We zullen het inderdaad van 'burgerlijke ongehoorzaamheid' moeten hebben als het zover komt, hoewel ik geen probleem zie in het halen van papiertjes voor zover dat niet onmogelijk duur is. Ik vraag me ook af wat voor delict ze ervan willen maken, kan me slecht voorstellen dat dat juridisch houdbaar is.
Op 11 januari 2022 18:48:18 schreef smd:
Yep Testman, geheel mee eens.. maarja, we maakte van 2 machines wel eens eens 1 goed werkende en dat mag niet meer dus.. Ik vind dit erg belachelijk. Was juist voor ons een sport om van een berg afval een aantal goed werkende machines achter te laten voor een minder bedeelde IDD.. Maar langzaam word vingertje dus al gewezen..
Ik vraag me af wat ze dan met de repaircafés willen....
Er zijn (vereenvoudigde voorstelling van de situatie) in de politiek twee stromingen die elkaar tegenwerken. In het perspectief van de groene (milieuaspect) en linkse (geldaspect) stroming verdient het verkleinen van de afvalberg, juist alle steun en lof - hoewel er ook een versie is die een korte levensduur en "verantwoord afvoeren" voorstaat in verband met zogenaamde milieuverbeteringen. In het perspectief van de neoliberale stroming die een soort cryptocommunistisch staatsgeleid kapitalisme voorstaat (geïnspireerd door de Chinese variant van Marxisme) moeten dit soort dingen inderdaad uitgeroeid worden omdat het ironisch genoeg slecht is voor het grootkapitaal. Vaak terug te vinden onder "you'll own nothing and be happy".
Deze variant sluit ook weer aan bij de groene variant die uit milieuoverwegingen een korte levensduur voorstaat.
De beperkende wetgeving zal wel ergens een oorsprong hebben op het punt waar deze stromingen elkaar vinden en elkaar wijsmaken dat ze hetzelfde politieke doel hebben, en dat het allemaal heel goed is voor de burger.
Het economisch en milieuverantwoord opknappen van apparaten moet eigenlijk van politieke stromingen losgeweekt worden. Dit past goed in de "right to repair" beweging waar zowel links als rechts elkaar kunnen vinden.
Deze beweging gaat zowel tegen de strapatsen van Miele in als tegen dit soort ontmoedigende wetgeving.