Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Op 13 november 2021 15:11:00 schreef NKHteB:
De HB1E-DC12V relais zijn inmiddels besteld bij ene Ali E. Benieuwd of ze "Real fake" zijn of echt. We gaan het zien.

Die zullen wel echt zijn. Ik denk niet dat Chinezen er een hoop tijd en moeite in gaan steken om zoiets om te katten.
(te goedkoop en bijna niet kwijt te raken omdat ze zelden tot nooit gebruikt worden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 november 2021 12:35:45 schreef flash2b:
Ik ben op zoek naar +/- displays die bij 7 segment LED displays werden gebruikt, voorkeur 0,56 inch met de pinnen horizontaal.

Hier hebben ze de FND501:
http://supermoduul.nl/

flash2b

Special Member

Goed gevonden die FND501 is wel een optie met bijpassend FND500's.

Ik zie dat moderner niet lukt aangezien de leverancier (die veelvuldig als Chinese clone wordt verkocht) ze ook niet in het assortiment heeft.

https://www.oasistek.com/pdf/led%20display.pdf

Arco

Special Member

Als je alles nog moet aanschaffen kun je de HDSP-5501/03/07/08/21/23 nemen, die zijn nog leverbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Ben met een schakeling bezig waar een 2SK30A JFet wordt gebruikt. De voeding spanning is 15V. Op internet wordt als vervanger vaak een 2N5457 gebruikt, maar die heb ik natuurlijk ook niet.

In mijn voorraad heb ik 2N5485, BF244B, BF245, BF245A, BF245B en BF256C.

Afgezien van de pinout lijkt me de 2N5485 de beste keuze, kan iemand dat bevestigen ?

RAAF12

Golden Member

Ja! Eventueel meet je de pinch-off spanning van dat exemplaar als je er meerder hebt, helemaal mooi. De spreiding is groot bij fets.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 28 november 2021 18:04:18 (22%)

Thevel

Golden Member

Ik ben op zoek naar een ronde knop (7-8mm doorsnede) voor deze drukschakelaar.
Wie weet waar?
Heeft zo'n knop een algemene term?

Print liebherr diepvries. Sturing ventilator wordt steeds bruin. Transtistorpoten zelfs blauw gebrand. Gebeurt veel. Duidelijk onderbemeten. Solderen lost het wel op maar graag had ik er een andere grotere in vervangen. Als ik dan een paar van bij heb kan ik steeds deftig herstellen. Dus de vraag. Welke alternatieve TO220 bv kan deze vervangen denken jullie? De hfe van deze ligt nogal hoog (100-250). Basis heeft 560 ohm weerstand die vd 5v komt. Emmitter aan de massa. Collector naar ventilator. Vermoed een soort pwm want resisief gaat sowieso te warm worden. Hoewel ik twijfel gezien de bruine vlek. Embleem on(semi) dan BH-16. Is een BCP56-16T1 van ON.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 160mA en 200mV zal er 32mW in de tor gaan zitten. Volgens mij is dat onvoldoende om de print te doen verkleuren.

Zelfs als ie 80mA 6V (max vermogen in resistieve mode) zou doen, dan krijgt ie een halve watt voor z'n kiezen.... Nog steeds de vraag of ie dan gaat verkleuren. Raar.

Ik zou eens kijken of een mosfet het daar beter doet.

Als ik "SOT223" goed inschat:

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Diodes-Incorporated/DMN6040SE-13?q…

maar eigenlijk moet je dan even controleren dat ie idd met 5V wordt aangestuurd: bij 3.3V doet hij het onvoldoende. 560 Ohm mag je wat mij betreft laten zitten. TODO: pinout dubbelchecken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De pinout is juist. De 5/3,3 ben ik niet zeker maar dat kan ik eens bekijken ad hand vd uC. Wat ook kan is dat dit bruin branden pas ontstaat als de soldering lost en zo een overgangsweerstand maakt.
Ik heb het toestel niet bij me dus verdere metingen met bv scope gaan niet. Gezien het vaak voorkomt dit mss wel eens de moeite om het grondig in te kijken. In ieder geval meet ik een dikke overgangsweerstand tss collector en printbaan. Vorige keren loste ik het op door een dikke koperdraad aan de collector te solderen ter dissipatie.
Edit: gemeten:
Uit uC komt 13v naar 560 ohm. (Basis)
13v + ventilator. - ventilator 4v. Dus over de ventilator 9v. CE 4v 160mA. Dus 0,66w op de transitsor. Dc sturing. Geen pwm.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 9 december 2021 11:21:23 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Klinkt als lineaire regeling dan? Koelplaatje aan de andere kant van de print proberen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De gezochte MATSUSHITA/NAIS relais type HB1E-DC12V (zie hiervoor), zijn inmiddels gearriveerd uit China. Zelfs 1 week eerder dan de afgegeven afleverdatum.

