Uitschakelen FM op cai

Ziggo cs gaat FM uitzetten op het netwerk. De radiozenders kun je nog wel beluisteren met de TV of met het kastje dat digitale TV omzet naar je oude TV.
Voor radio is ook een aparte digitale radio ontvanger te koop, die je eventueel op je bestaande apparatuur kunt aansluiten. Voor de prijs hoef je dat niet te laten. Evenwel gebruikt Ziggo digitale radio uitzendingen waarvoor dan weer een speciale tuner nodig is. Waarom wordt daar ook niet DAB+ voor gebruikt?
Ik ken wel apparatuur met DAB+, maar nog niet met een cai radiotuner zoals bij de hedendaagse TV wel alle banden nog kan ontvangen, (analoog en digitaal)

mel

Golden Member

We gaan straks allemaal terug naar eigen antenne op dak.De signalen in de aether blijven gewoon..Ik vind het ook van de gekke dat je geen analoge radio meer op de kabel hebt. Volgens mij is het gewoon geldklopperij..Voor mij is het geen punt, ik pak gewoon een helft van de zendantenne...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Blijkbaar is dat per regio erg verschillend: hier in Noord-Brabant (regio Breda) hebben we nog wel analoge radio via de CAI na de uitfasering van analoge tv.

Op 13 september 2021 12:36:07 schreef Twan1983:
Blijkbaar is dat per regio erg verschillend: hier in Noord-Brabant (regio Breda) hebben we nog wel analoge radio via de CAI na de uitfasering van analoge tv.

ook wij komen aan de beurt net uitschakelen voor einde van het jaar is het einde oefening...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mel

Golden Member

En dan?Ik heb al jaren geen Ziggo meer. juist om o.a. deze reden.Maar mensen zullen maar een nieuwe tuner hebben aangeschaft, kunnen ze hem niet gebruiken...
Veel mensen kunnen of willen niet met een computer omgaan, dus ...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Als je een digitaal abonnement hebt kun je daar alle radio en tv zenders mee ontvangen (bijv. KPN, Ziggo, CanalDigitaal...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 13 september 2021 13:31:53 schreef Arco:
Als je een digitaal abonnement hebt kun je daar alle radio en tv zenders mee ontvangen (bijv. KPN, Ziggo, CanalDigitaal...)

Dan zal je wel een kastje nodig hebben, en geschikt voor 1 radio?En de andere radio,s dan, keuken, slaapkamer, hobbykamer...
Ik heb een KPNabonnement. het radio luisteren via de tv gaat goed....
Boven heb ik dus geen tv.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Blijft de vraag waarom op de kabel niet uitgezonden wordt met het op dit ogenblik meer gangbare DAB+
Dit kastje is wel een aparte tuner, waarmee menige stereoset wel redelijk goed bruikbaar blijft

https://myhumax.info/quantis-qe-317/

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 13 september 2021 13:49:58 (43%)

Arco

Special Member

Radio luisteren doe je met de radio direct via het itv kastje...
(tv daarvoor gebruiken is stroomverspilling)
Ik kreeg destijds gratis een 2e modem om op de slaapkamer te zetten erbij...

Je schijnt ook via Stingray te kunnen luisteren, maar dat heb ik nog nooit gebruikt.

Blijft de vraag waarom op de kabel niet uitgezonden wordt met het op dit ogenblik meer gangbare DAB+

DAB(+) is nog niet erg geliefd bij gebruikers, veel landen hebben na testprojecten DAB stopgezet.
Er waren veel te weinig gebruikers om een rendabel netwerk op te bouwen, die hebben voor andere digitale mediums gekozen. (bijv. DVB-T2)
(in meeste landen werd DAB door niet meer als een paar procent van de bevolking gebruikt.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 september 2021 13:31:53 schreef Arco:
Als je een digitaal abonnement hebt kun je daar alle radio en tv zenders mee ontvangen (bijv. KPN, Ziggo, CanalDigitaal...)

Met welke ontvanger, anders dan de digitale TV decoder van Humax etc

Arco

Special Member

Met welke ontvanger, anders dan de digitale TV decoder van Humax etc

Meeste KPN itv ontvangers zijn nu volgens mij van Arris, bij CanalDigitaal via de schotel kun je zelf een ontvanger kiezen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Dan is het nog steeds, in mijn ogen, geldklopperij.Iemand neemt voor een x bedrag een kabelabonnement. in de veronderstelling dat je tv en radio kan gebruiken.Dan gaat het radiosignaal over naar digitaal.gevolg:radio doet het niet meer.
Nu kan je of een digitale tuner nemen, of een digitaal abonnement afsluiten. in beide gevallen kost het dus geld...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Het analoge signaal moest je ook voor betalen, een digitaal basisabonnement is qua prijs volgens mij vergelijkbaar.
Geldklopperij is het niet, bedrijven moeten nu eenmaal geld verdienen. Alleen de service laat vaak sterk te wensen over... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Kan je met een digitaal basisabonnement de analoge tuner blijven gebruiken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Met het basisabonnement heb je altijd het standaardpakket radio en televisie, zonder versleuteling, te ontvangen met elke DVB-C ontvanger. Daar staat tegenover dat je zelfs met het duurste abonnement géén analoog signaal binnenkrijgt.

