Van niets naar... Iets?

Op 17 september 2021 23:13:02 schreef Geen-Geld:
Wouw, ruim 8 jaar oud en geen verkankering/lekkage!!!!

[bijlage]

Is dit een beetje een degelijk ding? LOL echt totaal niets waard zie ik nu, maar leuk om te krijgen denk ik dan maar.

Wow! Onthoud dat merk batterijen! Duracell zou één grote drab-bende zijn.

Zo, nu wil ik wel eens die 20A labvoeding van TS zien.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 18 september 2021 00:35:59 schreef tfteetje:
Zo, nu wil ik wel eens die 20A labvoeding van TS zien.

Volgens mij heb ik niet gesproken over 20 ampere... Of ik moet mij diep vergissen of een stevige typ fout hebben gemaakt. ?

Edit, je hebt gelijk dat ik sprak over 20, dat is niet waar... het is 12+.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zaterdag 18 september 2021 01:06:36 (12%)

Nil volentibus arduum

Nooit meer naar gekeken en nog nieuw in de verpakking:

Nil volentibus arduum

Op 17 september 2021 23:19:49 schreef SparkyGSX:
Let even op je taalgebruik.[...] Dan lees je die tabellen verkeerd. Je kunt wel kijken naar het maximale temperatuurverschil, maar dat gaat alleen op als je geen vermogen hoeft te verplaatsen.

Het is me alsnog niet echt duidelijk wat je wilt; is dat min of meer een camper met een leefaccu en een paar zonnepanelen?

Ik kan het niet meer herhalen uit mijn herinnering, maar het staat mij bij dat meerdere peltiers voor x koeling voordeliger zijn dan 1.

Ik zou het dan weer op moeten zoeken.

Nil volentibus arduum
bprosman

Golden Member

Op 18 september 2021 01:15:26 schreef Geen-Geld:
Nooit meer naar gekeken en nog nieuw in de verpakking:

[bijlage]

Neem je niet teveel hooi op je vork ? Als je zelf het overzicht al kwijtraakt doen wij het hier zeker. Maak een overzichtje wat je nu werkelijk wil bereiken , breek het in stukjes (een olifant eet je niet ineens), en maak er kleine sub-projectjes van.
De labvoeding kan er zo een zijn, en dan krijg je vanzelf ook weer "succes momenten".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pa3gws

Golden Member

Op 17 september 2021 22:59:23 schreef Geen-Geld:
helemaal verkankert.

Beter een andere uitdrukking voor gebruiken. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 17 september 2021 23:13:02 schreef Geen-Geld:
Wouw, ruim 8 jaar oud en geen verkankering/lekkage!!!!

[bijlage]

Is dit een beetje een degelijk ding? LOL echt totaal niets waard zie ik nu, maar leuk om te krijgen denk ik dan maar.

dan kijk maar eens goed, de bovenste cel is al ver heen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HVinduction

Honourable Member

Op 18 september 2021 00:31:39 schreef ohm pi:
[...]Wow! Onthoud dat merk batterijen! Duracell zou één grote drab-bende zijn.

Onzin. Ik heb in mijn analoge Handykit multimeter 2 duracell AA batterijen zitten uit 2000, en die werken nog steeds, 1 levert 4A kortgesloten en de andere 0,8A kortgesloten met een open spanning van 1,3V en die leveren de spanning voor de weerstandmeter, wat natuurlijk heel erg weinig verbruikt. Ik heb wel eens van die huismerk batterijen gehad waarvan 9 van de 10 na leegtrekken in 2 weken al zaten te lekken.

Sine

Moderator

Je moet er geluk mee hebben, meestal lekken duracells alleen in hele dure apparaten.
Alsof ze het ruiken ;)

Op 18 september 2021 10:02:05 schreef pa3gws:
[...]
Beter een andere uitdrukking voor gebruiken. :(

Leg uit.... ik weet niet beter dan dat de bijbehorende term is. Mij is dat vroeger zo geleerd toen ik wel eens zij dat een batterij kapot was en lekte. Men vertelde dan dat dat verkankering van een batterij was. Een ander woord wat ikzelf zo kan bedenken is een gecorrodeerde batterij die lekt... is dat meer formeel en juist?

