Miele's repareren wordt steeds lastiger...

Op 10 januari 2022 19:08:05 schreef smd:
Vandaag een nieuwtje gehoord bij onze Kringloopwinkel: Over 2 jaar mogen wij NIET meer herstellen van wit en bruingoed en MOET gebeuren bij een erkend vakhandelaar. Nu was het al zo dat we niet meer met tweedehands wisselstukken mochten werken maar nu dit. Dit jaagt weer meer kosten met zich mee en dus einde producten voor de winkel. En erger nog: er gaat op gehandhaafd worden... Waar is Europa mee bezig??

ofwel, zou me geen hol uitmaken en gewoon doorgaan ermee. niet met 2ehands wisselstukken werken? raar dat een kringloop dat niet mag gezien er zat aan onderdelen voorbij komt. heb dat werk een jaar of 25 geleden ook gedaan, toen was de regel net ingegaan dat alles wat binnenkwam gewogen moest worden. waren ze ook al gelukkig mee. er komen nog steeds meer wetten en regels bij tov politie op straat om te gaan handhaven. die hebben dat ook wel gezien onderhand. hoe vaak houden ze appende fietsers nu helemaal aan? en dat ziet iedereen gebeuren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Yep Testman, geheel mee eens.. maarja, we maakte van 2 machines wel eens eens 1 goed werkende en dat mag niet meer dus.. Ik vind dit erg belachelijk. Was juist voor ons een sport om van een berg afval een aantal goed werkende machines achter te laten voor een minder bedeelde IDD.. Maar langzaam word vingertje dus al gewezen..

Een erkend witgoed hersteller dient dus een gedegen training van fabrikant te hebben gehad... Hoe dit allemaal moet dan??

Jinny

Golden Member

Ik zou ook zeggen, het heen en weer met je zut, ik repareer...
Laat ze het maar bewijzen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

We zullen het inderdaad van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' moeten hebben als het zover komt, hoewel ik geen probleem zie in het halen van papiertjes voor zover dat niet onmogelijk duur is. Ik vraag me ook af wat voor delict ze ervan willen maken, kan me slecht voorstellen dat dat juridisch houdbaar is.

Op 11 januari 2022 18:48:18 schreef smd:
Yep Testman, geheel mee eens.. maarja, we maakte van 2 machines wel eens eens 1 goed werkende en dat mag niet meer dus.. Ik vind dit erg belachelijk. Was juist voor ons een sport om van een berg afval een aantal goed werkende machines achter te laten voor een minder bedeelde IDD.. Maar langzaam word vingertje dus al gewezen..

Ik vraag me af wat ze dan met de repaircafés willen....

Er zijn (vereenvoudigde voorstelling van de situatie) in de politiek twee stromingen die elkaar tegenwerken. In het perspectief van de groene (milieuaspect) en linkse (geldaspect) stroming verdient het verkleinen van de afvalberg, juist alle steun en lof - hoewel er ook een versie is die een korte levensduur en "verantwoord afvoeren" voorstaat in verband met zogenaamde milieuverbeteringen. In het perspectief van de neoliberale stroming die een soort cryptocommunistisch staatsgeleid kapitalisme voorstaat (geïnspireerd door de Chinese variant van Marxisme) moeten dit soort dingen inderdaad uitgeroeid worden omdat het ironisch genoeg slecht is voor het grootkapitaal. Vaak terug te vinden onder "you'll own nothing and be happy".

Deze variant sluit ook weer aan bij de groene variant die uit milieuoverwegingen een korte levensduur voorstaat.

De beperkende wetgeving zal wel ergens een oorsprong hebben op het punt waar deze stromingen elkaar vinden en elkaar wijsmaken dat ze hetzelfde politieke doel hebben, en dat het allemaal heel goed is voor de burger.

Het economisch en milieuverantwoord opknappen van apparaten moet eigenlijk van politieke stromingen losgeweekt worden. Dit past goed in de "right to repair" beweging waar zowel links als rechts elkaar kunnen vinden.

Deze beweging gaat zowel tegen de strapatsen van Miele in als tegen dit soort ontmoedigende wetgeving.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 januari 2022 19:08:05 schreef smd:
Vandaag een nieuwtje gehoord bij onze Kringloopwinkel: Over 2 jaar mogen wij NIET meer herstellen van wit en bruingoed en MOET gebeuren bij een erkend vakhandelaar. ...