Op 13 september 2021 13:47:12 schreef buzzy:
Blijft de vraag waarom op de kabel niet uitgezonden wordt met het op dit ogenblik meer gangbare DAB+

Dat neemt meer ruimte in dan DVB-C omdat er enige mate van robuustheid zit ingebouwd. Bovendien moet iedereen dan een DAB+ radio kopen terwijl de kans veel groter is dat ze al een DVB-C ontvanger in huis hebben.

Vergelijk DVB-T dat je ook maar weinig op de kabel tegenkomt - alleen bij Rekam deden ze dat. Daar was het omdat zij al in een vroeg stadium het analoge signaal kwijt wilden maar veel televisies toen alleen nog maar DVB-T ondersteunden en ze geen kastjes huis aan huis wilden gaan verspreiden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 13 september 2021 14:19:22 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vind dit zó humoristisch. Tientallen jaren is er geklaagd over het FM-signaal op de kabel. Ruis, intermod, slecht gehermoduleerd (hergemoduleerd?), weet ik 't allemaal.
Niet alleen dat: in elke discussie haastte iedereen zich te verklaren dat HIJ1 natuurlijk liever zou doodvallen dan betrapt te worden met naar kabel-FM te luisteren. Waardoor je je dan weer afvraagt wat het probleem dan is.

1theoretisch/pc ook 'ZIJ', maar in werkelijkheid altijd kerels :D

Nu het plotseling afgeschaft wordt (we hebben slechts ruim twintig jaar kunnen wennen aan het idee!), blijkt dat het kabelsignaal edel, oorstrelend, en in het algemeen onvervangbaar was.
Zijn dat dezelfde klagers nog, of zijn de kabelhaters in die twintig jaar integraal vervangen door een hele generatie kabeldoetjes? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Kan je met een digitaal basisabonnement de analoge tuner blijven gebruiken?

Ja, via de audio uitgang van de itv ontvanger.
Meestal gebruikt men tegenwoordig digitaal met spdif of hdmi...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie het probleem ook niet zo. Thuis heb je sowieso 3 mogelijkheden: radio via het digi TV kastje, analoog via je eigen antenne, of via je (zak/schoot/desktop)computer.

In mijn omgeving was de kwaliteit van kabel-FM vergelijkbaar met de ervaring van FET. Geen ruis, wel bij bepaalde zenders vervorming.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Wat me altijd stoort, is het grote verschil in volume tussen zenders...
Sommige zijn heel zacht, en andere hard. Als je van een zacht naar een hard station zapt, rollen de speakers bijna uit hun kast... :(

Dat was vroeger met analoge zenders zo, en is met het digitaal worden helaas geen haar beter geworden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier (in Breda) VLC draaien op een Raspberry.
Die kan nu NPO3 4 en 5 streamen naar de stereo. Dat was wel even puzzelen trouwens maar uiteindelijk wel gelukt.

Vooral het zoeken naar de podcast URL's was een uitdaging:

code:


<fieldset>
<legend>Internet Radio luisteren</legend>
<button onclick="Play('http://icecast.omroep.nl/3fm-bb-mp3')">NPO 3</button>
<button onclick="Play('http://icecast.omroep.nl/radio4-bb-mp3')">NPO 4</button>
<button onclick="Play('http://icecast.omroep.nl/radio5-bb-mp3')">NPO 5</button>
<button onclick="Play('http://kathy.torontocast.com:2250/;')">Nostalgia</button>
<button onclick="Play('http://playerservices.streamtheworld.com/pls/CLASSICFM.pls')">Classic FM</button>
</fieldset>
mel

Golden Member

Op 13 september 2021 14:16:47 schreef maartenbakker:
Met het basisabonnement heb je altijd het standaardpakket radio en televisie, zonder versleuteling, te ontvangen met elke DVB-C ontvanger. Daar staat tegenover dat je zelfs met het duurste abonnement géén analoog signaal binnenkrijgt.

[...]

En dan moet je dus een radio kopen die DVB-C aankan.Stel, je hebt een heel normale ouderwetse analoge radio...Dan kan je er nog steeds niks mee.
En dat bedoel ik dus...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Zoals gezegd, de KPN box heeft een 3.5mm stereo audio jack (analoog). Kun je zo aan je radio knopen.
Tuners van de laatste 30 jaar hebben meestal ook een digitale input als spdif...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Uiteindelijk kun je beter stoppen met al die speciale kastjes, en gewoon een PC daarvoor reserveren.

Een PC kan tenminste nieuwe updates verwerken en raakt niet zo snel verouderd.

Als je een TV koopt dan werken de meegeleverde apps alleen gedurende de eerste 2 jaar. Op een PC met groot scherm kun je gewoon veel meer en ben je niet afhankelijk van die apps.

En die PC kan tegenwoordig in een heel klein kastje. Zo een Raspberry komt al een heel eind.

mel

Golden Member

Mijn kpn box heeft dat niet...Zal wel aan mij liggen..

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 13 september 2021 15:25:49 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik stel me grote vragen bij het nut van DAB+. Eigenlijk is dat al lang voorbijgestoken door streaming (zowel in functionaliteit als gebruiksgemak). Voorzie dan beter een paar goede wifi access points en iets waarmee je je favoriete radiostation kan streamen... Het hoeft daarom geen $ono$ te zijn maar dat werkt wel heel goed...

Een column die ik daar over schreef voor een webzine (alles behalve technisch :-)) https://damusic.be/dossier/column-de-toekomst-van-de-radio-1831.html