Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Op 11 juli 2021 16:16:12 schreef rob040:
Heeft die wasknijper er sinds 1991 in gelegen? :+
Wel mooi ge-engineerd, die hele voeding.

Een foto gekozen waar die niet eruitgehaald was... 8)7

Ja, die zat er al jaren in, maar weet niet meer waarom. Zat ergens tussengeklemd om trillen of losraken te voorkomen of zoiets. Maar mijn geheugen laat me in de steek.

Enige dat ik me kan bedenken is de hoofdprint tegen de frontplaatprint aangedrukt houden. Daar zit die brede connector tussen die logischerwijze niet los kan raken *als* de schroef bij de torren onder de 7812's door de bodem van de behuizing heen gaat. Maar mogelijk is dat alleen een voetje en dan zou ik de wasknijper er ooit 'just in case' tussengepropt kunnen hebben.

EDIT: M3 boutje achter de 7812's zit NIET door de bodem heen, dus daar was de wasknijper inderdaad voor, om te voorkomen dat die print los zou kunnen komen van de front-print.

@ohm pi hieronder: inderdaad lijken die wat te heet te worden, was me zelf nog niet opgevallen _/-\o_ . Zo te zien bruin-zwart-bruin-goud, 100ohm 5%. Ik heb nog 1W of 10W liggen...

@r-p,

Mooie voeding. Ziet er netjes uit. Vooral het gebruik van smd in 1990 vind ik bijzonder.
Toch een klein puntje van kritiek. Op de print tussen de twee afvlakelco's zie ik twee gebakken weerstanden. Deze kan je beter vervangen door weerstanden die een groter vermogen aan kunnen, bijv door 2W exemplaren.

Arco

Special Member

Een echte Chinees maakt zijn eigen SMD onderdelen... ;)

(ofwel: hoe verander ik een 'through hole' in 'through knees' / gullwing...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco dat is een verhoogd IC voor extra airflow. 8)7

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Tja, als het onderdeel niet bestaat in SMD

En aan de via's te zien is de andere kant iets van een membraantoetsenbord, dus TH zal niet kunnen op die plek.

Dat soort SMD achtige dingen bestaan gewoon. Zoek maar eens op gull-wing smd. Bij optocouplers heb ik het nogal eens gezien.
Maar dan zijn de pootjes meestal iets korter (recht) geknipt. Hier zit ik nog een puntje, dus lijken ze inderdaad handmatig gemaakt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 22 augustus 2021 11:26:36 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Tja, als het onderdeel niet bestaat in SMD

Bestaat is SOP-8...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik had mijn NAS tijdelijk met een verlengsnoer aangesloten, omdat die achter de hoofdschakelaar van de CV is aangesloten. Er moest aan de CV installatie worden gewerkt.
Toen ik na afloop van de werkzaamheden de NAS weer op de eigen WCD aansloot, wilde hij niet meer starten. Haalde daarom de kabel van de voeding los en toen bleek dat de plug deels is gesmolten, maar de uitgangsspanning is normaal. Terug geplugd, startte de NAS direct en werkt nu zonder problemen.
Aangezien de NAS diep in een kast staat verder niet gekeken.
Nu toch maar wat gymnastiek gedaan en een foto gemaakt:

Grote schrik!

Wat te doen, alleen een nieuwe plug aan de kabel hangen of ook de socket in de NAS vervangen?

Een en ander heeft jááren probleemloos gefunctioneerd, ook na de tijdelijke overschakeling op een andere WCD, maar ik heb voor gisteren nooit gekeken. Het kan dus al langer zoals op de foto zijn geweest. Kabel hangt losjes, dus er stond geen mechanische spanning op de plug. Plugje wordt nu niet heet.

Suggesties m.b.t. oorzaak???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

nieuwe plug in de NAS is zeker aan te raden en ook nieuwe plug + inkorten kabel op voeding.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Als er geen draadbreuk of wankelend contact inzit, dan heeft het stekertje er misschien al een tijd half uitgehangen. Door hitte en vonksporen zijn beide helften van de verbinding in principe onbetrouwbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze hoorde ik zojuist....

Er moest een dimmer waarde: 000 - fff voor een 12bit dimmer berekend worden.. Zo gezegd zo gedaan. Maar soms kwam er meer dan 1000 uit, dus

code:

if ($a>="1000")
  zet lamp vol aan. 

Tja, blijkt dat "2e5" herkend wordt als "meer dan 1000".... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 augustus 2021 15:00:29 schreef maartenbakker:
Als er geen draadbreuk of wankelend contact inzit, dan heeft het stekertje er misschien al een tijd half uitgehangen. Door hitte en vonksporen zijn beide helften van de verbinding in principe onbetrouwbaar.

Dat zal wel de reden zijn dat hij eerst niet meer wilde starten en nadat ik de plug in en uit had gehaald weer wel.
Hopelijk kan ik ergens een passende recptacle krijgen. Da's de ellende met printen.

Ik kan morgen Netgear eens bellen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 22 augustus 2021 15:33:56 schreef rew:
Deze hoorde ik zojuist....

Er moest een dimmer waarde: 000 - fff voor een 12bit dimmer berekend worden.. Zo gezegd zo gedaan. Maar soms kwam er meer dan 1000 uit, dus

code:

if ($a>="1000")
  zet lamp vol aan. 

