Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Jeever

Golden Member

Op 3 november 2021 14:00:14 schreef tysie:
[...]
Een digital multimeter + Bluetooth speaker :9
Mooie combinatie die ik nog nooit gezien had!

Ter informatie. Hier staat een test van deze vreemdsoortige meter:
Getest: Aneng AN888S desktop multimeter

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
KGE

Golden Member

Badkamer-subwoofer (transmission line) annex ESP32 gestuurde klok/weerindicator. Custom display komt van een AEG wasautomaat, de programmering is met een 16 kanaals logic analyzer uitgezocht.

De subwoofer dient ter aanvulling van de twee kleine Visaton speakertjes in de toiletkast... :)

Sine

Moderator

Probleem:
Kringen op de werkbank veroorzaakt door glazen met hydraterende vloeistof.

Oplossing:
Een paar stukjes leisteen van de AC-tion, met wat kleine aanpassingen.

Oldschool :)

Naar een idee van:
https://www.evilgeniuslabs.org/macrochips

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 16 november 2021 19:52:04 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gaaf! Heb je de ontwerpen zelf nagetekend? Daar er zo te zien maar 4 svg's te downloaden zijn.

bprosman

Golden Member

Op 16 november 2021 19:51:20 schreef Sine:
Probleem:
Kringen op de werkbank veroorzaakt door glazen met hydraterende vloeistof.

Oplossing:
Een paar stukjes leisteen van de AC-tion, met wat kleine aanpassingen.

[bijlage]

Oldschool :)

Naar een idee van:
https://www.evilgeniuslabs.org/macrochips

Zelf gelaserd ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Heb je daar ook voetjes voor? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 17 november 2021 09:40:57 schreef Looney Tunes:
Gaaf! Heb je de ontwerpen zelf nagetekend? Daar er zo te zien maar 4 svg's te downloaden zijn.

Jep, afbeeldingen van internet > Gimp > Inkscape.

Ik wil ze hier wel neerzetten als je ze wilt hebben, ze zijn niet perfect, maar goed genoeg voor op het toch al niet te vlakke leisteen.

Op 17 november 2021 11:56:18 schreef bprosman:
[...]
Zelf gelaserd ?

Jep, dat was mijn vorige lockdown projectje, neem een 300 euro Chinese K40 laser en maak het ding bruikbaar.
En daarvoor moet je er aardig wat aan versleutelen, maar dat is de helft van de hobby ;)

En ja, dat was een TEK scope kar ;)

Op 17 november 2021 12:30:13 schreef mel:
Heb je daar ook voetjes voor? :P

Eentje, maar daar kunnen ze allemaal in ;)

Graag! Had er vandaag al eentje omgezet, maar de svg's zijn natuurlijk makkelijker.

Er staan op thingiverse trouwens 2 voetjes, eentje met chamfer in de hoeken, de ander met haakse hoeken.

Sine

Moderator

Alstu:

Macrochips.zip

En de gebruikte afbeeldingen:

Macrochips-images.zip

Mocht je er zelf nog wat bij fabrieken zijn die natuurlijk altijd welkom :)

Ik heb er gewoon alles in gegooid, sommige zijn niet af of vond ik niet goed genoeg, kijk maar wat je er mee doet.
De target is precies dat, ik plak een stuk papier op het bed en daar laser ik het target op zodat ik de onderzetters daarop kan uitlijnen.
Dan komt de print vanzelf goed.

Template is net andersom, daar lijn ik de nieuwe imports op uit in inkscape.

Die voetjes zijn best gaaf, wellicht dat ik daar ook nog wat mee ga fabrieken.
Ik heb dan wel geen 3D printer, maar wel een laser en lijm ;)

fatbeard

Honourable Member

Uit de categorie "we moeten toch wàt": een processor-adapter.

De huidige processor in onze designs heeft idiote levertijden, zolang zelfs dat dat klanten gaat kosten.
Dus we hebben alternatieven gezocht (en gevonden) met minder idiote levertijden en de boel omgedesignd daarnaartoe (het was bepaald geen drop-in). Minder idioot, maar toch nog een hele tijd...

