PC aansluiting (RS 232?) op Intergas CV ketel HR 28/24

Op 10 januari 2022 21:45:02 schreef So871:
[...]

Gewoon precies gemaakt en gekopieerd wat Meewis in z'n github heeft staan.
Niet met een wemos maar met een Esp01.

Ga het toch nog wel proberen om het op een wemos draaiend te krijgen , maar dan moet ik weten wat de 4 pinnen inhouden die Meewis in zijn code beschrijft.

Ook is er een git met de overige data punten, daar wil ik mee gaan stoeien in node red ( weinig ervaring in node )

Hallo allen,
Die 4 pinnen voor led, relais, etc komen uit mijn basis software voor een Arduino. In dit project zijn ze niet gebruikt of relevant. Belangrijk is alleen dat de declaratie van deze pin nummers niet overeenkomen met de Rxd en Txd pinnen die wel gebruikt worden. Eventueel kun je 4 pinnen ook op ‘99’ zetten…

Wel leuk hoe dit project leeft ;)

Groet Wilco

Op 12 januari 2022 18:59:22 schreef Meewis:
[...]

Hallo allen,
Die 4 pinnen voor led, relais, etc komen uit mijn basis software voor een Arduino. In dit project zijn ze niet gebruikt of relevant. Belangrijk is alleen dat de declaratie van deze pin nummers niet overeenkomen met de Rxd en Txd pinnen die wel gebruikt worden. Eventueel kun je 4 pinnen ook op ‘99’ zetten…

Wel leuk hoe dit project leeft ;)

Groet Wilco

Hoi Wilco,
Het project heeft enkelen en vooral mij hier een tijdje bezig gehouden hehe.

Als ik vragen mag , waar worden de pinnen dan gedefinieerd in de code ?

Ik heb mij de hompes gezocht , en kan eigenlijk nergens anders vinden waar gpio beschreven worden.

Want ik wil dit toch nog proberen om het op een wemos D1 mini draaiend te krijgen ( ivm voeding )

Hallo allen,

De afgelopen weken heb ik alle berichten van dit forum gelezen en jullie kennis ook gebruikt om een verbinding te maken met mijn Intergas Kompact HR ketel, het deel de Furamet brander automaat via het vierkante plugje X5. Helaas kreeg ik geen enkele response met welke schakeling dan ook die ik testte. Na dagen zoeken en proberen ben ik er nu achter dat ik een zeer oude ketel heb met blijkbaar een heel andere versie firmware. Vanuit een van de eerste post op dit forum in 2010 van Antoine las ik dat het had over een brander automaat die werkte op 2400 baud 7 data 2 stop en een even pariteit. Na deze baudrate ingesteld te hebben kreeg ik een reply van de ketel. Dus mijn conclusie is dat deze op 2400 baud werkt. Echter op het commando S?/n krijg ik alleen een [00]x terug en niet een reeks van 32 bytes. Mijn vraag is of er iemand is die weet wat ik moet sturen bij deze oude versie om iets terug te krijgen van de ketel? En het liefst ook nog zou het goed zijn om te weten wat je dan terug krijgt. Mogelijk is het niet de moeite waard bij deze oude versie?

Vast bedankt

Op 12 januari 2022 21:51:47 schreef EmielA:
Hallo allen,

De afgelopen weken heb ik alle berichten van dit forum gelezen en jullie kennis ook gebruikt om een verbinding te maken met mijn Intergas Kompact HR ketel, het deel de Furamet brander automaat via het vierkante plugje X5. Helaas kreeg ik geen enkele response met welke schakeling dan ook die ik testte. Na dagen zoeken en proberen ben ik er nu achter dat ik een zeer oude ketel heb met blijkbaar een heel andere versie firmware. Vanuit een van de eerste post op dit forum in 2010 van Antoine las ik dat het had over een brander automaat die werkte op 2400 baud 7 data 2 stop en een even pariteit. Na deze baudrate ingesteld te hebben kreeg ik een reply van de ketel. Dus mijn conclusie is dat deze op 2400 baud werkt. Echter op het commando S?/n krijg ik alleen een [00]x terug en niet een reeks van 32 bytes. Mijn vraag is of er iemand is die weet wat ik moet sturen bij deze oude versie om iets terug te krijgen van de ketel? En het liefst ook nog zou het goed zijn om te weten wat je dan terug krijgt. Mogelijk is het niet de moeite waard bij deze oude versie?

Vast bedankt

Misschien een FTDI kabel en IDS software zelf en dan de seriële monitor ?

So871,
Bedankt voor je reactie. Helaas die optie heb ik geprobeerd met de IDS software van de Engelse site, deze werkte niet.

Heb met IDS wat screenshots eruit gehaald, misschien dat iemand er iets aan heeft.

Op 12 januari 2022 22:10:59 schreef EmielA:
So871,
Bedankt voor je reactie. Helaas die optie heb ik geprobeerd met de IDS software van de Engelse site, deze werkte niet.

geen communicatie met ids of ziet ids niets?

