Onwetendheid?

Op 24 juni 2021 16:48:16 schreef grotedikken:
[...]
Van zodra je iets vies ruikt spring dan uit die draaimolen. Voor je het weet ben je gestikt ;-)

Gij zijt een olijke kwapoets. ;)

High met Henk

Special Member

Wel degelijk:

Heb het meermalen bij ons op de bootjes gehad afgl. Jaar.

Accomodatie of machinekamer niet meer toegankelijk vanwege de lucht dan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 juni 2021 13:26:14 schreef HVinduction:
Ik studeer zelf Chemie en het H2S ontstaat uit het zwavelzuur (ontleding) en heeft de geur van rotte eieren.

't is eerder omgekeerd. rotte eieren ruiken naar H²S, omdat er nu eenmaal H²S inzit.

Op 24 juni 2021 13:26:14 schreef HVinduction:
De exacte giftige werking van H2S is niet bekend maar waarschijnlijk heeft het interactie met zwavelbruggen van enzymen.

dat staat zo al jaren op wiki,
toch is de kans groot dat het net hetzelfde doet als CO en HCN. zuurstoftransport via de hemoglobine onmogelijk maken.

Op 25 juni 2021 00:40:46 schreef kris van damme:
toch is de kans groot dat het net hetzelfde doet als CO en HCN. zuurstoftransport via de hemoglobine onmogelijk maken.

Ik zie:

The human body produces small amounts of H
2S and uses it as a signaling molecule.[11]

Ik denk dat het daar misgaat.

De normale functie is dan iets als: "Je hijgt te veel, ga maar wat rustiger ademhalen". En als je dan van buiten 100x de in zo'n situatie gebruikelijke dosis krijgt dan overruled dat dus het normale: "altijd blijven ademhalen".

Mijn voorbeeld van dat het met "regulering ademhalen" te maken heeft is puur een voorbeeld. Ik heb geen enkele hint dat het daar ook daadwerkelijk mee te maken heeft, anders dan dat het gevolg: "je gaat dood" hetzelfde is. De kern is: Het maakt niet zo veel uit WAT het reguleert, maar wat er ook gereguleert wordt, als je de regeling compleet de hoek in stuurt door externe toediening, dan gaat het al snel fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Als een zeldzame gebeurtenis met een relatief grote impact genoeg aandacht krijgt kent iedereen het en lijkt het of het een vaak voorkomend iets is.

ik geloof best dat er ooit een accu in Jinny's omgeving geploft is. Mensen met een heel specifieke job zullen dat wel eens vaker meemaken.
Daartegenover staat dat er miljoenen auto's rondrijden met een loodaccu,de straten vol geparkeerd staan, duizenden bedrijven met stationaire accus, noodverlichting enz... Moest het vaak voorkomen zou je de ganse dag door knallen horen. En hoe vaak stinkt het in een auto naar zwavel?

Maar het ging over H2S.
Zal ook wel een enkele keer voorkomen.

Laat ons eens terug on topic komen met een rotte en/of overladen accu.
Bij elektrolytische ontleding van zwavelzuur wordt SO2 ofte
zwaveldioxide gevormd. Dit is een sterk ruikend irriterend gas dat ook ontstaat als je zwavel verbrandt. Omdat zwavel reukloos is, verwijst de uitdrukking zwavelgeur doorgaans naar dit gas.
De typische zwavelgeur die rond accu's kan hangen is ongetwijfeld daaraan te wijten.
Hoevelen hier kennen duidelijk het verschil in geur tussen SO2 en H2S ?
Maar idd, in extreme gevallen zal er wel eens H2S
aan te pas komen. En heel uitzonderlijk met dodelijke afloop.

Ik kende iemand die gestikt is in een stuk pizza. Maar daarom hoeft er nog niet op elke doos een waarschuwing staan.

maartenbakker

Golden Member

Op 27 juni 2021 15:08:56 schreef grotedikken:
Moest het vaak voorkomen zou je de ganse dag door knallen horen. En hoe vaak stinkt het in een auto naar zwavel?