Met andere woorden: Excuses als het straattaal is en niet passend, ik wist domweg niet beter. :S

Nil volentibus arduum
Lambiek

Special Member

Zeg gewoon dat de batterij gelekt heeft en de print heeft aangetast. :)

Het K woord wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Je hoort op straat niet anders. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is inderdaad niet netjes om dat woord te gebruiken op een forum als dit.
Ik denk dat er een heel wat forumleden zijn die een geliefd familielid of vriend zijn verloren door die rotziekte, mezelf incluis.

Een Chinese voeding van een fabrikant met een logo dat duidelijk speciaal bedoeld is om eruit te zien als dat van Meanwell. Ik heb er alvast een boel vertrouwen in!

Misschien wel goed genoeg om een accu mee te laden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Rottende batterij die kapot is dan :) en eventueel lekt, nogmaals; mij is vroeger geleerd dat dit echt de term was die erbij hoorde (ruim 20 jaar geleden) en zag dus ook geen enkel verband met kanker als ziekte. Gelukkig opgelost en weer zonder wrange smaak of gevoelens verder.

Ik las nog het bericht over stukje bij beetje en ja dat ga ik doen, ik begin eerst simpelweg met de verlichting her en der en een eventuele dimmer. Ik zal een schema maken zodra ik er aantoe ben en hier stonden nog allemaal schema’s met advies op de site.

Nil volentibus arduum

Op zich is stukje bij beetje een goed idee, maar tegelijk is het toch ook wel verstandig om een beetje vooruit te plannen; de keuze voor de accuspanning is bijvoorbeeld best belangrijk; met 12V ben je redelijk beperkt in het vermogen, omdat de stromen al snel onhandig groot worden. 24 of 48V heb je dat minder snel, maar dan ben je weer meer beperkt in wat je kunt inkopen; een telefoonlader voor 48V ligt niet bij de Action.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik mag aan de slag voor de wens om zelf een Land Rover te bezitten en mag nu tussenbakken restaureren. Wanneer dit project klaar is ga ik steeds verder en ook dieper in op het electronica gedeelte.

En toen stond er een gestripte Fiat Doblo in de tuin en begin ik nu aan elektronica. Dus het doel is nu concreet geworden. Het meest belangrijke is nu de climate Control en gassen meten.

Ja, dat is wat ik wil en via een RPi zero zoveel mogelijk aansturen. Maar wat ik zij, ben moe en overladen de afgelopen tijd.

Ik begrijp niet helemaal meer wat je nu eigenlijk wilt.

Je hebt een paar volledig mechanische versnellingsbakken die wilt repararen. En geen bijbehorend voertuig. Ik heb trouwens nog wel een paar paar defecte S2 en S3 bakken liggen trouwens.

Dan heb je het ineens over een fiat waarin je aan het prutsen bent met het motor management systeem?

Dan heb je weer over een camper en het bouwen van de elektrische systemen?

Vervolgens ga je het hebben over een RPI en daarmee iets besturen. Wat dan?

En daarna heb je het over de kwaliteit van een spotgoedkope multimeter die je hebt gekregen. En je hebt 6000 euro uitgegeven aan blijkbaar onduidelijke en niet echt handige dingen. Met die multimeter kun je met een paar nieuwe batterijen overigens prima meten. Maar hij heeft zo zijn beperkingen.

Ik denk dat je even een pas op de plaats moet maken en bedenken wat je nu eigenlijk wilt. Elk item dat genoemd is een fikse studie op zich met flink steile leercurven. M.a.w.: Je doet het niet zomaar. Veel co-ers hier hebben grote delen van de kennis over deze onderwerpen opgedaan op speciale dagschool met een opleiding die een aantal jaren geduurd heeft. De rest van de kennis is dan vergaart door jarenlange ervaring en zelfstudie en specialistische door de werkgever betaalde dure cursussen.

Er is dus voor elk onderwerp een flinke studie en veel tijd nodig. Zo'n oude versnellingsbak is relatief eenvoudig. Maar het uitshimmen van zo'n bak is dat bepaald niet. Ik heb het wel eens gedaan met redelijk resultaat. Het programmeren van een rpi en het bedenken van de erbij benodigde hardware is iets totaal anders en ook een totaal andere studie.

Dus vertel nu gewoon eens wat je eigenlijk wilt gaan doen. En begin met iets eenvoudigs als bijvoorbeeld het inbouwen van een door de deurschakelaar gestuurde binnen verlichting in een auto. En niet meteen de gasmetingen en motormanagement systemen van een auto.

