Op 16 maart 2022 17:05:38 schreef CrossFireX:
Als de batterij in 6 weken leeg is, dan is er iets mis met het loopwerk. Dat is echt niet normaal meer, beter vervangen loopwerk denk ik.Je gaat je auto ook niet iedere dag aan de lader hangen als iets te veel energie afneemt en je batterij leeg zuigt? Je moet de oorzaak aanpakken en niet het probleem oplossen in dit geval.
Net zoals je de auto in dat geval niet vervangt doe je dat ook niet met een klok mechanisme. Zoals een auto hebben die om de X jaar onderhoud nodig..
als het klokje vroeger zuiniger werkte dan zit het probleem hem daar (onderhoud) en gaat het alleen maar erger worden. zeker als de noodkreet van te vroeg lege batterij omzeilt wordt. draait het ding zichzelf in de vernieling, net zoals een automotor zonder olie.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
In een auto kun je nog wat vervangen, in een klokje helemaal niet.
Zal vast gewoon slijtage zijn, dan is een nieuw loopwerkje toch beter, want het gaat later dan vast weer mis.
Voor de prijs moet je het ook niet laten...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gewoon even het loopwerkje badderen in de IPA, dan loopt 'ie waarschijnlijk weer als een zonnetje... 
(slijten doet er meestal niet zo veel, er staat bijna geen kracht op de tandwieltjes...)
CrossFireX
Ik al veel zo een loopwerkjes gezien, en die zijn meestal goed afgesloten tegen vuil.
Maar een badje kan ie altijd es proberen. Kan ook vet zijn dat verhard na jaren.
Je kan ook het aangepaste schema van Kruimel/Elektuur gebruiken en deze voeden met een 3,7V accucel. Als de accu leeg is wissel je hem om met een vers opgeladen exemplaar.
En uiteraard de uitgangscondensator verhogen naar 47uF of 100uF volgens aanwijzing/tip van Brightnoise!
Op 16 maart 2022 17:43:25 schreef Arco:
Gewoon even het loopwerkje badderen in de IPA, dan loopt 'ie waarschijnlijk weer als een zonnetje...
(slijten doet er meestal niet zo veel, er staat bijna geen kracht op de tandwieltjes...)
Is baden in IPA niet een slecht idee als dat het vet alleen oplost? Dan zit je naderhand helemaal zonder. Persoonlijk zou ik eerder baden in siliconenolie dan IPA.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nooit badderen in iets wat (continu) stof aan blijft trekken zoals olie.
Olie is niet nodig, meeste asjes en tandwieltjes zijn van rvs/koper/plastic en vaak ook nog gelagerd in robijntjes...
Op 16 maart 2022 17:41:07 schreef CrossFireX:
In een auto kun je nog wat vervangen, in een klokje helemaal niet.
Menige klokkenmaker zal dat niet met je eens zijn.
Jongens ,jongens nu zijn jullie wel een beetje aan het hollen.
Het gaat over een simpele klok die vroeger in een niet meer bestaande cinema heeft gehangen en daarom wil ik die klok behouden.
Mijn bedoeling is dus met een grotere batterij van 3 - 4 - 6 volt of wat dan ook naar die 1.5 volt te gaan. Die klok hangt hier al jaren maar ik ben het beu om elke 6 weken nieuwe batterij te kopen omdat de klok het met 1.4 volt niet meer doet. Maar op 1.5 (nieuwe batterij) doet ze het perfect. Dus gewoon langer die 1.5 aanhouden zou toch moeten lukken.
Het is zoals Arco zegt het loopwerk dat te zwaar loopt de klok valt meestal stil als de grote en kleine wijzer naar boven gaan' zeg maar 20 voor acht.
Anders ga ik op zoek naar een ander loopwerk maar dan is het niet echt origineel meer hé.
CrossFireX
Wel het is een discussieforum, dus dat doen we dan ook. 
Zo heb je meer mogelijke antwoorden of mogelijkheden die wellicht interessant voor je zijn.
Een beetje brainstormen zeg maar...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
De hamvraag is 'Was het altijd al zo dat ie iedere 6 weken een nieuwe batterij nodig had?'
