Radiator ventilatoren

Anoniem

Het gebruik van radiatorfolie is discutabel. Als je een 2 of 3 plaats radiator hebt warm je de alleen de achterste plaat extra op waardoor de warmte afgifte van deze plaat door convectie afneemt.

Anoniem

Op 9 oktober 2021 23:59:36 schreef elektrofix:
Kans op een verstopt riool op het moment dat een overdrukklep al eens zo moeten open gaan is al even zeldzaam.
CV druk is traditioneel ook altijd te laag, zeker bij auto ontluchters

Aluminium cv ketels zijn er anders heel goed in om met aluminiumoxide rioolbuizen dicht te laten slibben. Op het moment dat dan een overstort open gaat geeft het een behoorlijke waterbende. De kans op een verstopt riool is in zo'n geval redelijk groot.
Dat de cv druk bij automatische ontluchters altijd laag is slaat nergens op. De druk kan dan ook gewoon 2 bar zijn hoor.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 10 oktober 2021 10:21:22 (10%)

Anoniem

Het gebruik van radiatorfolie is discutabel. Als je een 2 of 3 plaats radiator hebt warm je de alleen de achterste plaat extra op waardoor de warmte afgifte van deze plaat door convectie afneemt.

Als de achertste plaat warmer wordt tov de omgeving geeft ze net meer warmte af, of zie ik dat verkeerd
Als de folie zorgt dat de buitenmuur achter je radiator minder warm wordt en er dus minder warmtestroom de spouw ingaat heb je weer winst.
Warmtestroom door een binnenmuur van badkamer naar hall, slaapk, ... zie ik niet als verlies

Anoniem

het punt is meer dat je dat niet ziet, het riool waar de overstort in uitkomt is vaak van oudsher in de installatie gemaakt en kan best voor meters geen andere afvoeren hebben.

Mijn punt is dat als je overstort en condens samen afvoert in dezelfde buis je condens de waakhond is die je eerst verwittigd dat de buis dichtzit..

Je kan wel moeilijk doen over mogelijke verstoppingen van het riool, maar handleidingen van HR ketels laten gewoon zien dat je zowel de condensafvoer als de overstort in een open buis moet laten lopen en die komen samen via een zwanenhals op het riool uit. En dat is ook zoals ik het bij installatie van enkele CV-ketels heb gedaan. Gewoon de handleiding volgen.

Anoniem

maar handleidingen van HR ketels laten gewoon zien dat je zowel de condensafvoer als de overstort in een open buis moet laten lopen en die komen samen via een zwanenhals op het riool uit.

Voila, zoals iedereen het doet

Op het moment dat dan een overstort open gaat geeft het een behoorlijke waterbende.

Bwah... zowat het volume van je drukvat en de druk staat op 0
Maar als je bak er niet goed onder staat...

CV druk is traditioneel ook altijd te laag, zeker bij auto ontluchters

Dat de cv druk bij automatische ontluchters altijd laag is slaat nergens op.

Als iemand zijn waterdruk corrigeert is dat traditioneel omdat de druk te laag is, zelden omdat hij te hoog is
En mensen met automatische ontluchters op zolder zijn traditioneel het meest aan bijvullen

De druk kan dan ook gewoon 2 bar zijn hoor.

Druk kan 0bar, 3bar en alles ertussen zijn, ook met auto ontluchters
We hebben een klik

ketel op zolder is 1,6 -2 bar prima. auto ontluchters is geen punt doorgaans, heb ook wel 3 jaar niets hoeven bijvullen. echter als gehaaste bouwvakkers ff vlug om 15u15 nog de cv op druk zetten om dan weg te zijn dan komt er weleens teveel druk op het systeem. lijkt nog goed, maar zodra de cv gaat stoken klapt de overdruk open, of gaat iig lekken.

nu hebben diverse ketels wel dat als de druk onder 1 bar komt ze nog maar op halve kracht stoken als beveiliging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hier 4 auto-ontluchters op de ketel en alle hoge radiatoren.
Geen problemen met bijvullen, tenzij direct na leeglopen voor onderhoud, als er nog te veel gas (O2, CO2 en N2) in het water zit. Dan wordt alles handmatig ontlucht.

Werkdruk c.a. 1,8 bar

Lijkt me dus wel OK ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 10 oktober 2021 12:54:15 schreef elektrofix:
[...]Als de achertste plaat warmer wordt tov de omgeving geeft ze net meer warmte af, of zie ik dat verkeerd
Als de folie zorgt dat de buitenmuur achter je radiator minder warm wordt en er dus minder warmtestroom de spouw ingaat heb je weer winst.
Warmtestroom door een binnenmuur van badkamer naar hall, slaapk, ... zie ik niet als verlies

Het opwarmen van de achterste plaat verhoogd de retourtemperatuur alleen maar en verlaagd daarmee het rendement van de ketel.

