Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

@RAAF12
Bedankt voor de tip maar de kennis heeft een eigen bedrijf en besteld wel vaker bij mouser, dat het wat duurder is zal hij niet wakker van liggen... :)

Arco

Special Member

Kemet is rifa, alleen de naam is veranderd... ;)
(ze zijn nog net zo slecht als vroeger, liever iets betrouwbaarders nemen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zich is Kemet helemaal niet slecht. Het was alleen die Rifa serie in die allergoedkoopste doorzichtige, gelige gemolde-kunststoffen-serie die vocht lekten die problemen gaven. Oorzaak was verkeerde kunststofkeuze.

De foto hier ziet er goed uit, lijkt me geen probleem.

Dat was trouwens het probleem bij lek van de Rifa: het gaf oplopende (weerstand wordt langzaam steeds lager, neemt ondertussen veel warmte op waarna het sneller gaat) sluiting over het net met een zeer hoge stroom en veel rook en wekenlang stank tot gevolg. Deze kan dat niet doen door de serieweerstand die er uit gaat bij een sluiting van het condensatordeel.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 april 2022 23:25:27 schreef Hoeben:
Op zich is Kemet helemaal niet slecht. Het was alleen die Rifa serie in die allergoedkoopste doorzichtige, gelige gemolde-kunststoffen-serie die vocht lekten die problemen gaven. Oorzaak was verkeerde kunststofkeuze.

De foto hier ziet er goed uit, lijkt me geen probleem.

Het probleem is dat er papier inzit, dat zie je op de foto aan het opschrift ;-)

Kemet als merk is inderdaad niet echt het probleem, hoewel de managers die de betreffende series er (om legacyredenen? militaire en luchtvaartcontracten zijn vast heel lucratief) inhouden, al lang de laan uitgestuurd hadden moeten worden. Laat ze dan gewoon in de datasheets schrijven dat het gaat om een legacyserie die niet wordt aangeraden voor nieuwe ontwerpen. Maar in plaats daarvan ontwikkelden ze SMD papiercondensatoren. Punten voor creativiteit, maar het zou me verbazen als die beter zijn.

Mijn indruk is, dat de slechte behuizing er inderdaad voor zorgt dat de slijtage wat willekeuriger en sneller gaat en vooral dat de condensatoren geen mechanische sterkte hebben, maar de verbeterde RIFA papiercondensatoren in witte dichtgegoten huisjes gaan ook gewoon na een aantal jaar stuk met een wolk rook, net als alle ingegoten geïmpregneerde papiercondensatoren van alle fabrikanten. Alleen sommige oliegevulde types in een hermetisch blikken huis met glazen of ceramische doorvoeren, lijken de tand des tijds meestal net zo goed te doorstaan als een fatsoenlijke foliecondensator, die even lang of langer meegaat dan de rest van het apparaat.

Het is niet voor niets dat Philips niet wist hoe snel ze van de teerknollen af moesten komen steeds als er betere vervangers beschikbaar kwamen. En dat waren dan nog wel de betere geïmpregneerde ingegoten types. Hun latere mixed dielectric types waren ook van wisselende kwaliteit, maar alsnog beter dan het ongewijzigde flutontwerp van RIFA.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 5 april 2022 20:53:09 schreef RAAF12:
[...]

Hier staat er ook een iets minder prijzig. Een losse R en C is voordeliger.
https://shop.dadaelectronics.eu/components/capacitors/x2-rc-suppressor…

Die zou ik qua supply chain minder vertrouwen dan die van Mouser. Bij dit soort semifanatieke slijtagedelen luisteren de tijdsduur en condities van de opslag nog best nauw. Er staan datumcodes op in IEC formaat, zodat je in elk geval een indicatie hebt over hoe lang ze op de plank lagen (zulke datumcodes herhalen zich elke 20 jaar, dus in theorie kan een 1 jaar oud exemplaar ook 21 jaar oud zijn, dus helemaal waterdicht is dat ook niet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn maar ik vond het wel grappig dat een stenen winkel in Antwerpen dat spul ook verkoopt. Voornamelijk bedoeld om vintage Quad 33 klanten van de RC combi te voorzien. Hmm misschien heeft die de winkel opgeheven kan geen adres meer vinden, hij zat ooit in Berchem.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 6 april 2022 17:18:13 (19%)

Arco

Special Member

Het opschrift 'X2' zal in dit geval wel betekenen dat je er het beste 2 kunt kopen. (als reserve... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 april 2022 03:06:54 schreef maartenbakker:
[...]
Er staan datumcodes op in IEC formaat, zodat je in elk geval een indicatie hebt over hoe lang ze op de plank lagen (zulke datumcodes herhalen zich elke 20 jaar, dus in theorie kan een 1 jaar oud exemplaar ook 21 jaar oud zijn, dus helemaal waterdicht is dat ook niet).

Net als de condensatoren dus. :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Kwam dit ding tegen bij uitzoeken/opruimen. Geen idee wat voor soort connector het is. Iemand een idee? Het is iets van 2 snoeren ingang naar een connector maar geen idee wat en hoe ;)

Arco

Special Member

Soms van een of andere tuinverlichting?
(daarbij zie je veel van dit soort exotisch uitziende constructies...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijkt op een Deutsch (DT-serie) plug waar een housing aan zit voor 2 kabels (waar 2 wartelring ontbreekt).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb weer een paar leuke puzzel-onderdelen. (Goede vriend geholpen met opruimen, ben nu ruim voorzien van 0805 en 1206 weerstandjes, en een paar mysterieuze onderdelen die ik hier met de puzzelaars alhier wil delen).

