Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

hobby luke

Honourable Member

Ik had nooit aan heating cable gedacht, wel op SNF 16914 coax gezocht.
Ik heb de datasheet eens bekeken en ik dacht dat ik een kabel had van 16914 ohm per kilometer, dus ongeveer 17 ohm per meter.
Op een lengte van een meter meet ik echter gewoon nul ohm.

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Hubie,

Pas op met ESD! Ik heb ze niet voor niets in antistatische folie verpakt! Stond ook p[ de originele verpakking van de BAW95-G en alle andere, die ik hier heb liggen zitten in een loden kokertje.
De 1N23 komt mogelijk uit de doelzoek-radarantenne van en Hawk

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 augustus 2021 19:37:08 schreef RAAF12:

Heating cable wordt veel gebruikt in de procesindustrie om leidingen en pijpen waar vloeistof doorheen gaat in de buitenlucht te beschermen tegen bevriezing. Ik ben het ook wel tegengekomen op kleine installaties voor gasproductie er staan nogal wat van die putten in Friesland.

Ook voor buitenkraantjes en zelfs voor bescherming van kwetsbare planten!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tijd terug nog eenzelfde soort kabel hersteld die kapot gehakt was in een vloer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Op 25 augustus 2021 21:01:33 schreef Tidak Ada:
Hoi Hubie,

Pas op met ESD! Ik heb ze niet voor niets in antistatische folie verpakt! Stond ook p[ de originele verpakking van de BAW95-G en alle andere, die ik hier heb liggen zitten in een loden kokertje.
De 1N23 komt mogelijk uit de doelzoek-radarantenne van en Hawk

Met die zweetvoeten van mij is de kans dat ik statisch geladen ben vrijwel nihil. ;-)
Ik zal bij het monteren toch maar even het ESD matje en polsbandje opzoeken.

Op 25 augustus 2021 21:01:33 schreef Tidak Ada:
Hoi Hubie,
...
De 1N23 komt mogelijk uit de doelzoek-radarantenne van en Hawk

Bij "ons" (diensttijd in 1985/86 was dat) kwamen ze uit een PRTL, in duitsland bekend onder de naam Gepard", zie oa hier een verslag van de decommisioning: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2016/04/mg201604cheetahs

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoel dus de antenne, die in de Hawk zelf zat.
Heb ik ooit in Deurne gescoord :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Herkent iemand deze mosfet? Komt uit een Husqvarna maairobot (aandrijving wiel).
BA8N15 levert niet onmiddelijk een match op via Google.

Het logo is in ieder geval van Alpha & Omega Semiconductor.
Het is een AOD609.

(Ik snap de misleiding van de N in de datum codering)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zondag 29 augustus 2021 12:27:34 (54%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Had het ook net gevonden. Bedankt!
En nu kan de miserie om een vervanger te vinden beginnen :D.

https://lcsc.com/product-detail/MOSFETs_Alpha-Omega-Semicon-AOD609_C95…

Ik weet niet wanneer ik daar weer ga bestellen, maar moet ik er er een paar voor je meebestellen? Zijn wel geinige dingen. Ik stond op het punt te gaan zeggen: Bestel gewoon een mosfet in deze behuizing, maar het is een ding voor "handig": een halve-H in 1 behuizing.

Anderzijds, iets meer "shady": je kan er ook vijf krijgen voor rond de €2.50... https://www.aliexpress.com/item/32799491169.html

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn buurjongen heeft gevraagd of ik even naar zijn electrische step wil kijken. Het ding wil niet meer rijden. Een zeer veilige oplossing maar het is niet aan mij om daar over te oordelen. Het display geeft alles netjes aan maar bij het naar beneden drukken van de "gashendel" gebeurd er bar weinig. Het geheel uit elkaar gehaald en de gas hendel lijkt met een beweegbaar magneet systeem een sensor in het display te moeten activeren. Hier gebeurt dus niets. Ook niet met een externe magneet. Nu de vraag wat is dit voor een sensor 4001- 745.

Zou goed kunnen. Ga eens even meten of er een signaal uit het ding komt.

Edit. Inmiddels de voedingsspanning van 5 volt gemeten en is correct. De output is in rust 2,5 V. Wanneer ik er een sterke magneet in de buurt houdt dan gaat de uitgang naar 3 volt. Dat verschil lijkt me te klein om de electronica wakker te krijgen. Mogelijk iets niet meer helemaal in orde met dit component. Dus nu op zoek naar een SC-4001 of iets dergelijks. Wordt denk ik nog een uitdaging.

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op maandag 6 september 2021 16:31:43 (73%)

Als je de magneet omdraait, gaat de spanning dan netjes omlaag en in de zelfde orde grootte? Zo ja kan het ding best nog wel heel zijn.

Want "een sterke magneet" is een beetje subjectief.

-edit- Met die gashendel is dus een analoge regeling gemaakt zo lijkt het. Die holtec chip stuurt die ook het display aan? Zo je lijkt die dan wel te runnen.