Van wie mogen jullie niet meer herstellen, van de bedrijfsleiding, fabrikanten of overheid?

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

Ben ik ook wel benieuwd naar. Door wie wordt die vakhandelaar erkend?

Ach zover is het toch nog niet het zal zijn tijd nog wel duren tegen die tijd hebben wij nog zat gerepareerd. :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Wat is dan repareren ? Een gebroken koffiekan vervangen mag je dan zelf ook niet ?

mel

Golden Member

Op 11 januari 2022 23:23:29 schreef BenI2C:
Wat is dan repareren ? Een gebroken koffiekan vervangen mag je dan zelf ook niet ?

Alleen met door de EU goedgekeurde milieuvriendelijke lijm...... :9~

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2022 20:43:35 schreef Sander040590:
[...]

Van wie mogen jullie niet meer herstellen, van de bedrijfsleiding, fabrikanten of overheid?

Gewoon een onzinverhaal, ik geloof er niks van. De EU wil juist dat fabrikanten meer mogelijkheden geven tot reparatie door derden. Zo zijn autofabrikanten verplicht alle informatie die hier voor nodig is ter beschikking van derden te stellen.

Kom eerst maar eens met een verordening/richtlijn.

Resolutie 2020/2137(INI):

Het Parlement wil meer duurzaamheid door het stimuleren van hergebruik en reparatie en door praktijken aan te pakken die de levensduur van producten inkorten.

De resolutie over een duurzamere interne markt werd aangenomen met 395 stemmen voor, 94 tegen en 207 onthoudingen.

Plus nog een hele riedel verordeningen, resoluties, richtlijnen die haaks staan op de bewering maken dat ik er voorlopig van overtuigd ben dat iemand een onzinverhaal op de mouw gespelt is.

Op 12 januari 2022 08:54:42 schreef GJ_:
[...]Gewoon een onzinverhaal, ik geloof er niks van. De EU wil juist dat fabrikanten meer mogelijkheden geven tot reparatie door derden. Zo zijn autofabrikanten verplicht alle informatie die hier voor nodig is ter beschikking van derden te stellen.

Als je als garage geen dealer bent, krijg je alleen de noodzakelijke info, die te maken heeft met aspecten voor het milieu, zoals een aantal metingen aan de motor. aldus mijn garagehouder.

Op 12 januari 2022 08:54:42 schreef GJ_:
[...]Gewoon een onzinverhaal, ik geloof er niks van. De EU wil juist dat fabrikanten meer mogelijkheden geven tot reparatie door derden. Zo zijn autofabrikanten verplicht alle informatie die hier voor nodig is ter beschikking van derden te stellen.

Als je als garage geen dealer bent, krijg je alleen de noodzakelijke info, die te maken heeft met aspecten voor het milieu, zoals een aantal metingen aan de motor. aldus mijn garagehouder.

Van sommige fabrikanten begrijp ik ook niet wat ze met het milieu hebben.
Van mijn multimeter type 177 (365 euro) werkte op het display een karakter niet meer.
Leverancier) Ok dat is garantie, stuur maar op.
Hallo, de meter is gevallen, geen garantie, het display zit een scheurtje in (van buiten af niet te zien)
Klant)Hoe weet u dat de meter gevallen is?
L)Nou onze technici zeggen dat, het zijn experts.
Vervanging kost ....... (paar honderd)
Kl)Meneer , weet u dat de meter volgens jullie info op de website zo robuust is, dat alleen een stoomwals of een rotsblok bij wijze van spreken het ding kapot kan maken en bovendien is aan de ophanging van het display speciale aandacht besteed, omdat het ding op industrieel niveau gebruikt wordt. Het ding is valbestendig! (onbekend welke hoogte, niet gespecificeerd)
Het blijft een tijdje stil.
Kl)Is het niet voordeliger om even het display, wat minder dan een euro kost te vervangen? levert minder afval op.
L)De meter wordt milieuvriendelijk afgevoerd meneer!
De meter is gevallen geen garantie.
Nog wat heen en weer gemail, misschien bang dat ik het hele verhaal op het www zet, zomaar ineens een pakje met daarin een fonkel nieuwe 177.
Weer een verder prima en simpel te repareren toestel in de kliko!
Even een display in een envelopje doen is helemaal onmogelijk.

maartenbakker

Golden Member

Op 12 januari 2022 08:54:42 schreef GJ_:
[...]