Denk dat de warmtewinst van de folie veel groter is dan de extra verliezen door afgenomen rendement van de ketel.

Op 10 oktober 2021 16:22:26 schreef elektrofix:
Als iemand zijn waterdruk corrigeert is dat traditioneel omdat de druk te laag is, zelden omdat hij te hoog is

Als de druk te hoog is of oploopt zonder dat je stookt, dan is je boiler van je combiketel lek.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 10 oktober 2021 22:16:26 (58%)

Tidak Ada

Golden Member

Vergeet gesloten gordijnen of luxaflex boven een brede vensterbank niet. De warme lucht zal dan niet worden gekoeld door het stromen langs het relatief koude raam.

Verder blijf ik bij dat plafond-ventilatoren, die de warmte, die bovenin de kamer accumuleert, naar beneden dirigeren het meest effectief zijn en de grootste besparing kunnen opleveren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De ventilatoren in een lvt radiator zitten er toch omdat de convectie wegvalt bij bv een warmtepomp door de lage temperaturen van het circulatie water?

Ik wil ook 12cm PC-ventilatoren op mijn convectors in de woonkamer proberen. Ik ga ze dan laten draaien op 5 Volt vanwege de geluidshinder.

Wie heeft er een idee om ze aan te sturen met onze kamerthermostaat met Opentherm V3.0 interface?
Is daar een eenvoudige aan/uit functie mee te realiseren?

Op 11 oktober 2021 12:49:58 schreef A vd Linden:
De ventilatoren in een lvt radiator zitten er toch omdat de convectie wegvalt bij bv een warmtepomp door de lage temperaturen van het circulatie water?

Jazeker, maar dat is ook nodig als je je CV-watertemperatuur bewust lager zet. In mijn geval is het een test of een warmtepomp die het efficiënts is bij die lage watertemperatuur zou kunnen voldoen.

Dat heb ik begrepen. Ik speel al een tijdje met dezelfde gedachte en heb dus ook al het een en ander aan ventilatoren liggen. Als de gezondheid weer wat gaat meewerken weer eens naar kijken.

Mijn reactie was eigenlijk naar tidak ada die plafond ventilatoren noemt. Dat werkt in jouw geval niet omdat de warmte nooit bij dat plafond aankomt.

Op 17 oktober 2021 12:13:17 schreef Brechtje:
Wie heeft er een idee om ze aan te sturen met onze kamerthermostaat met Opentherm V3.0 interface?
Is daar een eenvoudige aan/uit functie mee te realiseren?

Meer een oplossing uit het stenen tijdperk, maar ik heb er wat W1209 printjes voor besteld maar nog niet getest: met tiewrap de temperatuursensor op de inkomende buis en afregelen op bv. aanschakelen bij 35 graden.
Mijn 5V versies hadden wel 12V opschrift bij de aansluiting staan, dus lekker verwarrend omdat ik ook 12V versies heb, maar dat krijg je als je voor een appel en een ei in China besteld... (Totaal andere print met andere functie had een 7812 en een 7805 op de 5-20V ingang zitten maar aangezien je de W1209 print echt in 5V of 12V of 24V uitvoering moet bestellen, is daar denk ik een 12V versie niet geschikt voor 5V).

Op 17 oktober 2021 15:55:51 schreef r-p:
[...]

Meer een oplossing uit het stenen tijdperk, maar ik heb er wat W1209 printjes voor besteld maar nog niet getest: met tiewrap de temperatuursensor op de inkomende buis en afregelen op bv. aanschakelen bij 35 graden.
Mijn 5V versies hadden wel 12V opschrift bij de aansluiting staan, dus lekker verwarrend omdat ik ook 12V versies heb, maar dat krijg je als je voor een appel en een ei in China besteld... (Totaal andere print met andere functie had een 7812 en een 7805 op de 5-20V ingang zitten maar aangezien je de W1209 print echt in 5V of 12V of 24V uitvoering moet bestellen, is daar denk ik een 12V versie niet geschikt voor 5V).

Ik heb ook al zo'n soort printje als back-up scenario maar een directe koppeling met de Opentherm interface is toch 'mooier'.

