Uitschakelen FM op cai

Op 25 oktober 2021 18:02:50 schreef Frederick E. Terman:
...Vier kiloherz met moeite; dan houdt het op.

4 kHz??? Da's best extreem. Iets teveel naar death metal concerten geweest zeker? :9

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 25 oktober 2021 18:31:46 schreef buzzy:
[...]Had je de de-emphase en 19KHz filters weggeknipt?
Dan noet TV kijken een echte crime geweest zijn,15625Hz.....

Ton ik, tijdje geleden, voor radio West werkte was er een toon te horen als de microfoon openging van de presentator.
Het was irritant en we kregen er veel klachten over.
Het verschijnsel was gekomen toen R West (toen nog op 88.4 FM) in stereo begon te zenden.
De techneuten kwamen er niet uit, waar kwam dit verschijnsel vandaan.

Mij was echter de 16 kHz piep van TV's bekend, en in de spreekcel stond een .......TV. Dus al snel had ik uitgerekend dat de hinderlijke piep 19 (pilootttoon) - 16 kHz (TV Lijntrafo audio piep) = 3 kHz moest zijn.
Live in de uitzending heb ik mijn bevinding getest, door met de mic open de TV uit te zetten, en weg was de piep.
Die TV's stonden daar voor de pag 101 TeleText.

Nog altijd trots dat een presentator (OK met enige technische achtergrond) het probleem waar de techneuten niet uitkwamen wist op te lossen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 oktober 2021 18:31:46 schreef buzzy:
[...]Had je de de-emphase en 19KHz filters weggeknipt?
Dan noet TV kijken een echte crime geweest zijn,15625Hz.....

De 7600 is een mono-radio, en doet niet aan dat soort 19kHz-fratsen. :) Ik moet erbij zeggen dat ik het op de koptelefoon hoorde, maar niet op de luidspreker. En het was natuurlijk niet zo hard.

TV's vielen meestal wel mee, maar ik herinner me de grote monitoren in de collegezaal. Die waren wat luider! Dan hoorde je bij het binnenkomen al dat er iets op de schermen zou gepresenteerd worden.

Op 25 oktober 2021 19:09:37 schreef flipflop:
Iets teveel naar death metal concerten geweest zeker? :9

Ha, die had je 'in mijn tijd' nog niet. Maar ik klaag niet - voor spraak is 2,7 kHz óók zat, zoals iedere technicus weet... we kunnen dus nog een paar jaar. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 oktober 2021 18:31:46 schreef buzzy:
Dan noet TV kijken een echte crime geweest zijn,15625Hz.....

Toen ik jong was kon ik bij mensen aan de voordeur al horen dat de TV aanstond, vanwege de lijnfrequentie.
Tijdens een opleidingsstage ging een monteur een Philips scope onderzoeken die het niet meer deed. Ik zei tegen hem: de voeding doet het niet meer. Hij: hoe weet je dat zonder er naar te kijken? Ik: hij piept niet meer.
Die man had nog nooit gemerkt dat de schakelende voeding in die scope een piepgeluid gaf.

Nu ik ouder ben heb ik hoorapparaten. Volgens het testrapport van de audicien heb ik bij 8kHz een verlies van 50dB. Hogere frequenties zijn niet gemeten, is kennelijk niet nodig.

Tidak Ada

Golden Member

Daar wordt voornamelijk op spraakverstaanbaarheid gelet.
Trouwens, een gehoorprothese kan het gehoor nog verder beschadigen, vooral in het hogere frequentiebereik. Dus voorzichtigheid met de volume instelling is geboden!

@FET:
De golfvorm van o.a. een vioolsnaar is ongeveer een zaagtand.
Met die wetenschap kun je het aantal harmonischen berekenen en de amplitudes daarvan.....
Luistr maar eens naar de originele opname en daarna weergave via een am omroepzender.
Dat vinyl-enthousiasten' was ook cynisch bedoeld ;)

@mel:
Kan jij door aan een autoradio te sleutelen een omroepzender weer in de lucht brengen?
Zou ik en zaakje mee beginnen :>

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 25 oktober 2021 22:59:26 schreef Tidak Ada:

@mel:
Kan jij door aan een autoradio te sleutelen een omroepzender weer in de lucht brengen?
Zou ik en zaakje mee beginnen :>

Nee, maar als hij niks meer ontvangt, kan ik m wel repareren.. ;) :9~

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

't Zijn namelijk alleen zenders die ik wil ontvangen.
In het centrum van het land gaat het beter, maar hier is het pet. Overigens ook met mijn tuners hier in huis.

