uit "kill" relais probleem

Op 23 november 2021 21:33:55 schreef daandc:
[...]

Zou alleen 85 en 86 omdraaien 85 als massa en 86 als plus ivm een relais met diode.

Mocht T.S deze per ongeluk gebruiken.

https://shop.landreiziger.nl/mini-relais-12v-40a-n-o-met-diode-5-pin.h…

Anders komt er een duveltje uit het doosje. >:)

grapjas
ik heb geen relais met diode gebruikt
also ik heb de relais die ik getest heb ook al hier geplaatst

maar hier is het nog een keer
flösser 2263
cargo 160945

Shiptronic

Overleden

Op 23 november 2021 21:33:55 schreef daandc:
[...]

Zou alleen 85 en 86 omdraaien 85 als massa en 86 als plus ivm een relais met diode.

Mocht T.S deze per ongeluk gebruiken.

https://shop.landreiziger.nl/mini-relais-12v-40a-n-o-met-diode-5-pin.h…

Anders komt er een duveltje uit het doosje. >:)

klopt had even geen zin om het op te zoeken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zoek het nu waarschijnlijk heel ver, maar wat is de spanning die moet worden geschakeld? Is dit 12V of hogere spanning? lekstroompje die relais bekrachtigd houd?
Anders zit er toch nog een fout in de aansluitingen.

bukken ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 23 november 2021 22:28:22 schreef 60204:
Ik zoek het nu waarschijnlijk heel ver, maar wat is de spanning die moet worden geschakeld? Is dit 12V of hogere spanning? lekstroompje die relais bekrachtigd houd?
Anders zit er toch nog een fout in de aansluitingen.

bukken ;)

ik heb geen idee welke spanning er op de uit draad van de motor staat
maar dat ga ik morgen voor je meten

en er is niks verkeerd aangesloten
maar als de motor loopt kan ik de 12V draad van het relais halen en het relais blijft gesloten

Kan het zijn dat je laadstroom lampje en of spannings regelaar er op een of andere manier tussen hangt ?
En wat voor een functie heeft die vermogens weerstand ?
Wat meet je Ohms tussen 85 en +12V met contact uit ?

Wel leuk een wankel in een fiat 600 :)
Waar komt deze wankel motor uit ?

Is zeker een mogelijkheid. Ik ben ook benieuwd naar de spanning over de spoel, als je 87a loskoppelt. (bij draaiende motor)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Shiptronic

Overleden

Lijkt me gevalletje slechte massa,

Je zegt namelijk ook dat als je die draad tegen massa houd het wel werkt, dus kan de andere kant nooit aan massa liggen!

Blijkbaar ligt jouw "massa" ergens halverwege de voedingsspanning

Daarom had ik ook al om een foto van de inbouw gevraagd.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 24 november 2021 11:31:34 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EgbertG

Golden Member

Op 23 november 2021 20:56:33 schreef EgbertG:
Wordt de spanning ook echt wel praktisch 0v op de draad die naar ground moet?

daarom was ik benieuwd naar deze meting ....

Op 24 november 2021 06:53:08 schreef HD13:
Kan het zijn dat je laadstroom lampje en of spannings regelaar er op een of andere manier tussen hangt ?
En wat voor een functie heeft die vermogens weerstand ?
Wat meet je Ohms tussen 85 en +12V met contact uit ?

Wel leuk een wankel in een fiat 600 :)
Waar komt deze wankel motor uit ?

de motor is een sachs km914A en dat was een universeel motor die zat op heel erg veel

Op 24 november 2021 12:47:17 schreef EgbertG:
[...]

daarom was ik benieuwd naar deze meting ....

de draad die naar de grond moet is 0
en er staat zoan 7vac met een bende hf troep op de draad die uit de motor komt

Kan je eens testen met een diode ertussen? Tussen de plus en de relais dan.

Volgens mij staan er op de 12V nog wat andere verbruikers, die trekken de plus op het moment dat je het contact afzet naar massa.
Via de draad naar de motor komt er een spanning terug naar de massa aansluiting.

Als de massa niet echt goed is krijg je dan voldoende spanning om het relais toch aangetrokken te houden. Shiptronic heeft gelijk daarin. Ik heb het zelf ook meegemaakt met een tractor waarbij de track & trace soms de rit niet wilde afsluiten na afzetten contact. Bleek dat de cabine een wat slechtere massa had, tijdje achter lopen zoeken.

mvdk

Golden Member

Ik zou voor zo'n belangrijk circuit een apart draadje naar de toepasbare accuklem maken.
Niet via "massa".

Shiptronic

Overleden

Op 24 november 2021 18:47:55 schreef Appel:
Kan je eens testen met een diode ertussen? Tussen de plus en de relais dan.

