met een kruisschakelaar, bedoel je dan een soort hotelschakeling? Daarmee kan je volgens mij wel de plus van verschillende kanten laten komen, maar toch niet plus en min aan de motor omwisselen?
met een kruisschakelaar, bedoel je dan een soort hotelschakeling? Daarmee kan je volgens mij wel de plus van verschillende kanten laten komen, maar toch niet plus en min aan de motor omwisselen?
nog een idee :
Het principe is volgens mij gelijk aan de schakeling van een elektrisch autoantenne die uitschuift als de radio aan gaat, en weer inschuift als de radio uit gaat.
Het signaal daarvan is alleen de 'blauwe draad' uit de radio, waar volgens mij een plus vanuit komt. Zodra die weg valt, gaat de antenne weer naar beneden. De antenne zelf wordt door een kabel naar buiten geduwd, en als de gewenste lengte is bereikt (eindschakelaar) stopt de motor. Hetzelfde bij het omlaag gaan.
Dus als iemand een schema heeft van de binnenkant van dergelijke antenne, ben ik waarschijnlijk ook geholpen. Als ik daarop via google zoek, kom ik alleen maar uit op het aansluiten van de radio op de antenne. En dat is geen kunst, dan snap ik nog wel
Vlug even een schema getekend, het is niet perfect maar denk dat dit wel zou werken.
Indien bruikbaar kan iemand mss aanvullen.
Edit: je bent blijkbaar zelf tot de oplossing gekomen.
[Bericht gewijzigd door 60204 op maandag 29 november 2021 21:59:56 (16%)
Blijven de eindschakelaars bediend totdat de andere stand is bereikt?
Golden Member
Op 29 november 2021 22:03:53 schreef Donald Breda:
En een potmeter er nu tussen, kan ik ook gelijk de snelheid van de motor regelen. kan dat?
Nee dat gaat niet werken.
In theorie wel maar het moet dan een stevige regelbare weerstand zijn die de opwarming door de motorstroom aankan zonder in rook op te gaan.
@ MJN
Nee, De ruststand is dicht. Dus zodra het contact aan gaat dan gaat de motor lopen en sluit schakelaar 'SW in' zichzelf. Maar omdat de stroom door relais 3 gaat doet relais 2 niets. Bij het uitschakelen van de stroom op C+ gaat relais 2 bediend worden en relais 1 gaat terug. Totdat de situatie weer is bereikt zoals op de tekening nu staat weergegeven
Op 29 november 2021 22:18:18 schreef vergeten:
[...]Nee dat gaat niet werken.
In theorie wel maar het moet dan een stevige regelbare weerstand zijn die de opwarming door de motorstroom aankan zonder in rook op te gaan.
Stevig, maar vindbaar toch? Of kan ik dat op een andere manier regelen?
Golden Member
Met een (geleende)keramische "potmeter" van 5Ω 15 watt kan je wat regelen.
Uitgaand van een motorweerstand van 3Ω (12v/4amp)
zal die weerstand op de stand:
1Ω, 3 ampere en 9 watt voor zijn kiezen krijgen.
2Ω, 2,4 ampere en 11,52 watt.
3Ω, 2,0 ampere en 12 watt.
4Ω, 1,7 ampere en 11,75 watt.
5Ω, 1,5 ampere en 11,25 watt. (halve snelheid/kracht motor)
Het is theoretisch en geen elegante oplossing.
Als je een bepaalde snelheid goed genoeg vind, meet je de weerstand van de keramische "potmeter" op en kan je hem vervangen door een vaste weerstand van 12 of 15 watt, die zijn goedkoper.
Het principe is prima, maar zo moeten de eindschakelaars de motorstroom schakelen. Ik weet niet of deze dat zo fijn zullen vinden.
Op 29 november 2021 22:03:53 schreef Donald Breda:
inderdaad vrijwel gelijk. En een potmeter er nu tussen, kan ik ook gelijk de snelheid van de motor regelen. kan dat?Uiteraard komt er een zekering tussen, maar dat spreekt voor zich, toch?
[bijlage]
Volgens mij heb je het hier bij het rechte eind. Gewoon bouwen met behulp van 3 12v auto wissel relais
@GerardMonique: zover waren wij ook al, maar de motor heeft zelf geen eindschakelaars, die heeft de TS zelf toegevoegd. Als dat de typische microswitches zijn, is een 4A inductieve belasting uitschakelen een recept voor kapotte schakelaars, en dat proberen we nou net te voorkomen.
Een paar vrijloopdiodes zouden natuurlijk helpen, maar dan moet er alsnog 4A door die schakelaars.
Honourable Member
Vrijloopdiodes over een motor die wordt omgepoold ? Gaat niet werken...
Bipolaire TranZorb® of VDR wel...
Onzin, je moet alleen even iets verder kijken dan je neus lang is, die diodes zet je natuurlijk niet direct over de motor, maar van de beide kanten van de motor aan de ground en voeding.
Wat is hier mis mee? Gewoon twee relais, twee eindschakelaars, klaar!
Sorry. Is fout. wacht Nog even voor een update. OK. Updated: helaas nu een vrijloop diode nodig.