Zo nee, dan kan je er gewoon een voedinkje op aansluiten zoals dat elektuur ontwerp dat net werd gepost.
Zo ja, dan is er iets kapot, en om te voorkomen dat er meer kapot gaat kan je het dan beter repareren.
Op 16 maart 2022 19:09:28 schreef Arco:
Nooit badderen in iets wat (continu) stof aan blijft trekken zoals olie.
Olie is niet nodig, meeste asjes en tandwieltjes zijn van rvs/koper/plastic en vaak ook nog gelagerd in robijntjes...
Maar dat zullen dan ook niet de lagers zijn die in vet zitten hè? 
In de tussentijd heb je wel gelijk, maar het verwijderen van vet dat er al was is natuurlijk geen oplossing, het zat er immers niets voor niets.
Op 16 maart 2022 19:39:36 schreef Rollatertje:
Jongens ,jongens nu zijn jullie wel een beetje aan het hollen.
Het gaat over een simpele klok die vroeger in een niet meer bestaande cinema heeft gehangen en daarom wil ik die klok behouden.
Mijn bedoeling is dus met een grotere batterij van 3 - 4 - 6 volt of wat dan ook naar die 1.5 volt te gaan. Die klok hangt hier al jaren maar ik ben het beu om elke 6 weken nieuwe batterij te kopen omdat de klok het met 1.4 volt niet meer doet. Maar op 1.5 (nieuwe batterij) doet ze het perfect. Dus gewoon langer die 1.5 aanhouden zou toch moeten lukken.
Het is zoals Arco zegt het loopwerk dat te zwaar loopt de klok valt meestal stil als de grote en kleine wijzer naar boven gaan' zeg maar 20 voor acht.
Anders ga ik op zoek naar een ander loopwerk maar dan is het niet echt origineel meer hé.
Ik snap je punt, maar heb je alle suggesties al gelezen? Het is nu ook weer niet ons verantwoordelijkheid je probleem op te lossen... 
Op 16 maart 2022 19:50:18 schreef CrossFireX:
Wel het is een discussieforum, dus dat doen we dan ook.
Zo heb je meer mogelijke antwoorden of mogelijkheden die wellicht interessant voor je zijn.
Een beetje brainstormen zeg maar...
Dit dus.
Ik stel voor dat je nu eens gaat kijken hoeveel die klok nu echt gebruikt of in elk geval de batterij eens meet in de klok. Een batterij die onder last 1,48V meet, is praktisch nieuw en kan nog overal worden gebruikt.
Op 16 maart 2022 19:39:36 schreef Rollatertje:
... de klok valt meestal stil als de grote en kleine wijzer naar boven gaan' zeg maar 20 voor acht.
Dan 'moet' je de wijzers uitbalanceren, dwz iedere wijzer zijn eigen contragewichtje geven zodat het zwaartepunt van de wijzer precies in het midden van zijn draaias valt. En uiteraard de elco-truc van Brightnoise toepassen. Dan gaan je 1,5V batterijen veel langer mee.
Wijzers uitbalanceren is een mooi klusje voor de klokkenmaker.
Op 16 maart 2022 19:09:28 schreef Arco:
Ola Arco... moet ik nu echt schrijven "schoenmaker, blijf bij je leest"? 
(Electro)mechanische klokjes hebben wel degelijk olie nodig (ook die met robijntjes), uiteraard niet veel en enkel en alleen op de juiste plaats, anders vallen ze ook gegarandeerd stil.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@Rollatertje: Als het uurwerkje onherstelbaar zou zijn, dan hebben ze bij de link ze in vele uitvoeringen, met en zonder wijzers.
Scrol rechts naar beneden voor meer info's.
https://www.clockparts.nl/c-6191609/extra-sterk-quartz-met-slepende-be…
MVG Gerard.
Als het goed is zou de batterij pas vervangen worden bij ong 1,2V. Het probleem zit hem in de magneet van het anker. Na vele jaren verminderd het permanent magnetisme. Er zijn manieren om dat magnetisme weer op te frissen, maar niet deze met de spijker met enkele windingen installatiedraad zoals op Y-T
.