Tja, blijkt dat "2e5" herkend wordt als "meer dan 1000".... :-)

2 met 5 nullen?is meer dan 1000 :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 augustus 2021 13:56:27 schreef High met Henk:
nieuwe plug in de NAS is zeker aan te raden en ook nieuwe plug + inkorten kabel op voeding.

plug opruimen en voeding direct op de print solderen. die stekkers hebben al moeite met 3A, laat staan 5A. snoer buigt naar beneden direct achter de nas, dus het kabelgewicht trekt langzaam de stekker eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 augustus 2021 16:44:15 schreef testman:
[...]

plug opruimen en voeding direct op de print solderen. die stekkers hebben al moeite met 3A, laat staan 5A. snoer buigt naar beneden direct achter de nas, dus het kabelgewicht trekt langzaam de stekker eruit.

Nee, dat snoer gaat maar 10 cm naar beneden en wordt dan gesteund. Dat van die 5A zit wat in, maar het ding draaide al 5 jaar probleemloos 24/24

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ik zou er zelf een nieuwe connector in zetten.

Mocht die niet te krijgen zijn dan een gaatje in de kast en een fatsoenlijk chassisdeel er in.

iets met een lock op de stekker, met verzetten schuift zo'n stekker eruit. stukje kabel met een female deel eraan zetten kan ook. 5A loopt er amper, als er oude schijven inzitten en het ding staat volle bak data te pompen dan heb je pas kans om in die buurt te komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Eigenlijk zijn de meeste van die 5.5/2.1 connectoren maar gespecificeerd tot 3A, voor 5A hoor je een 5.5/2.5 te gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 augustus 2021 15:33:56 schreef rew:
Deze hoorde ik zojuist....

Er moest een dimmer waarde: 000 - fff voor een 12bit dimmer berekend worden.. Zo gezegd zo gedaan. Maar soms kwam er meer dan 1000 uit, dus

code:

if ($a>="1000")
  zet lamp vol aan. 

Tja, blijkt dat "2e5" herkend wordt als "meer dan 1000".... :-)

Wie gaat er nu ook 2 strings vergelijken?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 augustus 2021 21:53:44 schreef Arco:
Eigenlijk zijn de meeste van die 5.5/2.1 connectoren maar gespecificeerd tot 3A, voor 5A hoor je een 5.5/2.5 te gebruiken.

Ik zal eens kijken wat er in zit. Ik heb nog iets met een vette midden pen. Als die past kan die er in, maar een nieuwe plug zal ik sowieso moeten hebben.

In het algemeen vind ik het spul van Netgear toch wel degelijk. Mooie metalen behuizingen.... Dit is me dus tegengevallen :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 augustus 2021 09:31:06 schreef Arco:
Een echte Chinees maakt zijn eigen SMD onderdelen... ;)

[bijlage]

(ofwel: hoe verander ik een 'through hole' in 'through knees' / gullwing...)

Ach het arme 8 potertje...Brutaal verkracht... Kreupel aan zijn pootjes... Dit roept wraak op. :(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Jos Verstraten heeft een 'analoge trainer' ontwikkeld, maar ik vind de netspanning over de print doodeng (de lange sporen in het midden). Hij waarschuwt zelf de nabouwers al.

Ook de kleine tuimelschakelaar vind ik niet geschikt voor netspanning. Een wipschakelaar achter op de kast lijkt mij beter.

De sporen op de voedingsprint vind ik ook te dicht bij de netspanning zitten. Een AC-adapter lijkt mij veiliger. En dan de secundaire spanning schakelen met de kleine tuimelschakelaar...

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/analoge-trainer.html

Stel ik me aan?

Op 29 augustus 2021 17:51:22 schreef auggie:
Jos Verstraten heeft een 'analoge trainer' ontwikkeld, maar ik vind de netspanning over de print doodeng (de lange sporen in het midden). Hij waarschuwt zelf de nabouwers al.[bijlage]
Ook de kleine tuimelschakelaar vind ik niet geschikt voor netspanning. Een wipschakelaar achter op de kast lijkt mij beter.

De sporen op de voedingsprint vind ik ook te dicht bij de netspanning zitten. Een AC-adapter lijkt mij veiliger. En dan de secundaire spanning schakelen met de kleine tuimelschakelaar...

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/analoge-trainer.html

Stel ik me aan?

Voor kruipwegen bestaan regels, maar niet iedereen kent die. Ik geloof dat >3mm de norm is.
Voor de bekende kleine tumblerschakelaartjes, zijn er ook die geschikt zijn voor netspanning, met dien verstande dat de behuizing veel groter is en dito de kruipwegen.
In het frontpaneel kun je op die plaats een ledje zetten en een goede schakelaar elders op de kast, of geen.

Dat hangt van de pollution grade af, soort van voeding af, het lijkt mij redelijk veilig gezien de PCB 225 mm is.
Ik denk dat er minstens 5 mm scheiding is als ik het zo zie met mijn kippige leesbril ogen.
Zelfs als het niet volledig aan 60335/60730 voldoet ga ik er eerlijk gezegd vanuit dat het gewoon veilig is om te gebruiken, een 4 of 5 mm overslag bij 230 Volt zie ik niet gebeuren..

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II