Om de softwareguys toch op weg te helpen heb ik dus maar een 'oud' design gepakt en een verloop naar de nieuwe processor gemaakt:

Door het bovendeel te wisselen kunnen we ook andere varianten aan de tand voelen.

Details van het 'onderstel' (de prut op de pennen is NyoGel®, om de insteek- en loshaalkrachten te verminderen):

't is nog verbazingwekkend stevig en stabiel ook... :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
blackdog

Golden Member

Hi Leo,

Weer mooi werk van jou! :+
Zonder de print er op lijken de pennen wel een beetje op koeltorens!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

+1 voor de creatieve oplossing fatbeard!
@sine, hoeveel ben je nog buiten die 300.- voor de aanschaf aan die laser kwijt geweest?
Wat is er nog wel orgineel buiten de kast en de laserbuis? ;)

Thevel

Golden Member

Had je het niet kunnen oplossen met FFC connectoren en kabel?

Lambiek

Special Member

Op 17 november 2021 22:58:47 schreef Sine:

Mooi ding Sine. :)

Die geleiding "waar je laser over loopt" is die van Güdel, zo niet dan lijkt het er wel veel op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

@Stijnos
Dat valt eigenlijk nog wel mee.

Ik heb er nog steeds de originele controller en laser voeding in zitten. Ik heb wel een eigen 24 en 5V voeding er in gebouwd, de spanningen kwamen origineel ook uit de laser PSU. En blijkbaar is dat wat krapjes bemeten.

De bijgeleverde afzuiging is te slecht voor woorden, die heb ik vervangen door een woonhuisventilatie box van marktplaats, en dat is geen overbodige luxe als je plexiglas en zo gaat snijden.

De buis heeft koeling nodig, in het best hou je het ding onder de 20 graden, ik heb een waterkoeler van marktplaats geplukt (zo'n desktop tap die je op de waterleiding aansluit) en daarmee koel ik een vaatje water tot 15 graden.
Het bijgeleverde waterpompje mag je naast die afzuigventilator in de recycle bak leggen. Daar heb ik een paar Iwaki magdrive pompjes voor gebruikt die ik nog had rondslingeren.

Elektrisch is het een zooitje, dat heb ik allemaal opnieuw gedaan en ook flink wat aan toegevoegd (aarde's veiligheidsschakelaars op de deuren ed)
Oh, en de voeding beperkt tot 20mA buis stroom, de originele 30mA is veel te veel voor de gebruikte buis en op vol vermogen stook je hem zo naar de vaantjes.
De originele controller werkt prima met k40-whisperer, dat heet, voor wat ik er mee doe voldoet het prima.

Het meeste werk was mechanisch, ik heb eigenlijk alles gestript en compleet opnieuw opgebouwd (recht dit keer)
De Y geleiding is eigenlijk best ok, maar de X was dramatisch slecht, die maakte golfjes bij het snijden. Daar heb ik een 35 euro Chinese kogelomloop voor in de plaats gezet.
(@Lambiek, geen Güdel .. maar voor de prijs valt het ding zeker niet tegen, er komen ook amper krachten op, het ding hoeft enkel de kop te dragen)
De ondersteuning van het geheel is gemonteerd op een paar stukjes omgezet blik, die heb ik er uit geslepen en daar ALU profielen onder gezet, samen met een nieuwe 4mm dikke ALU bodemplaat.

Optisch is het ding niet eens zo slecht, ik heb enkel de lens (en houder) vervangen door een type met een wat uitgerekter focuspunt zodat er ook dikkere materialen gesneden kunnen worden. Origineel is het ding bedoeld om te graveren dus dan is dat geen issue.

Wil je er zelf ook mee stunten, hier staat een hele hoop info:
https://k40.se/
https://k40lasercutter.com

Wil je zo'n ding echt meteen gebruiken, er zijn wat opties met meer vermogen in omloop die een stuk beter in elkaar zitten. Maar daar betaal je dan ook makkelijk het drievoudige voor.

fatbeard

Honourable Member

Tsja, het was wel twee volle dagen priegelen, niet iets wat ik een ander kan aanraden...
Om met W.Sonneveld te spreken: "Ach, ik wor te oud foor die rotsooi...".