Op 12 januari 2022 22:45:31 schreef So871:
[...]

geen communicatie met ids of ziet ids niets?

IDS geeft een communicatie error, ik zie wel de send led knipperen. Naar ik denk stuurt IDS ook met 9600 baud. De IDS software is voor ketels na 2013.

Op 14 januari 2010 18:58:09 schreef Antoine:
Op de units die ik hier heb hangen zitten RS422 aansluiting. Ik heb ze aagesloten op een 75ALS180 (die had ik liggen) een MAX489 doet geloof ik hetzelfde. En dan op 2400, 7, E, 2 uitlezen

Deze hele oude post hielp mij ik kreeg een reply via de FTDI adapter met deze instellingen icm Termite software of Realterm. Alleen weet ik niet welk commando ik moet sturen om iets uit de ketel te krijgen? Het is niet S?/n

Op 12 januari 2022 22:19:19 schreef So871:
Heb met IDS wat screenshots eruit gehaald, misschien dat iemand er iets aan heeft.

Jazeker; ik heb dit draadje altijd met interesse gelezen, en ben nu net begonnen met de implementatie van het seriele verkeer in een Raspberry PI in C++.

[edit]

De statistieken kunnen dus ook uitgelezen worden; zie het bericht van SO871.
De gasmeters zijn uint32 waardes, maar de watermeter is een twee byte waarde, en geen float zoals de rest, en ook geen uint16.

Ik heb dit draadje nog nagezocht, maar kan het gedecompileerde python project niet vinden.

Weet iemand de omrekening van deze waardes?

In het voorbeeld van SO871 vormen de bytes 0x97 en 0x20 de waarde 10.4224

[Bericht gewijzigd door Johnny321_nl op maandag 24 januari 2022 13:43:38 (38%)

Op 12 januari 2022 22:19:19 schreef So871:
Heb met IDS wat screenshots eruit gehaald, misschien dat iemand er iets aan heeft.

@So871,

Hallo, zou je misschien nog eens screenshots kunnen plaatsen van de communicatie met jouw Intergas.
Met name die waar de gasmeter en watermeter opstaan.
Misschien dat het mogelijk is de watermeterstand te decoderen als er een andere waarde wordt weergegeven.
Nu is het een vreemde zaak met de waterstand 104224.
Als deze waarde wordt omgezet naar HEX, krijg je 0x19720.
Die 97 en 20 zijn aanwezig in de ontvangen string, maar er mist dus een 1 die wel 100000 vertegenwoordigt.
Wat voor type Intergas heb jij eigenlijk, is dat een HRE 28/24?

Alvast bedankt.
Groet,
JohanS

PE9SMS

Special Member

Op 23 januari 2022 20:36:38 schreef Johnny321_nl:
[...]

Ik heb dit draadje nog nagezocht, maar kan het gedecompileerde python project niet vinden.

Zie email.

This signature is intentionally left blank.

Op 27 januari 2022 14:45:18 schreef PE9SMS:
[...]Zie email.

Top, dank je.

En direct is het mysterie opgelost.
De watermeter is dus wel een 32bits getal; alleen staan de bytes niet achter elkaar :S
Ook byte 28 moet gebruikt worden; in het geval van SO871 moet dus de waarde 01 er bij gezet worden (byte 4 is altijd 0).

Dan kom je wel uit op die 104224 :)

Ik zie nog meer eigenaardigheden in de gedecompileerde python code; ik zal binnenkort mijn c++ code op Github zetten.

Op 27 januari 2022 23:45:48 schreef Johnny321_nl:
[...]
En direct is het mysterie opgelost.
De watermeter is dus wel een 32bits getal; alleen staan de bytes niet achter elkaar :S
Ook byte 28 moet gebruikt worden; in het geval van SO871 moet dus de waarde 01 er bij gezet worden (byte 4 is altijd 0).

Dan kom je wel uit op die 104224 :)

Ik zie nog meer eigenaardigheden in de gedecompileerde python code; ik zal binnenkort mijn c++ code op Github zetten.

@Johnny321_nl,

Dank voor deze verlossende informatie.
Het vermoeden bestond al, maar het blijft vreemd.

Groet,
JohanS

Uhhh ... watermeter ?

Wanneer is die in beeld gekomen ?
Iets gemist ?

Jammer dat er eea per email wordt uitgewisseld.

[Bericht gewijzigd door wolfram5521 op vrijdag 28 januari 2022 14:43:02 (26%)

PE9SMS

Special Member

Ik wil geen boze CO mods achter me aan i.v.m. illegale (?) zaken.

Maar goed, het is nou niet bepaald rocket science.

Hint 1: de exe kun je openen met 7-zip.
Hint 2: google een (online) python decompiler.
Hint 3: vind het stuk code waarin de seriele data verwerkt wordt.

This signature is intentionally left blank.

Op 28 januari 2022 14:42:16 schreef wolfram5521:
Uhhh ... watermeter ?