Dat is dan ook de reden dat mijn QUAD FM3 op V&A staat.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 26 oktober 2021 10:22:39 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 oktober 2021 20:30:07 schreef Frederick E. Terman:
[...]De 7600 is een mono-radio, en doet niet aan dat soort 19kHz-fratsen. :) Ik moet erbij zeggen dat ik het op de koptelefoon hoorde, maar niet op de luidspreker. En het was natuurlijk niet zo hard.

Ook op een mono radio gaat de 19 kHz er gewoon doorheen. Afhankelijk van luidspreker ed wordt de 19 kHz wel degelijk weergegeven.

RAAF12

Golden Member

Er zit in de betere radio's toch wel een filter in, ik ken ze oa. van de duurdere Grundig mono draagbare radio's. Daar kon ook een tape recorder via DIN op worden aangesloten. De 19kHz piloottoon interfereerde met de bijstroomoscillator in het tapedeck wat een pieptoon in de opname gaf. Vandaar het filter.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 oktober 2021 23:01:16 schreef pararuud:
[...]
Ook op een mono radio gaat de 19 kHz er gewoon doorheen.

Ik schrijf ook juist dat mijn radio géén 19 kHz-filter of zo ('fratsen') had. Juist daardoor kon ik die loodstoon horen.
(Zie schema hieronder, c/o Elektrotanya.)

Natuurlijk, uitgebreidere portables hadden het wel, voor zover ze niet zelfs gewoon een stereodecoder aan boord hadden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Piloottoon 6,8 kHz zwaai of ca. -20 dB en nog 15 dB verzwakking door 50 microseconden deemfase maakt ca. -35 dB. Dat is toch een flinke verzwakking voor die 19 kHz.

En toch kwamen er gevallen voor dat de tweeter rookte omdat hoog-op op maximum stond!

Op 26 oktober 2021 10:14:13 schreef Tidak Ada:
[...] Dat is dan ook de reden dat mijn QUAD FM3 op V&A staat.

Ik heb een half jaar terug een FM4 gekocht, voor bij mn 34 en 306 :) . Dus ik hoop nog op een paar jaar FM via de ether; in NL of D (woon in Twente)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt altijd een 'high definition' fm-zendertje maken om je .flac-bestanden binnenshuis mee te verzenden. :)

(Op een vergelijkbare manier, maar dan op de middengolf, laten we de oude radio's in de museumverzameling van Fort Veldhuis bijpassende muziek spelen.)

--

dat de tweeter rookte

Tiens, dan moet de zaak wel ver 'rechtsom' gestaan hebben. Misschien moduleerde de zender zijn programma juist heel zwak..! :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Om echt onafhankelijk te zijn van antennes is met een beetje handigheid een mooie WIFI internetradio te bouwen die tevens een multiroom audio systeem is en dus uit te breiden zoals Sonos, maar dan vele malen goedkoper en met meer mogelijkheden.
Ik heb van een Arylic up2stream amp 2.1 in een oude mini PC behuizing gebouwd en wat UART data naar een Arduino Uno gestuurd om het display aan te sturen.

Het frontpaneel is zelf gemaakt met een router, ook de knoppen en VU-meter opsmuk. Met deze setup heb ik met kleinere up2stream MINI boards een multiroom systeem gemaakt.
Alles synchroniseert perfect en ik heb een vele malen beter radio geluid als met Ziggo. Verder heb je dus de mogelijkheid WIFI of Bluetooth te streamen, een SSD aansluiten om als streamer te gebruiken etc.etc.
De voeding is uitneembaar en eventueel te vervangen door een battery pack.
Deze versterker heb ik ook nog uitgebreid met een optische in/uit. Door de krappe behuizing vervalt in deze setup de ethernet aansluiting, maar die gebruik ik toch niet. Het display is niet per-se nodig; alles is te bedienen met een Android/IOS app. (4Stream).