Deze topic is redelijk eindeloos en gaat op deze manier eigenlijk nergens over.

HVinduction

Honourable Member

Pffff, ik weet ook niet meer waar over dit gaat maar wat ik wel weet is dat een peltier zo'n laag rendement heeft dat je wel 1000w nodig hebt om met geforceerde luchtkoeling de gemiddelde inhoud van een koelkast met vriezer te kunnen koelen.
Dit komt bij mijn weten door de zeer goede warmtegeleiding tussen de warme en de koude zijde waardoor het netto warmtepomp effect heel klein is (vaak maar 40 watt oftewel joule per seconde), de koude zijde warmt ook heel snel weer op nadat die is uitgezet.
Probeer maar eens een goede junctie te maken / vinden die wel goed elektrisch geleidt maar warmte heel slecht geleidt, dat is bijna onmogelijk.
Als je dat wel lukt dan wordt je slapend rijk en dan kunnen alle absorptie- / compressorsystemen uitgefaseerd worden. ;)

Ik ben een paar filmpje's een het maken zodat alles weer even duidelijk is en plaatst die later als ze op YT staan. Even de boel goed recht zetten en duidelijk maken zodat er overzicht is, want het uittypen en uitleggen op deze manier werkt niet meer.

Edit: Ik zit mijn onderwerp nog even door te lezen en snap nu de hak op de tak gebeuren, er mist behoorlijk veel info en detail in het verhaal. Dan is het best wel logisch dat het zeer ingewikkeld en verwarrend is allemaal. Ik was aan het filmen een paar keer en liep vaak vast hoe ik het moest uitleggen, maar nu ik mijn post zie kan ik even opnieuw beginnen met filmen. Wellicht dat mensen mij ook her en der op andere forums zijn tegen gekomen en daar weer info vandaan halen wat het nog meer verwarrend maakt. Ik denk dat ik straks wel een nieuw topic begin omdat er nu tenminste concrete doelen zijn (en een auto daarvoor) en stapje voor stapje kan werken.

Dus nog een keer een nieuwe film opname doen.

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zaterdag 18 september 2021 16:22:44 (59%)

Nil volentibus arduum

Dus, verlichting, ventilatie, lader voor telefoons en zo. Elektrisch verwarmen kun je wel vergeten met een kleine accu.

Je wilt het op 12V doen, dan is de vraag, met wat voor accu? Een oude autoaccu is echt niet geschikt, als je die een paar keer leeg trekt is hij dood.

Je zult die deep-cycle accu's moeten hebben, of iets anders dan loodaccu's, maar dat is al heel snel kostbaar.

Het zullen gesloten accu's moeten zijn, aangezien je ze gebruikt (laden en ontladen) in een kleine ruimte waar je ook slaapt; de meeste deep-cycle accu's zijn gesloten. Het lijkt me verstandig om een beveiliging te voorzien tegen te diep ontladen, om je accu's heel te houden, en wellicht is dat een mooi eerste projectje.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste Sparky,

Standkachel diesel die al compleet is inclusief temperatuur regeling 130 euro.
Deep cycle waarbij een 60Ah 100 euro kost (niet uitgerekend of het voldoende is). Voor batterij indicatie staat hier op de site een schema.

Ik zal een tweede video maken die wat dieper ingaat op wat ik wil, of waar ik rekening mee probeer te houden. Voor mij is filmen makkelijker om iets uit te leggen.

Nil volentibus arduum

Koelkast ellende, niet helemaal lekker uitgelegd maar het idee is duidelijk. Ik zoek dus gewoon een oplossing die werkt zonder een vermogen uit te geven aan iets wat veel te groot is en alsnog stroom loopt te vreten in verhouding. Dit vind ik dus echt een extreem ingewikkeld iets waar ik geen alternatief voor kan vinden.

PS: Extra info: https://www.meerstetter.ch/customer-center/compendium/32-tec-peltier-e…

https://www.youtube.com/watch?v=UDJclAkmfu8

[Bericht gewijzigd door Geen-Geld op zaterdag 18 september 2021 19:11:09 (15%)

Nil volentibus arduum
Lambiek

Special Member

De filmpjes maken in iedergeval veel duidelijk.

Zal morgen eens reageren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.