19% volgens je eigen berekening

Resultaat staat er niet in het artikel, alleen energiebesparing
Al gaat het apparaat niet meer aan, de bewering is alleen besparing
De hoeveelheid licht is geen argument in deze kubiediscussie

Je stapelt een aantal foute denkpistes op.

1) Als de spanning 10% stijgt of daalt verandert het verbruik niet met 10 maar met ±20%

2) Als je een lamp 10% onderspanning aanbiedt, dan vermindert de lichtopbrengst niet met 20%, maar een pak meer.

Het enige wat ik van een lamp wil is licht.
Dus als ik minder lumen voor mijn watt krijg doe ik verlies, daar kun je niet omheen. De levensduur van je lamp neemt wel sterk toe, dat verzacht een beetje :-)

je bespaart nog véél meer als je die lamp gewoon uit doet :-)

Jij stapelt je eigen eisen bij het artikel

Waar staat dat je met die kubie een gelijk aantal lumen terug krijgt?
Alleen een besparing, bruto winst, geen netto winst

Iets oplichting noemen omdat het niet voldoet aan je eigen bijgestapelde eisen is nogal oneerlijk

Op 8 augustus 2021 10:36:31 schreef kris van damme:
je bespaart nog véél meer als

en weer een met het 'er zijn meer wegen naar Rome' argument, maakt het geen oplichting, maakt het hooguit het mindere alternatief

joopv

Golden Member

Alle grote elektriciteits verbruikers in een huishouden werken met thermostaten. Krijgen ze minder spanning, dan staan ze langer aan.

Dit misleidende onzin product is alleen nuttig voor de bankrekening van de verkoper. Kan op een aantal manieren bestreden worden.

De eneco of welke firma ze daar ook hebben kan een procedure starten tegen deze firma. Een apparaat wat op het lichtnet is aangesloten moet aan bepaalde normen voldoen. Een solar inverter MOET bijvoorbeeld uitschakelen boven de 253V. Diezelfde regelgeving zou op dit apparaat van toepassing kunnen zijn.

Dat Dagblad kan aangeschreven worden en ze zover zien te krijgen dat ze een rectificatie publiceren.

Er is een kans dat de verkoper zelf niet door heeft dat hij een onzin product verkoopt. Als het zo fantastisch zou werken, waarom verlaagd de elektriciteits leverancier *zelf* dan niet de netspanning?

Het RISE instituut in Zweden heeft de Kubie al eens uitgebreid getest met verschillende soorten lichtbronnen.
Een uitgebreid rapport is hier te lezen:https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ah…

Op 8 augustus 2021 10:37:02 schreef DK:
Jij stapelt je eigen eisen bij het artikel

Waar staat dat je met die kubie een gelijk aantal lumen terug krijgt?
Alleen een besparing, bruto winst, geen netto winst

Iets oplichting noemen omdat het niet voldoet aan je eigen bijgestapelde eisen is nogal oneerlijk

Nee. In communicatie is het gebruikelijk om bepaalde dingen weg te laten:

Bij de albertheijn betaal je 2 euro voor een kilo appels. Bij mij maar 1.20. 20% voordeel!

Als ik dan niet er bij zeg dat ik maar 0.5kg voor die prijs verkoop, is het jou risico dat je daar niet naar gevraagd heb.

Right!

Je kan stug zeggen dat ze niet liegen omdat wat er staat letterlijk net blijkt te kloppen, maar er wordt van alles geimpliceerd en veel mensen zullen de verkeerde indruk er aan overhouden.

Misschien kunnen ze in een rechtszaak onder "oplichting" uitkomen omdat wat er staat letterlijk blijkt te kloppen, maar in de volksmond is met een babbeltruuk iemand laten betalen voor iets waarvan ie denkt dat ie er voordeel aan heeft wat niet blijkt te kloppen, toch echt "oplichting".

Stel je moeder koopt zo'n ding en na een jaar is d'r verbruik van 2000kWh naar 2200 kWh gegaan. Tja zegt ze: "ik dacht dat het een besparing zou opleveren, maar ik ben er even ingedoken, en wat ze beweerden blijkt technisch toch helemaal te kloppen, mijn fout." Dan zeg je toch ook: "mam, je bent opgelicht!"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je het technische verhaal helemaal doortrekt kom je tot de enige juiste conclusie.

