Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ze heten 'cherry bulbs', omdat het bolletje op een kers lijkt...
Gekleurde is een verflaagje. Met wat geduld redelijk snel eraf te krabbelen met een mesje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Iets geheel anders: flipdots.
Een veel voorkomende decoder/driver IC daarvoor is de -inmiddels obsolete- FP2800A*. Daarvan heb ik alleen een uiterst summier datasheet kunnen vinden (in verschillende uitvoeringen en leeftijden, maar allemaal even summier).
In een van de recentere versies (2003) wordt gewag gemaakt van twee application notes, de A317875-008 en de A317875-009.
Er worden ook 'additional application notes including timing diagrams' genoemd, maar geen enkele van deze application notes is te vinden...

Weet iemand misschien een link naar, of heeft zelfs die application notes?

*) Ik weet het, dat is allemaal te vervangen door discrete componentjes (zo doen de meeste flipdot-bouwers het ook) maar los van de gekozen weg heb ik informatie graag compleet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@fatbeard: Er is een mail in je box.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fatbeard

Honourable Member

Dank. _/-\o_
Het helpt wel, maar is nèt niet wat ik zocht :S ..

We zoeken verder...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 6 maart 2022 12:11:12 schreef EricP:
Dat met die kapotte lampjes: ik heb wel eens gelezen dat er over de 'draadjes' waar de gloeidraad tussen zit een iets geisoleerd 'ringetje' zit met een hele dunne laklaag. Als de gloeidraad door gaat, dan veren die draadjes wat uit elkaar en maken zo sluiting. De string blijft het doen en jij ziet welk lampje stuk is.
Maar... ik heb het nooit zelf gezien of onderzocht.

Verder inderdaad zorgen dat de spanning wat lager is. Dat is erg goed voor de levensduur.

Toch nog even terugkomen op de lampjes.
Ik heb er eentje opengemaakt en er is duidelijk te zien dat er een
draadje om de steundraden van de gloeidraad is gewikkeld, welke kennelijk de twee pootjes doorverbindt wanneer de gloeidraad doorbrandt.
Vond het leuk om even te laten zien!

Arco

Special Member

Dat doen ze om er zeker van te zijn dat bij enkele defecte lampjes, de rest ook doorbrandt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

:D Ja, dat kan natuurlijk ook.........

Ik had nog een werkende, maar die ziet er op het oog net zo uit als een defecte, wat betreft dat omgewikkelde draadje. :?

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op maandag 7 maart 2022 14:02:26 (62%)

fatbeard

Honourable Member

Op 7 maart 2022 13:50:41 schreef Arco:
Dat doen ze om er zeker van te zijn dat bij enkele defecte lampjes, de rest ook doorbrandt... ;)

En als de laatste doorbrandt slaan de stoppen door...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Op 7 maart 2022 14:00:45 schreef Retiredat55:
:D Ja, dat kan natuurlijk ook.........

Ik had nog een werkende, maar die ziet er op het oog net zo uit als een defecte, wat betreft dat omgewikkelde draadje. :?

Dat klopt wel. Het verschil kun je alleen meten of met een microscoop zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 maart 2022 13:48:41 schreef Retiredat55:
welke kennelijk de twee pootjes doorverbindt wanneer de gloeidraad doorbrandt.

Awh man! Slim bedacht!

Maar dus funest voor de rest als er een paar sneuvelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

't Was op zich leuk bedacht, je kon dan de lampjes ook met een kapotte ertussen blijven gebruiken.
Bedoeling was wel dat je een kapot lampje zo spoedig mogelijk vervangt, doe je dat niet dan volgt er een kettingreactie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met mooie knal op het eind en een laatste flits uit alle kapotte lampen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Ik ben op zoek... naar een stel enkele WCDs, inbouw, wit, klepje-met-veer voor montage in een plafond (en dan moet die klep uiteraard ook dicht blijven).

Busch-Jager heeft een l*llig klepje zonder veertje (zo heb ik proefondervindelijk vast gesteld), dus Newton werkt hier niet mee. Ik heb inmiddels een aantal leveranciers gebeld. Helaas, niemand heeft een antwoord ('staat niet in de documentatie' is het beste wat er terug komt).
Heeft iemand hier een suggestie? Een linkje naar een leverancier zou natuurlijk helemaal fijn zijn...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Dat is exact wat ik zoek. Maar... nergens staat (of meer correct: ik zie nergens staan :) ) dat er een veer achter zit. Nogmaals, Busch-Jager heeft iets soortgelijks. En daar zit dus geen veer in. Die vallen dus gewoon open.

eSe

Honourable Member

Deze,https://www.niko.eu/nl-be/producten/schakelmateriaal-en-stopcontacten/… en die hebben een veertje.

Verkrijgbaar in grijs, wit en zwart. Toevallig heb ik er deze week zo'n witte geplaatst. Je hebt het stopkontakt met afdekplaat en de in/opbouwdoos, deze laatste is uiteraard ook in die kleuren beschikbaar.

oops, enkel penaarde dacht ik, dus niet geschikt voor NL?

/edit @fatbeard hieronder, yep, ik heb er weer overgekeken of niet goed gezocht.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 5 maart 2022 23:28:26 schreef opruiming:
De volgende lijken op het eerste zicht dezelfde te zijn:

https://www.eijlander.nl/kerstlampjes/k07skhbl-lamp-kerstboom-7v-bol-h…

Of ze in stock zijn staat er niet bij maar u kan het in elk geval vragen.

Die heb ik besteld, er waren er nog 7 op voorraad en kan niet (nooit) meer bijbesteld worden!
De nieuwe lampjes branden iets flauwer maar ik ben gered!!
Bedankt voor het meedenken.

EricP

mét CE

Dank voor de moeite. Zoiets wordt het dan. Ik heb me nooit gerealiseerd dat zoiets niet in een datasheet staat :)

@Retired: heeft de internetchinees niet wat? Als je daar nog zou willen bestellen gezien hun houding tav. Rusland...

@EricP Ik heb later ook alles afgezocht in China, maar daar gaan ze kennelijk ook met de tijd mee, dus nergens gevonden....

Over de laatste opmerking, ik denk niet dat de gewone Chinees zich erg druk met politiek bezighoudt, dus ik zou er gewoon bestellen.

maartenbakker

Golden Member

Kleinere ondernemende Chinezen zou ik gewoon blijven steunen (dus wel een losse verkoper maar geen staatsbedrijven zoals krijg-de-hik-vision.

Als je China om politieke redenen links had willen laten liggen, had je er inmiddels voldoende tijd en aanleiding voor gehad zonder één woord Russisch.

De houding tegenover Rusland was volkomen voorspelbaar, en bovendien naaien ze Rusland net zo hard wel weer, als het een keer uitkomt. Dus dat ze Putin nu in slaap sussen (who am I kidding?) betekent hooguit dat hj een andere keer van een koudere kermis thuiskomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iemand een idee waar de mcp23017 soic te verkrijgen is ?
Levertijden vanaf 10-2022 is wel heel lang wachten en 15 euro ex verzenden is ook duur.

Thevel

Golden Member

Als het een DIL behuizing mag zijn:
https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&am…

Reichelt heeft hem in SOIC behuizing:
https://www.reichelt.nl/nl/nl/i-c-bus-i-o-uitbreiding-16-bits-soic-28-…

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 10 maart 2022 22:15:38 (45%)

Dit topic is gesloten