Al die soldeerverbinkjes tussen de basis en de opstaande printjes doormeten is ook een hele uitdaging: mijn MPS1 meetpennen zijn daar al veel te groot voor...

Had je het niet kunnen oplossen met FFC connectoren en kabel?

Connectoren gaan niet passen op de originele print, dus ik zou de FFC kabels direct aan de PCB moeten solderen. Kan vast wel, maar dat is veeeeeel kwetsbaarder dan wat ik nu heb.
Zelfs als ik er connectoren voor kan vinden blijft het een fragiele bedoening (YMMV), het laatste wat we willen is dat we de programmeeromgeving moeten gaan debuggen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 november 2021 12:49:36 schreef fatbeard:
De huidige processor in onze designs heeft idiote levertijden, zolang zelfs dat dat klanten gaat kosten.
Dus we hebben alternatieven gezocht (en gevonden) met minder idiote levertijden en de boel omgedesignd daarnaartoe (het was bepaald geen drop-in). Minder idioot, maar toch nog een hele tijd...

Dagelijkse kost helaas, om gek van te worden. Maar keurig opgelost!
Ik koop nu maar gewoon in wat ik kan krijgen en herontwerp de hele zooi maar. levertijden tot eind 2022 van het reguliere spul.
:(

RTFM, dan pas vragen...
fatbeard

Honourable Member

Wij hebben dan nog de bijkomstigheid(?) van alle keuringen...
Voor je het weet zijn we weer een ton aan kosten verder.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 november 2021 15:00:09 schreef Sine:
@Stijnos
[snip]

mijn budget zou een 1000 a 1500.- zijn. Echter het naar hier halen vanuit China is een wat groter en duurder probleem vandaag de dag denk ik.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 25 november 2021 22:37:10 (10%)

Sine

Moderator

Precies, daarom heb ik mijn laser besteld bij Amazon, dan heb je nog een beetje garantie als het ding niet heel mocht aankomen en het verzenden is goed geregeld.
Prijs was minimaal hoger dan rechtstreeks uit China laten komen.

Sine

Moderator

Nee, niet specifiek, zorg voor een type met een lineaire rail.

Deze bijvoorbeeld ziet er netjes uit, maar zit aan de bovenkant van je budget.
https://www.amazon.nl/Orion-Motor-Tech-Graveermachine-USB-poort/dp/B08…

Maar ik zie ook dat de k40-achtige machientjes ook 100 euro duurder is geworden tov vorig jaar, ook rechtstreeks via ali.
Dit is exact de machine waar ik mee begonnen ben:
https://www.aliexpress.com/item/1005002869868545.html

Als je rechtstreeks uit China durft te bestellen is dit al een aardige stap in de richting:
https://www.aliexpress.com/item/32794068774.html
https://www.aliexpress.com/item/32726600742.html

Kwestie van even goed zoeken, als je uit China bestelt denk dan ook aan inklaringskosten, dat was voor mij ook een reden om bij Amazon te bestellen.

Op 18 november 2021 15:03:46 schreef fatbeard:

Al die soldeerverbinkjes tussen de basis en de opstaande printjes doormeten is ook een hele uitdaging: mijn MPS1 meetpennen zijn daar al veel te groot voor...

Probeer eens de kleine broertjes: mps2. Ook te koop als handige kit

Dit zijn inmiddels mijn favoriete probes voor het kleine werk, ik had gewild dat ik ze jaren eerder was tegen gekomen.

Zo... De eerste twee...

Bij de eerste "intel" bleek de outline van "intel" nog aan te staan en ging ie die lasersnijden. Oeps. Dus bij deze hebben we geprobeerd het "pin1-hoekje" er af te laseren, maar dat ging toch minder mooi dan gewenst. Daardoor is het (bij intel **** kleine) pin1-puntje beschadigd. :-(. De gewone "-" was veel kleiner dan die van intel, dus hebben we de "verlengde" - in het font weten te vinden, maar kennelijk weet het achtereind van de windows machine niet wat het voorste stuk heeft gedaan. Op het scherm zag het er goed uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten