een gezamenlijk rf project?

EgbertG

Golden Member

Misschien kunnen we iets leuks bedenken met de "Wadley loop" ...

Hubie

Special Member

Op 10 december 2021 08:16:42 schreef EgbertG:
Misschien kunnen we iets leuks bedenken met de "Wadley loop" ...

Ja dat was wel een uitvinding met een ongekende stabiliteit voor die tijd (drift bleef binnen 50 Hz per uur) Racal heeft dat principe tot ongeveer 1980 gebruikt.Ook nog verbeterd met de MA 210,ook wel Racalator genoemd,met een frequentiedrift van minder dan 2 Hertz...

Edit\dat is zelfs anno 2021 nog een hele prestatie!!

https://www.pdp-11.nl/racal/ma210/startpage.html

Het Wadley concept is geen loop ,er is geen regel lus..

Door nu eerst naar een middenfrequentie boven de gewenste banden kan je b.v.b. een oscillator ontwikkelen,
die loopt van 100.....150 MHz dit is minder dan 1 octaaf en is veel realistischer dan van 10 kHz tot 50 MHz plus middenfrequentie.....

Goed plan! Een VFO zou je kunnen maken met de Si5351,of deze.
Ik wilde even weten wat het verschil is om een derde middenfreuentie te hebben ipv. twee.

Maar dat omhoog mengen is een heel goed idee, de oscillator wordt daardoor minder complex en hoeft niet over een enorm frequentiebereik afgestemd te worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Jinny

Golden Member

Ik zie dit topic nu pas, count me in....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EgbertG

Golden Member

Bemoedigend voor dit project is wel dat een goede conventionele ontvanger nog altijd
niet onder doet voor een SDR ontvanger!

mel

Golden Member

Volgende vraag,:wie is er goed in ontwerpen?Ik wil wel de printlayout maken :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Wachten jullie nog even met beslissen met WAT jullie gaan bouwen?
En ook nog even met wanner misschien starten met het project?
:)
Ik heb op wat andere forums…
jah noem het reclame gemaakt voor dit topic onderwerp!
Met de gedachte hoe meer zielen…
.
Ik hoor nog wel als jullie misschien... een piratenradio gaan maken!? :+
;)
Gezonde en Vriendelijke Groeten allemaal!
Rob

( ik weet trouwens niet of ik wel of niet mee kan doen,
dat licht aan allerlei dingetjes voorlopig lees ik alleen mee! )

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 11 december 2021 19:20:42 (14%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha alle geïnteresseerde,

Weer mee gelezen en er zijn zeker goede voorstellen gedaan m.b.t. de oscillator maar daar later meer over zo ver zijn we nog niet,
eerst zou ik willen tekenen onder voorbehoud laat ik zeggen een voorzet.
Nu heb ik zelf geïntroduceerd om gebruik te maken van een Image Reject Mixer en heb daar vandaag, even aan gerekend maar vanaf 10 kHz dat valt niet mee.
Met name de 90 graden verdeler ( kwadratuur ) over zo'n grote band gelijk te houden als ik binnen 10 graden blijf wat reëel is dan is de spiegel onderdrukking nog maar 20 dB.
Dat gaat hem niet worden, ik moet nog rekenen aan het voordeel m.b.t. de up conversie later meer hier over.

Waarom is het ingangsdeel zo belangrijk in een radio ontvanger ?
Wanner we gebruik maken van het hetero-dyne ( twee verschillende-krachten ) principe ontstaat er een beat frequentie die we veelal als middenfrequent betitelen.
Het mechanisme achter het opwekken van zo'n beat frequentie heeft tot gevolg dat er twee ingangsfrequenties gevoelig zijn de som en verschil tussen beiden !
Als je geïnteresseerd ben in de som dan is het verschil de spiegel en andersom.....
Beide frequentie spots zul je terug vinden als beat frequentie en zijn niet meer van elkaar te scheiden !

Het idee wat langzaam ontstaat is het volgende een front end bestaande uit een laagdoorlaatfilter 0....50 MHz een demper,
handmatig zeg 0....10....20 dB, een beveiliging voor statische elektriciteit.
Hierna volgt een up converter bestaande uit een voorversterker jammer genoeg kunnen we deze niet in SiGe cascode techniek uitvoeren,
SiGe silicium Germanium gaat niet laag genoeg met behoud van de zeer goede eigenschappen !
Voor de mensen die hier niet mee op de hoogte zijn dit zijn transistoren Silicium met een vleugje Germanium absoluut niet nieuw 1970 maar wel pas nu te verkrijgen.

Ik heb vandaag een stuk of 50 datasheet gelezen gelet op verkrijgbaarheid dit is het aller belangrijkste daarna de prijs en montage bewerking.
Wel twee leuke gevonden BFP196W en de BFQ19S deze zijn goed te verwerken met de gewone soldeerbout !

