Een kennis heeft een 928 waarvan het brandstofpomp-relais defect is. Een nieuw relais kost misschien 100 eur, maar ondertussen is het een kwestie van: "ik wil niet toegeven dat ik dit niet kan oplossen" geworden
Het relais werkt met een uitschakelvertraging die continu gereset wordt als de motor draait. Bij aanzetten van het contact trekt het relais ongeveer 2 seconden aan, en valt het uit. Als de motor draait wordt bij iedere ontsteekpuls de timer gereset waardoor het relais dus continu aangetrokken wordt. Valt de motor stil, dan valt het relais enkele seconden later ook uit.
De schakeling bestaat uit een 555 timer IC (met een BC338 om het relais te bekrachtigen) en een resetschakeling met een BC238.
Ik heb op een Pools forum iemand gevonden met exact hetzelfde probleem:
https://www-elektroda-pl.translate.goog/rtvforum/topic3411778.html?_x_…
Die heeft ook een schema getekend, in bijlage. De BC338 is in zijn schema een BC337, en de BC238 is in zijn schema een BC547. Ik heb de originele transistoren er nog in zitten.
Ik heb alle componenten nagekeken en de 555 en BC338 vervangen, (de BC238 niet maar ik ben bijna zeker dat die goed is) zonder succes. Mijn lotgenoot is zelfs nog wat verder gegaan en heeft alle actieve componenten en de condensatoren vervangen, en nog steeds werkt het niet.
Ik zie dezelfde spanningen op de meetpunten als de persoon op het andere forum, en als ik pin 2 (trigger) aan de massa hang trekt het relais voor enkele seconden aan (waardoor ik dus bijna zeker weet dat de 555, de BC338 en de condensatoren goed zijn). Als ik een massapuls aan pin 31b hang (met die 2,2nf condensator overbrugd of niet, maakt geen verschil) gebeurt er echter niets. Ik meet ook geen (of max enkele mV, zeker geen 12V) spanning op eender welke van de BC238 zijn pootjes.
Het is ZO een simpel schakelingetje en toch vind ik het niet. Zie ik iets simpels over het hoofd?