RAAF12

Golden Member

Mooi gemaakt! Twee aparte Wifi en Bluetooth antennes zo te zien en een laptop voeding er in. Fraaie meter ook, btw.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 15 november 2021 19:52:27 (14%)

Ik heb niet de moeite genomen om alles te lezen, dus als wat ik hier onder plant een herhaling is van iets wat eerder geopperd is, spijt me dat.

De FM zit zo ongeveer tussen de 85 en 110 Mhz, zoals jullie weten.
Zoals sommigen weten, zit de retourband voor modemverkeer bij Ziggo tussen de 5 en 65 Mhz.
Deze bandbreedte is te smal om meer upload verkeer te kunnen verwerken.
Op dit moment wint Ziggo bandbreedte door wijken te splitsen waardoor er minder data per wijk over die frequentieband gaat. Dat is nog langere tijd vol te houden, maar het zat er aan te komen dat men niet alleen in de diepte wilde gaan, maar ook in de breedte. (waar diepte een lastige is om als metafoor te zien, in tegenstelling tot breedte. :-) )

Op dit moment worden er 4 tot 6 upstream kanalen gebruikt en dat moeten er meer worden.
Echter is de band, zoals gezegd, beperkt en kan hij niet verder dan 65Mhz.
Om nu grof geld te investeren om deze op te rekken tot 80Mhz, zet te weinig zoden aan de dijk.
Enige tijd geleden heeft men de analoge kanalen uit het raster gehaald.
Dit deed bijna geen pijn omdat veruit het overgrote deel van de klanten al digitaal keek.
Nadat analoog (al jaren vastgeroest op vaste frequenties) uitgefaseerd was, heeft men de digitale dragers en de modem-downsteam dragers (Docsis DS) geherschikt.
De Docsis dragers zitten nu achteraan in de frequentie band, met een reden, waar ik zo op kom.
De DTV dragers (Digital Video Broadcast) zitten nu vlak daarvoor.
Door deze verschuiving ontstaat er ruimte, die men nu gaat gebruiken voor retourverkeer.
Er zijn een paar zaken die in de weg staan.
1 daarvan is de filtering in de versterkers.
Doordat de filters in al onze componenten gemaakt zijn met een scheiding tussen up- en downstream op 65Mhz, zullen die worden vervangen voor modellen die deze knip op 204Mhz hebben zitten.
En daarmee raak je de kern van het probleem...
Die verrekte FM band. :-)
Want die zit muurvast geroest op de genoemde frequenties.
Radiofabrikanten maakten radio's voor deze frequenties. Netwerken werden gemaakt voor deze radio's.
Een korte vicieuze cirkel dus.
Bij Analoge TV was het gewoon wachten tot de TV's "af" waren, gemiddeld tegen de 10 jaar. Dus na grofweg 15 jaar kon de analoge TV er wel af.
Radio daarintegen is iets wat minder critisch door de luisteraars wordt beoordeeld. Daarom kom ik nog regelmatig radio's van 40 jaar oud tegen.
En díe werken alleen met die FM band.
Om nu nog tig jaar te wachten is niet haalbaar vanuit vooruitgangs aspect.
Dus is de kogel door de kerk en wordt de FM afgeschakeld.
Dat maakt de weg vrij voor een nieuw communicatie protocol wat deze extra ruimte in de onderband/retourband gaat gebruiken voor veel meer upload.
Aan de ander kant, dus in de hogere UHF regionen, gaat ook wat veranderen.
Was de hoogste frequentie tot voor kort 867,75Mhz, was deze al gepland te verhogen naar 1000Mhz. Maar de wens voor meer uitbreiding heeft de plannen voor een stap naar 1000Mhz teniet gedaan en de eerstvolgende stap wordt meteen 1,2Ghz.
Het kabelnet kan dat aan. Het nieuwe protocol, in de Downstream al in veel grote plaatsen actief, zal meer capaciteit bieden. Wanneer de FM is afgeschakeld en de filters zijn vervangen, (nachtelijk klusje, per wijk opgepakt) is het hybride netwerk er klaar voor en kunnen de CMTSsen hier op gaan werken.
Veel van deze zaken gebeuren op de achtergrond.
Soms, zoals in het geval van de FM afschakeling, gebeuren dingen recht onder de ogen van de klanten.
Ik weet uit ervaring als technicus bij de klanten thuis, dat slechts grofweg 1 op de 10 mensen nog effectief luistert naar de radio.
Ziggo heeft als alternatief digitale radio ontvangers in de markt gezet.
Ja, daar moet je voor betalen. Maar je betaalde eerder niet voor de FM. Alleen voor de kabel waar gratis een aantal analoge kanalen over werden verstuurd. Juridisch goed dichtgespijkerd. De kleine lettertjes van het contract waarmee je akkoord gaat wanneer je hiervoor hebt betaald.
Hier ga ik verder niet op in. Dat is geen technische materie.