Plus nog een hele riedel verordeningen, resoluties, richtlijnen die haaks staan op de bewering maken dat ik er voorlopig van overtuigd ben dat iemand een onzinverhaal op de mouw gespelt is.

Vandaar dat ik meld dat er politieke stromingen zijn die elkaar tegenwerken. Strijdige richtlijnen of zeker aankondigingen of proefbalonnetjes zijn niets nieuws, ongeacht het vakgebied.

Ik vergat nog een andere stroming te vermelden die aansluit bij het neokapitalisme: de lobby van de fabrikanten (zoals bijvoorbeeld Miele). Die hebben dat gloeilampenverbod er toch ook maar mooi even doorgedrukt gekregen - dat hadden ze vroeger met het Phoebus kartel natuurlijk ook kunnen proberen, dat was ook gewoon goed voor het milieu.

Nou kan het in dit geval ook nog iets anders zijn, namelijk iets met aansprakelijkheid of wetgeving of een interpretatie van wetgeving die niet met repareerbaarheid te maken heeft maar met afvalstromen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Op 10 januari 2022 00:47:10 schreef kris van damme:
[...]

lijkt op een Complottheorie, geloof ik niet in, bewijs het.

Wat ik wel weet is dat -als fabrikant- alle onderdelen bijhouden heel wat geld kost, en dat, einde service periode van een reeks alles de vuilbak in kan.. Kortom, het is niet zo eenvoudig en winstgevend als meestal voorgesteld.

Klopt, ik weet dat ford ooit een brief gestuurd heeft naar ale dealers (in NL dus iig) dat alle voorraden vanauto's welke al 10 jaar uit productie waren gewoon weg kon gooien en door de importeur vergoed zouden worden.

Weet ook dat die mail in BE gelukkig niet gedaan is en in BE zijn WEL onderdelen te krijgen... (gelukkig geen vitale delen die hier niet te krijgen zijn,z oals oliefilters en pakkingen voor een automaatbak ;))

Ik vraag mij ook af of dit niet gewoone en beleid is idd:
gooi oude weg en koop nieuw zuiniger.
Ben ik nu de enige die zich afvraagt of weggooien en nieuwmaken wel zoveel beter is, omdat de nieuwe zuiniger is?
afvoeren/slopen en nieuw fabriceren kost ook veel energie en wordt dat wel meegerekend?

ik ben ooit eens bezig geweest met een projectje waarbij ik stikstof met waterstof wilde laten reageren tot ammoniak in een live proces. (ik had stokstof teveel en ammoniak tekort).
Toen kwam ik erachter dat het heel veel energie kostte om dat te doen.
Ergens kwam ik tegen dat dit proces gebruikt werd om kunstmest te maken..
de productie van kunstmest kost ca 4% van de WERELDWIJDE energieproductie!
Je kunt ook gewoon een hoop stront bij je gewas gooien: dat kost vrij weinig....

Overigens heb ik het project toen verlaten: was niet rendabel om zoveel energie kansloos te verstoken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Op 12 januari 2022 12:13:22 schreef High met Henk:
[...]

Klopt, ik weet dat ford ooit een brief gestuurd heeft naar ale dealers (in NL dus iig) dat alle voorraden vanauto's welke al 10 jaar uit productie waren gewoon weg kon gooien en door de importeur vergoed zouden worden.

Ik zie hier een verdienmodel. Onderdelen "weggooien" en de vergoeding incasseren. Daarna als gebruikte onderdelen ergens doorverkopen.

Ben ik nu de enige die zich afvraagt of weggooien en nieuwmaken wel zoveel beter is, omdat de nieuwe zuiniger is?
afvoeren/slopen en nieuw fabriceren kost ook veel energie en wordt dat wel meegerekend?

Je bent niet de enige, en het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat weggooien en nieuwmaken beter is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 12 januari 2022 12:41:14 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 januari 2022 12:13:22 schreef High met Henk:
Ergens kwam ik tegen dat dit proces gebruikt werd om kunstmest te maken..

Inderdaad, ze laten aardgas reageren met lucht. De waterstof uit het aardgas bindt zich met stikstof uit de lucht tot kunstmest. De koolstof uit het aardgas bindt zich met zuurstof uit de lucht tot CO2 en dat verkopen ze aan Coca Cola om het in de frisdrank te persen.

mel

Golden Member

En de regering maar zeggen dat alles CO2 neutraal moet worden. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

En nog eens zonde van het aardgas ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Het doel is productie van ammoniak, CO2 en een hoop warmte (stoom zelfs) zijn afvalproducten.
En dat is alleen onrendabel als je daar niets mee doet.