N.B. Mijn ventilatoren staan hieronder

Besteld Voor 5+ meter radiator (vinnen)

10x fan:
Spanning DC 12 V=
Vermogen 1.44 W
Stroom 0.12 A
Luchtverbruik 62.8 m³/h

1x Tem.sensor:
Bedrijfsspanning: 12 V DC
Stroomverbruik statisch: 35 mA
Stroomopname bij bekrachtiging van het relais: 65 mA

1x stekker adapter:
Vermogen 18 W
Uitgang 12 VDC
Stroom 1.5 A

10 meter kabel:
0,75mm2

----

Parallel vastbakken en klaar, of nog extra opties gebruiken? Denk dan aan een PWM die meegaat in de temp. maar niet onder x V mag komen ivm de ventilatoren en stilstand. Vraag mij af of het nut heeft voor de radiatoren... En dan nog de vraag of het er nog tussen past ivm de adapter. Wat is jullie mening?

Bij voorbaat dank.

Sine

Moderator

Rechtstreeks op 12V zal wellicht wat veel herrie maken.

Ik heb her zo ongeveer dezelfde constructie als Brechtje in mijn convectorput, en die ventilatoren draaien op een volt of 6. Dat is net laag genoeg dat je ze amper hoort, maar ze toch aardig lucht verplaatsen.

Op een niet zo hele koude dag als vandaag komt de CV daabij niet boven de 35o

Kruimel

Golden Member

Mijn ervaring met computerfans is dat het verschil tussen stil en luid meestal in een relatief smal toerenbereik zit. Ik zou even zoeken wat dat toerental is en daar een fractie onder gaan zitten.

Ik zat te denken om een 510, 330 en 150 Ohm te testen (wel veel hitte, dus wellicht even opsplitsen in een combinatie dan wat in de buurt komt). Allemaal afzonderlijk doen is een beetje onzinnig voor mijn gevoel en in het kastje van de temp.sensor kun je snel genoeg meten. Verder gewoon aanlaten springen bij 25 en verder niet.

Voor mijn plafond ventilator wil ik een beetje dezelfde gedachte hebben, maar dan gewoon 220V bi-metaal.. iets als: https://www.bitsandparts.nl/Bi-metaal-schakelaar-normaal-open-KSD9700-… Zou deze er toch gewoon tussen kunnen knuppen Edit: Zie net 5A staan.? Heb geen idee wat een beetje een geschikte temperatuur is, deze gaat open bij 25 graden...

Wat vinden jullie?

Op 29 september 2022 21:54:08 schreef Sine:
Rechtstreeks op 12V zal wellicht wat veel herrie maken.

Ik heb her zo ongeveer dezelfde constructie als Brechtje in mijn convectorput, en die ventilatoren draaien op een volt of 6. Dat is net laag genoeg dat je ze amper hoort, maar ze toch aardig lucht verplaatsen.

@Overlander: twee 12V fans in serie op 12Vdc doen het waarschijnlijk prima en stil.

Ik heb bewust een paar 5V (ipv 12 of 24V) temperatuurprintjes (aan-uit relais met hysterese) in China besteld zodat het geheel (inclusief de 12V computerfans) netjes op een USB ladertje werkt. Nu alleen nog een keer afbouwen en plaatsen...

Kruimel

Golden Member

Op 30 september 2022 22:25:30 schreef r-p:
Nu alleen nog een keer afbouwen en plaatsen...

Ik heb dozen vol met dat spul. Twee jaar COVID was niet genoeg om er zelfs maar een deuk in te slaan... :'(

Voor als je helemaal niks wilt horen:
Ik heb recent (vorige winter) een klein onderzoekje gedaan naar de meest stille ventilatoren en de luchtverplaatsing. De Speedcomfort zoals o.a. in de bouwmarkt verkrijgbaar vond ik te veel geluid maken om een boek bij te lezen en heb ik weer teruggebracht. Ik heb 12 verschillende ventilatoren getest. Van modelbouw vliegtuigpropeller op een zonnecelmotor tot een 12V tangentiële ventilator. Twee voor de test gekochte Noctua fans waren toch zoals verwacht de grote winnaar. De Noctua NF-A6x25 5V PWM 60mm die hier tussen de radiator past, is tot 40% helemaal stil. De Noctua NF-A8 PWM (12V) 60mm kan tot 50%. Deze laatste heeft een grotere luchtverplaatsing, tot 50%, dan de bouwmarkt-consumenten versie.

Kwaliteit boven kwantiteit
joopv

Golden Member

Ik heb in mijn vorige woning dit soort fan's onder de radiatoren gehad:

https://elgracool.pl/eng_m_Fans_radial-fans-169.html

Die liepen op 230V met een serie condensator van 1 of 2 uF (experimenteel bepaald) uiterst geruisloos, en ze blazen over een groot deel van de radiator.

En als je toch al doof bent dan heb ik nog wat 12000 rpm fan's in V&A staan die 5M3 per minuut verplaatsen ;).