Ter referentie mijn eerste poging die niet werkte hieronder.
[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 30 november 2021 12:15:45 (31%)
Ik denk dat ik rook ruik. Ben 't niet zeker, moet dit straks nog eens bekijken.
Edit: ok, had blijkbaar geantwoord tussen twee posts.
[Bericht gewijzigd door 60204 op dinsdag 30 november 2021 12:20:49 (28%)
Honourable Member
@rew: dit gaat ook niet werken: de vrijloopdiode staat in sper...
Oops... ik geloof dat ik te snel was.
[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 30 november 2021 12:24:37 (27%)
De hoofdstroom van de motor gaat inderdaad niet via de microswitches (SW 1 en 2, maar via de schakeling van de relais.
En google met de zoekfunctie op deze site heeft mij een nieuw inzicht gegeven over de regelbaarheid van de toerentallen.
Inderdaad een podmeter moet wel erg flink uitgevoerd zijn om dat aan te kunnen. Maar gelukkig stuitte in op een PMW. Daar op verder gezocht en deze gevonden:
Die gaat van 12 tot 40 V en max 10A. Nou dat moet genoeg zijn.
Even in het schema sleutelen (met powerpoint). En dan kom ik tot dit resultaat. Niet slecht voor een amateur met weinig kennis, maar niet geheel een noob. Graag jullie ervaren of professionele mening
Yep, Dat is aardig.
Een mogelijk nadeel van die constructie is dat de ruststroom van die PWM regelaar altijd loopt, ook als het contact uit staat. Waarschijnlijk is die stroom vrij klein, maar ik zou het toch even meten, om te voorkomen dat je de accu leeg trekt als je motor een paar weken stil staat.
Volgens mij klopt de constructie met de relais en eindschakelaars zo ook niet; rel2 kan alleen aangetrokken worden als "SW in" bedient is, en het contact uit staat. Is het de bedoeling dat "SW in" een lange nok krijgt, zodat die voor het grootste deel van de slag bedient wordt, en vrijkomt wanneer de klep in de volledig gesloten positie staat?
Zo niet, dan zal er, met het voertuig uitgeschakeld, altijd stroom door rel2 blijven lopen (waardoor je de accu leeg trekt), en tegelijk zou je nooit naar de gesloten positie kunnen gaan, aangezien beide relais niet aangetrokken zijn met het contact uit en de klep ergens halverwege de slag. Met beide relais in rust draait de motor niet.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 30 november 2021 13:50:56 (55%)
Op 30 november 2021 13:44:25 schreef SparkyGSX:
Een mogelijk nadeel van die constructie is dat de ruststroom van die PWM regelaar altijd loopt, ook als het contact uit staat. Waarschijnlijk is die stroom vrij klein, maar ik zou het toch even meten, om te voorkomen dat je de accu leeg trekt als je motor een paar weken stil staat.Volgens mij klopt de constructie met de relais en eindschakelaars zo ook niet; rel2 kan alleen aangetrokken worden als "SW in" bedient is, en het contact uit staat. Is het de bedoeling dat "SW in" een lange nok krijgt, zodat die voor het grootste deel van de slag bedient wordt, en vrijkomt wanneer de klep in de volledig gesloten positie staat?
Zo niet, dan zal er, met het voertuig uitgeschakeld, altijd stroom door rel2 blijven lopen (waardoor je de accu leeg trekt), en tegelijk zou je nooit naar de gesloten positie kunnen gaan, aangezien beide relais niet aangetrokken zijn met het contact uit en de klep ergens halverwege de slag. Met beide relais in rust draait de motor niet.
Er blijft inderdaad stroom staan op de PMW. Maar aan de achterkant van de PMW is geen verbruik want in russtand is de + alleen aan beide zijden van de motor verbonden. Dat zou dus een zeer klein stroompje zijn. Mag ik dat verwaarlozen? Het gaat wel om een motoraccu en niet om een batterijtje (we rijden wel op een flinke motor, met een lithium accu met een fors vermogen)
De relais blijven niet bekrachtigd. Zoals het nu is getekend is de ruststand. Tijdens het rijden wordt alleen rel3 blijvend bekrachtigd. Zodra de electromotor volledig is uitgedraaid opend SW-uit zich en is rel1 uitgeschakeld. SW-in gaat dan in de ruststand, gesloten. Die krijgt echter geen stroom omdat dan Rel3 bekrachtigd is en de zijde van rel1 blijft aansturen.
Dag SparkyGSX, ik denk dat TS de schakelaar SWin in bediende toestand heeft getekend.
Op 30 november 2021 14:28:22 schreef 60204:
Dag SparkyGSX, ik denk dat TS de schakelaar SWin in bediende toestand heeft getekend.
Wow, u is snel, en heeft gelijk
Maar inderdaad SparkyGSX, de schakelaars staan onbediend dicht. en dat is blijkbaar ongebruikelijk. Kan iemand mij overigens vertellen hoe dat in een schema wordt aangegeven? Leer ik weer wat bij. En de leercurve is nogal steil geweest in de twee dagen dat ik hier actief ben