Het heeft overigens veel meer toepassingen dan enkel kunstmest.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 januari 2022 17:52:32 (17%)

Op 12 januari 2022 12:13:22 schreef High met Henk:
Klopt, ik weet dat ford ooit een brief gestuurd heeft naar ale dealers (in NL dus iig) dat alle voorraden vanauto's welke al 10 jaar uit productie waren gewoon weg kon gooien en door de importeur vergoed zouden worden..

Magazijnvoorraad bijhouden kost veel geld. Incourante artikelen moeten weg. Het ligt maar renteloos op een plank in een duur magazijn. Kennelijk vindt Ford dat een artikel incourant is als het ouder dan 10 jaar is. Via via komen dat soort artikelen 'vanzelf' bij old-timerclubjes terecht.

Op 12 januari 2022 12:13:22 schreef High met Henk:
Je kunt ook gewoon een hoop stront bij je gewas gooien: dat kost vrij weinig....

Dat valt vies tegen. Er is onvoldoende stront om de gehele wereldbevolking dmv plantjes van voedsel te voorzien. Meeste van de uitgereden (kunst)mest gaat de grond in en spoelt ongebruikt met het grondwater zo de zee in.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 12 januari 2022 18:04:39 (43%)

Repair cafe's gaan hier ook mee te maken krijgen..

Universele garage bedrijven kunnen allen op een eerste level diagnose stellen, om dieper in diagnose software te komen moet je ook naar de dealer...

Ik vind niet dat witgoed en bruingoed merken het makkelijker er op maken, neem onder andere gesealde kuipen van wasmachines en de schroefloze behuizing van Samsung TVs...

GJ_

Moderator

Op 12 januari 2022 09:28:37 schreef buzzy:
[...]
Als je als garage geen dealer bent, krijg je alleen de noodzakelijke info, die te maken heeft met aspecten voor het milieu, zoals een aantal metingen aan de motor. aldus mijn garagehouder.

Dan kletst ie uit z'n nek. Je hebt recht op alle informatie, maar je moet er wel voor betalen. Het hoeft niet voor niets.

High met Henk

Special Member

Op 12 januari 2022 17:57:50 schreef ohm pi:
[...]Magazijnvoorraad bijhouden kost veel geld. Incourante artikelen moeten weg. Het ligt maar renteloos op een plank in een duur magazijn. Kennelijk vindt Ford dat een artikel incourant is als het ouder dan 10 jaar is. Via via komen dat soort artikelen 'vanzelf' bij old-timerclubjes terecht.[...]

Helaas het moest de container in om aanspraak te maken.

Ik heb daarom nu heel veel spullen van slopers liggen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 januari 2022 17:57:50 schreef ohm pi:
Dat valt vies tegen. Er is onvoldoende stront om de gehele wereldbevolking dmv plantjes van voedsel te voorzien. Meeste van de uitgereden (kunst)mest gaat de grond in en spoelt ongebruikt met het grondwater zo de zee in.

In NL is de hoeveelheid stikstofkunstmest die op het land komt van dezelfde ordegrootte als de hoeveelheid die uit dierlijke mest op het land komt.
Van het totaal gaat ongeveer de helft ongebruikt 'verloren'.
Het CBS maakt hier mooie stroomschema's van, zie bijv. hier: https://i0.wp.com/food4innovations.blog/wp-content/uploads/2010/05/821…
(zie de verliesposten 'naar bodem' en 'naar lucht').

Een 'gat' in de stikstofboekhouding is de poep en plas van de mens, die komt i.i.g. niet direkt terug in de landbouw - dit gat wordt opgevuld met kunstmest.

Op 12 januari 2022 18:51:59 schreef GJ_:
[...]Dan kletst ie uit z'n nek. Je hebt recht op alle informatie, maar je moet er wel voor betalen. Het hoeft niet voor niets.

Als je dan all brand reparateur bent, wordt het een kostbare zaak. Overigens hebben dealers natuurlijk hetzelfde probleem met inruilers van een ander merk, Er zal best wel ergens een modus zijn om aan de software te komen.