Daar ga ik een voorversterker ontwerp mee maken, en ook hier kan je verschillende kanten op Cascode of transformator feedback.
Voor wat de mixer betreft daar zal k nog even over moeten nadenken wat haalbaar is,
als de Image Reject Mixer niet voldoende is dan komen we niet uit onder een filter bank, nu is dat ook geen ramp een aantal spoeltjes en condensatoren en een hand vol relais.
Dit is heel vaak het probleem met de goedkope S.D.R. Printjes er is geen voorselectie en dus geen spiegel onderdrukking,
ik heb dus al vaak meegemaakt dat ik op een bepaalde frequentie een station ontving maar achteraf bleek die was er helemaal niet |:( .

Een ander voorstel we kunnen ook mits de dynamiek voldoende groot is de gehele H.F. Band 0.....50 MHz in een keer omhoog converteren,
met een standaard kristal waardoor de spiegel ver weg komt te liggen dit kan heel veel voordelen hebben later meer hier over.
Overigens hou ik constant in gedachten dat een en ander ook de andere kant op moet kunnen werken dus als Q.R.P. zender incl. alle modulatie vormen !

Om een en ander betaalbaar te houden ( en dat in de analoge wereld ) en voor iedereen te bouwen,
maar toch met een nieuw sausje qua techniek moet ik even opletten met het doen van voorstellen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ha Henk,een filterbank met spoelen(Amidon,zelf wikkelen hoop ik) (,a.u.b. geen Toko spoeltjes geneuzel),condensators en relais vind ik geen enkel probleem.Je hebt een paar keer "ruimte" genoemd.Voor mij hoeft alles niet in een klein doosje gepropt te worden,ik bouw de wat grotere dingen altijd meestal in een 19 " kast.
Over Q.R.P. ,mijn Hartkit-2000 heeft 4 x 2SC 1969 in de eindtrap,pak em beet,40 Watt output.Met zenden in digimode gebruik ik meestal niet meer dan een Watt of 7--10.Dat is ruim voldoende om heel de wereld te werken.Voor mij persoonlijk hoeft er uit het zendgedeelte van jou ontwerp maar een Watt of 5 te komen.
Maar misschien zijn er mensen die daar geheel anders over denken?
Speak !!

mel

Golden Member

Als je een hekel aan spoeltjes wikkelen heb, kan je misschien ook kant en klare spoelen gebruiken, of je laat ze door een medehobbyist wikkelen..Zo moeilijk is dat ook weer niet.
En 10 Watt is om te beginnen goed zat.Je kan natuurlijk zelf beslissen of het een grotere eindtrap wordt.Het is tenslotte modulair.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Hmm,ik heb geen hekel aan spoeltjes wikkelen,sterker nog,ik vind het wel leuk werk.L-C combinaties met waarden uit de standaard reeks 1-1,2-1,8-2,2 etc.etc. is eigenlijk onnodig gepuzzel.Met de Amidon T50-2,T50-6 en T50-10 kun je elke spoel/bandfilter maken voor 160 meter tot en met 6 meter.

rob007

Yarr, Matey!

Ik dacht of hoopte eigenlijk stiekem dat jullie iets van een ontvanger zouden gaan maken,
Een ontvanger op… Arduino basis, eentje tot… zeg 150…160MHz ( MAAR dan wel MET WFM!!! ;) )
Een zender en een ontvanger kan zo ie zo natuurlijk eventueel los van elkaar,
Een soort module vorm RX, TX, Audio, Filters… enz… dan kun je vele kanten uit. Voor ieder wat wils zeg maar?
Ik schrijf zomaar wat…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Zo snel gaat dat niet we hebben allemaal beperkte tijd, maar ik heb daarstraks wel de filterbank uitgerekend.
Dat zijn 7 filters voor laag en 6 filters voor de hoge banden vanaf 1,2 MHz tja dat laag daar zit ik nog even mee van 10 kHz tot 1,28 MHz !
Niet qua ontwerp maar wel de ruimte en kosten beetje zonden om die hele lage banden die niet druk zijn zo druk te maken ;)

Eerst een spurious analyse maken om te kijken wat de beste 1e middenfrequentie is !
Ik reken dan tot de 8e harmonische van de Lo en over een band van 0,01 MHz tot 50 MHz,
dat zijn heel wat berekeningen gelukkig niet met de hand :P

Voor de mixer ben ik aan het kijken naar een goede balans misschien tripel uitvoering deze is veel minder gevoelig voor reflectie en heeft een betere ontkoppeling ( lek ) van de Lo poort naar de ingang.
Maar het is constant een afweging in de verkrijgbaarheid van de onderdelen !

Als je die frequentie band wil ontvangen kan je mijn inziens beter een F.M. tuner nemen en een down converter.
Een voorversterker, 60 MHz oscillator of daaromtrent en een mixer uitgangsfilter tuner is gevoelig genoeg klaar !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Op 11 december 2021 17:17:53 schreef electron920:
Dit is heel vaak het probleem met de goedkope S.D.R. Printjes er is geen voorselectie en dus geen spiegel onderdrukking,
ik heb dus al vaak meegemaakt dat ik op een bepaalde frequentie een station ontving maar achteraf bleek die was er helemaal niet |:( .