Overigens heb ik al een paar klanten uitgelegd hoe ze hun digitale TV ontvanger kunnen gebruiken om ook radio mee te kunnen ontvangen.
Middels een 3,5mmJack-naar-2xTulp kabeltje. Of door een Tosslink/SPDIF kabeltje.
De meeste types decoder kunnen dit al aan.
De TV kan dan uit blijven staan. De audio uit de decoder loopt naar een audioversterker bron. Vaak de bestaande apparatuur van de klant waarop ik de kabels op de AUX poort aansluit.
Hier was ik proactief al een paar jaar mee bezig, wanneer dit ter sprake kwam bij de klanten.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
maartenbakker

Golden Member

Ik hoop dat jij en/of je baas niet onderschatten hoeveel er vervangen moet gaan worden tussen de wijkkasten en de woningen als je de grens van 860MHz naar 1200MHz optrekt. Althans, voor zover dat de afgelopen jaren al niet preventief gebeurd is, dat zou natuurlijk wel kunnen.

In de tijd dat er nog analoog signaal op stond viel me in elk geval vaak op dat de demping toch wel fors toenam op de hogere kanalen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Analoge signaal op de kabel was toch al jaren beroerd...
Radiozenders varieerden enorm in bandbreedte en volume, RDS was op sommige zenders slecht, tuner kon er alleen sporadisch iets zinvols uit distilleren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 november 2021 00:06:43 schreef maartenbakker:
Ik hoop dat jij en/of je baas niet onderschatten hoeveel er vervangen moet gaan worden tussen de wijkkasten en de woningen als je de grens van 860MHz naar 1200MHz optrekt. Althans, voor zover dat de afgelopen jaren al niet preventief gebeurd is, dat zou natuurlijk wel kunnen.

In de tijd dat er nog analoog signaal op stond viel me in elk geval vaak op dat de demping toch wel fors toenam op de hogere kanalen.

Daar is voldoende over nagedacht.
Al sinds langere tijd worden er multitaps gebruikt die niet alleen in sterkte oplopen van 12 naar 1, maar ook in frequentie afhankelijke scheefte.
Doordat ze het netwerk zó hebben ontwikkeld met bepaalde maxen aan lengtes, is dit voldoende af te vangen. Een enkele uitzondering daar gelaten, waarbij door sloop van een oud huisje van moeders, er een nieuw pand verder naar achteren is geplaatst en er schaamteloos 20m aan de kabel wordt geknoopt, waardoor hij over z'n max gaat.
Versterkers van de huidige generatie zijn gemaakt voor de 1200Mhz.
Dat is logisch...
Maar de filters zijn te verwisselen. Het zijn hoog, respectievelijk laag doorlaat filters. Door alleen de filters te verwisselen kun je de hele versterker geschikt maken voor een smallere of brede band.
Alles in stappen... Fysiek in het netwerk, softwarematig op de band, etc.
Als alles klaar is worden de signaal via ander frequenties verstuurd.
Modems passen zich daarop aan, zo nu en dan met een noodzakelijke reboot.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
bprosman

Golden Member

Versterkers van de huidige generatie zijn gemaakt voor de 1200Mhz.

Misschien verbeeld ik het me maar ik heb er van de zomer ook een splitter tussenuit gegooid die tot 850MHz ging en vervangen door een 1GHz ding wat volgens mij het signaal verbeterde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Andere splitter gaat je signaal niet verbeteren.

Dat het toch zo ervaren wordt kan best, want een oud geoxideerd ding vervangen door een nieuwe met betere afscherming is zeker merkbaar, ook al gebruik je de <850Mhz nieteens.

Overigens zijn er nog wel meer uitdagingen mbt de retourband. Niet alleen de beschikbare frequenties.