Volgens mij staan er op de 12V nog wat andere verbruikers, die trekken de plus op het moment dat je het contact afzet naar massa.
Via de draad naar de motor komt er een spanning terug naar de massa aansluiting.

De: Via de draad naar de motor komt er een spanning terug naar de massa aansluiting.

Grote kans dat daar AC uitkomt ;)

Op 24 november 2021 18:55:10 schreef mvdk:
Ik zou voor zo'n belangrijk circuit een apart draadje naar de toepasbare accuklem maken.
Niet via "massa".

mee eens, maar mijn oplossing zou zijn ; het juiste contactslot die zelf de aansluiting aan massa legt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Inmiddels al wat verder gekomen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Relais contactpuntjes intern niet verroest/te warm geweest, getest gehad met een ietwat zware lamp?

sorry voor mijn afwezigheid van een paar dagen

om alle vragen te beandwoorden

op de uit draad staan geen andere verbruikers
deze signaal draad is namelijk de enige wat van dit contact af komt

alle grond is gewoon goed
de accu min is aan het chassis gelast
en alle andere verbindingen zijn ook gemaakt met de grond of de grond van de motor (deze hangt ook aan het chassis)

contact slot vervangen is geen optie
ik heb een elendig zeldzame editie van de 600 waar het contactslot in de stuurcolom zit

het relais is nieuw dit is de eerste keer dat ik het gebruik

Shiptronic

Overleden

Op 23 november 2021 20:36:26 schreef Shiptronic:
Kan je een foto posten van wat je gemaakt hebt?

deze stond al een paar dagen open.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Meet het relais zelf eens ohms door.
Alle draden van relais losnemen en dan meten.
Wat voor weerstand meet je tussen 85 en 86?
Wat voor weerstand meet je tussen 85 en 87a?
Wat voor weerstand meet je tussen 85 en 30?

Wat voor weerstand meet je tussen 86 en 87a?
Wat voor weerstand meet je tussen 86 en 30?

Wat voor weerstand meet je tussen 87a en 30?

Alleen tussen 85 en 86 mag je een weerstand meten.
De weerstand tussen 87a en 30 moet nul ohm zijn (NC contact).
De weerstand tussen 85 en 87a en/of 30 moet oneindig zijn.
De weerstand tussen 86 en 87a en/of 30 moet oneindig zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 27 november 2021 20:25:00 (100%)

Kqn niet meer volgen, wordt die draad om stil te leggen aan massa gelegd of wordt hij onderbroken?

Op 27 november 2021 20:16:02 schreef ohm pi:
Meet het relais zelf eens ohms door.
Alle draden van relais losnemen en dan meten.
......

ik ben een mep niveua 3 monteur dus ik weet waar de weestand moet zitten
en waar niet
maar om je blij te maken zal ik het morgen meten

Op 28 november 2021 22:43:14 schreef fantomas:
Kqn niet meer volgen, wordt die draad om stil te leggen aan massa gelegd of wordt hij onderbroken?

de motor uit moet naar de massa
en als het relais uit gaat werkt dat ook

Op 28 november 2021 23:13:24 schreef robt797:
ik ben een mep niveua 3 monteur dus ik weet waar de weestand moet zitten
en waar niet

Alles is goed aangesloten. Massa is goed. Je neemt met lopende motor de draad op klem 85 (naar de +12V) los (klem 86 zit aan massa) en toch blijft het relais aangetrokken. Hoe kan dat? Magische energie bestaat niet.
Je spreekt ook over een weerstand in dat relais. Tussen welke klemmen zit die weerstand en wat is de waarde van die weerstand?

Op 28 november 2021 23:35:49 schreef ohm pi:
[...]Alles is goed aangesloten. Massa is goed. Je neemt met lopende motor de draad op klem 85 (naar de +12V) los (klem 86 zit aan massa) en toch blijft het relais aangetrokken. Hoe kan dat? Magische energie bestaat niet.
Je spreekt ook over een weerstand in dat relais. Tussen welke klemmen zit die weerstand en wat is de waarde van die weerstand?

rf spanning bestaat wel
en een weestand over de spoel wat ik ook al eerder heb gezecht werkt als een pulldown weerstand en de rf spanning word daardoor verlaagt

Als het relais echt aangetrokken blijft door een rf-spanning over de spoel, dan kan je tussen 85 en 86 ook een condensator plaatsen. Die laat geen gelijkspanning door maar wel rf-spanning.
Je kan eens proberen met een condensator die normaal in een brommer over de contactpuntjes zit en anders pak je er een met een capaciteit van ca 1uF

daar heb ik over zitten te denken maar ik had er nog niet mee geexperimenteerd
ik ben namelijk op dit moment eerst bezig om dynastart problemen op te lossen
(tis ieritant om na elke rit de accu op te moeten laden)

maar ik zal morgen wel een 0.47 proberen (als ik het goed heb is dat de punt waarde)