Hallo allemaal,
Ik wil even wat bevestiging hebben. Ik ben van plan een lithium Ion accu te gaan maken, en ik weet dat ik daar voorzichtig mee moet zijn.
Ik wil gaan werken met cellen zonder beveiliging. Ik ga werken met identieke cellen, maar is dat van belang? in hoeverre mag ik afwijken met types?
Het doel is dat het pakket nooit vol geladen wordt. ik zit zelf te denken tussen 3.90 en 4.10v. Dit om de levensduur te verhogen.
Nu heb ik al van die setjes gekocht waar 6 x 18650 batterijen in kunnen. Dit is in serie. het bordje heeft zekeringen en een balance lead.
Punt is nu enkel dat ik meerdere van deze bordjes heb welke ik met elkaar kan verbinden (via de balance lead). dit zou dan inhouden dat ik cellen dus ook parralel ga zetten, en daar wringt bij mij nog de schoen. Wat mag wel, wat mag niet.
Ik heb zelf de volgende info, maar wil weten of dit voldoende is:
* Wanneer ik alle cellen individueel naar dezelfde voltage laadt (bijvoorbeeld 3,70v), dan zou er geen probleem mogen zijn wanneer ik ze in deze 6s pakketen zet en deze vervolgens parralel met elkaar ga verbinden.
* Wanneer de voltage toch teveel verschilt dan kan dit een gevaar opleveren.
* Hoeveel mag deze voltage van elkaar verschillen?
En dan nog een vraag, hoeveel mogen de cellen verschillen in capacitiet in deze vorm? En welke problemen kan ik verwachten wanneer het verschil groter is?
Klopt mijn stelling? en wat vergeet ik verder nog.
Ik heb hiervoor een nette digitale 6S balance charger.