Tot <65Mhz kun je, ook nu al, D3.1 gebruiken. De upstream kan, itt tot de downstreams, hybride werken. Dus een regulier 6.4Mhz kanaal voor D3.0 en ouder, en ODFM voor de D3.1 en nieuwere modems.

Grootste uitdaging is echter je transport. De retourband is nu, kwa vermogen, gebaseerd op 4-6 upstreamkanalen van 6.4Mhz. Een relatief beperkt spectrum dus, waardoor je de totale vermogens in de retour kunt bepalen.

Ga je de hele retour ineens volstouwen met ODFM kanalen dan is je totale vermogen ineens een stuk hoger. Dan ga je ineens tegen beperkingen lopen van de optics in je retourpath.

Immers, het hele RF, ook over de fibers, is een analoog signaal (Ja, ook een DVB-C transponder is, RF/optisch gezien, een analoog signaal)
Dus meer kanalen = meer optische power. En wordt dat teveel dan krijg je laser clipping (oversturen waardoor de top van een puls afgevlakt wordt)

Hetzelfde geld bij versterkers. Een versterker levert bv 100dBuV uitgang, maar dat is wel bij een bepaalde hoeveelheid kanalen (42 stuks PAL geloof ik is de referentie)

Ga je echter elke 8Mhz vullen met tv (of downstream kanalen) dan kan het zijn dat diezelfde versterker ineens maar 90dBuV kan leveren en het signaal verkr*cht als je 'm toch op de 100dBuV zou willen uitsturen.

Je ziet om dit soort redenen dan ook dat de toekomst ligt in het segmenteren. De nieuwe netwerken worden volledig IP tot in de straatkast. Vanaf daar wordt het pas analoog (DVB-C, downstreams enz). Gevolg is
- Je hebt een veel betere SNR, dus de benodigde hogere QAMS voor D3.1 zijn haalbaar, menig gebruiker kan dan prima QAM4096 gebruiken
- Idem voor de upload, want je hele analoge traject is veel korter
- Geen gedoe met optische vermogens ivm de hoge dichtheid (want alles is korte afstand)

Dit concept is eigenlijk dus een uit-elkaar-getrokken CMTS. De CMTS staat centraal, de lijnkaarten zitten in de wijkkast, met IP ertussen (ipv een chassis).

Op 18 november 2021 10:01:56 schreef DJSmiley:
Andere splitter gaat je signaal niet verbeteren.

Niet direct in sterkte, maar je kunt ellende als alle vormen van dataverstoring voorkomen als je betere materialen gebruikt.

Overigens zijn er nog wel meer uitdagingen mbt de retourband. Niet alleen de beschikbare frequenties.

Tot <65Mhz kun je, ook nu al, D3.1 gebruiken. De upstream kan, itt tot de downstreams, hybride werken. Dus een regulier 6.4Mhz kanaal voor D3.0 en ouder, en ODFM voor de D3.1 en nieuwere modems.

Zeker niet door elkaar!
De band "luistert" naar ofwel naar QPSK kanalen, ofwel naar QAM16/64.
Dat is afhankelijk van de SNR. Als die erg slecht is, kan het zijn dat de CMTS wil dat de communicatie naar QPSK gaat. Beter iets, dan niets...
Storingsmonteur is al onderweg.

Grootste uitdaging is echter je transport. De retourband is nu, kwa vermogen, gebaseerd op 4-6 upstreamkanalen van 6.4Mhz. Een relatief beperkt spectrum dus, waardoor je de totale vermogens in de retour kunt bepalen.

4x 6.4 en 2x 3.2
Dat zal met de komst van OFDM natuurlijk veranderen.
De modem moet het vermogen leveren om nu in een blok te gaan zenden ipv met kleine paaltjes. (hoewel het blok uit héél smalle paaltjes bestaat).
Als de capaciteit qua samengesteld vermogen een probleem wordt, kan men dit op wijkniveau altijd nog splitsen en daarmee spreiden over meerdere upstream lasers.

Ga je de hele retour ineens volstouwen met ODFM kanalen dan is je totale vermogen ineens een stuk hoger. Dan ga je ineens tegen beperkingen lopen van de optics in je retourpath.

