Nefit branderautomaat repareren

Anoniem

Dan ben ik nog mooi op tijd geweest. Vorige week net een nieuwe ketel opgehangen hier.

Op 20 januari 2022 18:46:46 schreef smd:
Hmm 6 jaar als dat max is is dat wel lang geleden.. Besef wel dat je je ketel om de 2 jaar max moet laten keuren?? Mijn tante heeft uitgebrande zolder gehad en eerste werd brandoorzaak bij ketel gevonden ( Agpo Ferroli, fantastisch product de folder was minder brandbaar!) De vraag van verzekering was als eerste "wanneer was laatste onderhoud, kunt u dat aantonen?" helaas was dat 5 jaar geleden.. katsjing! Dus werd er maar gedeeltelijk uit coulance uitgekeerd... Ze wezen op de kleine lettertjessss ( Was wel 60.000+ euro schade)

https://regiokeuring.nl/cv-ketel-onderhouden-eis-van-de-verzekering/

https://commitmentverzekeringen.nl/de-opstalverzekering-en-de-cv-ketel…

Even paar voorbeelden en ja, het heeft haar ongeveer 40.000 euro gekost aan een nieuw dak, water en roetschade huis en nog de missende spullen.. Dan maar ff raggen eens in de 2 jaar!!Als het een VNI installateur is, ben je in ieder geval verzekerd!

Ik ken het verhaal van die ellendige Ferroli's.
Warmtestuwing in de brander, veroorzaakt door een verstopte afvoer, meestal veroorzaakt door een verstopte sifon of het 'afvoerputje' van de brander dichtgeslibt door vlokken aluminium oxide.

Bleek uiteindelijk de fabrikant verantwoordelijk voor dit probleem wegens niet op orde hebben van de beveiligingen (is een ontwerpeis dat gebrek aan onderhoud NIET mag leiden tot gevaarlijke situaties.

Ik geloof dat ze later een modificatie set met een temperatuur beveiliging hadden uitgebracht wat ter hoogte van het kijkglas gemonteerd moest worden (de locatie waar de aluminium plaat weg smolt in het geval van warmtestuwing). Set was gratis, montage niet 8)7

Toen ze deze set uitgebracht hadden was het merendeel van de ketels al gesmolten of uitgebrand |:(

@ EricP, dat bepaalt de ketel leverancier en daar moet je je aan houden.."Vaak eist een ketelfabrikant een jaarlijkse of tweejaarlijkse onderhoudsbeurt, als u de garantie op de ketelonderdelen niet kwijt wilt raken"

Dit staat er in de text..

Na meer info vergaard te hebben, neem ik dat risico.
Liever geen brand dan een kans op die verzekerd is.

Gezien de vele onkundige monteurs (zie ook Radar).
Onderhoud ik mijn 24 jaar oude EcomLine ketel mooi zelf.

Meeste verhalen op internet zijn verkoop verhalen en het
meeste gevaar komt juist van de onderhoud/installatie
bedrijven zelf.

De EcomLine is een topketel, het meeste erna is velen malen
slechter.
Onderdelen zijn nu voor een prikkie te krijgen ivm
'van het gas af' gedoe.
De Ecomline is prima zelf in te stellen zonder al die
huidige moderne apparatuur en je kunt overal prachtig bij.

Een APK voor een ketel vind ik prima, maar de wijze waarop de overheid en de branche het nu aanpakt is drama.

nou, je komt wat aangebeunde ketels tegen. verhuurder die alles te duur vind, laat een stel zzp polen de ketel ff vervangen. geen overdrukklep of inlaatcombi gebruikt.

een dingetje wat oa verhuurders aanvoeren als de ketel kapot gaat en blijkt dat de huurder in geen jaren een monteur heeft binnengelaten voor het onderhoud. dan mag de huurder betalen. nu mag je nog een gasketel hangen, per 2026 moet je van de roverheid een hybride ketel hangen bij vervanging..

