Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 januari 2022 20:02:57 schreef hobby luke:
[....].

(Het lukt me niet om alle foto's in 1 bericht te krijgen)

MVG,
Luc.

Logisch, want er mogen er maar 5 per posting.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha hobby luke,

Leuk om die te zien, ik heb nog een sebatel LMG202 die is iets moderner maar wel van de zelfde familie ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Op 14 januari 2022 21:50:27 schreef Tidak Ada:
[...] Logisch, want er mogen er maar 5 per posting.

Ik dacht naar aanleiding van de reply van Brightnoise in dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/156921
dat er een andere manier was.

@electron920: Ik heb een afbeelding gevonden en jouw toestel ziet er inderdaad moderner uit.
Raar dat er bij mij enkel sprake is van Seba.

MVG,
Luc.

een (degelijk) in hoogte verstelbaar tafeltje stond al lang op het verlanglijstje.. hij is er eindelijk. ( deze kan wel 1O kg dragen, moet ie hier niet doen.)

wat doe je daarmee? allerlei spul mee op de juiste hoogte brengen om bepaalde afregelingen te doen. Meestal is dat optisch. hier lichtbox op juiste lenshoogte. gedaan met boeken stapelen :-)

het inspireerde me om ook de collimator van een eigen tafeltje te voorzien (dit is wel een el cheapo one,(het tafeltje, niet de collimator) de collimator zit er toch vast op en weegt een paar 100 gram)

pietplof

Golden Member

Hr. Kris; uitermate praktisch.
Zelf gemaakt ( zo te zien, denk ik dat niet) of gekocht?
Waar kan dat?

Zo iets dergeljjks heb ik wel in mijn grote werkplaats (250 kg hefvermogen) en is bedoeld voor zware, te herstellen, apparaten om deze op handige hoogte te benaderen.

Voor m'n kleine wpl. Is zo'n ding ook zeer gewenst.

festina lente

beste Piet,

de grotere, hoogwaardige tafel van de eerste twee foto's is van het merk Worthef. Das Japans en hier (bij mijn weten) niet te vinden. Ik heb iemand van ginder gevraagd er eentje te kopen en op te sturen. dat was alles in nog geen €100. Je vind gelijkwaardige tafels wel bvb bij Edmund Optics (die staan wel op het www) maar, val niet achterover van de prijs...

De kleinere modelletje van de derde foto kocht ik via Amazon. je vind tientallen van dat soort kleintjes op Ali, Amazon etc tussen €15...€25. (en ook grotere, maar niet zo precies als die Worthef)
Ik kocht deze op Amazon, omdat de verkoper binnen de EU zat, en het dan geen eeuwigheid duurt.. (en btw en invoerrechten er niet achteraan gaan, het is allemaal al betaald en doorgerekend door de invoerder).

wat er bovenop staat , de klemmen, collimatorbuis en schroefje vooraan op de voet (om het tafeltje onder een kleine hoek te kunnen kantelen) is er bijgebouwd. ( het is een inox versie, boren was nog best lastig :-) )

als je zoekt op "scissor table" ga je ze makkelijk vinden. maak je keuze .

Alex P

Golden Member

Ik ken die dingen als "lab jack" (zeg maar laboratoriumkrik). Heb er een paar maanden terug eentje op de kop getikt bij een plaatselijke kringloopwinkel. Oerdegelijk, en voor nog geen tien euro, schappelijk prijsje.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 23 januari 2022 16:15:30 schreef pietplof:
Hr. Kris; uitermate praktisch.
Zelf gemaakt ( zo te zien, denk ik dat niet) of gekocht?
Waar kan dat?

Zo iets dergeljjks heb ik wel in mijn grote werkplaats (250 kg hefvermogen) en is bedoeld voor zware, te herstellen, apparaten om deze op handige hoogte te benaderen.