Zoals Philips destijds zag dat je met meer en meer oversampling goede DAC resultaten krijgt. Zo gingen ze van 16 bit naar 14 bit met oversampling en eindigden met een goede DA converter van 1 bit. Dit is geen grap, dit was echt een erg goede audio DA converter.

Zo kom ik tot de conclusie dat je met lagere netspanning wel wat kunt doen maar dat de enige echte besparing tot helemaal geen verbruik optreedt bij een netspanning van 0 Volt.

Op 8 augustus 2021 08:56:54 schreef JoWi:
[...]Ik ken zelfs een middelgrote gemeente die die 10kVA versie hebben aangeschaft en beweren dat het nog een besparing opleverde ook. Dat ze misschien tegelijkertijd alle TL's hebben vervangen door LED verlichting of
andere maatregelen namen is blijkbaar niet meegenomen.

Ik ben wel geïnteresseerd in de naam van die gemeente. Dat lijkt me geen privacy-probleem. En staat dat ding dan in een gemeentehuis? En dan vooral: staan er zonnepanelen achter?

Als dit het geval is kan er in de buurt met een dergelijk vermogen en leveren van een te hoge netspanning buiten de normen schade in de buurt optreden.

Dat Zweedse onderzoek lijkt me duidelijk. In het gunstigste geval maakt het niks uit, maar besparen doet die trafo niet.
Weggegooid geld dus.

mel

Golden Member

Volgens mij valt dit in de zelfde categorie als alu hoedjes en antikalkmagneten,of hightech audio nonsens...Zeker komkommertijd bij de kranten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Jammer dat er berichten zijn verwijderd in het begin.

Op 8 augustus 2021 12:30:47 schreef mel:
Volgens mij valt dit in de zelfde categorie als alu hoedjes en antikalkmagneten,of hightech audio nonsens...Zeker komkommertijd bij de kranten..

Inderdaad. Maar wij technici die begrijpen wat hier gebeurt moeten wel wat doen. Je kunt van de simpele gebruiker niet verwachten dat die door de technische leugens heen kan kijken. Die zien een website waarin voorgerekend wordt hoeveel ze besparen en geloven dat.

Wij moeten bekend maken wat dit echt doet. Mensen dit uitleggen.

Stel je voor dat iedereen met zonnecellen zo'n ding zet. Netspanningen van 270V kan ik dan niet uitsluiten.

JoWi

Special Member

Op 8 augustus 2021 12:12:16 schreef Hoeben:
[...]
Ik ben wel geïnteresseerd in de naam van die gemeente. Dat lijkt me geen privacy-probleem. En staat dat ding dan in een gemeentehuis? En dan vooral: staan er zonnepanelen achter?

Geen zonnepanelen en een iets ander systeem:
https://optivolt.nl/2016/03/18/gemeente-nieuwegein/

Misschien moet ik maar een energiebesparende thermostaat op de markt brengen ?
Kwestie van een weerstandje bij de temperatuur sensor monteren (afhankelijk of het een PTC of NTC betreft in serie of parallel).Voor zo'n onderdeel van 1 cent moet ik toch wel 10 Euro meerprijs kunnen vragen. Dat het ipv 20 graden slechts 19 wordt is natuurlijk niet relevant, ze kijken naar het getal op het schermpje.

Ignorance is bliss

@stortbak: waar zie je dat er berichten zijn verwijderd?

@anderen: die 270V netspanning begrijp ik niet goed. Als iemand per saldo terug staat te leveren kan hij de netspanning niet zo hoog opdrijven. De spanning aan de netzijde van de kubie is dan lager dan aan de huiszijde. De huiszijde kan niet boven 253V komen want dan stopt de omvormer. Dus de netzijde is dan altijd lager dan 253V.

joopv

Golden Member

Vraag jezelf eens af: Zit de solar omvormer aan de netzijde aangesloten of aan de huiszijde?

Op 8 augustus 2021 12:59:11 schreef KlaasZ:
@stortbak: waar zie je dat er berichten zijn verwijderd?

@anderen: die 270V netspanning begrijp ik niet goed. Als iemand per saldo terug staat te leveren kan hij de netspanning niet zo hoog opdrijven. De spanning aan de netzijde van de kubie is dan lager dan aan de huiszijde. De huiszijde kan niet boven 253V komen want dan stopt de omvormer. Dus de netzijde is dan altijd lager dan 253V.