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/05/17/hybride-warmtep…

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 18 oktober 2022 22:43:37 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 oktober 2022 20:10:54 schreef testman:
nu mag je nog een gasketel hangen, per 2026 moet je van de roverheid een hybride ketel hangen bij vervanging..

Waar staat dat ergens beschreven?

Wel mooi voor de thuisklusser: Kun je lekker goedkoop nog een ketel kopen want die zijn officieel niet meer te verkopen. Dus oudijzerprijs dan? Of zie ik dat verkeerd?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Daarom Testman, hebben we nog even een nieuwe ketel genomen, kunnen we nog ff voort!! En ja, een 24 jaar oude Nefit (Wat een unicum is )?? Mn bedenkingen over..

Op 19 oktober 2022 18:44:51 schreef smd:
Daarom Testman, hebben we nog even een nieuwe ketel genomen, kunnen we nog ff voort!! En ja, een 24 jaar oude Nefit (Wat een unicum is )?? Mn bedenkingen over..

voor een hr is dat tamelijk bejaard ja. de oude open ketels heb ik wel ouder gezien ruim 35+ jaar ofzo. bedrijfsmatig ook, dan lijden ze wel wat meer.

nu ik eraan denk, ken een kerk met een nog in gebruik zijnde cv van 47 jaar oud. bij een werkgever lang geleden stonden 2 ketels welke nog waren omgebouwd van olie naar gas. die waren ook al zeker 40 jaar. men wilde ze graag vervangen als er ellende kwam, maar die dingen deden het gewoon altijd.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 19 oktober 2022 19:13:43 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 oktober 2022 18:44:51 schreef smd:
En ja, een 24 jaar oude Nefit (Wat een unicum is )?? Mn bedenkingen over..

De Nefit HRC 23 VT die hier in huis draait is uit 1998, dus ook 24 jaar :-)

Hier snort nog een Ecomline uit jan 96. Ooit in in begin probleempje gehad met ventilator. In eerste serie was die nog op 24 volt is later (onder garantie) vervangen door een 230v model.

mel

Golden Member

Ik heb een huurketel, Ding is ook al 15 jaar oud , denk ik. gewoon onderhoud aan gedaan .Nu bellen ze van dat bedrijf welke de ketel verhuurt, dat ik een nieuwe moet hebben. Dan moet ik een afspraak maken over de kosten.. WAAAT? Het is Hun ketel, ik huur een werkende ketel, en ik wil niet betalen voor de installatie van een andere...
Voorlopig doet hij het nog prima.Wordt vervolgd...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 oktober 2022 13:40:57 schreef mel:
Ik heb een huurketel, Ding is ook al 15 jaar oud , denk ik. gewoon onderhoud aan gedaan .Nu bellen ze van dat bedrijf welke de ketel verhuurt, dat ik een nieuwe moet hebben. Dan moet ik een afspraak maken over de kosten.. WAAAT? Het is Hun ketel, ik huur een werkende ketel, en ik wil niet betalen voor de installatie van een andere...
Voorlopig doet hij het nog prima.Wordt vervolgd...

zeker zo'n grote tent als eneco oid. het enige wat ze gratis doen is klanten na*ien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie toch vaak op internet mensen met een oude EcomLine.
Vaak worden ze vervangen om dat het warmwatercomfort systeem
een laag rendement heeft.
Op YT staat een filmpje om via de (300/400) thermostaat deze
'uit' te zetten.
Bij mij gaat ie straks helemaal uit.
Maar mijn elektra boilers zijn nog niet aangesloten.
Qua CV verwarming doet ie amper onder aan het moderne spul.

Voor de liefhebbers;

https://www.nefit-bosch.nl/professioneel/voorbereiding-en-installatie/…

Die Bulletin's staan vol met nuttige info.

Laats stond er nog een NOS Ecomline in doos op mrktpl.
Maar ja, nu genoeg reparatiedelen in huis, zelfs een
Nefit monteur koffer.
Nu toeslaan ;-)
Prijzen zijn flink gedaald het laatste jaar.
Zelfs de diagnose (blauwe kastje) apparatuur kun je voor rond
de 50 eu aanschaffen.