Ik heb me dat ook afgevraagd. Het schijnt geen issue te zijn omdat een OFDM drager uit kleine pulserende data burst bestaat, die niet zoveel vermogen bevatten als een gelijke hoeveelheid aan QAM dragers.

Je ziet om dit soort redenen dan ook dat de toekomst ligt in het segmenteren. De nieuwe netwerken worden volledig IP tot in de straatkast. Vanaf daar wordt het pas analoog (DVB-C, downstreams enz). Gevolg is
- Je hebt een veel betere SNR, dus de benodigde hogere QAMS voor D3.1 zijn haalbaar, menig gebruiker kan dan prima QAM4096 gebruiken
- Idem voor de upload, want je hele analoge traject is veel korter
- Geen gedoe met optische vermogens ivm de hoge dichtheid (want alles is korte afstand)

Dit concept is eigenlijk dus een uit-elkaar-getrokken CMTS. De CMTS staat centraal, de lijnkaarten zitten in de wijkkast, met IP ertussen (ipv een chassis).

IP based totaan de EV lijkt me onwaarschijnlijk.
Daarbij zou het eerst verstandig zijn om dit op wijkcentrum niveau uit te voeren.

Ik vraag me even af waar je je kennis op hebt gedaan.
JE hebt het over een toekomstperspectief waar zelfs ik nog nooit van heb gehoord, maar je hebt het wel over dBuV, wat al enige tijd achterhaald is.

Vanuit een elektronica hobbyist perspectief kan ik me voorstellen dat je je twijfels hebt bij de vermogens van de versterkers.
Maar aangezien men dit onlangs helemaal heeft doorberekend, verwacht ik daar geen problemen mee, hoewel ik je wel volg.
Vandaar mijn vraag waar je wijsheid vandaan komt en in hoeverre die nog actueel is. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 19 november 2021 21:22:39 schreef Fantomaz:

Zeker niet door elkaar!
De band "luistert" naar ofwel naar QPSK kanalen, ofwel naar QAM16/64.
Dat is afhankelijk van de SNR. Als die erg slecht is, kan het zijn dat de CMTS wil dat de communicatie naar QPSK gaat. Beter iets, dan niets...
Storingsmonteur is al onderweg.

Nee, niet door elkaar, maar wat ik gelezen heb (Kan de bron niet meer vinden) kunnen ze wel naast elkaar werken.
't ene moment is een kanaal bedoeld voor QAM/ATDMA (Legacy modems), een ander tijdslot ODFM voor D3.1 modems.

Hier wordt eea benoemd, maar ik heb t ook ergens gelezen bij meen ik Rhode&Schwarz of Arris ergens.

https://volpefirm.com/docsis-3-1-plant/

Further, DOCSIS 3.1 modems can also operate in DOCSIS 3.0 mode supporting existing ATDMA modes of operation along with your existing DOCSIS modems for channel bonding and even load balancing. A unique feature of DOCSIS 3.1 CMTSs and modems is that they can operate in coexistence mode. This means DOCSIS 3.1 modems can operate in OFDMA mode on the same frequency as DOCSIS 3.0 modems transmitting in QAM (ATDMA) modem. The DOCSIS 3.1 CMTS allocates time slots to DOCSIS 3.1 modems and DOCSIS 3.0 modems so that they can coexists on the same frequency, but in the optimum modulation format for the modem type. This is very useful as cable operators transition DOCSIS 3.0 modems to DOCSIS 3.1 modems.

Ik heb me dat ook afgevraagd. Het schijnt geen issue te zijn omdat een OFDM drager uit kleine pulserende data burst bestaat, die niet zoveel vermogen bevatten als een gelijke hoeveelheid aan QAM dragers.
[...]

Geen ervaring mee. Heel veel smalle windows is nog altijd een relatief breder spectrum dan de oude paar vaste kanalen.

IP based totaan de EV lijkt me onwaarschijnlijk.
Daarbij zou het eerst verstandig zijn om dit op wijkcentrum niveau uit te voeren.

Geen idee of het al in het veld gebruikt wordt, maar de technieken zijn er en worden wel verwacht naar mate de nieuwere docsis standaarden uitgerold worden.
Dat zal ook wel moeten, want met D3.1 FD (Docsis 4.0 tegenwoordig) heb je geen onderscheid meer tussen up en downstream in de frequenties. Dan moet je wel aan het eind zijn.
Remote-Phy en Remote Mac+phy zul je dan ook in de toekomst zien en daarbij is het traject CMTS -> node gebaseerd op ethernet.

