Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

Shock6805

Golden Member

€195 Belgische omzet per dag lijkt me toch niet zó gek veel. Als er elke werkdag 3 Belgen een bestelling maken ben je er misschien al.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
bprosman

Golden Member

JLC heeft blijbaar meerdere productie locaties, deze week wat printjes besteld en alles word verzameld op 1 plaats en verzonden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ja dat klopt, en die zitten nog geen eens bij elkaar om de hoek.
Dat is ook volgens mij de rede dat tussen productie klaar en bij DHL in het systeem soms wat lang duurt.

bprosman

Golden Member

Op 12 januari 2022 01:42:28 schreef Stijnos:
ja dat klopt, en die zitten nog geen eens bij elkaar om de hoek.
Dat is ook volgens mij de rede dat tussen productie klaar en bij DHL in het systeem soms wat lang duurt.

Klopt, op de een of andere manier kreeg ik er zelfs een plaatje van te zien (kan het nu niet meer tevoorschijn toveren :-( ) en dat was volgens mij een paar honderd Km.
Vanwege het prijsverschil nu eens FedEex gekozen.

//Edit gevonden

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ter info: Ik heb 1 maart een bestelling gedaan bij JLC. 2 maart zijn ze begonnen en ongeveer 3 maart was het klaar. 6 maart "packaging and shipping" en... het zou morgen gelverd worden. Dat is met EUROPACKET en wordt door DHL parcel geleverd. Dat is natuurlijk nogal een dingetje maar bij mij gaat dat wel eens goed.

Update DHL parcel service: minpunt: Ze komen de afspraken niet na. Aangekondigd 10-15 als bezorgwindow. Zijn om 09:38 geweest. Minpunt: ze liegen: "We hebben uw pakket om 10:06 afgeleverd, wat vond u van de service?". Pluspunt: Pakketje is afgeleverd.

(Ik had later op de middag een gesprek met iemand van DHL express. Hij zei: We nemen dit serieus en pakken dit issue zeker op. Toen zei ik: Dat is iets wat jullie zusterbedrijf DHL parcel ook ter harte zou moeten nemen. Toen was het antwoord: Je bent niet de eerste die dat zegt....

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 12 maart 2022 15:53:55 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

ik heb wat PCB's besteld bij allPCB.
kan het kloppen dat ik op een bestel bedrag van ong. 55 euro 34 euro invoerrechten moet betalen ?
lijkt mij een beetje veel.

het mooie is ook, je krijgt geen berekening te zien van hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn. ze claimen iets en jij moet maar geloven dat het ook klopt.

eigenwijs = ook wijs
rob040

Golden Member

De prijs is opgebouwd uit 3 delen: Prijs PCB's, transportkosten en BTW (21%).
Als je de transportkosten en de prijs van de PCB's weet, dan is het makkelijk uit te rekenen Die € 34 lijkt mij transport + BTW.

Die invoerrechten zouden opgebouwd moeten zijn als: 21% van 55 = 11.55 Kosten inklaring: 15 BTW over 15 euro 3.15 totaal 11.55+15+3.15 = 29.70.

Dus dat klopt orde-van-grootte. Mogelijk heeft de verzender niet duidelijk aangegeven dat het met "gratis verzending" is, dus dan gaat de douane er van uit dat je 50 euro aan DHL hebt betaalt. Ik weet niet precies wat het verschil verklaart maar er zal een reden zijn.

Europacket bij JLC komt tegenwoordig (sinds dat ik het gebruik) het land in zonder kosten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 april 2022 22:19:06 schreef trix:
ik heb wat PCB's besteld bij allPCB.
kan het kloppen dat ik op een bestel bedrag van ong. 55 euro 34 euro invoerrechten moet betalen ?
lijkt mij een beetje veel.

het mooie is ook, je krijgt geen berekening te zien van hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn. ze claimen iets en jij moet maar geloven dat het ook klopt.

Als je naar je bestellingen gaat en je klikt op 'invoice' krijg je toch mooi de ganse berekening te zien.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je @beekeeper, je plaatje komt van JLC, niet ALL-PCB.