'Nieuwe' hobby.
Eens kijken of ie nog 20-30 jaar meegaat, mocht er nog gas door
de pijpjes stromen.

Succes met jullie keteltjes.

Ik heb net een Bosch EasyControl kastje gekocht, de "EasyControl Adapter OT-iRT/On-Off" (art.nr. 7736701654). Dan kan het signaal van mijn oude ketel met het iRT protocol dacht ik (of was het EMS?), omgezet worden naar OpenTherm. Dan ga ik eens stoeien met een slimme thermostaat. Bijv. zo'n ICY ding die een jaar of 10-15 geleden modern was ;-)

sja, ik heb toch liever een ketel waarvan mijn partner mee uit de voeten kan in geval dat ik weer eens van huis ben, meeste monteurs willen geen antiek herstellen.. onze was 25 jaar oud (en werkt elders nog) en vind dat al een hele prestatie!!

Arco

Special Member

De gemiddelde cv 'monteur' heb ik na mijn belevenissen ook niet erg hoog zitten...
Na het vervangen van de CV ketel door een HR exemplaar, begon er een gat in de muur bij de rookgasafvoer te vallen.

Het kostte een half jaar en 6 bezoeken (totaal 12 'monteurs' in groepjes van 1,2, of 3 stuks per keer)
Niemand begreep wat er aan de hand was en dus plande men steeds een nieuw bezoek van 'verse' monteurs...
(sommige opperden zelfs dat ik een nieuwe schoorsteen nodig had, omdat deze 'niet geschikt was voor HR ketels'...)

Pas de laaste (een wat oudere monteur) wist meteen wat er aan de hand was en had het binnen een paar minuten opgelost.
(hij schudde meewarig zijn hoofd en zei wat lelijke dingen over de hedendaagse collega's... :) )

Bleek dat men de afdichtring rond de pijp had beschadigd met installeren, waardoor zuur condenswater terugliep en de muur weg kon vreten.
(het gat was inmiddels bijna 40cm diameter en 10cm diep...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mee eens Arco, meeste monteurs laten het snel afweten. Maar ik ben nogal eens afhuizig en graag een wat modernere laten opgangen om het risico om geen onderdelen te kunnen krijgen in te dekken. ( Inmiddels al een reserve ketel bij oud ijzer weggehaald voor een 10tje, keteltje was 2 jaar oud!!) en de onze ook, dus geen dure onderdelen in ieder geval..

Op 21 oktober 2022 13:06:14 schreef Arco:
De gemiddelde cv 'monteur' heb ik na mijn belevenissen ook niet erg hoog zitten...
Na het vervangen van de CV ketel door een HR exemplaar, begon er een gat in de muur bij de rookgasafvoer te vallen.

Het kostte een half jaar en 6 bezoeken (totaal 12 'monteurs' in groepjes van 1,2, of 3 stuks per keer)
Niemand begreep wat er aan de hand was en dus plande men steeds een nieuw bezoek van 'verse' monteurs...
(sommige opperden zelfs dat ik een nieuwe schoorsteen nodig had, omdat deze 'niet geschikt was voor HR ketels'...)

Pas de laaste (een wat oudere monteur) wist meteen wat er aan de hand was en had het binnen een paar minuten opgelost.
(hij schudde meewarig zijn hoofd en zei wat lelijke dingen over de hedendaagse collega's... :) )

Bleek dat men de afdichtring rond de pijp had beschadigd met installeren, waardoor zuur condenswater terugliep en de muur weg kon vreten.
(het gat was inmiddels bijna 40cm diameter en 10cm diep...)

ze gebruiken ook graag de alu rookgasafvoer van een voorgaande HR ketel opnieuw, die vervolgens vol gaten zit omdat die ook op is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons vervangen door kunststof exemplaar, moest van leverancier, was ook niet dubbelwandig wat verplicht is tegenwoordig