Voor m'n kleine wpl. Is zo'n ding ook zeer gewenst.

zoiets heb ik ook, gemaakt van een oude tv lift op stevig onderstel met wielen. kan mij op werkhoogte tegen het plafond tillen wat toch als een 40" glasbak tv met 60W subwoofer telt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 24 januari 2022 21:00:49 schreef Alex P:
Ik ken die dingen als "lab jack" (zeg maar laboratoriumkrik)

Jep, ik heb er eentje bij ali geregeled.

https://www.aliexpress.com/item/1005003219527646.html

En ik gebruik hem niet heel veel, maar als je hem nodig hebt is het verdomd handig.

fred101

Golden Member

Wat moet je met zo'n klein ding, hij is maar 10x10 cm ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Kleine dingen op zetten ;)

Al die dingen waar je normaalgezien drie rollen tape en een stukje triplex onder legt om de hoogte te halen, daar is dit prima voor.

bprosman

Golden Member

Ik gebruik een hardhouten snijplank met 4 pootjes er onder die ik op mijn werkbank zet als ik bijv. SMD ga solderen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Ha een breadboard op pootjes ! :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Handig en het belast de nekspieren minder! Ik zou niet zonder een loupelamp kunnen al helemaal niet bij het solderen van SMD. Deze heeft een niet beeldvervormende a-sferische lens en een geen schaduw gevende ronde TL buis als er door de lens gekeken wordt.

VSA
Gebruik meerdere, losse tafels om op te klooien. Hok in de kelder voor de luidruchtige en vieze klussen.
Hmm, dit 'hoort' eerder in de de afdeling prutshoek....

De lamp is van Rimsa, de fabrikant maakt ook medische lampen voor onder andere op de operatiekamer. https://medical.rimsa.it/

flash2b

Special Member

Ooit in 2018 op de Lichtmis radiomarkt gekocht, een Philips PM9244 shunt. Deze bevat een soortgelijke shunt als er in op de achterkant van een PM2504 analoge bench multimeter zit.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220125_162853sm.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220125_163119sm.jpg

Kan iemand mij vertellen waarom om de achterkant staat dat je voor het 31,6A bereik voor Analog 100mV zou moeten kiezen en voor Digital 31.6mV ?

(manual te vinden op: https://buizenradioclub.nl/forum/zelfbouw/22860-philips-schunt-pm-9244…)

rbeckers

Overleden

Het 31,6A bereik moet 31,6mV uit zijn in de stand 31,6mV.
In de stand 100mV geeft de uitgang bij 31,6A 100mV uit.

Onafhankelijk van Analog of Digital.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 25 januari 2022 17:14:10 (15%)

flash2b

Special Member

Maar dat zou toch voor Analog ook moeten gelden ?

Dus Analog = de 100mV stand end Digital = 31.6mV stand kennelijk.

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 25 januari 2022 17:14:38 (41%)

RAAF12

Golden Member

Er zijn ook AC stromen tot 1kHz mee te meten. Vermoedelijk is de schakelaar op de stand digitaal een correctie van sinus naar puls bedrijf. Overigens staat er een meetset waar deze ook inzit op Ebay.

https://www.ebay.nl/itm/Philips-Multimeter-Erweiterung-PM9244-PM9245-P…

rbeckers

Overleden

Er zitten volgens mij twee shunts in die beide 31,6mV volle schaal uitgeven.
De schakelaar schakelt voor elke shunt een verzwakking in zodat 31,6mV 100mV wordt.

Hewlett

Honourable Member

Die aluminium koffertjes met die Philips meetset in die eBay advertentie komen uit het Duitse leger en zijn door Philips GmbH in Kassel geleverd. Vroeger kwam je stapels van die meetsets tegen op radiomarkten, veelal ongebruikt. Ik heb ook zo'n meetset in een Bund koffertje.

Mijn PM9244 shunt ziet er van binnen zo uit:

lijkt me dat dat iets anders is dan die van Flash

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
flash2b

Special Member

Bijna hetzelfde alleen andere schakelaar en één weerstandje over die schakelaar, bij mij zitten er 2 parallel.

@Hewlett, kan je jou foto 180° draaien ? Thanx !

Twee mooie toestellen. Het enige verschil dat ik zie, is dat bij die van Hewlett het afschermkapje boven de schakelaar ontbreekt.
Voor de rest zijn ze volgens mij identiek.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 januari 2022 13:27:09 schreef RAAF12:
[....]

De lamp is van Rimsa, de fabrikant maakt ook medische lampen voor onder andere op de operatiekamer. https://medical.rimsa.it/

Gekocht bij AURORA KONTACT??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

De lamp is afkomstig van een restaurateur uit Antwerpen. De man herstelde stenen ornamenten op gebouwen die waren aangetast door de elementen. De loupelamp is gekocht uit de nalatenschap. Aurora-Kontakt had ook een lamp met ronde TL maar dat was een andere constructie.

Dit topic is gesloten