Maar wel in 24V uitvoering..........., grrr!

We proberen het opnieuw bij een andere leverancier.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Op 9 december 2021 10:54:50 schreef EricN:
Uit uC komt 13v naar 560 ohm. (Basis)
13v + ventilator. - ventilator 4v. Dus over de ventilator 9v. CE 4v 160mA. Dus 0,66w op de transitsor. Dc sturing. Geen pwm.

Maar ook 300mW in de weerstand. Ik vind dat "raar veel". Net als die 13V. Dat is ook raar. Hoe kwam je op een "hoge HFE", want juist die 23mA bij 13V is erg veel.

Een processor van recenter dan zeg 40 jaar geleden die op 12-13V draait ken ik ook niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 9 december 2021 13:06:25 schreef NKHteB:
De gezochte MATSUSHITA/NAIS relais type HB1E-DC12V (zie hiervoor), zijn inmiddels gearriveerd uit China. Zelfs 1 week eerder dan de afgegeven afleverdatum.
Maar wel in 24V uitvoering..........., grrr!
We proberen het opnieuw bij een andere leverancier.

Gewoon klacht indienen. Bij Ali nemen ze dat echt wel serieus... (ik heb ook pas een 115v soldeerbout ontvangen i.p.v. een 230v... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Waar kan ik deze dingen nog krijgen/kopen? RS heeft ze niet meer...
Werd indertijd door Harwin geproduceerd onder de naam PC Track Pins.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 9 december 2021 13:45:17 schreef rew:
[...]Maar ook 300mW in de weerstand. Ik vind dat "raar veel". Net als die 13V. Dat is ook raar. Hoe kwam je op een "hoge HFE", want juist die 23mA bij 13V is erg veel.

Een processor van recenter dan zeg 40 jaar geleden die op 12-13V draait ken ik ook niet.

Terechte opmerking. Nu heb je me benieuwd gemaakt. Ik meet morgen terug na.

Edit: er blijkt 1,2v uit de uC te komen. Dus 0,5v over de 560 ohm. De rest nog eens gedubbel checkt. Die metingen kloppen wel. 160mA. 13v vcc. 9v ventilator. 4vce.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 10 december 2021 08:21:31 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hugo Welther

Moderator

Op 9 december 2021 14:27:13 schreef fatbeard:
Waar kan ik deze dingen nog krijgen/kopen? RS heeft ze niet meer...
Werd indertijd door Harwin geproduceerd onder de naam PC Track Pins.
[bijlage]

Reichelt heeft Bungard holnieten hiervoor:
https://www.reichelt.nl/nl/nl/zak-met-1000-klinknagels-0-4mm-voor-bel-…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Betreffende HB1E-DC12V Relais (zie hiervoor) van Matsushita/NAIS:

"The Eagle has landed". Wederom eerder dan aangegeven en nu in de 12V uitvoering.

En nu de reparatie nog. Word vervolgd.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

die relais zijn niks speciaals, zaten ook in begin jaren 80 videorecorders. V2000 systemen. ook van diverse merken te vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Meet ze even na, ze zien er 2e hands uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

die relais zijn niks speciaals

Toch wel; ze hebben een nogal exotische pin-out...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 december 2021 19:54:40 schreef Henry S.:
Meet ze even na, ze zien er 2e hands uit.

Te zien aan de pinnen zijn ze uit een PCB gesoldeerd. En ik zie coating-resten op de behuizingen en flink veel verkleuring. Dus ze hebben op een PCB gezeten die ook wat daglicht zag of een wat zwaardere omgeving hadden. Dat wil niet zeggen dat ze kapot zijn. Als ze bijvoorbeeld alleen maar nodig waren om een alarm te schakelen zijn ze nog als nieuw.

Meet even de contactweerstand met een 4-draads methode, dan kun je zien of ze nog binnen specificatie zitten.

Ik zie ze te koop op internet tegen afzetprijzen. Ze vragen er rustig 40 Euro voor.

Als je een tussenvoetje maakt kun je vast wel andere relais inzetten, indien nodig.

Dit topic is gesloten