Mooie uitleg is oa https://www.youtube.com/watch?v=LVhXR9FqSIo

Ik vraag me even af waar je je kennis op hebt gedaan.
JE hebt het over een toekomstperspectief waar zelfs ik nog nooit van heb gehoord, maar je hebt het wel over dBuV, wat al enige tijd achterhaald is.

Vanuit een elektronica hobbyist perspectief kan ik me voorstellen dat je je twijfels hebt bij de vermogens van de versterkers.
Maar aangezien men dit onlangs helemaal heeft doorberekend, verwacht ik daar geen problemen mee, hoewel ik je wel volg.
Vandaar mijn vraag waar je wijsheid vandaan komt en in hoeverre die nog actueel is. :-)

Actueel? misschien niet. Veel is theoretisch, projecten die wij wegzetten zijn allemaal Docsis 3.0 gebaseerd. D3.1 en nieuwer zijn voor 99% van de klanten (campings, hotels, bungalowparken) niet nodig/betaalbaar.

Daar voldoet 1 of 2 compacte CMTSsen met 16x4 D3.0 eigenlijk altijd wel.

Wat ik me zou kunnen indenken, is dat de CMTSsen zijn die zowel OFDM upstream aankunnen als QAM/QPSK.
Dus zou de CTMS kunnen downgraden in protocol vanaf 3.1/OFDM naar QAM naar QPSK.
Hoewel ik me dat niet kan voorstellen.
Want als de SNR dusdanig slecht is dat hij geen OFDM meer kan verwerken, lijkt het mij dat hij ook geen QAM meer kan handelen.

Ik verwacht dat het allemaal nog naast elkaar zal gaan draaien.
Wanneer alles geschikt is voor OFDM en ook de modems daarvoor vervangen zijn, kunnen ze de reguliere QAM modulatie weghalen en alles op OFMD laten werken. Misschien dat er dán een backup systeem komt.
Maar met het nog altijd verstrekken van 3.0 modems, lijkt het mij dat dit nog wel een tijd gaat duren.
Hetzelfde voor het netwerk.
ca 17 jaar geleden waren er versterkers geplaatst die nu echt op de laatste beentjes beginnen te lopen. Daarom worden ze ook vervangen.
Het nieuwe type is ook dusdanig geavanceerd, dat hij wel weer 15 jaar vooruit kan.
Zouden ze op een kortere termijn een nieuwe modulatievorm gaan gebruiken, waarbij die versterkers absolete worden, zouden ze daar nú niet zoveel in investeren.
Eerder was een andere generatie versterkers af en heeft men een model geplaatst die vrij recht toe recht aan waren. Geen toeters en bellen, maar een modelletje wat even 10 jaar moest overbruggen, zodat intussen het huidige model gelanceerd kon gaan worden.
Ik denk dat we de komende jaren een voldoende geavanceerd systeem hebben, wat modulair is opgebouwd, waardoor modules gemakkelijk te vervangen zijn wanneer wijzigingen in het netwerk/protocol veranderen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 25 oktober 2021 19:14:52 schreef pararuud:
[...]

Ton ik, tijdje geleden, voor radio West werkte was er een toon te horen als de microfoon openging van de presentator.
Het was irritant en we kregen er veel klachten over.
Het verschijnsel was gekomen toen R West (toen nog op 88.4 FM) in stereo begon te zenden.
De techneuten kwamen er niet uit, waar kwam dit verschijnsel vandaan.

Mij was echter de 16 kHz piep van TV's bekend, en in de spreekcel stond een .......TV. Dus al snel had ik uitgerekend dat de hinderlijke piep 19 (pilootttoon) - 16 kHz (TV Lijntrafo audio piep) = 3 kHz moest zijn.
Live in de uitzending heb ik mijn bevinding getest, door met de mic open de TV uit te zetten, en weg was de piep.
Die TV's stonden daar voor de pag 101 TeleText.

Nog altijd trots dat een presentator (OK met enige technische achtergrond) het probleem waar de techneuten niet uitkwamen wist op te lossen.

Zeker iets om trots op te zijn, vooral als het al een tijd speelt!