Ik weet niet of ik jouw onbegrip goed interpreteer. Er wordt nogal langs elkaar gepraat in dit topic.

De spanning aan de net kant van deze trafo / de kubie is altijd hoger dan de huis kant. Het ding transformeert tenslotte omlaag, van de net kant naar de huis kant.

Maar dat houdt ook in dat hij omhoog transformeert van de huis kant naar de net kant.

De solar inverter output wordt dus omhoog getransformeerd richting de net kant.

Op 8 augustus 2021 12:59:11 schreef KlaasZ:
@stortbak: waar zie je dat er berichten zijn verwijderd?

sorry, mijn fout.
Ik miste de originele tekst van een quote.
Maar die stond in dat krantenartikel.

@anderen: die 270V netspanning begrijp ik niet goed. Als iemand per saldo terug staat te leveren kan hij de netspanning niet zo hoog opdrijven. De spanning aan de netzijde van de kubie is dan lager dan aan de huiszijde. De huiszijde kan niet boven 253V komen want dan stopt de omvormer. Dus de netzijde is dan altijd lager dan 253V.

Stel je spanning in huis is 243, dan kan je leveren tot 253.
Nu met die oplichtdoos heb je in huis 20V minder dan buiten.
Kan je dus 30V verhogen voor je pas aan de 253 zit ipv 10V

Kost je alleen zeker 2 dozen, eentje voor de panelen en eentje voor je 16A huis afnemers.
Heel simpel rekensommetje leert dat je dan beter niet kan terugleveren, dat levert minder verlies op dan (tenminste) twee van die oplichtdozen kopen.

Op 8 augustus 2021 13:36:18 schreef joopv:
Vraag jezelf eens af: Zit de solar omvormer aan de netzijde aangesloten of aan de huiszijde?

Solar zit toch op de rails waar alle gebruikers groepen zitten?
Dus aan de huiszijde.

[Bericht gewijzigd door stortbak op zondag 8 augustus 2021 13:43:15 (12%)

Op 8 augustus 2021 13:41:27 schreef stortbak:
Kost je alleen zeker 2 dozen, eentje voor de panelen en eentje voor je 16A huis afnemers.

Doe je toch iets niet goed.
Kan met één doosje. Die zet je tussen de meter en de rest van de installatie. Achter het doosje kan de zonnepanelen de netspanning opkrikken tot 253V voordat de zonnepanelen afslaan. Voor het doosje kan de spanning dus tot 273V oplopen voordat de zonnepanelen afslaan.

Op 8 augustus 2021 12:20:21 schreef KlaasZ:
Dat Zweedse onderzoek lijkt me duidelijk. In het gunstigste geval maakt het niks uit, maar besparen doet die trafo niet.
Weggegooid geld dus.

Dit zijn alleen maar berekeningen op de achterkant van een bierviltje en een beetje ondersteunt door metingen aan lichtbronnen. Je kan er niks mee. Wat je nodig hebt zijn onderling vergelijkbare metingen van lichtnetaansluitingen met en lichtnetaansluitingen zonder wonderdoosje. En die zijn er niet.
Overigens, die oplichterssite heeft geen enkele vorm van zelfkritiek. Hun wonderdoosje levert overal winst op. Nergens wordt gesteld dan hun wonderdoosje beter niet geplaatst kan worden als het lichtnet de ideale spanning heeft. Als het lichtnet op een aansluitpunt altijd een te hoge spanning geeft, dan zou het nut kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 8 augustus 2021 14:08:57 (47%)

Op 8 augustus 2021 13:58:40 schreef ohm pi:
[...]Doe je toch iets niet goed.

Zonnepanelen moeten op een aparte groep.
Je hele huis EN de zonnepanelen kunnen dus niet op 1 oplichtdoos.
En dat doosje is volgens mij maar 16A.
Dat schiet niet op als je wasdroger op groep1 staat en je waterkoker op een andere, beide op datzelfde doosje. . . .
Met maar 1 doosje voor je solar en geen voor je huis, kan je in huis in theorie dus 273V krijgen als je panelen volle bak leveren.
Ik doe dan met meerdere doosjes niets verkeerd.