Op 20 oktober 2022 19:55:37 schreef Roland11:
Ik heb net een Bosch EasyControl kastje gekocht, de "EasyControl Adapter OT-iRT/On-Off" (art.nr. 7736701654). Dan kan het signaal van mijn oude ketel met het iRT protocol dacht ik (of was het EMS?), omgezet worden naar OpenTherm. Dan ga ik eens stoeien met een slimme thermostaat. Bijv. zo'n ICY ding die een jaar of 10-15 geleden modern was ;-)

Hmm, bleek toch iets anders in elkaar te steken... Dat EasyControl kastje zet het signaal niet om naar OpenTherm maar naar in mijn geval (het oudere iRT protocol) zet het dit omin het nieuwere eigen Bosch/Nefit EMS protocol, zodat ook de moderne Bosch EasyControl thermostaat kan worden gebruikt. Blijkbaar maakt Nefit gewoon helemaal geen gebruik van OpenTherm, wat toch een beetje jammer is...
Adapterkastje is dus retour gegaan.

Op 30 september 2021 22:16:04 schreef Andre_avr:
Nu heb ik de uba3 uit elkaar.

Ik moet daar binnenkort ook aan. Ik vermoed dat er bij mij een relais of soldering gammel is, ventilator sprint niet aan maar dat ding zelf heb ik vrij recent gereviseerd. Probleem verdwijnt tijdelijk bij loshalen en rammelen met UBA3, vandaar mijn vermoeden.

Heb je een tip over het openmaken van dit doosje zonder meteen de rubber pakking of clipjes te slopen bij eventuele verkeerd gegokte pogingen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Voordeel van de oude UBA's is dat die nu massaal aangeboden worden.
Zelfs nieuw in doos.
Een oude Nefit reviseren is nog nooit zo goedkoop geweest, dat was
1,5 jaar geleden nog wel ietsje anders.
Mijn 1998 Nefit vlamt er trouwens nog lekker op los.

UBA3 zie ik ook op marktplaats staan, misschien makkelijker klussen met een extra naast je?

Op 11 augustus 2023 09:59:08 schreef Ghia:
Voordeel van de oude UBA's is dat die nu massaal aangeboden worden.
Zelfs nieuw in doos.

De condensatoren kunnen dan wel heel oud zijn natuurlijk ;-)

Tja, je kunt niet alles hebben.
Maar met een stapel UBA's kun je nog een potje breken.

Ik geloof dat ik er nu 5 heb of zo.
Telkens als ik een onderdeel bestelde kreeg ik ze na
verloop van tijd, er voor heel weinig of gratis bij.
De eerste (NOS) was 1,5 jaar geleden een stuk duurder.

Op 11 augustus 2023 09:59:08 schreef Ghia:
Mijn 1998 Nefit vlamt er trouwens nog lekker op los.

Intergas uit 1990 hier. En nog steeds werken.

Wel een tijd gehad dat hij telkens uitviel. Reparateurs erbij gehad maar die kunnen dus echt helemaal niks. Het verhaal was altijd "blabla versleten blabla nieuwe blabla 3000 euro".

Uiteindelijk heb ik het gewoon zelf gerepareerd. Het lag gewoon aan een van de twee bovenste overtemperatuurbeveiligingen. Prijs te verwaarlozen. En de kennis van reparateurs dus ook. Aangezien diezelfde hier ook installateurs zijn wil ik die echt niet iets nieuws laten plaatsen.

Ook de normale vlamtemperatuursensor heb ik al eens keer vervangen, maar dat is redelijk normaal na x jaren.

Verder begon het automatisch onluchtingsventiel op een gegeven moment te lekken. Ook dat stelde niks voor.

Mijn plan is de wet in de gaten te houden, hoe dat gaat als in 2026 aanschaf van nieuwe ketels verboden is. Dan moet ik vlak daarvoor iets plaatsen. Maar wat. Liefst gewoon puur gas die lang meegaat. Als ik alsnog verplicht aan een warmtepomp moet doe ik die wel apart.