Dat is ook een van de nadelen van de Malahit DSP, (plus dat de firmware beroerd geprogrammeerd is).

Een ander voorstel we kunnen ook mits de dynamiek voldoende groot is de gehele H.F. Band 0.....50 MHz in een keer omhoog converteren,
met een standaard kristal waardoor de spiegel ver weg komt te liggen dit kan heel veel voordelen hebben later meer hier over.

Hier ben ik een groot voorstander van.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

..tja dat laag daar zit ik nog even mee van 10 kHz tot 1,28 MHz !

Kan je die niet gewoon weglaten als dat het ontwerp [nu] bemoeilijkt? Aangezien het idee een modulaire opzet betreft, kan deze (laagste) band er als [moeilijke] module door liefhebbers later wel aan worden toegevoegd.

Ha Henry S. ,

Ja dat ben ik ook aan het bekijken, maar ik heb de filterbank al ontworpen nu de componenten waarmee ik de spoelen bedoel !
Bij zo'n spoel maakt de vorm lengte en diameter en vorm nogal uit de eerste twee begrijpt een ieder maar de vorm kan lineair zijn maar ook taps verlopen.

Wat ik heel belangrijk vindt is dat het verkrijgbaar moet zijn iets wat ik in de junk box heb liggen,
prima maar dan moet het nog steeds verkrijgbaar zijn :P
Daarbij hou ik tevens rekening dat er voor de nabouw geen exotische meetapparatuur nodig is, dat is bij filters zoals je weet een uitdaging maar het lukt.

De aanschaf van componenten is geen probleem ik kan over de gehele wereld kopen en bij elk bedrijf dus kan ik voor de spullen zorgen....
Ook de printen ontwerpen is geen probleem en een kleine serie kan ik low cost zelf fabriceren !

De komende tijd is veel reken en tekenwerk de drie onderdelen die we nu aanpakken zijn in elke ontvanger de belangrijkste.
1..... voorversterker.
2..... preselector.
3..... mixer.
4..... 1e lokale oscillator

Als ik de keuze van het eerste middenfrequent weet dan kunnen we het eerste deel bouwen en kan je een bestaande V.H.F. ontvanger,
of een S.D.R. als achterzet gebruiken om te testen moeten er wel een aantal modulatie vormen op zitten.....

Wat @tin.soldier voorstelt is zeker een optie er zijn niet zo veel luisteraars bezig met bliksem ontladingen te jagen >:)
En er zijn er ook niet zo veel aan de Noordzee voor de onderwater boten.
De breedband up converter is zeker een goede optie onderzoek ik ook maar dan moet het wel een redelijke dynamiek halen.
Nu is de kortegolf lang niet zo druk meer als vroeger maar kruismodulatie heb je zo,
als er een harde zender tussen zit vindt je hem terug op alle zwakke broeders.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Wat de spoeltjes betreft graag Amidon ringkerntjes :). Er zit wat tolerantie in die dingen en dat kan paar windingen meer of minder opleveren. Maar een geschikte LC-meter heeft elke zelfbouwer natuurlijk wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 13 december 2021 15:37:02 schreef rob007:
Ik dacht of hoopte eigenlijk stiekem dat jullie iets van een ontvanger zouden gaan maken,
Een ontvanger op… Arduino basis, eentje tot… zeg 150…160MHz ( MAAR dan wel MET WFM!!! ;) )
Een zender en een ontvanger kan zo ie zo natuurlijk eventueel los van elkaar,
Een soort module vorm RX, TX, Audio, Filters… enz… dan kun je vele kanten uit. Voor ieder wat wils zeg maar?
Ik schrijf zomaar wat…

VrGr Rob

Dan kun je beter een SDR RTL stick nemen die heeft dat frequentiegebied, kant en klaar, wat wil je nog meer.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Goeiemorgen allemaal,

En ja dat is waar inderdaad Martin,
Dus zeg ik succes met het project iedereen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Voor mf van omstreeks 60MHz, heb ik denk ik nog wel een hele berg printjes vanuit radarsets liggen. Maar waar...... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Is er een kans dat het 70 MHz is, dat is een bekende middenfrequentie zowel in de radar techniek als de satelliet !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Ik vraag dit omdat 70 MHz als 1e middenfrequentie zou kunnen, alleen nu heb ik ontdekt dat 70 MHz ook een amateurband is :?
Voor ik nu overal ga zoeken zal er best iemand zijn die dit weet !
Als namelijk de 70 MHz ook een band is dan is het misschien beter in het modulaire karakter om de 50 MHz ook afzijdig te houden,
en de basis ontvanger tot 30 MHz te ontwerpen zijn er ideeën ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

is idd een amateurband,4 meter band is in DL en UK al vrijgegeven.NL moet ik even opzoeken.

https://www.pi4raz.nl/index.php/2011/09/29/nieuw-4m-iaru-bandplan/

Hieronder:Thanks Jinny! Kreeg het even zo rap niet gevonden.