Discrete amp JBerg54

met de condensatoren over Q4 en R5 wordt de slewrate eerder slakrate, en toch oscilleert het ding nog redelijk hoog bij sterk negatieve uitgang. dat kan alleen als het feed signaal een andere weg volgt dan via Q4 als de uitgang sterk negatief wordt. zoiets als ga naar de gevangenis en ga niet langs start :-) iets om even over na te denken.

Ja ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Nu ik erover zit te denken hadden de kopervlakken die er nu zitten er eigenlijk niet moeten zitten. Dit is een resultaat van het frezen, de frees heeft alleen de 'Isolatie' gefreesd maar niet de kopervlakken weggehaald. Bij het ontwerpen heb ik erop gelet hoe de traces van de aarde lopen om dit allemaal zo kort mogelijk te houden. Ook de grotere stromen in de eindtrap weg van de gevoelige ingang.

Misschien kan ik eens proberen om de vlakken te aarden, of misschien weg te krouwen op een of andere manier. Dat zal met de toplayer wel niet zo makkelijk gaan vrees ik. Een nieuw printje maken is denk ik makkelijker.

PE2BAS

Ik zou eerst alle grote vlakken aarden. Wel 'handige' punt of punten kiezen.
De kleine vlakken kan je volgens mij wel ongeaard laten zitten.

Ik heb nu alle vlakken geaard, maar helaas zit er nog steeds oscillatie op de onderste flank.

More testing required.

PE2BAS

Alle grote vlakken aan de boven- en ondekant zijn geaard. Dat is goed.
De oscillatie is dus vrij stevig.
Oscilleert hij ook als hij onbelast is?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 9 december 2021 19:44:12 (58%)

RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2021 09:20:47 schreef hardbass:
Een nieuw printje maken is denk ik makkelijker.

Ik zou het eerst net zoals JBerg54 op breadboard bouwen met als basis allemaal torren uit een vertrouwde bron. Als de negatieve sinushelft op de balansoutput oscilleert is er meer aan de hand in een LF amp.

Waar heb je pen 1 van de LM385 op aangesloten?
Hij moet ergens op aangesloten worden, afhankelijk van de gewenste referentiespanning.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 9 december 2021 23:09:51 (22%)

Aaah die hangt los zo uit mn hoofd. Ik dacht dat die pin nc was. Zal morgen nog wat meer proberen. Het is wel een met vaste spanning. In het schema staat die ook los.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 9 december 2021 23:27:11 (11%)

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Van de LM385 met een vaste referentiespanning gebruik je maar 2 aansluitingen, er is ook nog een -adj versie.

Zomaar alle massa aan elkaar knopen is ook weer niet de bedoeling. Ik zal eens kijken of ik hier een voorbeeld heb liggen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 december 2021 00:03:24 (32%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.