Het lijkt er op dat de "overzichtspagina" bij JLC trouwens de "$0.50 paypal fee" niet snapt. Hij heeft kennelijk als input (bij m'n laatste bestelling) "producten: $42, shipping 19.66, totaal 62.16" en omdat deze optelling niet klopt verhoogt ie de prijzen met 0.8% zodat ie 7+7+14+14 = 42.34 toont....

Edit: Even gechecked, maar de allpcb invoices zijn vergelijkbaar.

Bij inklaring kan wel eens een foutje gemaakt worden. Zo hebben ze bij mij een keer een product van $15 wat 800 gram woog ingeklaard als $800. Dan mag je dus 168 euro BTW aftikken... Als je dan bezwaar maakt tegen de 15 euro kosten... dan zeggen ze: Die btw vraag je toch terug, je kan geen bezwaar indienen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 21 april 2022 09:39:07 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteindelijk moet een leverancier toch zijn totaalbedrag kunnen verantwoorden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De leverancier ALLPCB heeft gezegd: "je moet 55 euro betalen". Dan denk je: "Dat vind ik het waard", dus gaan met die banaan.

Dan komt DHL nog eens aankloppen: Mogen we 34 euro vangen voor de inklaring. Dan denk je: "met 89 euro had ik nog wel een keer extra achter m'n oren gekrabd". De vraag is hoe dat inklaringsbedrag zo hoog komt. Als het goed is had het ongeveer 29 moeten zijn. Er is iets wat niet klopt. We kunnen zonder verdere gegevens niet inschatten waar het aan ligt. Het kan zijn dat trix 55 euro goederen plus 25 verzendkosten moest betalen. De BTW wordt over het totaal geheven. dus 25 euro extra verklaart 5 euro btw.

Het kan zijn dat ie een verzendmethode heeft waarbij die club 20 euro rekent voor de inklaring.... Verklaart 5 euro extra.

Het kan zijn dat er een fout is gemaakt bij de inklaring en dat een bedrag van 25 euro hoger dan de 55 is ingevuld bij de douane. Dan betaal je 5 euro te veel BTW.

Die laatste is m.i. onwaarschijnlijk. Is mij in honderden zendingen pas 1x overkomen.

Ja, je schrikt regelmatig van het bedrag wat je voor inklaring+btw moet betalen, maar vrijwel iedere keer blijkt het gewoon te kloppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

gezien je het als ondernemer terug kan vragen moet ik eerlijk zeggen dat het me niet zoveel uitmaakt wat het bedrag is, echter als je als particulier besteld vind ik het toch wel kwalijk.
Ik heb toch herhaaldelijk het idee gehad dat ze de waarde best wel te hoog inschatten, maar ik zeg al dat ik er me de laatste keren niet echt in hebt verdiept.
Het versturen via DHL is gewoon prijzig, maar wel snel

rob040

Golden Member

Oh, heeft Trix de BTW na versturen vanuit China moeten betalen? Veel beter om dat meteen bij de PCB fabrikant te regelen, dan kan een vervoerder ook geen extra kosten opvoeren.

bprosman

Golden Member

Op 21 april 2022 17:50:24 schreef rob040:
Oh, heeft Trix de BTW na versturen vanuit China moeten betalen? Veel beter om dat meteen bij de PCB fabrikant te regelen, dan kan een vervoerder ook geen extra kosten opvoeren.

Dat kun je zien op de (BTW) faktuur van Allpcb

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

dank voor de reacties, ik zal het een en ander eens nakijken.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Wat printjes besteld bij JLCPCB, daar deze keer DHL "binnen een week" wat overkill was voor het eerst FedEx geprobeerd (6..8 working days).
Die sturen via Dubai zo te zien :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

DHL gaat soms ook langs die hoek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

En via Frankrijk :-) Ging DHL niet Leipzig-Brussel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 september 2022 11:20:29 schreef rew:
DHL gaat soms ook langs die hoek.
[bijlage]

Je kan er gewoon niet aan uit hoe ze werken. Hongkong=>Leipzig.