Ik ken in elk geval iemand die het 1 keer gehad heeft. Nog geen ontploffing dacht ik, maar de accu stond al te koken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

50–100 ppm: schade aan de ogen
100–150 ppm: reukorgaan verlamd na een paar keer ademhalen, en de geur wordt niet meer waargenomen

Als onderdeel van het verkrijgen van een toegangsbadge nog een "cursus" voor moeten volgen op de raffinaderij (Exxon).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Op 24 juni 2021 13:26:14 schreef HVinduction:
Ik studeer zelf Chemie en het H2S ontstaat uit het zwavelzuur (ontleding) en heeft de geur van rotte eieren. Het is een behoorlijk giftige stof, maar niet zozeer gevaarlijk omdat het heel goed te ruiken is.

Dan ben je toch verkeerd voorgelicht. H2S dood jaarlijks grote aantallen mensen, op boerderijen vooral rondom gierputten en mensen die erin vallen, in afgravingen blijft het gas hangen en worden tegenwoordig zelfs als besloten ruimte gezien en in besloten ruimten.

Dat je neus een goede raadgever is voor H2S is een fabeltje, alleen H2S pieper bied voldoende bescherming voor op plekken waar H2S kan voorkomen.

Maar terug op het topic, H2S komt uit riolen maar soms ook gewoon uit het water zelf, er kan bv een lekkend riool onder liggen. Op open water geen probleem maar in een besloten ruimte als in een boot erg gevaarlijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
mvdk

Golden Member

Mij verbaasd het dat accu's niet in een van de rest van het schip hermetisch afgesloten, op zichzelf goed geventileerde ruimte staan.
Vroeger had een beetje garage een accuhok, afsluitbaar, goed geventileerd.
Tegenwoordig zie je dat bijna niet meer, als er wat is, nieuwe accu erin.

Een goed geventileerde ruimte op een boot is natuurlijk ook wel lastig te vinden, de ruimtes die ervoor in aanmerking komen zitten nou eenmaal op plekken die je liever voor iets anders gebruikt.

High met Henk

Special Member

Zo hoort het wel als je boven 100 A kan laden..

In praktijk wordt het vaak vergeten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op binnenschepen mogen accus niet meer 'binnen' maar slechts in naar buiten ventilerende ruimtes worden geplaatst.

Net als Jinny heb ik ontploffende accu's meegemaakt. De accu's waren voorzien van dopjes met een katalysator die de tijdens het laden van de ontsnappende O2 en H2 weer water maakten. En toen begon de lader te 'levellen'. Effe lekker doorladen zodat het electroliet gaat borrelen. De katalytische dopjes waren niet opgewassen tegen de daarbij vrijkomende zuur- en waterstof en door de hogere temperatuur van e.e.a. explodeerde de zooi met als gevolg dat de hele ruimte onder het accuzuur zat..

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
Jinny

Golden Member

Helaas bezit ik de ruimte op mijn egen scheepje niet om accu's naar buiten te laten ventileren.
Maar dat 'levelen' van acculaders is iets wat ik er acuut van saboteer.
Btw, een huurbootje met nieuwe accu's deze week, ook rotte eierenlucht, mensen verstandig en van boord, brandweer erbij en dergelijke...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 10 augustus 2021 04:25:45 schreef soldeersmurf:
Op binnenschepen mogen accus niet meer 'binnen' maar slechts in naar buiten ventilerende ruimtes worden geplaatst.

Exact. Vaak in grote accubakken met een ventilatiepijp direct naar buiten. Ik geloof dat dat in de beroepsvaart al een jaartje of 20 verplicht is. Ik ken zelfs schepen uit de jaren '70 die al op die manier ingericht zijn wat accu's betreft.

Op 11 augustus 2021 08:39:39 schreef Dominic:
[...]

Vaak in grote accubakken met een ventilatiepijp direct naar buiten.