Te beginnen met de meest mysterieuze:

Het vlekje op de achterkant is een vlekje. ik heb er 4, bij de andere achterkanten zit het er niet of op een andere plek. Als je ze niet door een macrolens bekijkt is de voorkant gewoon grijs-achter-glas achtig met een paar kleine krasjes, onder een macrolens zie je een streepjespatroon. Wit keramisch rechthoekje, grijs aan de bovenkant, wit aan de achterkant, blauw stukje kunststof over de 2 aansluitdraden.

Ik vermoed iets sensor-achtigs, maar geen idee wat.

(De achtergrond is millimeter-papier)

(Edit: pt1000 dus. Dank!)

-----

Ander component. Deze zitten per 5 op een stripje, waar lege plaatsen aan de zijkant zitten. Het folie zit nog vast en kleeft ook niet opnieuw als ik het loshaal, dus de verpakking is al opvallend. Stripje in een blauw gripzakje (niet op de foto)

Van wat dichterbij bekeken is het opschrift leesbaar en zelfs iets van het binnenste te zien:

Aan de achterkant 2 contactjes en een deukje in het midden:

EDIT 08-05-2022: het is een Epson FC-135 kristal, 40 kHz 12.5 pF 20 ppm.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

(vervolg)

Er lijkt een plaatje "tussen" de metalen bovenkant en de metalen onderkant van dit onderdeel te zitten.

---

Die hieronder is een 22 nF condensator, maar wel een type dat ik nog niet gezien heb. Opgerolde film?

22n
F63
KPS1
BC

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 19 april 2022 21:47:09 (35%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

1-ste 2 fotos : Hygro sensor? Een andere optie zou een heat elementje kunnen zijn van een (lucht) flow sensor (luchtmassa meter?).

3-de foto: Een xtal? De verpakking lijkt re-reeled te zijn.

Van de vervolg post, 1-ste 2 fotos : Polymeer fuse van Raychem. (Ik moet die hier ook hebben liggen, effe in het doosje kijken welke precies)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

De laatste in een Wickmann/ Bourns MF-SM100-2, herstellende zekering 1,1A 30V.
https://www.bourns.com/docs/Product-Datasheets/mfsm.pdf

Met daar onder een polypropyleen condensator, 22nF 63V
https://static6.arrow.com/aropdfconversion/41f5ce86d8ea92924dcf125cfe4…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Inderdaad de Raychem SMD100, maximaal 30V, ik heb een doos vol van allerlei samples en de opdruk is exact hetzelfde. Raychem is tegenwoordig onderdeel van TE.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 19 april 2022 21:33:33 schreef Lucky Luke:

Het vlekje op de achterkant is een vlekje. ik heb er 4
Ik vermoed iets sensor-achtigs, maar geen idee wat.

Dat kon wel een PT1000 element zijn, heb je ze al eens ohms gemeten?

Ander component. Deze zitten per 5 op een stripje,

Een kristal. Frequentie ... geen idee.

maartenbakker

Golden Member

KP = polypropyleen/tinfolie
S1 = datumcode

Dit zijn soort van verre nazaten van de mosterdcondensatoren, dat waren KT's en de eerste in een lange reeks "HQ" condensatoren van Philips.

(HQ betekende gewoon dat ze in Roeselare gemaakt werden, maar ebayverkopers maken daar slim gebruik van. Vooral bij de bekende gele chicklet en nugget types, maar ook op de blauwe nuggets stond er doorgaans HQ op)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 april 2022 00:19:02 schreef Sine:
Dat kon wel een PT1000 element zijn, heb je ze al eens ohms gemeten?

Ik gok pt100: https://www.enrgtech.co.uk/product/platinum-resistance-temperature-sen…
Ik googlede op:

code:

sensor 2x10 -phoenix

Edit:
De link hierboven lijkt ondanks de hit op 2x10 maar 5mm lang te zijn.

Deze is PT1000 en 2x10 mm:
https://www.rapidonline.com/labfacility-dm-507-pt1000-element-2x10-cla…

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 april 2022 09:05:46 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Op 19 april 2022 21:43:24 schreef Lucky Luke:
22n
F63
KPS1
BC

Volgens mij hebben die letters in KPS allemaal een betekenis, als er op de plek van de 'K' een 'M' (zoals tegenwoordig vaak) is het opgedampte film, als het een foliecondensator, al kende ik deze combinatie niet. Ik zal eens kijken of ik er wat van kan vinden. Ik weet niet meer waar ik deze informatie vandaan heb. Verwijderd naar aanleiding van het onderstaande. De datashaat stond al gegeven... 8)7

Arco

Special Member

Een na laatste is een Polyswitch/fuse van Raychem, die daarboven een (vork)kristal....

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 20 april 2022 09:33:38 schreef Kruimel:
[...]Volgens mij hebben die letters in KPS allemaal een betekenis, als er op de plek van de 'K' een 'M' (zoals tegenwoordig vaak) is het opgedampte film, als het een foliecondensator, al kende ik deze combinatie niet. Ik zal eens kijken of ik er wat van kan vinden. Ik weet niet meer waar ik deze informatie vandaan heb.

Klopt dat ze allemaal betekenis hebben, zie ook het datasheet dat Henry S linkt; K is een gewikkelde foliecondensator, P is polypropyleen. S is 2004 (eventueel 1984) en 1 is januari. In geval van opgedampte film, komt de M er nog voor, dan zou het MKP zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nu al twee van die rare vorkjes... ze zitten bij een rework station. Ik zou niet weten waarvoor ze dienen, iemand een idee ?

hobby luke

Honourable Member

Om onder de aansluitingen van een IC te schuiven en zo het IC op te lichten?

Dit topic is gesloten