Leipzig=>Keulen. Nog begrijpbaar.

Keulen=>Düsseldorf

Düsseldorf=>Leipzig ????? en terug naar Düsseldorf

Op 31/8 waren de printjes in Duitsland. Uiteindelijk werden ze pas 5 dagen later geleverd. Besteld op 23/8. 2 printjes 2 lagen en 1 4 lagen. Allen in blauw wegens geen extra fee voor 4 lagen. Rood was extra te betalen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zoek de verschillen :)
Was weer wat verder met Home Assistant; breadboardje volgestopt met een ESP8266/NodeMCU en wat sensoren en relaistjes, allereerst als toepassing in de garage: sensoren voor afstand auto tot de achtermuur, temp+vochtigheid en wat 230V relaistjes (de 230V was niet op het breadboard aangesloten :+ )
En omdat ik sowieso wat meer sensoren en schakelaars in en rond het huis wil hangen, maar eens geprobeerd om er een PCB-tje voor te maken.

't Is een probeersel, dus 3x bij Aisler besteld (groen). Maar omdat bij afrekenen bleek dat het wel 3 weken kon duren (vanuit Duitsland...) heb ik ook voor het eerst een Aziaat geprobeerd: JLCPCB (paars, omdat het kan...).
JLCPCB na 10 werkdagen in huis, Aisler na 12.
Beide met standaard verzending.

Prijsverschil:
Aisler: 3x voor €14 - platte enveloppe en beetje verfomfaaid verpakt, maar voldoende beschermd.
JLCPCB: 5x voor $6 (zit $3,74 shipping al bij in) - in een keurig doosje met veel plasticfolie bescherming. (Maar dat is misschien milieu-technisch weer minder handig....)

Met mijn leke-ogen beiden meer dan goed voor mijn doel.
Reden voor de vorm is dat ze in een behuizing komen met schroeven in de hoeken.

Volgende keer wordt het dus zeer waarschijnlijk weer JLCPCB.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Tip: voorkom scherpe aansluitingen, vooral bij dunne sporen. Etsmiddel heeft de neiging slecht uit die hoek gespoeld te worden en kan nog een beetje dooretsen. Dat is een risico voor dunne sporen.

Op 20 oktober 2022 21:26:05 schreef picsels:
Volgende keer wordt het dus zeer waarschijnlijk weer JLCPCB.

En bij Aisler moet je met de hand nog wat doen aan de mousebites. Als je het "precies passend" hebt ontworpen past ie zo niet in je doosje. (ik herken het doosje zonder dat je het hoeft te zeggen. :-)

@Hoeben, heb je daar bewijs voor? Een fototje of zo? Wie heeft het geetst?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 oktober 2022 11:40:33 schreef rew:
[...]@Hoeben, heb je daar bewijs voor? Een fototje of zo? Wie heeft het geetst?

Algemene kennis. Op internet wel te vinden, ook op CO: https://www.circuitsonline.net/forum/view/18755/2

PCB's zijn tegenwoordig wel een stuk beter geworden dan vroeger. Maar het is heel eenvoudig en toch wel aangeraden om acid traps te vermijden. Vooral omdat je naar goedkopere fabrikanten gaat.

Ik heb vorig jaar bij een bedrijf nog een acid trap in via's gezien die de PCB kapot maakte.

Op 21 oktober 2022 11:40:33 schreef rew:
[...]Als je het "precies passend" hebt ontworpen past ie zo niet in je doosje. (ik herken het doosje zonder dat je het hoeft te zeggen. :-)

Het was wat haastwerk, maar ik had aan alle kanten sowieso een paar mm marge gelaten.
Anders kunnen de aansluitsnoertjes er ook niet fatsoenlijk in en uit :)
En ook de eerste keer met KiCad (had geen zin meer om m'n Target3001 licentie te upgraden...)

[Bericht gewijzigd door picsels op vrijdag 21 oktober 2022 20:39:36 (11%)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...