Arco
Special Member
(Electro)mechanische klokjes hebben wel degelijk olie nodig
Ja, maar met mate inderdaad.
Als je moet kiezen tussen 'droog' of helemaal ondergedompeld dan liever droog. Onderdompelen is wachten op naderend onheil...
Op 16 maart 2022 11:37:34 schreef Rollatertje:
. . met een motortje en geeft dus geen tikkend geluid en een soepel lopende secondewijzer.
Dat ken ik wel, maar dan op het lichtnet.
Op 16 maart 2022 11:37:34 schreef Rollatertje:
. . . Enig probleem dat ding vreet AA 1.5V batterijen.
Is dat altijd al zo geweest ? Zo niet dan kan er toch wat met de klok aan de hand zijn, iets wat zwaar loopt.
Verder begrijp ik je vraag heel goed, of althans ik heb ook wel eens in die richting gedacht als ik weer eens cellen aan het wisselen ben.
Mijn idee, een goede (!) lader voor de juiste batterij (cel).
De batterij daar in laten zitten, draadjes er aan maken naar de klok.
Dan met een schakelklok zo af en toe de batterij/cel opladen.
Arco
Special Member
Als een alkaline AA het onder de 1.48v het al laat afweten, dan is een oplaadbare (NiMH) helemaal kansloos...
Op 16 maart 2022 22:30:24 schreef Kees frees:
[...]Dat ken ik wel, maar dan op het lichtnet.
Die bestaan ook in kwarts, als ik analoge klokken zou hebben zou dat de enige versie zijn die getolereerd zou worden.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@Sine:
Scrol rechts naar beneden voor meer info's.
https://www.clockparts.nl/c-6191609/extra-sterk-quartz-met-slepende-be…
MVG Gerard.
Misschien is dit ook nog wat voor de TS:
Bigclive heeft er ook een teardown van: JUGEE battery teardown.
Ik vond de 2-packs niet beschikbaar op Amazon, maar wel op AliExpress: jugee 2pcs 1.5v 2000mah lithium AA usb rechargeable 3000mWh Li-polymer li-ion polymer lithium battery +1 USB Charger, maar zoals altijd kopen op eigen risico. Ze zijn niet heel goedkoop voor oplaadbare batterijen, maar als er één nut is voor producten als deze, dan hebben we het nu gevonden. 
Oei, mijn opmerking kwam mogelijk wat cru over maar dat was zeker niet de bedoeling. De klok zal vroeger wel langer gelopen hebben op 1 batterij, ik kan me niet voorstellen dat ze in die cinema elke 6 weken iemand met een ladder opriepen om een batterij te wisselen.
Dat er met de klok iets mis is is overduidelijk. Ik begin te denken dat er ergens aan 1 wieltje of tandje iets mis is. Gezien het groot aantal wieltjes is het misschien zo dat er na een bepaalde syclus dat defectje in een bepaalde stand komt te staan en de klok vast zit (maar ik ga dat niet openprutsen) bij het wisselen van de batterij en de klok terug juist te zetten ben je dan over dat "punt" heen. Ik heb er gisteren avond een vrij lege batterij 1.25V ingestoken en deze ochtend 6uur liep de klok nog. Vermoedelijk heb ik al die jaren de batterij onnodig vervangen.
@ Arco daarom dacht ik dat een oplaadbare AA batterij 1.2V zeker niet lukt.
Die batterij waar Kruimel over spreekt die ga ik opzoeken.
@ GerardMonique de afbeeldingen lijken wel veel op mijn loopwerk vermoedelijk is het dus toch een quarts klok met "slepende" secondewijzer.
Ik ga daar ook eens naar op zoek. Van een tikkende klok krijg ik de kriebels net als een lekkende kraan, maar dat komt door de medicatie voor mijn handicap en dat is echt zo en geen grap.
Ik ga met jullie tips aan de slag, ik ben echt aan dat ding gehecht.
Zelfs zonder batterij staat ze 2 keer per dag juist.