Ik zou ook eens de pennen van die chip goed schoonmaken, lijkt vocht in gezeten te hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi Henry en zonnestraaltje.
Een dun meetdraadje aan de sensor bevestigd en het geheel weer in elkaar geprutst. Nu de "gashendel" bedient en de uitgang van de sensor gaat van 0,8 naar 4,3 Volt bij vol gas. Dus dit werkt prima. We gaan verder zoeken waarom de motor niet wil draaien. Trouwens het merk van de step is een Cityblitz.
Ergens in het voetenplankje zal de accu en de motorcontroller moeten zitten.
Ook zal ik het advies van het schoonmaken van het display printje uitvoeren.

heb ook al vaker van die stepjes ontleed gehad, daar was er bij 1 ook dit probleem, bleek een onderbroken draad vanuit het stuur te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Weer eens een kist rommel open getrokken en ik heb hier een memory card liggen die er zo uit ziet (gepikt van het internet): https://www.signalogic.com/images/board69.jpg
P/N 009786 REV A pacific data products.

Heeft iemand een idee waar dat bordje voor geweest is? Ik heb een vermoeden dat het een ram board is voor een laserprinter of plotter. Ik weet ook niet hoe ik eraan kom, wel dat ik het al minstens 25 jaar thuis heb liggen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Wat fabriceren ze bij Pacific Data Products?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 september 2021 18:07:32 schreef testman:
heb ook al vaker van die stepjes ontleed gehad, daar was er bij 1 ook dit probleem, bleek een onderbroken draad vanuit het stuur te zijn.

Er zat een zwarte draad los bij de remsensor. Ook twee onderbroken draden in de stuurkolom. Alles even overbrugd maar het wiel wil niet draaien. Mogelijk dus de controller defect.

Op 10 september 2021 14:03:40 schreef Tidak Ada:
Wat fabriceren ze bij Pacific Data Products?

Zo te zien geen hardware (meer). Zitten meer in de IT als ik het zo bekijk. Dus nu weet ik nog niks.

-edit- Ah er zijn 2 bedrijven met dezelfde naam, PDP zegt me inderdaad al een stuk meer (opgehouden in 1990/94? dus)!
Maar de bekende PDP systemen waren toch van digital (DEC)?
Dus lijkt me niet daar uit te komen, dat spul was trouwens voor die tijd van dit bordje wat ik heb.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 11 september 2021 01:59:10 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Ja Op onze afdeling hadden we een PDP8 en een PDP11 staan.
De groep waarin ik zat een Texas Instruments TI980B Er ws wat rivaliteit tussen de Texasers en de DEC. De Texas was moderner ne had heuse LED's in het display tegenover neonlampjes bij de DEC's. Bovendien gebruikten de DC groepen Teletypes ('Boordmitrailleurs') en wij een heel stille thermische TI-console >:)

Heb zelf ook nog een tijdje een DEC server gehad, maar kon helaas de juiste software niet krijgen om er iets mee te doen. Zes SCSI drives in RAID-5, die in sequens opstartten na inschakelen, net en warmdraaiende heli! Zat in een dubbele PC-behuizing met een echte DEC-processor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 september 2021 14:03:40 schreef Tidak Ada:
Wat fabriceren ze bij Pacific Data Products?

Als je probeert te hinten dat het een stuk van een PDP computer is... Ik denk het niet.

Digital Equipment Corporation (hierna DEC) wilde computers gaan verkopen aan de amerikaanse overheid (een zeer belangrijke afnemer in die tijd). Omdat een hoge baas had gezegd dat de wereld met 5 computers wel ongeveer genoeg zou hebben was van hogerhand opgelegd dat ze alleen op het allerhoogste niveau een computer mochten kopen. DEC heeft toen de truuk bedacht om hun computer niet "computer" te noemen maar een "Peripheral Data Processor". De 8e versie daarvan is redelijk bekend en de 11e is "blijven plakken": Die was zo populair dat ze het nummertje niet meer durfden op te hogen.

https://developers.slashdot.org/story/13/06/19/1227244/pdp-11-still-wo…

Gezien de populairiteit van de PDP denk ik dat Pacific Data Products daarvan heeft willen meeliften: Natuurlijk is hun officiele standpunt dat je "Pacific Data Products" nooit tot "PDP" mag afkorten want dat zou voor verwarring zorgen.

Het printje ziet er in mijn ogen niet uit alsof het van DEC afkomstig is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

In 2013 al gepost in deel 4, maar nooit opgehelderd. ;) https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1528531#1528531

Heeft iemand de aansluitgegevens van de volgende kristal oscillatoren? Ze hebben 8 pootjes en zijn van Dant en Siemens/Halske

https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06852_cleaned.jpg https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06853_cleaned.jpg

Zowel de Dant als de Siemens hebben nummer 2410196 16Mhz en de andere 239750 10Mhz. Ze zijn uit 1978/1979.

Ik heb op internet gezocht maar nergens ronde XTAL oscillatoren tegen gekomen.

De reden dat ik het na 8 jaar opnieuw probeer is dat ik in een ander topic oude specs van en relais werden gevonden.

Emitter en collector moet geen probleem zijn :D

Dit topic is gesloten