Met zo'n pijpje is de originele Toyota Prius accu ook uitgevoerd (de 12V AGM in de kofferbak die via een DC-DC uit de 200V accu wordt geladen). Veel discussies over of die nodig is bij plaatsen vervangende accu omdat de meeste hier geen voorziening voor hebben. Ik heb het nu ook niet meer...

Pijpje naar buiten? Dat heeft de dreamliner nu ook voor z'n lithium startaccu (1.5kWh, 12C).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

net een sukje op TV, een binnenvaart schip waar de CO melder is afgegaan. OK!

Oorzaak, de accu's? morgen komen er nieuwe in en dan is het op gelost, maar hoe komt er nu CO uit een ACCU?

[edit] https://www.knrm.nl/nieuws/binnenvaartgezin-geevacueerd-van-schip-na-k… , hier staat alleen het accu verhaal niet bij.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 18 augustus 2021 21:56:43 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

CO is wel heel apart?

Of een CO melder die ook gevoelig is voor wat anders?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ooit ben ik mijn loopbaan begonnen op zee, en daar was het normaal dat de accu's in een aparte accuruimte stonden. In de pijp meestal (de 'schoorsteen' waar onder andere de uitlaatgaspijpen door lopen, maar waarin nog veel meer ruimte zit voor van alles - en het ook zelden vriest).

Op 18 augustus 2021 21:53:37 schreef Sine:
Of een CO melder die ook gevoelig is voor wat anders?

Deze? Die heeft iedereen hier. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb reeds 4x een ontplofte accu meegemaakt.
Ik werk in de sprinkler beveiliging en bij dieselpompen onder de FM of NFPA norm worden na elke startpoging bij geladen met 10A.
Zo'n motor moet soms een verticaalpomp mee trekken tijdens het starten wat extreem veel vraagt van een accupack waardoor knalgas ontstaat en vonkoverslag onder de polen.
Resultaat..... Een enorme dreun.

Dat moet /jij/ anders formuleren... :-)

[...]
resultaat.... zie nick.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 augustus 2021 14:03:11 schreef rew:
Pijpje naar buiten? Dat heeft de dreamliner nu ook voor z'n lithium startaccu (1.5kWh, 12C).

Warempel foto gevonden...

Oude accu.

Ook bijgevoegd de vervangende accu: 55Ah ipv (iirc) 38Ah (maar zonder pijpie). En vermoedelijk meer deep-cycle dan de originele. Motor hoeft niet gestart te worden met deze accu, de 20A tijdens opstarten van alle computers is alles wat hij voor z'n kiezen krijgt. Vandaar dat ik verwacht dat de nieuwe accu de auto overleefd.

Overigens zie ik dat de bekabeling voor de versterker vrij lang is tot de zekering... (doorschijnend rode kabel is tot de zekering, effen rode draad is na de zekering: inmiddels is de zekering verzopen door lek in het dak en vervangen, volgens mij heb ik toen ook een kortere kabel gebruikt).

Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2021 22:11:39 schreef High met Henk:
Zo hoort het wel als je boven 100 A kan laden..

In praktijk wordt het vaak vergeten.

Uit het scheepvaart regelement.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Wie controleert de naleving van het scheepvaart reglement?

Off topic
Heb dit geloof ik hier al eens eerder verteld, maar kan het niet terugvinden.
Hoe ik ooit eens jaren terug de mannen benaderde bij een brug in het buitenland, waar je kon bungy jumpen. Ik vraag aan die mannen: Who is certifying your equipment? De man keek me gepijnigd aan en antwoordde: "men, this is South Africa." Daarna een 2 minuten durende verhandeling hoe ze zelf naar hun spullen keken.
Er zijn daar in de loop der jaren drie incidenten geweest.

On Topic: dat scheepvaartreglement lijkt me helder. Alleen dat laatste stukje met die formule kunnen sommige mensen moeite mee hebben. Maar het moet toch duidelijk zijn dat er geventileerd moet worden.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 24 augustus 2021 17:48:18 (17%)