Vermoedelijk ligt dat aan het type Intergas en bijbehorende branderautomaat.
Zelf heb ik een HRE 28/24 met branderautomaat IC2.
So871 heeft in ieder geval een ander branderautomaat, nl IC3, wat blijkt uit een van de geposte screen dumps.

Bij mij staan de laatste 10 bytes op 0, dus geen watermeter (ontvangen string na verzenden van 48, 4E, 0D).

@PE9SMS
Bedankt voor deze interessante tips!

Groet,
JohanS

Op 27 januari 2022 11:55:55 schreef snotneus:
[...]

@So871,

Hallo, zou je misschien nog eens screenshots kunnen plaatsen van de communicatie met jouw Intergas.
Met name die waar de gasmeter en watermeter opstaan.
Misschien dat het mogelijk is de watermeterstand te decoderen als er een andere waarde wordt weergegeven.
Nu is het een vreemde zaak met de waterstand 104224.
Als deze waarde wordt omgezet naar HEX, krijg je 0x19720.
Die 97 en 20 zijn aanwezig in de ontvangen string, maar er mist dus een 1 die wel 100000 vertegenwoordigt.
Wat voor type Intergas heb jij eigenlijk, is dat een HRE 28/24?

Alvast bedankt.
Groet,
JohanS

Sorry voor de verlate reactie, mail met melding van dit topic gemist denk ik.
Ik zal vanavond nog eens de laptop aan de Intergas hangen, en de screens hier weer dumpen.

Edit : mijn trial voor de serial monitor is helaas verlopen.
Ik moet even opzoek naar een alternatief..
Ik heb een HRE 36/48A.

Is hier iemand bekend met esphome en home Assistant ?

Zat te kijken of het mogelijk zou zijn om de Intergas data naar esphome te vertalen , maar dat wordt ook geschreven in c++.
Iets waar ik totaal geen mesjoekke van heb.

Als je een paar weken geduld hebt; zal ik de code hier/github wel posten.

Op 31 januari 2022 14:05:10 schreef Johnny321_nl:
Als je een paar weken geduld hebt; zal ik de code hier/github wel posten.

Graag, thanks ?

Op 30 januari 2022 12:14:06 schreef So871:
Is hier iemand bekend met esphome en home Assistant ?

Zat te kijken of het mogelijk zou zijn om de Intergas data naar esphome te vertalen , maar dat wordt ook geschreven in c++.
Iets waar ik totaal geen mesjoekke van heb.

Ik ben bezig met ESPHome in combinatie met een Intergas Extreme 36, op basis van een NodeMCU-ESP8266. De code staat al online op GitHub.

De versie van de Extreme die ik heb heeft Firmware v1.80. De originele IDS software (v1.83 en v1.84) komt niet verder dan het uitlezen van het REV veld. Kennelijk is de firmware van deze ketel te nieuw. Hij ziet namelijk niet dat bij de commando's een CRC meegestuurd moet worden, de ketel stuurt dan ook nooit data terug. Ook de antwoorden hebben allemaal een CRC check. Dit is opgelost in de code op Github.

Verder zie ik in veel topics hier en op andere plekken dat de beschrijvingen van de data velden niet overeen komen met de Extreme 36. Sommige waardes staan op andere plekken in de responses.
Wat op Github staat bgint al aardig compleet te worden, en klopt voor deze ketel.

[Bericht gewijzigd door rbohm op zaterdag 26 februari 2022 15:18:47 (16%)

Op 23 februari 2022 21:07:10 schreef rbohm:
[...]

Ik ben bezig met ESPHome in combinatie met een Intergas Extreme 36, op basis van een NodeMCU-ESP8266. De code staat al online op GitHub.

De versie van de Extreme die ik heb heeft Firmware v1.80. De originele IDS software (v1.83 en v1.84) komt niet verder dan het uitlezen van het REV veld. Kennelijk is de firmware van deze ketel te nieuw. Hij ziet namelijk niet dat bij de commando's een CRC meegestuurd moet worden, de ketel stuurt dan ook nooit data terug. Ook de antwoorden hebben allemaal een CRC check. Dit is opgelost in de code op Github.

Verder zie ik in veel topics hier en op andere plekken dat de beschrijvingen van de data velden niet overeen komen met de Extreme 36. Sommige waardes staan op andere plekken in de responses.
Wat op Github staat bgint al aardig compleet te worden, en klopt voor deze ketel.

heb jij een link naar de github pagina?

met de extreme kan ik je helaas niet verder helpen! heb zelf een HREco 40

De code op Github gezet:

https://github.com/HilcoTalen/RaspberryPI

De gegevens van de Intergas en de Hewalex ZPS 18 worden in de applicatie beschikbaar gemaakt voor ModBUS uitlezing.

Gemaakt in VS 2022 (Cross compile naar Raspberry PI).

Ik moet nog wat extra informatie toevoegen, die doe ik komende dagen.

Is er iemand nog verder gekomen met het binnenhalen van de data binnen Esphome?